Verslaafd, wat nu.

03-05-2019 21:12 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even wat achtergrond informatie. Ik kom uit een drugs gezin, drugsgebruik was dus volkomen normaal bij ons. Dit heeft wel gevolgen gehad natuurlijk. 1 van ons is echt zwaar verslaafd geweest en op het nippertje door een voorbijganger van een overdosis gered, mijn vader is overleden aan een overdosis en ga zo maar door. Wij waren met 7 kinderen thuis en zijn allemaal uiteindelijk wel goed terecht gekomen, de 1 gebruikte een aantal keer per jaar, de ander met succes afgekickt, ik ben anti drugs geworden etc. Heel naar allemaal natuurlijk maar we hebben onze weg uiteindelijk allemaal gevonden.

Nu werd ik vorige maand door 1 broer huilend opgebeld, hij zou binnen 30 minuten uit huis gezet worden en had een flinke schuld. Ik ben erheen gegaan en heb de helft betaald en de andere helft heeft hij betaald en zo kon de ontruiming gestopt worden. Hem natuurlijk gevraagd hoe het zover is gekomen maar hij zat “ ff” krap. Het hoe en waarom snapte ik echt niet want hij verdiend meer dan wij allemaal bij elkaar maar goed.

Een week later stond een andere broer savonds laat bij mij voor de deur. Hij was bij die ene broer wat wezen drinken en dat was helemaal uit de hand gelopen met veel cocaine en woede uitbarstingen omdat er onvoldoende coke was en broer weigerde hem geld te geven voor meer. Volgende dag met hem besproken dat ik me zorgen maak maar het viel allemaal wel mee volgens hem en zijn vriendin. En die woedeaanval kwam niet van de coke maar door andere zaken. Ik geloofde hem natuurlijk niet maar hij is geen persoon aan wie je wat duidelijk kan maken zeg maar.

En nu kwam hij vorige week weer geld “ lenen” bij mij en ik schrok me kapot toen ik hem zag. Van een brede gespierde vent naar een uitgeteerd lichaam en ingevallen wangen met een drank lucht om hem heen. Weer gezegd dat ik me zorgen maak en ook wel ff boos geworden maar nogmaals het viel allemaal wel mee. En hem uiteindelijk geen geld gegeven maar samen boodschappen gedaan.

Hij belt mij normaal gesproken elke dag even op, dat was de laatste maanden wel veel minder geworden maar ach een nieuwe vriendin dus ik snap dat allemaal wel. Wel viel het mij op dat hij savonds zijn telefoon nooit meer opnam terwijl hij ALTIJD opnam normaal gesproken. En hoorde van mijn andere broers dat hij bijna elke avond bezopen is. Nu belde hij mij vannacht compleet lazarus op met allemaal rare verhalen waar ik niks van snapte en vandaag neemt hij z’n telefoon weer niet op.

Hij heeft altijd wel drugs gebruikt, op een feestje oid. Met “ speciale” gelegenheden nouja moet hij zelf weten. Nu is wel duidelijk dat hij verslaafd is aan alchohol en cocaine. Huurachterstand, dreiging dat de stroom wordt afgesloten, tv is al afgesloten, auto geen apk meer ( hij rijdt er ook niet meer mee) en zo mager en uitgeteerd geworden. Nu wil ik dus advies wat ik kan doen voor hem om hem te helpen. Zelf vind hij dat hij de afgelopen tijd wel te hard is gegaan en zijn vriendin ontkent alles maar verslaafd is hij echt niet...

Ik en 1 andere broer willen hem echt actief helpen, de andere zeggen laat hem lekker de tering krijgen en hij moet uit zichzelf om hulp komen vragen, een aardje naar z’n vaartje etc etc. Puntje bij paaltje staat iedereen natuurlijk direct klaar zodra hij er zelf om vraagt ( hebben we eerder ook voor een andere broer gedaan) maar ik maak me echt enorme zorgen.
anoniem_370845 wijzigde dit bericht op 03-05-2019 21:24
64.45% gewijzigd
En toen?
Ik zie denk ik maar de helft van het bericht?
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Denk dat je topic nog niet af is?
where ever you go, go with your heart
Begrijp ik uit de titel en eerste gedeelte van de OP goed dat de broer die uit huis wordt gezet en een flinke schuld heeft, verslaafd is aan drugs?
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 03-05-2019 21:15
6.81% gewijzigd
Als je zoveel ervaring met verslaafden hebt, dan weet je ook dat ze liegen en dat ze pas geholpen kunnen worden als ze dat zelf willen.
Sorry ging idd wat fout. Het hele bericht staat er nu wel. Maak mij echt erge zorgen en wil hem graag helpen.
Betty_Slocombe schreef:
03-05-2019 21:14
Als je zoveel ervaring met verslaafden hebt, dan weet je ook dat ze liegen en dat ze pas geholpen kunnen worden als ze dat zelf willen.
Dit, en daarnaast: let op dat je het verschil ziet tussen helpen en faciliteren
Helpen kun je doen als iemand geholpen wil worden
Faciliteren zijn de handelingen waardoor het verslavingsgedrag in stand gehouden kan worden
Ik zal wel nooit begrijpen waarom mensen liever dakloos worden dan ophouden met chemicaliën in hun lijf te spuiten.

Nee, ik zou hem niet helpen tenminste niet door geld of onderdak te geven. Misschien een kop thee af en toe.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Je kan hem pas helpen als hij zelf geholpen wil worden. Zolang hij en zn vriendin het bagatelliseren, kan je niks doen. En als jij hem geld blijft lenen (wat je nooit meer terug krijgt), en zn boodschappen betaald, vinden zij het wel goed zo.
ik geef mn bek ook maar een douw
Madeliefjees schreef:
03-05-2019 21:35
Je kan hem pas helpen als hij zelf geholpen wil worden. Zolang hij en zn vriendin het bagatelliseren, kan je niks doen. En als jij hem geld blijft lenen (wat je nooit meer terug krijgt), en zn boodschappen betaald, vinden zij het wel goed zo.
Geld krijg ik ook nooit meer terug, maakt mij niet uit. Op dat moment kon ik het missen en hij weet dat hij nu geen geld meer krijgt ( van mij en 4 andere broers ik denk dat 1 broer blijft geven) en die boodschappen dat blijf ik wel doen. De paar dingen die hij haalt maak ik me niet druk over en het zijn verse producten dus terugbrengen kan hij het toch niet. Ook zo bizar, alleen vers voedsel, nooit frisdrank oid drinken, nooit patat of chips of snoep eten want dat is zo slecht voor je lichaam maar alchohol en coke wel...
Hele bericht inmiddels gelezen.
Wat naar om je broer zo te zien. Dat raakt je natuurlijk enorm. :hug:
Ik zou echt niets meer voor je broer betalen. Het enige dat je ermee bereikt is dat je zijn verslaving in stand houdt. Dat geld gaat hij immers toch niet besteden aan huur of licht, maar wel aan de coke en alcohol.
Ik zou hem ook niet in huis nemen als hij verslavingsproblematiek heeft.
Het beste zou zijn als hij de professionele hulpverlening opzoekt, maar dan moet hij dat wel zelf willen en zijn vriendin moet dan natuurlijk niet ontkennen dat hij een drugsverslaving heeft. Je zou wel zijn huisarts kunnen informeren, zodat er in elk geval iemand op de hoogte is.

Waar maak je je het meest zorgen over?
Die dope moet dan wel *zo fantastisch* zijn dat je niet meer voelt dat je eigenlijk in de kou loopt zonder kop koffie op je gezellige bank, zonder je lekkere bed, zonder je kast vol met kleren, zonder je keuken vol met lekker eten?

Nee je zit ergens in een tunnel met wat stompzinnige lui, iedereen in zichzelf gekeerd, niemand die nog om je geeft, als je je omkeert ben je je laatste broodje kwijt.

Dat moet dan wel een wonderspul zijn zeg, dat je dat allemaal niet meer voelt.

Nou ja laat hem deze topervaring opdoen zou ik zeggen, dan weet hij of het hem bevalt of niet. Ieder mag dat voor zichzelf uitmaken.
Tijdschriftenverslindster schreef:
03-05-2019 21:38
Hele bericht inmiddels gelezen.
Wat naar om je broer zo te zien. Dat raakt je natuurlijk enorm. :hug:
Ik zou echt niets meer voor je broer betalen. Het enige dat je ermee bereikt is dat je zijn verslaving in stand houdt. Dat geld gaat hij immers toch niet besteden aan huur of licht, maar wel aan de coke en alcohol.
Ik zou hem ook niet in huis nemen als hij verslavingsproblematiek heeft.
Het beste zou zijn als hij de professionele hulpverlening opzoekt, maar dan moet hij dat wel zelf willen en zijn vriendin moet dan natuurlijk niet ontkennen dat hij een drugsverslaving heeft. Je zou wel zijn huisarts kunnen informeren, zodat er in elk geval iemand op de hoogte is.

Waar maak je je het meest zorgen over?
Dat hij doodgaat ben ik het meest bang voor. Dat hij een keer een overdosis neemt of vuile cocaine heeft, hier in de regio zijn al meerdere mensen overleden door vervuilde drugs. En het geld voor die huur heb ik ter plekke aan de deurwaarder gegeven die met verhuizers/slotenmaker er stond. 1 broer blijft hem denk ik sowieso wel geld geven, dat deed hij ook toen de andere verslaafd was maar dat was een ander verhaal. Die zei ook dat hij verslaafd was maar ook dat hij niet wou stoppen, elke avond at hij bij mijn oma en dat was het. Pas toen iemand hem halfdood in een steegje heeft gevonden en hem heeft gereanimeerd etc was hij er klaar mee. Pas toen namen we hem in de huis en regelden wij zijn schulden enzo. Maar deze broer heeft gewoon een heel ander karakter en ontkend alles.
Vraag beschermingsbewind aan met hem. Dan kan hij in elk geval zijn financiële situatie in de hand laten houden. En als hij iets aan zijn verslaving wil doen, mag hij maandag naar de huisarts.

Geen geld meer voor schulden, geen boodschappen meer doen. Het geld wat hij uitspaart gaat immers regelrecht naar zijn verslaving.
retrostar schreef:
03-05-2019 21:44
Die dope moet dan wel *zo fantastisch* zijn dat je niet meer voelt dat je eigenlijk in de kou loopt zonder kop koffie op je gezellige bank, zonder je lekkere bed, zonder je kast vol met kleren, zonder je keuken vol met lekker eten?

Nee je zit ergens in een tunnel met wat stompzinnige lui, iedereen in zichzelf gekeerd, niemand die nog om je geeft, als je je omkeert ben je je laatste broodje kwijt.

Nou ja laat hem deze topervaring opdoen zou ik zeggen, dan weet hij of het hem bevalt of niet. Ieder mag dat voor zichzelf uitmaken.
Ja nouja ik ben zelf ook geen heilige. Heb ook wel eens coke op maar heb nooit die drang naar meer gehad of de coke prioriteit gemaakt of wat dan ook. Ik geef er zelf niet zoveel om en denk dat je zelf verslaafd moet zijn ( geweest) om een verslaafde te begrijpen.
retrostar schreef:
03-05-2019 21:44

Lees je eens in over wat verslaving is want wat je je hier allemaal afvraagt, slaat behoorlijk de plank mis
Jeetje wat vervelend zeg. Ik heb ook van dichtbij kunnen zien hoe iemand veranderd door drugs/alcohol. Gelukkig is het in mijn geval allemaal goed gekomen.
Als je broer echt zo ver heen is dat hij er schulden door heeft gekregen dan is het wel echt een groot probleem aan het worden en ik begrijp super goed dat jij hem wilt helpen. Het is makkelijk om te zeggen hem geen geld meer te geven en hem het zelf uit te laten zoeken, maar het is en blijft je broer. Natuurlijk wil jij hem helpen.
Onthoud wel, als jij zijn boodschappen betaald heeft hij weer geld over voor drugs of alcohol.
Misschien een gekke vraag; maar is dit gaan spelen op het moment dat hij een vriendin kreeg? Het gebeurd vaak zat dat mensen gaan gebruiken (of in zijn geval extreem gaan gebruiken want hij deed het al af en toe) omdat iemand in hun omgeving dit ook doet.
Whatsinaname1988 schreef:
03-05-2019 21:38
Geld krijg ik ook nooit meer terug, maakt mij niet uit. Op dat moment kon ik het missen en hij weet dat hij nu geen geld meer krijgt ( van mij en 4 andere broers ik denk dat 1 broer blijft geven) en die boodschappen dat blijf ik wel doen. De paar dingen die hij haalt maak ik me niet druk over en het zijn verse producten dus terugbrengen kan hij het toch niet. Ook zo bizar, alleen vers voedsel, nooit frisdrank oid drinken, nooit patat of chips of snoep eten want dat is zo slecht voor je lichaam maar alchohol en coke wel...
Ook ik denk dat hij vers voedsel niet kan verkopen, en dan help je hem in ieder geval om vitaminen binnen te krijgen.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Weet je zeker dat de verslaafde broer nooit zijn auto gebruikt?

Hij zal de WA-verzekering niet meer betalen, dus bij een ongeluk heeft hij meteen een schuld erbij.

(En rijden met een mankement kan de verzekering ook ongeldig maken, dus ik denk dat hij niet verzekerd is als hij geen APK uitvoert)
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Whatsinaname1988 schreef:
03-05-2019 21:52
Ja nouja ik ben zelf ook geen heilige. Heb ook wel eens coke op maar heb nooit die drang naar meer gehad of de coke prioriteit gemaakt of wat dan ook. Ik geef er zelf niet zoveel om en denk dat je zelf verslaafd moet zijn ( geweest) om een verslaafde te begrijpen.
Normaliter wordt iedereen met het gevolg van zijn handelen geconfronteerd en daardoor leer je. Dat is een levensfeit. Tenzij iemand besluit dat voor je te verzachten, dan wordt het leerproces verstoord.

Sterkte in elk geval.
https://www.trubendorffer.nl/over-ons/
haarklover schreef:
03-05-2019 22:02
Weet je zeker dat de verslaafde broer nooit zijn auto gebruikt?

Hij zal de WA-verzekering niet meer betalen, dus bij een ongeluk heeft hij meteen een schuld erbij.

(En rijden met een mankement kan de verzekering ook ongeldig maken, dus ik denk dat hij niet verzekerd is als hij geen APK uitvoert)
Ja dat weet ik zeker. Als hij gaat werken wordt hij gebracht/gehaald of gaat met het OV. Ook naar mij kwam hij op de fiets terwijl hij altijd zijn auto gebruikt. En idd vers voedsel kan je niet terug brengen gelukkig dus daar blijf ik wel mee doorgaan.

En idd het gaat bergafwaarts sinds hij die vriendin heeft. Ik geef haar niet de schuld maar als je 2 “ recreatie gebruikers” samen zet kan dat flink fout gaan.
Succes dan maar.
ik geef mn bek ook maar een douw
Ik denk dat je voor jezelf moet bepalen hoever jij wilt/kunt gaan in jouw hulp. De tip om een bewindvoerder te regelen is een hele goede.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven