Kattenvoer wisselen

30-04-2019 20:17 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees dat je als je kattenvoer wisselt dat je daar een paar dagen voor moet uittrekken. Het ene voer opbouwen en het andere afbouwen . Is dat alleen als je van merk wisselt of ook als je slechts van smaak wisselt? Van vlees naar vis bijvoorbeeld.
Dat ligt er aan.
Als het harde brokjes zijn dan moet je de kat wel langzaam aan de nieuwe smaak laten wennen.

Met natvoer maakt het niet uit.
Bij mijn kat wissel ik regelmatig qua smaak harde brokjes. Merk is wel altijd hetzelfde. Hij eet het gewoon met smaak op :)
Onze kat roest het aan haar reet welke brokjes we doen. Zolang het bakje maar vol is dan eet ze die wel leeg.
fietsen varen vrouwelijk doen
Van smaak wissel ik gewoon af.
Als je van merk wilt switchen zou ik een poosje 2 bakjes neerzetten, kan poes zelf kiezen en wennen.

Ik heb zelf trouwens altijd 2 soorten staan. Gewone Smilla (in div smaken) en Royal Canin Maine Coon.
Katten van mij zijn gek op Animonda, vooral de multivlees cocktail.
Ik wissel dagelijks tussen allerlei merken en soorten.
zeefietser1 schreef:
30-04-2019 20:23
Onze kat roest het aan haar reet welke brokjes we doen. Zolang het bakje maar vol is dan eet ze die wel leeg.
dit dus

Ze heeft echt wel haar voorkeuren hoor, maar is verder geen lastige dame
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Je kunt het gewoon mengen. Doe ik altijd als die van mij naar het pension moeten, daar eten ze royal canin en thuis Hills. Telkens beetje meer doorheen mengen.
Je hoeft niet bang te zijn voor de dood. Als jij er bent is de dood er niet, ben jij er niet dan is de dood er.
Dan heb ik zeker een rare kat. Als ik haar langer dan een week hetzelfde voer voorzet vreet ze het gewoon niet meer.
onze katten zijn niet zo verwend, en eten gewoon wat ze voorgeschoteld krijgen. Vinden ze het niet lekker, en hebben geen honger dan eten ze niet. Hebben ze honger, dan zijn ze een stuk minder kritisch.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Mijn kat vindt het geen probleem als ik afwissel van vlees naar vis binnen hetzelfde merk. Hij vindt die afwisseling zelfs wel fijn. Ik doe dat ook met de paté.
Al die verhalen over de gevaren of nadelen van wisselen van voer moet je met een korrel zout nemen. Bijna ieder levend wezen is juist gebaat bij een afwisseld voedselaanbod, binnen het spectrum dat bij de diersoort past. Afwisseling is dus juist goed en wordt op prijs gesteld.

Het enige belangrijke voor katten is dat het vleesbestanddeel zo groot mogelijk moet zijn, dat is voor katten heel erg belangrijk. Katachtigen zijn carnivoren, geen omnivoren. Granen (tarwe, haver, rijst, mais, etc) die in goedkopere voeding zit kunnen ze niet verteren en zijn slecht voor hun ingewanden. Met andere vulstoffen zoals biet, aardappel, soja, etc kunnen ze ook niks, dus dat ook mijden.

Dus voer met een zo hoog mogelijk vleesgehalte en een zo laag mogelijk "vulgehalte" geven. Merk, type. droog, nat, smaak doet er niet toe, gewoon lekker afwisselen. Dat voer vind je meestal niet in de supermarkt, maar volop in webshops zoals https://www.zooplus.nl/shop/katten/graanvrij
anoniem_382662 wijzigde dit bericht op 30-04-2019 21:42
0.10% gewijzigd
Lady*Voldemort schreef:
30-04-2019 21:21
Dan heb ik zeker een rare kat. Als ik haar langer dan een week hetzelfde voer voorzet vreet ze het gewoon niet meer.
Dat is een heel normale kat. Wij eten ook niet elke dag hetzelfde, laat staan weken, maanden of jaren achter elkaar.
Rainbow91 schreef:
30-04-2019 20:22
Bij mijn kat wissel ik regelmatig qua smaak harde brokjes. Merk is wel altijd hetzelfde. Hij eet het gewoon met smaak op :)
Ik bedoelde meer om spijsverteringsproblemen te voorkomen maar ik begrijp dat het ook werkt om gewoon aan een andere smaak te laten wennen?
JuriaanB schreef:
30-04-2019 21:40
Al die verhalen over de gevaren of nadelen van wisselen van voer moet je met een korrel zout nemen. Bijna ieder levend wezen is juist gebaat bij een afwisseld voedselaanbod, binnen het spectrum dat bij de diersoort past. Afwisseling is dus juist goed en wordt op prijs gesteld.

Het enige belangrijke voor katten is dat het vleesbestanddeel zo groot mogelijk moet zijn, dat is voor katten heel erg belangrijk. Katachtigen zijn carnivoren, geen omnivoren. Granen (tarwe, haver, rijst, mais, etc) die in goedkopere voeding zit kunnen ze niet verteren en zijn slecht voor hun ingewanden. Met andere vulstoffen zoals biet, aardappel, soja, etc kunnen ze ook niks, dus dat ook mijden.

Dus voer met een zo hoog mogelijk vleesgehalte en een zo laag mogelijk "vulgehalte" geven. Merk, type. droog, nat, smaak doet er niet toe, gewoon lekker afwisselen. Dat voer vind je meestal niet in de supermarkt, maar volop in webshops zoals https://www.zooplus.nl/shop/katten/graanvrij
oo bedankt voor de link. Ik ga eens kijken of op mijn supermarkt zak te zien is hoeveel procent vis en vulstof is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven