Werk & Studie alle pijlers

Welke studie/stad?

01-05-2019 20:23 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag heb ik mij ingeschreven voor 3 studies, maar ik zit ontzettend te twijfelen welke ik moet kiezen. De studies waar ik me voor ingeschreven heb zijn:
Bodem, water, atmosfeer in wageningen
Aardwetenschappen in Utrecht
Economie in Rotterdam
Bodem water atmosfeer vindt ik een leuke studie, maar ik weet niet of de stad en de mensen mij gaan trekken, de stad lijkt mij misschien saai en de mensen iets te “groene” types.
Aardwetenschappen in utrecht vindt ik heel leuk, en de stad vindt ik ook heel gezellig, alleen woon ik al mijn hele leven in utrecht en heb ik hier een niet even leuke jeugd gehad met problemen thuis, ik ben bang dat ik daardoor in met mn oude problemen blijf zitten en ik me daar niet uit los kan trekken.
Economie/econometrie trekt mij iets minder en de stad is voor mij geheel onbekend maar de stad lijkt mij wel leuk en hierdoor maak ik wel een nieuwe start (zelfde geld voor wageningen).
Heeft iemand ervaringen met deze dilemmas/steden die mij kan helpen? Weet namelijk echt niet wat ik moet doen nu.
Ik zou vooral op de studie gaan richten, je moet vervolgens wel erin gaan werken. Die studentenstad woon/studeer je maar een paar jaar. Werken doe je de rest van je leven nog.
Econometrie is wel zwaar, volgens mij veel uitvallers. Dus ik zou me daar goed in verdiepen. Wel enorm grote baan kans, maar kijk ook eens wat een econometrist doet. Probeer anders eens met iemand die dat werk doet een keer af te spreken en te vragen hoe de studie is bevallen en wat voor werk je ermee kunt doen. Hetzelfde geld voor de andere studies, heb je helemaal helder wat je ermee kunt worden en wat trekt je daarin aan?
Vindt ik op het VWO??
...
wici wijzigde dit bericht op 10-05-2019 11:31
Reden: Herkenbaarheid
97.22% gewijzigd
Zoals verwacht loopt alles anders
Je laat je keuze echt zo zwaar afhangen van de stad?!
Bijzonder.
.
Een nieuwe start maken kan heel gezond zijn. Bij mij heeft het jaren geleden goed uitgepakt. Ik ken de steden die je noemt niet goed genoeg en de studies al helemaal niet. Ben je al eens op open dagen geweest? En ga dan ook de stad in, bedenk waar je zou uitgaan of je hobby's of sport zou gaan doen. Ga eens na hoe dat voelt voor je en maak daarna een keuze.
Ik zou een studie kiezen waarbij ze niet op spelling letten
Laat je keuze vooral niet leiden door de stad. In iedere stad kun je je aansluiten bij studenten-, studie-, of studentensportverenigingen die genoeg borrels en activiteiten organiseren. Het gaat er vooral om dat de studie zelf leuk is. Ga, als dat nog kan, naar open dagen, praat met studenten en vraag of je een keer een dag mee kunt lopen met een student. Zo leer je de studie het beste kennen. Mocht je echt nog twijfelen, kun je - lekker cliché - alle voor- en nadelen opschrijven. Wellicht helpt dat je wat meer inzicht te krijgen.
Ik zou je keuze af laten hangen van de studie en baanmogelijkheden daarna. Het type werk met geologie of een geo-gerelateerde studie is heel anders dan economie.

Van de stad zou ik het niet af laten hangen. Mocht jouw ideale studie uiteindelijk in een stad die niet zo enorm bevalt, dan kun je tegenwoordig toch allerlei uitstapjes maken voor stages, je master op een andere universiteit doen, internationale uitwisselingen of stages doen etc. Bovendien duurt je studie een paar jaar en moet (mag) je daarna nog heel veel jaren werken. Alle reden dus om een studie te kiezen waarin je echt geïnteresseerd bent.
Utrecht loslaten is echt goed voor je, voor een nieuwe start

En dan zou ik kiezen voor je leukste studie, dus toch de WUR
De stad is belangrijker dan de studie?

Wat is je plan? Ga je direct op kamers? Want ook Rotterdam en Wageningen zijn met het OV goed te doen.

Het zijn ook verschillende studies.

Heb je meegedaan aan meeloopdagen? Ken je mensen die in die steden (liefst zelfde studie) studeren?

Ik ken mensen die in deze steden gestudeerd hebben, en iedereen is wel enthousiast over de eigen studiestad.

