Mijn kat heeft steeds teken :-((
zondag 5 mei 2019 om 12:07
Hallo allemaal, hopelijk heeft iemand van jullie dé tip.
Ik woon in het buitengebied en blijkbaar zitten er hier heel veel teken. Bijna elke keer als de kat naar buiten is geweest, heeft ze wel weer een teek. Ik ben inmiddels heel behendig geworden in het verwijderen ervan, maar ik vind het vies en eng.
We hebben haar een paar dagen binnen gehouden, maar ondanks dat het een luiwammes is die overdag graag binnen ligt te slapen, wil ze toch graag zo nu en dan naar buiten, zeker ‘s avonds. Uiteindelijk hebben we haar toch weer naar buiten gelaten, maar natuurlijk had ze wéér een teek. Toen er vervolgens ook nog een teek op het bed van mijn dochter liep (waar de kat op was gesprongen), was ik er helemaal klaar mee. De kat komt sindsdien dus niet meer buiten, hoe zielig ik dat ook vind.
Mijn vraag is nu: zijn er anti tekenmiddelen die echt werken, zodat poes toch nog naar buiten kan, of kun je het nooit voorkomen? Ik wil absoluut niet dat iemand hier de ziekte van Lyme oploopt of dat de kat er zelf ziek van wordt, dus dan zullen we haar helaas echt niet meer naar buiten laten.
Ik woon in het buitengebied en blijkbaar zitten er hier heel veel teken. Bijna elke keer als de kat naar buiten is geweest, heeft ze wel weer een teek. Ik ben inmiddels heel behendig geworden in het verwijderen ervan, maar ik vind het vies en eng.
We hebben haar een paar dagen binnen gehouden, maar ondanks dat het een luiwammes is die overdag graag binnen ligt te slapen, wil ze toch graag zo nu en dan naar buiten, zeker ‘s avonds. Uiteindelijk hebben we haar toch weer naar buiten gelaten, maar natuurlijk had ze wéér een teek. Toen er vervolgens ook nog een teek op het bed van mijn dochter liep (waar de kat op was gesprongen), was ik er helemaal klaar mee. De kat komt sindsdien dus niet meer buiten, hoe zielig ik dat ook vind.
Mijn vraag is nu: zijn er anti tekenmiddelen die echt werken, zodat poes toch nog naar buiten kan, of kun je het nooit voorkomen? Ik wil absoluut niet dat iemand hier de ziekte van Lyme oploopt of dat de kat er zelf ziek van wordt, dus dan zullen we haar helaas echt niet meer naar buiten laten.
zondag 5 mei 2019 om 13:13
Ik was vorige week bij de dierenarts en daar stond een display met halsbandjes voor teken, vlooien etc. Volgens mij was het deze :
https://www.huisdierplein.nl/seresto-te ... m8QAvD_BwE
Oh is al genoemd lees ik nu
https://www.huisdierplein.nl/seresto-te ... m8QAvD_BwE
Oh is al genoemd lees ik nu
zondag 5 mei 2019 om 13:22
Elke vorm van koemelk is slecht voor een kat
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
zondag 5 mei 2019 om 13:25
Bandjes vind ik voor katten dus echt drie keer niets. We hebben een keer een kat gehad die er met zijn voorpoten in vast zat en dus geen kant op kon. Vervolgens een bandje die makkelijker los kon, die was na een paar dagen weg.
Vlooienbandjes met kinderen niet fijn en zelf ook niet ivm aanhalen.
Vlooienbandjes met kinderen niet fijn en zelf ook niet ivm aanhalen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
zondag 5 mei 2019 om 13:32
Ik had er vorig jaar ook last van, of nouja, mijn kat dan he. 
Ik kwam er achter dat er veel teken in een overwoekerd stukje tuin van ons zaten. Daar zat kat dus graag. Ik heb de struiken (lees: onkruid zo hoog als je navel) compleet verwijderd. Uiteraard met lange broek, lange mouwen, handschoenen etc. Sindsdien zijn ze weg en hebben we er geen last meer van.
Misschien kun je de oorzaak vinden?
Ik kwam er achter dat er veel teken in een overwoekerd stukje tuin van ons zaten. Daar zat kat dus graag. Ik heb de struiken (lees: onkruid zo hoog als je navel) compleet verwijderd. Uiteraard met lange broek, lange mouwen, handschoenen etc. Sindsdien zijn ze weg en hebben we er geen last meer van.
Misschien kun je de oorzaak vinden?
zondag 5 mei 2019 om 14:14
Nogmaals bedankt voor de reacties, ik weet alleen nog steeds niet zo goed wat wijsheid is. Die band klinkt het beste, maar onze kat háát halsbandjes en met kinderen en aaien/knuffelen is het misschien niet zo verstandig. Misschien dan toch dat spul van de dierenarts eens proberen. Ik ben alleen nog steeds bang dat er dan teken meeliften en we ze zelf krijgen. Of we moeten ons hele gezin een halsband om laten doen
Ik ken meerdere mensen met de ziekte van Lyme en die ziekte kan echt verschrikkelijk zijn. Ik wil dus het risico niet nemen.
Muurbloempje, achterhalen waar ze vandaan komen is bij ons geen doen. We hebben een grote tuin met gras en veel begroeiing, buren met grote tuinen en veel begroeiing en boerderijen en weilanden om ons heen. Ze zullen overal wel zo’n beetje zitten. Wel valt het me erg op dat het de jaren hiervoor heel erg meeviel (tot vorig jaar nooit een teek, vorig jaar zo nu en dan) en we nu opeens dagelijks van die beesten vinden. Echt heel vervelend.
Ik ken meerdere mensen met de ziekte van Lyme en die ziekte kan echt verschrikkelijk zijn. Ik wil dus het risico niet nemen.
Muurbloempje, achterhalen waar ze vandaan komen is bij ons geen doen. We hebben een grote tuin met gras en veel begroeiing, buren met grote tuinen en veel begroeiing en boerderijen en weilanden om ons heen. Ze zullen overal wel zo’n beetje zitten. Wel valt het me erg op dat het de jaren hiervoor heel erg meeviel (tot vorig jaar nooit een teek, vorig jaar zo nu en dan) en we nu opeens dagelijks van die beesten vinden. Echt heel vervelend.
zondag 5 mei 2019 om 14:17
Vraag advies aan je dierenarts!
Hier hetzelfde: kat heeft een witte vacht dus je ziet ze snel lopen. Wanneer hij binnenkomt controleer ik meteen zijn vacht en pluk ik ze eraf (dood maken en wegspoelen), daarna kam ik ook zodat ik bijna alle plekjes wel heb gehad. Het is even een werkje maar ja, ik vind dat ik goed voor mijn beestje moet zorgen. Kat niet meer naar buiten laten, als hij altijd met veel plezier buiten heeft kunnen spelen, vind ik echt heel erg zielig.
Hier hetzelfde: kat heeft een witte vacht dus je ziet ze snel lopen. Wanneer hij binnenkomt controleer ik meteen zijn vacht en pluk ik ze eraf (dood maken en wegspoelen), daarna kam ik ook zodat ik bijna alle plekjes wel heb gehad. Het is even een werkje maar ja, ik vind dat ik goed voor mijn beestje moet zorgen. Kat niet meer naar buiten laten, als hij altijd met veel plezier buiten heeft kunnen spelen, vind ik echt heel erg zielig.
zondag 5 mei 2019 om 14:24
Ik had, vóór mijn huidige katten, twee spierwitte katten. De een is 14 en de ander 19 jaar oud geworden. Bij een van de twee heb ik in al die jaren één keer een vlo gezien, daarna nooit meer, en beide hebben nooit een teek gehad. Dat bleek te komen door de witte vacht, dan zou de kans daarop veel kleiner zijn (warmte, reflectie, zoiets). Maar AngelEyes, jouw witte kat heeft ze dus wel? Helemaal wit?
Mijn huidige katten (een zwartwitte en cyperse met wat witte delen) hebben heel snel last van vlooien en de kater, die soms nog weleens door bosjes struint, heeft ook weleens een teek. Ik heb een keer een vlooienbandje gekocht dat ook tegen teken werkte, maar daar zat dus geen rekbaar stukje in en ik vond het daarom veel te gevaarlijk. Ik heb dat ding in drie stukken geknipt en die stukjes achter de kussens van de bank gedaan, waar de katten vaak lagen. Geen idee of dat iets geholpen heeft tegen vlooien in de bank, ik denk het niet.
Anyway, ik lees mee, eng idee toch wel dat zo'n teek misschien, voor je 'm hebt opgemerkt, in je bed kan komen... (mijn katten slapen bij mij op bed)
Mijn huidige katten (een zwartwitte en cyperse met wat witte delen) hebben heel snel last van vlooien en de kater, die soms nog weleens door bosjes struint, heeft ook weleens een teek. Ik heb een keer een vlooienbandje gekocht dat ook tegen teken werkte, maar daar zat dus geen rekbaar stukje in en ik vond het daarom veel te gevaarlijk. Ik heb dat ding in drie stukken geknipt en die stukjes achter de kussens van de bank gedaan, waar de katten vaak lagen. Geen idee of dat iets geholpen heeft tegen vlooien in de bank, ik denk het niet.
Anyway, ik lees mee, eng idee toch wel dat zo'n teek misschien, voor je 'm hebt opgemerkt, in je bed kan komen... (mijn katten slapen bij mij op bed)
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zondag 5 mei 2019 om 14:33
Onze helemaal witte kat van vroeger had wel degelijk teken, maar kan me niet herinneren of ie ook dat ook in zijn jonge jaren had. De laatste vijf jaar zeker (21 geworden).Yella78 schreef: ↑05-05-2019 14:24Ik had, vóór mijn huidige katten, twee spierwitte katten. De een is 14 en de ander 19 jaar oud geworden. Bij een van de twee heb ik in al die jaren één keer een vlo gezien, daarna nooit meer, en beide hebben nooit een teek gehad. Dat bleek te komen door de witte vacht, dan zou de kans daarop veel kleiner zijn (warmte, reflectie, zoiets). Maar AngelEyes, jouw witte kat heeft ze dus wel? Helemaal wit?
Mijn huidige katten (een zwartwitte en cyperse met wat witte delen) hebben heel snel last van vlooien en de kater, die soms nog weleens door bosjes struint, heeft ook weleens een teek. Ik heb een keer een vlooienbandje gekocht dat ook tegen teken werkte, maar daar zat dus geen rekbaar stukje in en ik vond het daarom veel te gevaarlijk. Ik heb dat ding in drie stukken geknipt en die stukjes achter de kussens van de bank gedaan, waar de katten vaak lagen. Geen idee of dat iets geholpen heeft tegen vlooien in de bank, ik denk het niet.
Anyway, ik lees mee, eng idee toch wel dat zo'n teek misschien, voor je 'm hebt opgemerkt, in je bed kan komen... (mijn katten slapen bij mij op bed)
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
zondag 5 mei 2019 om 14:42
Hier ook seresto. Pipetjes werkten meestal maar een paar dagen en dan was het weer mis. 1 van onze katten is allergisch voor tekenbeten, ze krijgt echt hele grote dikke korsten. Nu met de seresto bandjes zie ik nog maar zelden een teek. Voor onze katten dus echt de oplossing. 1 keer heeft 1 van onze katten een kale plek in haar nek gehad. We hebben het bandje toen tijdelijk afgedaan en toen het genezen was weer om. Nooit meer last van gehad. Door het dragen gaan de bandjes ook haast onder de vacht zitten, zeker aan de bovenkant.
zondag 5 mei 2019 om 19:00
maar een teek op je kat heeft al prooi en zal dus niet op zoek gaan naar een nieuwe prooi. De kans dat je een teek krijgt is veel groter als je buiten loopt in het struikgewaspamelacourson schreef: ↑05-05-2019 14:14Nogmaals bedankt voor de reacties, ik weet alleen nog steeds niet zo goed wat wijsheid is. Die band klinkt het beste, maar onze kat háát halsbandjes en met kinderen en aaien/knuffelen is het misschien niet zo verstandig. Misschien dan toch dat spul van de dierenarts eens proberen. Ik ben alleen nog steeds bang dat er dan teken meeliften en we ze zelf krijgen. Of we moeten ons hele gezin een halsband om laten doen![]()
Ik ken meerdere mensen met de ziekte van Lyme en die ziekte kan echt verschrikkelijk zijn. Ik wil dus het risico niet nemen.
Muurbloempje, achterhalen waar ze vandaan komen is bij ons geen doen. We hebben een grote tuin met gras en veel begroeiing, buren met grote tuinen en veel begroeiing en boerderijen en weilanden om ons heen. Ze zullen overal wel zo’n beetje zitten. Wel valt het me erg op dat het de jaren hiervoor heel erg meeviel (tot vorig jaar nooit een teek, vorig jaar zo nu en dan) en we nu opeens dagelijks van die beesten vinden. Echt heel vervelend.
zondag 5 mei 2019 om 19:17
Mijn kater kon er ook niet tegen, kreeg ook n kale nek. Bij poes ging het prima.
Ben zelf meer fan van stronghold, verkrijgbaar bij de dierenarts. Werkt tegen vlooien, teken en oormijt.
zondag 5 mei 2019 om 19:30
Aan het begin van het seizoen (na de winter) krijgen onze katten Comfortis. Dat is een tablet tegen vlooien en teken. Behoorlijk prijzig bij de dierenarts, maar werkt heel goed. Daarna houden we het elke maand bij met een pipet.
Onze katten struinen de hele dag door bosjes en grasvelden. Soms loopt er nog een verdwaalde teek op de vacht, maar die hecht niet op de huid en kammen we eraf. Het blijft elke dag controleren, wat je ook gebruikt.
Onze katten struinen de hele dag door bosjes en grasvelden. Soms loopt er nog een verdwaalde teek op de vacht, maar die hecht niet op de huid en kammen we eraf. Het blijft elke dag controleren, wat je ook gebruikt.
Hips, hopsakee en pierlala.