Cavia topic
donderdag 2 mei 2019 om 08:23
Ik had dus 2 cavia's. 2 peruvians, ik vind dat lange haar zo leuk.
Maar helaas heb ik afgelopen dinsdag het jongste van het stel laten inslapen na meerdere hersenbloedingen. Kapot van verdriet want het kwam zo abrupt en hij was net 1 jaar.
Maar nu via via een leuke baby gevonden die ik vandaag ga ophalen. Mijn overblijvende beer is zo alleen. Hij ligt alleen maar in zijn huisje terwijl hij altijd zo levendig is.
Maar helaas heb ik afgelopen dinsdag het jongste van het stel laten inslapen na meerdere hersenbloedingen. Kapot van verdriet want het kwam zo abrupt en hij was net 1 jaar.
Maar nu via via een leuke baby gevonden die ik vandaag ga ophalen. Mijn overblijvende beer is zo alleen. Hij ligt alleen maar in zijn huisje terwijl hij altijd zo levendig is.
donderdag 2 mei 2019 om 08:32
Cavia's zijn zo leuk met hun gepiep en gescharrel in een rijtje.
Ik heb helaas geen caven meer ( 2 katten en 2 konijnen en een man die dat aantal huisdieren genoeg vindt
).
Ik mis hun gepiep en gefluit als je aankomt met een ritselend zakje sla. Of als je via youtube geluidjes afspeelt ze terug fluiten...
Mss smokkel ik ooit weer een koppeltje naarbinnen
Ik heb helaas geen caven meer ( 2 katten en 2 konijnen en een man die dat aantal huisdieren genoeg vindt
Ik mis hun gepiep en gefluit als je aankomt met een ritselend zakje sla. Of als je via youtube geluidjes afspeelt ze terug fluiten...
Mss smokkel ik ooit weer een koppeltje naarbinnen
Nope
donderdag 2 mei 2019 om 08:39
Hoi allen, wat leuk ik lees/schrijf graag mee.
Mijn dochter heeft sinds een week 2 baby cavia's.
Ze zijn stiekem ook een beetje van mij, wat een leuke diertjes.
Ze zijn nog vrij jong een week of 7.
Alleen lees ik best tegenstrijdige verhalen wbt handtam maken.
Bij de dierenwinkel gaven ze aan om de eerste dag het huisje te laten staan, en na dag 2 huisje verwijderen zodat ze sneller tam zouden worden.
Voelde niet fijn aan, vond het zielig. Huisje meteen teruggeplaatst. Mijn gevoel zegt toch dat ze hun veilige plekje juist nu hard nodig hebben.
Lijkt mij dat ze tam worden op hun eigen tempo..
Little bell; wat leuk dat je vandaag een babycavia gaat ophalen.
Machutookunbietjemeerzijn ; ik kan ook genieten van die piepjes
Mijn dochter heeft sinds een week 2 baby cavia's.
Ze zijn stiekem ook een beetje van mij, wat een leuke diertjes.
Ze zijn nog vrij jong een week of 7.
Alleen lees ik best tegenstrijdige verhalen wbt handtam maken.
Bij de dierenwinkel gaven ze aan om de eerste dag het huisje te laten staan, en na dag 2 huisje verwijderen zodat ze sneller tam zouden worden.
Voelde niet fijn aan, vond het zielig. Huisje meteen teruggeplaatst. Mijn gevoel zegt toch dat ze hun veilige plekje juist nu hard nodig hebben.
Lijkt mij dat ze tam worden op hun eigen tempo..
Little bell; wat leuk dat je vandaag een babycavia gaat ophalen.
Machutookunbietjemeerzijn ; ik kan ook genieten van die piepjes
donderdag 2 mei 2019 om 08:42
Ja! Dat geschreeuw om eten.Machutookunbietjemeerzijn schreef: ↑02-05-2019 08:32Cavia's zijn zo leuk met hun gepiep en gescharrel in een rijtje.
Ik heb helaas geen caven meer ( 2 katten en 2 konijnen en een man die dat aantal huisdieren genoeg vindt).
Mss smokkel ik ooit weer een koppeltje naarbinnen![]()
Maar nu is het sinds dinsdagavond dus stil, dus ik hoop vanmiddag op meer leven in de brouwerij.
donderdag 2 mei 2019 om 08:45
Gefeliciteerd met jullie cavia's sushibar.
Cavia's zijn prooidieren en moeten ergens naar toe kunnen vluchten. Dus de huisjes lekker laten staan.
Hier zijn ze mega tam en dat is echt door ze met de hand te voeren. Ze zijn gek op hun vitaminepilletjes. En gewoon veel op schoot nemen. Het heeft even tijd nodig. Maar de nieuwsgierigheid is altijd sterker dan hun angst.
Cavia's zijn prooidieren en moeten ergens naar toe kunnen vluchten. Dus de huisjes lekker laten staan.
Hier zijn ze mega tam en dat is echt door ze met de hand te voeren. Ze zijn gek op hun vitaminepilletjes. En gewoon veel op schoot nemen. Het heeft even tijd nodig. Maar de nieuwsgierigheid is altijd sterker dan hun angst.
donderdag 2 mei 2019 om 08:54
Little bell wat een lieverd zeg. Hoeveel weken is de cavia?
Haha piep
. Beebie is ook erg schattig.
Mijn dochter heeft de cavia s blacky en vlekkie genoemd.
Bedankt voor je advies, inderdaad een goed idee om ze met de hand te voeren.
Dit zijn onze eerste cavia s dus alles is zo nieuw.
Welke vitamine C pilletjes gebruiken jullie ?
Haha piep
Mijn dochter heeft de cavia s blacky en vlekkie genoemd.
Bedankt voor je advies, inderdaad een goed idee om ze met de hand te voeren.
Dit zijn onze eerste cavia s dus alles is zo nieuw.
Welke vitamine C pilletjes gebruiken jullie ?
donderdag 2 mei 2019 om 08:59
Ik heb de vitamine c tabletjes van Beaphar. Die kan je gewoon bij de welkoop of dierenwinkel kopen. Ze moesten er eerst aan wennen. Maar worden helemaal wild zodra ze het potje horen.

Maar gewone vitamine c pilletjes van bijv. Roter of het kruidvatmerk kan je ook geven hoor. Alleen niet de suikervrije variant.
De baby is net 5 weekjes, dus echt nog een mini.
Blacky en Vlekkie, ik heb zo'n idee dat de ene zwart is en de andere gevlekt hahaha.

Maar gewone vitamine c pilletjes van bijv. Roter of het kruidvatmerk kan je ook geven hoor. Alleen niet de suikervrije variant.
De baby is net 5 weekjes, dus echt nog een mini.
Blacky en Vlekkie, ik heb zo'n idee dat de ene zwart is en de andere gevlekt hahaha.
donderdag 2 mei 2019 om 09:01
donderdag 2 mei 2019 om 09:04
Haha ja, blacky is kortharig. Zwart met een bruine vlek op zijn rug.
En vlekkie heeft een borstelige vacht zwart, wit en bruin gevlekt.
Mijn dochter heeft een halve dag nagedacht over de namen..
En opeens wist ze het
\oeps, we hebben ze morgen een week, maar nog geen vitamine pillen gegeven. Dacht dat niet nodig was omdat het in hun brokjes zit.
Ga de vitamine pillen vandaag meteen halen, hopelijk zijn ze er ook zo gek op
En opeens wist ze het
\oeps, we hebben ze morgen een week, maar nog geen vitamine pillen gegeven. Dacht dat niet nodig was omdat het in hun brokjes zit.
donderdag 2 mei 2019 om 09:05
Littlebell schreef: ↑02-05-2019 08:49
Deze leukerd haal ik vandaag op.![]()
Ik moet er alleen nog een leuke naam voor verzinnen. Mijn andere heet Piep.en zoon roept nu steeds beebie. Dus ik gok dat het Beebie wordt.
![]()
Ik zou deze Pluk noemen!
donderdag 2 mei 2019 om 09:07
Het is ook niet persee nodig als je ze genoeg groenvoer en een goede brok geeft hoor. Maar ze maken zelf geen vitamine c aan, dus het is altijd goed om ze extra te geven.Sushibar36 schreef: ↑02-05-2019 09:04Haha ja, blacky is kortharig. Zwart met een bruine vlek op zijn rug.
En opeens wist ze het![]()
\oeps, we hebben ze morgen een week, maar nog geen vitamine pillen gegeven. Dacht dat niet nodig was omdat het in hun brokjes zit.![]()
Ze vinden het hier vooral heel erg lekker. Al moest ik het wel eerst in het bekkie stoppen. Toen bleek het ineens toch wel heel erg lekker te zijn.
donderdag 2 mei 2019 om 09:09
De cavia's waren hier al voordat onze zoon er was. Mijn zoon had als baby een hele bijzondere band met 1 van mijn cavia's die er helaas ook niet meer is. Zodra hij naar de kooi kwam gekropen, kwam de cavia naar hem toe gevlogen.
En nu is zoon (2 jaar) soms nogal druk bij de kooi. Maar ze geven er bijzonder weinig om. Ze komen altijd naar hem toe voor een kriebel en een kus. Ze wennen wel.
donderdag 2 mei 2019 om 09:13
haha leuke naam
donderdag 2 mei 2019 om 09:18
Aah jammer zeg, wel leuk dat jullie een kat hebben ! Maar ik kan mij voorstellen dat het misschien 'lastig' is met loslopende cavia s
donderdag 2 mei 2019 om 09:50
Ik heb jarenlang cavia's gehad, tot er bij mij een allergie kwam waar ik steeds meer last van kreeg.
Ik mis ze nog steeds. Ze zijn gezellig, ik mis het gepiep als ik groente schoonmaak of de koelkastdeur open doe. En ze kletsten altijd terug als ik tegen ze praatte.
Sommige mensen denken dat cavia's saai zijn, maar dat is niet waar. Sommige cavia's waren wat schuw, anderen wilden graag geknuffeld worden. Ik had er eentje, die gilde alles bij elkaar als ze dacht dat er wat te eten was. Maar ik heb ook cavia's gehad die ik nooit geluid heb horen maken. Ik had drukke cavia's en rustige cavia's. Lieve en krengerige. Ze hadden allemaal hun eigen persoonlijkheidje.
Ik mis ze nog steeds. Ze zijn gezellig, ik mis het gepiep als ik groente schoonmaak of de koelkastdeur open doe. En ze kletsten altijd terug als ik tegen ze praatte.
Sommige mensen denken dat cavia's saai zijn, maar dat is niet waar. Sommige cavia's waren wat schuw, anderen wilden graag geknuffeld worden. Ik had er eentje, die gilde alles bij elkaar als ze dacht dat er wat te eten was. Maar ik heb ook cavia's gehad die ik nooit geluid heb horen maken. Ik had drukke cavia's en rustige cavia's. Lieve en krengerige. Ze hadden allemaal hun eigen persoonlijkheidje.
donderdag 2 mei 2019 om 11:11
Leuk! Een caviatopic
. Ik heb zelf 2 cavia's. Een dame (beter bekend als de dikke diva) van bijna 4 jaar en een castraat van 5 jaar. Dame komt uit de dierenwinkel en castraat is een opvangertje.
Ik vind het zelf ook vooral zo leuk dat je echt ziet dat ze twee verschillende karakters hebben. Zelfs mijn man, die het eigenlijk helemaal niks vond toen we een relatie kregen, is intussen overtuigd van de leukheid van cavia's.
Ik vind het zelf ook vooral zo leuk dat je echt ziet dat ze twee verschillende karakters hebben. Zelfs mijn man, die het eigenlijk helemaal niks vond toen we een relatie kregen, is intussen overtuigd van de leukheid van cavia's.
donderdag 2 mei 2019 om 11:42
Ik heb er 3 ! Allemaal dames, 2 punkers en 1 kortharige.
De oudste is 7,5 de middelste 4 en de jongste 3
We zijn met 3 zusjes begonnen waarvan alleen de oudste er nog is.
Ze staan op een ideaal plekje in de bijkeuken op een tafel, de hele dag komt er iemand langs die naar binnen/buiten of naar de wc gaat. Ze worden helemaal gek als ze maar denken dat ze de koelkast horen, als er ooit een inbreker komt met plastic zak dan gaat het cavia-alarm vanzelf af
De oudste is 7,5 de middelste 4 en de jongste 3
We zijn met 3 zusjes begonnen waarvan alleen de oudste er nog is.
Ze staan op een ideaal plekje in de bijkeuken op een tafel, de hele dag komt er iemand langs die naar binnen/buiten of naar de wc gaat. Ze worden helemaal gek als ze maar denken dat ze de koelkast horen, als er ooit een inbreker komt met plastic zak dan gaat het cavia-alarm vanzelf af
donderdag 2 mei 2019 om 11:44
donderdag 2 mei 2019 om 11:44
Ik gaf altijd vit c via water dacht ik.
En wat betreft de kat: al mijn katten hebben altijd met de caven en konijn los gelopen. Ik laat ze wel alleen samen als ik erbij ben. De katten delen alleen een mep uit de knagertjes wat te opdringerig zijn. Maar jagen op ze, heeft geen van de katten ooit gedaan.
Uit veiligheid zaten de caven binnen in een kooi waar de katten niet bij konden ( poten door tralies steken), want het blijven wel jagers. Maar als iedereen los mag, binnen of lekker in de tuin, dan loopt iedereen bij elkaar.
Zelfs man mag erbij, als ie maar stilzit
En wat betreft de kat: al mijn katten hebben altijd met de caven en konijn los gelopen. Ik laat ze wel alleen samen als ik erbij ben. De katten delen alleen een mep uit de knagertjes wat te opdringerig zijn. Maar jagen op ze, heeft geen van de katten ooit gedaan.
Uit veiligheid zaten de caven binnen in een kooi waar de katten niet bij konden ( poten door tralies steken), want het blijven wel jagers. Maar als iedereen los mag, binnen of lekker in de tuin, dan loopt iedereen bij elkaar.
Zelfs man mag erbij, als ie maar stilzit
Nope
donderdag 2 mei 2019 om 13:37
Vitamine c vervliegt heel snel in water. Vandaar de vitaminetabletjes.
We zitten nu in de auto met de baby caaf. Ben heel benieuwd hoe de koppeling straks gaat. Nu is mijn overblijver een extreem makkelijke cavia qua koppelen. Dus ik maak me niet zo'n zorgen.
Baby caaf is zo leuk.
Heel tam en een leuke borstelmix.
We zitten nu in de auto met de baby caaf. Ben heel benieuwd hoe de koppeling straks gaat. Nu is mijn overblijver een extreem makkelijke cavia qua koppelen. Dus ik maak me niet zo'n zorgen.
Baby caaf is zo leuk.
donderdag 2 mei 2019 om 14:04
Ik heb er 4 gehad. Allemaal zeugjes. Begonnen met 2, moeder en dochter uit de dierenwinkel. Moeder was een albino Sheltie en dochter een driekleur Peruvian. Na een paar weken werd moeder steeds dikker en kon niet goed meer in haar hokje. Dus mijn vader het hokje wijder gezaagd. Paar weken later weer hetzelfde probleem. Ze bleek zwanger. Vermoedelijk van haar zoontje, die ook met de 2 in het hok in de dierenwinkel had gezeten. En waarschijnlijk een van de laatste dagen gedekt. Mijn moeder ontdekte de zwangerschap een week voor we op vakantie gingen. Maar ja, afzeggen vonden we ook weer zoiets. Geen ramp, buurmeisje zou toch oppassen. Tijdens onze vakantie is de caaf bevallen. Ze kreeg 5 jonkies, waarvan 2 beertjes en 3 zeugjes. We hielden het rood-witte Tessel zeugje. De anderen kregen nieuwe baasjes. De zeugjes waren al snel weg, de beertjes pas na 4 maanden. Wel een duidelijk verschil tussen die jonkies en onze dierenwinkel-cavia's. De jonkies die bij ons geboren kwamen naar je toe en aten uit je hand. Moeder en vooral dochter van 1e leg waren schuwer.
We deden voor de fun een keer mee aan een knaagdierententoonstelling. Zeer kleinschalig. En onze albino Sheltie kreeg de 1e prijs. Die bleek raszuiver te zijn! De Peruvian had een vouwoortje en de Tessel was nog te jong.
Na 3 jaar hebben we nog een driekleur Peruvian bijgekocht. Die trok vanaf dag 1 met onze andere Peruvian op. Ze zijn 5,6,6 en 7 jaar oud geworden. Het leuke van cavia-jonkies vind ik dat ze al helemaal af zijn en alles kunnen. En het gepiep, al vind ik het meer fluiten. Als ik floot, floten ze terug.
We deden voor de fun een keer mee aan een knaagdierententoonstelling. Zeer kleinschalig. En onze albino Sheltie kreeg de 1e prijs. Die bleek raszuiver te zijn! De Peruvian had een vouwoortje en de Tessel was nog te jong.
Na 3 jaar hebben we nog een driekleur Peruvian bijgekocht. Die trok vanaf dag 1 met onze andere Peruvian op. Ze zijn 5,6,6 en 7 jaar oud geworden. Het leuke van cavia-jonkies vind ik dat ze al helemaal af zijn en alles kunnen. En het gepiep, al vind ik het meer fluiten. Als ik floot, floten ze terug.