Waarom economie in Rotterdam? Je kan dit in nog 10 steden volgens mij studeren. Of gaat het specifiek over Rotterdam?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Because schreef:
01-05-2019 21:20
Vindt ik op het VWO??

Joh, er zijn basisschoolleraren die dat schrijven. Deal with it.
Ik zou de Wur doen of Aardwetenschappen. Allebei leuke studies en Utrecht als studentenstad is heel anders dan Utrecht als opgroei-stad. Veel plezier!
hamerhaai schreef:
01-05-2019 22:19
De stad is belangrijker dan de studie?

Wat is je plan? Ga je direct op kamers? Want ook Rotterdam en Wageningen zijn met het OV goed te doen.

Het zijn ook verschillende studies.

Heb je meegedaan aan meeloopdagen? Ken je mensen die in die steden (liefst zelfde studie) studeren?

Ik ken mensen die in deze steden gestudeerd hebben, en iedereen is wel enthousiast over de eigen studiestad.

Waarom economie in Rotterdam? Je kan dit in nog 10 steden volgens mij studeren. Of gaat het specifiek over Rotterdam?
Plan is om na een half jaartje op kamers te gaan (als het eerder lukt eerder) aangezien er dan vaak veel kamers vrijkomen. Ik heb veel meeloopdagen gedaan dus heb wel een goed beeld van de studies. Ik ken alleen geen of nauwelijks mensen die in Wageningen hebben gestudeerd en ook geen van mijn vrienden gaat erheen. Ik wil economie in Rotterdam doen aangezien de universiteit erg op economische studies gericht is.
Pandax schreef:
01-05-2019 22:24
Ik zou de Wur doen of Aardwetenschappen. Allebei leuke studies en Utrecht als studentenstad is heel anders dan Utrecht als opgroei-stad. Veel plezier!
Zelf in Utrecht gestudeerd? Wageningen is qau stad voor mij onbekend maar Utrecht is zeker niet verkeerd.
Ik heb elders gestudeerd maar kom veel op de UU momenteel. De studentenwereld is een aparte wereld, ik denk dat je er best zou kunnen studeren en toch zou kunnen loskomen van je jeugd.
Cookieholic schreef:
01-05-2019 21:33
Ik zou een studie kiezen waarbij ze niet op spelling letten
😂😂😂
Wageningen is mooi en relatief rustig. Ook een fijne stad om te studeren. De populatie is vrij links, maar ook daar heb je corpstypes en bijbehorende verenigingen, dus het is heel divers.
Pandax schreef:
01-05-2019 22:29
Wageningen is mooi en relatief rustig. Ook een fijne stad om te studeren. De populatie is vrij links, maar ook daar heb je corpstypes en bijbehorende verenigingen, dus het is heel divers.
Links is prima maar niet de anti-zwarte piet/genderneutrale kant van links 😵.
Die heb je in Utrecht ook hoor :)
Tripleslav01 schreef:
01-05-2019 22:35
Anti-zwarte piet is behoorlijk gemeengoed onder jouw generatie. Ga je in elke studentenstad treffen
Wageningen is een erg internationale studiestad. (Maar er zijn ook andre leuke steden: groningen, nijmegen. Alleen als ik jou was, zou ik mijn jeugd achter me laten en weg gaan uit utrecht.
Tripleslav01 schreef:
01-05-2019 22:35
Dan zou ik maar helemaal ver weg blijven van elke universiteit. Veel te veel weldenkende mensen daar.
Pandax schreef:
01-05-2019 22:37
Die heb je in Utrecht ook hoor :)
Hele randstad zit er vol mee
lilalinda schreef:
01-05-2019 22:38
Anti-zwarte piet is behoorlijk gemeengoed onder jouw generatie. Ga je in elke studentenstad treffen
Wageningen is een erg internationale studiestad. (Maar er zijn ook andre leuke steden: groningen, nijmegen. Alleen als ik jou was, zou ik mijn jeugd achter me laten en weg gaan uit utrecht.
Ik ga ook mijn keuze niet laten afhangen door de opvattingen van mensen. Ik denk ook dat het het beste is om hier weg te gaan, dus ik denk dat het toch Wageningen wordt.
Eze schreef:
01-05-2019 22:40
Dan zou ik maar helemaal ver weg blijven van elke universiteit. Veel te veel weldenkende mensen daar.
Ik neem het ze ook niet kwalijk, mensen mogen denken wat ze willen zolang ze anderen er niet teveel lastig mee vallen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven