Mijn kat heeft steeds teken :-((

05-05-2019 12:07 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, hopelijk heeft iemand van jullie dé tip.

Ik woon in het buitengebied en blijkbaar zitten er hier heel veel teken. Bijna elke keer als de kat naar buiten is geweest, heeft ze wel weer een teek. Ik ben inmiddels heel behendig geworden in het verwijderen ervan, maar ik vind het vies en eng.

We hebben haar een paar dagen binnen gehouden, maar ondanks dat het een luiwammes is die overdag graag binnen ligt te slapen, wil ze toch graag zo nu en dan naar buiten, zeker ‘s avonds. Uiteindelijk hebben we haar toch weer naar buiten gelaten, maar natuurlijk had ze wéér een teek. Toen er vervolgens ook nog een teek op het bed van mijn dochter liep (waar de kat op was gesprongen), was ik er helemaal klaar mee. De kat komt sindsdien dus niet meer buiten, hoe zielig ik dat ook vind.

Mijn vraag is nu: zijn er anti tekenmiddelen die echt werken, zodat poes toch nog naar buiten kan, of kun je het nooit voorkomen? Ik wil absoluut niet dat iemand hier de ziekte van Lyme oploopt of dat de kat er zelf ziek van wordt, dus dan zullen we haar helaas echt niet meer naar buiten laten.
Alle reacties Link kopieren
Ik gebruik voor de hond adventix of zoiets. Van die druppels. En het hele jaar door, want hij kwam een keer met een teek thuis, toen er nog half sneeuw lag.
Later is nu
Stronghold al gebruikt? En dan icm even een borstel over de vacht halen bij het binnenkomen.
Seresto bandje? Mijn katten (geen familie van elkaar) konden er overigens niet tegen; kregen allebei kale plekken en korsten in de nek ervan. Maar hoor van anderen dat het heel goed gaat
Heb je al eens een tekenmiddel geprobeerd?
de meeste anti vlo middel zijn ook anti take. Stronghold pipetten bijv.
Alle reacties Link kopieren
Beter.Laat schreef:
05-05-2019 12:17
Heb je al eens een tekenmiddel geprobeerd?
Nee, maar ik wil graag weten of er iets is wat echt werkt. Er is van alles op de markt en ik ga niet zomaar iets kopen. Tegen vlooien werken ook niet alle middelen, dat zal hierbij ook wel zo zijn.

Verder bedankt voor de reacties tot dusver. Voor degenen die nu iets gebruiken: heeft je kat sindsdien geen enkele teek meer gehad?
Moezy schreef:
05-05-2019 12:16
Seresto bandje? Mijn katten (geen familie van elkaar) konden er overigens niet tegen; kregen allebei kale plekken en korsten in de nek ervan. Maar hoor van anderen dat het heel goed gaat
nooit een vlooienband, er zijn veel betere middelen
pamelacourson schreef:
05-05-2019 12:19
Nee, maar ik wil graag weten of er iets is wat echt werkt. Er is van alles op de markt en ik ga niet zomaar iets kopen. Tegen vlooien werken ook niet alle middelen, dat zal hierbij ook wel zo zijn.

Verder bedankt voor de reacties tot dusver. Voor degenen die nu iets gebruiken: heeft je kat sindsdien geen enkele teek meer gehad?
Stronghold werkt echt, maar je moet het wel bijhouden
Alle reacties Link kopieren
Onze hond heeft n tekenband van Seresto. Nog nooit n teek of vlo gehad. Is al genoemd zie ik.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
Toevallig had ik het hier van de week over met de dierenwinkel. De middelen tegen teken bij katten werken vaak maar een week en dan moet je ze het dus zo vaak toedienen dat je je kan afvragen of het gezond is.
Voor honden heb je inderdaad middelen tegen vlooien en teken maar voor katten werken die niet afdoende.
Aldus de dierenwinkel hè.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
suzyqfive schreef:
05-05-2019 12:22
Toevallig had ik het hier van de week over met de dierenwinkel. De middelen tegen teken bij katten werken vaak maar een week en dan moet je ze het dus zo vaak toedienen dat je je kan afvragen of het gezond is.
Voor honden heb je inderdaad middelen tegen vlooien en teken maar voor katten werken die niet afdoende.
Aldus de dierenwinkel hè.
gewoon een pipetje halen bij de dierenarts
Met Stronghold hebben ze geen teken maar wordt ook niet verkocht door een dierenwinkel. Dierenarts of Medpets.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
05-05-2019 12:20
Stronghold werkt echt, maar je moet het wel bijhouden
Dank je! Ik heb nu antivlooienmiddel van Advantage, dat schijnt goed te zijn, maar het is nu op. Dus een goed moment om iets te kopen wat tegen allebei werkt.
Alle reacties Link kopieren
ik heb altijd een vlooienbandje. Vroeger was er ook een anti-tekenbandje maar dat is uit de handel gehaald.

Het vlooienbandje werkt echter ook tegen teken (ook al staat dat er niet op). Ze hebben nooit teken als ze 'm om hebben, hij werkt 6 maanden tegen vlooien staat op de verpakking, maar in de praktijk werkt hij langer, want ik doe 'm in februari om en in oktober weer af, en ze hebben dan nooit een teek (of vlo).

Seresto heeft wel een anti-tekenband, maar die is heel duur.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
noa schreef:
05-05-2019 12:21
Onze hond heeft n tekenband van Seresto. Nog nooit n teek of vlo gehad. Is al genoemd zie ik.
Mijn kat had elke dag teken.
Echt elke dag,wat ik ook gebruikte.
Nu al enkele jaren Seresto,en nooit meer een teek gehad.
Mijn hondjes dragen ze ook.
Ik merk direct wanneer ze niet meer werkzaam zijn,na een maand of zeven.
Alle reacties Link kopieren
Pipetten hadden we in het verleden (van de dierenarts), maar dat werkte nooit goed en moet je elke 4 weken ofzo opnieuw doen. Zo'n bandje is veel makkelijker en werkt veel beter.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
CleopatraVII schreef:
05-05-2019 12:32
Pipetten hadden we in het verleden (van de dierenarts), maar dat werkte nooit goed en moet je elke 4 weken ofzo opnieuw doen. Zo'n bandje is veel makkelijker en werkt veel beter.
er zijn regelmatig katten die zichzelf verwurgen door een (vlooien)band. Dat is een wel heel rigoureuze oplossing voor teken. Ik snap echt niet dat mensen hun katten nog bandjes om doen
Alle reacties Link kopieren
CleopatraVII schreef:
05-05-2019 12:30
ik heb altijd een vlooienbandje. Vroeger was er ook een anti-tekenbandje maar dat is uit de handel gehaald.

Het vlooienbandje werkt echter ook tegen teken (ook al staat dat er niet op). Ze hebben nooit teken als ze 'm om hebben, hij werkt 6 maanden tegen vlooien staat op de verpakking, maar in de praktijk werkt hij langer, want ik doe 'm in februari om en in oktober weer af, en ze hebben dan nooit een teek (of vlo).

Seresto heeft wel een anti-tekenband, maar die is heel duur.
De Seresto band is anti- vlooien en anti-teek.
Hij is online verkrijgbaar vanaf €25 ( ongeveer) maar je doet er echt 6/7 maanden mee. Of zoals bij Cleopatra nog langer.
Is goedkoper als pipetjes.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
05-05-2019 12:34
er zijn regelmatig katten die zichzelf verwurgen door een (vlooien)band. Dat is een wel heel rigoureuze oplossing voor teken. Ik snap echt niet dat mensen hun katten nog bandjes om doen
De vlooienbandjes die ik heb zijn ingescheurd, zodat ze verder afscheuren als je kat vast komt te zitten.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
05-05-2019 12:34
er zijn regelmatig katten die zichzelf verwurgen door een (vlooien)band. Dat is een wel heel rigoureuze oplossing voor teken. Ik snap echt niet dat mensen hun katten nog bandjes om doen
Volgens mij zit er op de Seresto een zwakke plek.
Die knapt als er kracht op komt t staan.
Alle reacties Link kopieren
https://degooisediersuper.nl/image/cach ... 00x600.png

ik heb deze, kosten 12 euro ofzo?
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
kiddootje schreef:
05-05-2019 12:36
De Seresto band is anti- vlooien en anti-teek.
Hij is online verkrijgbaar vanaf €25 ( ongeveer) maar je doet er echt 6/7 maanden mee. Of zoals bij Cleopatra nog langer.
Is goedkoper als pipetjes.
een andere reden om geen vlooienband te kiezen is dat je gif binnenkrijgt door contact met de kat. Het gif zit op het bandje, bij een pipet gaat het in de huid zitten. vooral voor kinderen kan dat gevaarlijk zijn. Daarom is een vlooienband in sommige landen al verboden
Bravecto werkt. Is een pipet en te koop bij de dierenarts. De teken vallen er allemaal dood en verschrompeld af.
Werkt tot 3 maanden.
Wij wonen sinds een jaar in een gebied met veel teken. Waar mijn honden voorheen nooit een teek hadden en ook geen anti-tekenmiddel kregen, hebben ze nu echt bescherming nodig.
Van advantix kregen ze beide vreselijke jeuk, je zag de rillingen echt over hun lijf lopen.
Ze dragen nu sinds een maand of twee een seresto band (die er ook voor katten is).
We hebben sinds die tijd geen vastgehechte teken meer gevonden.
Maar na een boswandeling brengen ze nog wel teken mee naar huis, die we vervolgens dood of stervend op de vloer vinden.
Het goede nieuws is dus dat de band zijn werk doet en de teken dood, het slechte dat ze helaas nog wel mee naar huis komen.

Denk er overigens om om geen middelen voor de hond te kopen voor je kat. Veel anti-tekenmiddelen voor honden zijn bijzonder giftig voor katten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven