Zonnepanelen

29-04-2019 20:44 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij bekijken momenteel de mogelijkheden voor zonnepanelen. Er zijn best wat opties, kopen, huren en leasen dat ik even door de bomen het bos niet meer zie. 2 bedrijven op bezoek gehad maar vind het toch lastig. Iemand ervaringen met 1 van de constructies (positief of negatief) of iemand werkzaam in deze branche die tips heeft.
Gekocht, 10 panelen
Kostte €5500, excl €900 terug van de belasting.

Opbrengst eerste jaar 3400kwh

Laten installeren door een goed installatie bedrijf. Op de pannen.
Voordeel, gunstige terugleveren regeling is tot 2023 verlengd
Wij hebbben de zonnepanelen gekocht.
Wij hebben niet naar lease of huur gekeken, maar reken eens uit hoeveel je uiteindelijk voor leasen of huren betaald in de zo'n 25 jaar dat de panelen mee gaan.
En het belastingvoordeel dat je bij kopen hebt, heb je bij lease en huur niet.

Voor we een keus hebben gemaakt, hebben we eerst uit gezocht wat we wilden:
- wel of niet in serie geschakeld?
- elk paneel een eigen optimizer?
- hoeveel panelen?
enzovoort.
Daarna hebben we gekeken welke leverancier een goed aanbod deed en behalve prijs hebben we de indruk die van een leverancier hadden, ook mee laten wegen.
In hoeveel jaar heb je die dingen er eigenlijk uit?

We zullen niet altijd zulke ultiem zonnige zomers als vorig jaar hebben natuurlijk.
Consumentenbond (volgens mij) heeft voorgerekend dat leasen altijd een niet-slimme deal is. Je kunt beter naar de bank gaan en een persoonlijk krediet laten aanmeten en daarvan zonnepanelen kopen, dan een lease-constructie.

Zelf financieren is natuurlijk nog beter.

Verder goed kijken naar de subsidie-regeling en opletten dat er over een paar jaar geen saldering meer is. Dwz dat als je aan het elektriciteitsnet levert (zonnige dag, overdag) het 10 cent per kWh oplevert, maar als je van het net trekt ('s avonds, als je wasmachine draait) je 23 cent per kWh moet betalen...
Iets om rekening mee te houden als je wilt uitrekenen wanneer het rendabel begint te worden.
Alleen al voor de lelijkheid zou ik die dingen echt niet op mijn dak willen hebben. Ik geloof dat ik zo ongeveer de enige ben.
Ja en?
snoopylynn schreef:
29-04-2019 21:28
Alleen al voor de lelijkheid zou ik die dingen echt niet op mijn dak willen hebben. Ik geloof dat ik zo ongeveer de enige ben.
Ik vind ze ook spuuglelijk, maar ik woon in een bosrijke omgeving, dus het heeft voor mij sowieso geen zin.
snoopylynn schreef:
29-04-2019 21:28
Nee hoor.
Wij hebben trouwens een dak dat niet zichtbaar is, dus daar wil ik ze wel.
Wij hebben ze gekocht. 2X inmiddels, want we hebben ze gekocht, huis na 1,5 jaar verkocht en voor het nieuwe huis ook meteen weer gekocht. We hebben 12 panelen, geen energiekosten meer (2 volwassenen en 1 kind). Ik weet zo niet precies wat ze opleveren. Hier ook op de pannen trouwens.
Wij hebben er nu 22 liggen totaal (ook op garage) elke paneel heeft eigen optimizer en afgelopen zomer was helemaal top natuurlijk maar je kunt ook een flut zomer hebben , toch haal je het er al snel uit en zelfs meer dan je gebruikt. Zelf gekocht , de oude hebben we weer verkocht , die waren al 6 jaar oud die nieuwe zijn een stuk beter. Man is handig en heeft alles zelf gemonteerd .
Verhuisd naar ander forum, over vloggers,influencers reality series pb voor info.
redbulletje schreef:
29-04-2019 21:29
Ik vind ze ook spuuglelijk, maar ik woon in een bosrijke omgeving, dus het heeft voor mij sowieso geen zin.
.
Je kunt toch gewoon een paar bomen kappen ? Door de panelen is dat CO2 neutraal.
Niet geschoten is altijd mis
redbulletje schreef:
29-04-2019 21:24
In hoeveel jaar heb je die dingen er eigenlijk uit?

We zullen niet altijd zulke ultiem zonnige zomers als vorig jaar hebben natuurlijk.
Jaar of 6/7
Wij hebben in oktober 10 panelen gekocht.
Prijs excl. teruggave btw was ongeveer 5250 euro. En zo'n 800 euro btw terug ontvangen.
We hebben in een half jaar (winterperiode) pakweg 1200 Kw opgewekt.
Dat is 2/3e van wat we momenteel verbruiken op jaarbasis.
We willen het gasfornuis ergens in de komende jaren vervangen voor inductie, die ruimte is er makkelijk op deze manier.
Wij zijn dus heel tevreden. Zowel met de panelen als met het bedrijf dat ze gelegd heeft.
Ik lees mee! Wij willen voor ons nieuwe huis ook zonnepanelen gaan kopen.
Wij hebben ze sinds een maand. Eerst meegedaan met de collectieve inkoop van Eigen huis. Dat vonden we een drama. Bedrijf was telefonisch zeer slecht bereikbaar, en als je ze dan sprak waren het studenten die niet deskundig waren. Om het voordelig aan te kunnen bieden werd er ook maar op 1 manier geplaatst, wat voor ons een beperking was qua aantal panelen. Na vaak mailen/bellen offerte goedgekeurd en vervolgens 8 maanden moeten wachten op plaatsing. En vervolgens gingen ze weer weg zonder te plaatsen want wij wilden de bekabeling binnendoor ipv tegen onze voorgevel aan. Het is gewoon niet handig dat ze niet zijn komen schouwen. Daarna niets meer gehoord. Wij hebben onze aanbetaling teruggeëist en zijn naar een ander bedrijf gegaan. Binnen een maand is er geschouwd en zijn de panelen geplaatst, op een voor ons gunstige manier.
Kosten incl btw 6180 euro voor 14 mono panelen met eigen optimizer en duurdere omvormer (dan is het rendement nog hoger). Er gaat nog ongeveer 1000 euro vanaf aan btw.

Zou het nooit meer doen via Eigen huis. Ze gaven ook niet thuis toen het zo moeizaam ging met het bedrijf. En dat het via de collectieve inkoop voordelig is klopt, maar we hebben ze nu voor dezelfde prijs bij een ander bedrijf, en daar hoefden we niet heel stevig voor te onderhandelen.
Ik heb ooit eens gekeken naar het huren van zonnepanelen. De huurkosten lagen 10 euro p/m hoger dan de verwachte opbrengst.

Moraal van het verhaal: zelf kopen is altijd voordeliger, helemaal als je het geld hebt.
Ik denk dat je er beter mee kunt wachten. De regering zal toch iets moeten met het gas te kort. Als zij een besluit nemen met hoe Nederland daarmee om zal gaan verwacht ik of meer subsidie op zonnepanelen of er komt iets anders waarmee je van het gas af kan.
@watdachtjehiervan: ik denk dat dat juist onzin is. Als je nu investeert heb je nog 3,5 jaar volledig voordeel van de salderingsregeling waardoor je zeker weet dat je in deze periode ongeveer de helft van de investering terug krijgt (en de andere helft heeft iets langer nodig vanwege de afbouw van deze regeling in de periode 2023-2031). Nu is het moment om te investeren.
wilma36 schreef:
30-04-2019 08:23
Ik heb ooit eens gekeken naar het huren van zonnepanelen. De huurkosten lagen 10 euro p/m hoger dan de verwachte opbrengst.

Moraal van het verhaal: zelf kopen is altijd voordeliger, helemaal als je het geld hebt.
Nou daar ben ik het niet mee eens, huur van wb en dat wordt verrekend in huur dus bij huurtoeslag kan dat meer toeslag opleveren en je dus echt spekkoper bent.
NosceTeIpsum schreef:
30-04-2019 09:21
@watdachtjehiervan: ik denk dat dat juist onzin is. Als je nu investeert heb je nog 3,5 jaar volledig voordeel van de salderingsregeling waardoor je zeker weet dat je in deze periode ongeveer de helft van de investering terug krijgt (en de andere helft heeft iets langer nodig vanwege de afbouw van deze regeling in de periode 2023-2031). Nu is het moment om te investeren.
Lijkt me dat als ze mensen van het gas af willen juist hogere subsidies moeten gaan geven op dit soort investeringen. Vind het trouwens ook niet kies dat je bij teruglevering aan het net niet eens de helft ontvangt van wat je zelf moet betalen als je zelf terug nodig hebt van het net.
watdachtjehiervan schreef:
30-04-2019 08:33
Ik denk dat je er beter mee kunt wachten. De regering zal toch iets moeten met het gas te kort. Als zij een besluit nemen met hoe Nederland daarmee om zal gaan verwacht ik of meer subsidie op zonnepanelen of er komt iets anders waarmee je van het gas af kan.
Je kan lang wachten. Zeker als je bedenkt dat Kwiebes de salderingsregeling eigenlijk wou afschaffen met als smoes dat zonnepanelen steeds goedkoper worden.
redbulletje schreef:
30-04-2019 09:39
Lijkt me dat als ze mensen van het gas af willen juist hogere subsidies moeten gaan geven op dit soort investeringen. Vind het trouwens ook niet kies dat je bij teruglevering aan het net niet eens de helft ontvangt van wat je zelf moet betalen als je zelf terug nodig hebt van het net.
Nee hoor, ipv subsidies te geven kunnen (en gaan) ze simpelweg gas flink duurder maken. Dan gaan mensen zelf wel kijken hoe ze kunnen besparen. Subsidies geven ze wel aan de grote spelers die windmolens en zonneparken aanleggen.
Wij hebben er 18 liggen, pal zuid, met optimizers. Gekocht voor iets van 7k (na btw teruggave). We hadden meerdere partijen een offerte gevraagd en de collectieve inkopers bleken niet voordeliger of deskundiger dan ‘losse’ aanbieders.

Ik zit te wachten op de eerste jaarnota van een vol jaar zonnepanelen, ben benieuwd. Hoewel ik aan de app die erbij zit al wel kan zien dat we super veel energie opwekken. Ik ben wel aan het kijken voor een kleine batterij voor opslag want in de zomer wekken we veel meer op dan we gebruiken en de teruglever-vergoeding is niet om heel blij van te worden.

Ohja en lelijk... sja mooi is het niet, maar ik zit niet de hele dag achter in de tuin naar mn dak te kijken.
Wij hebben er 14 liggen op ons platte dak, zie er helemaal niets van. Nauwelijks meer energiekosten. Wij hebben gekozen voor koop via Zonneplan (een aantal offertes laten maken), subsidie van de gemeente en met een lening vanuit de gemeente met een rente van 0.1% Waren 5400 euro kwijt en kregen daarvan 900 euro terug van de belasting.
Kopen. minimaal een stuk of 6. Niet huren of leasen.

Na 6/7 jaar heb je ze eruit. Er zijn nu nog wat kleine subsidieregelingen.

Let wel op dat je terug kan leveren. Dat je de juiste meter en energie 'leverancier' hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven