Bruiloft cadeau: geld
maandag 6 mei 2019 om 16:30
Wat een onzin zeg.CarrieAddison schreef: ↑06-05-2019 16:13Ik ben een trouw aan het organiseren en heb mijn ogen nogal opengetrokken van wat dat kost... Met €40pp heb je zelfs nog niet je drank alleen betaald. Dat is dus erg weinig... 200 lijkt me gepast als gezin.

maandag 6 mei 2019 om 16:34
Want die 2 appelsap en 1 fristi die die jonge kindjes drinken gaan je echt 40 euro kosten...CarrieAddison schreef: ↑06-05-2019 16:13Ik ben een trouw aan het organiseren en heb mijn ogen nogal opengetrokken van wat dat kost... Met €40pp heb je zelfs nog niet je drank alleen betaald. Dat is dus erg weinig... 200 lijkt me gepast als gezin.
Daarnaast. Het is geen commercieel feest wat je geeft, waarvoor je toegangskaartjes moet kopen. Jij wilt trouwen. En je gast is de 'pineut' om gezellig te komen doen, maar is e zeker niet om jou uit de kosten te helpen.

maandag 6 mei 2019 om 16:38
Dit.
Je mag blij zijn dat ze op die poppenkast aanwezig willen zijn én een gevulde envelop afgeven.
Als organisator van de trouw bepaal jijzelf hoeveel geld je kunt missen voor je feestje, als je het niet kan betalen zonder giften, dan hou je het klein(er)

maandag 6 mei 2019 om 16:44
En (bijna) pubers willen wellicht zelf al niet meer mee.forumfossiel schreef: ↑06-05-2019 16:42Kleine kinderen (<6), zou ik ook thuislaten met een oppas. Het is veel fijner feesten als je niet continu op je kinderen hoeft te letten. Hoe leuk is een “ grote mensen feest” nu voor de gemiddelde peuter of kleuter.
maandag 6 mei 2019 om 16:45
Maar daar kiezen degenen die gaan trouwen toch voor? Ik vind dat cadeau/geld geven gebeure zoooo misplaatst! Je nodigt mensen toch uit om samen deze leuke dag te vieren? En niet om wat kosten terug te verdienen. Aan mij hoeven mensen geen cent uit te geven, als ik een feest geef dan zorg ik voor alle spullen en verwacht ik geen tegenprestatie.CarrieAddison schreef: ↑06-05-2019 16:13Ik ben een trouw aan het organiseren en heb mijn ogen nogal opengetrokken van wat dat kost... Met €40pp heb je zelfs nog niet je drank alleen betaald. Dat is dus erg weinig... 200 lijkt me gepast als gezin.
maandag 6 mei 2019 om 16:54
Serieus? JIJ gaat trouwen, JOUW keuze en JOUW kosten. Als iemand een cadeau geeft - en of dat nu geld is of iets anders - kan je daar alleen maar blij mee zijn. Jij ziet het meer als een feest met entree waarop je bij voorkeur nog winst moet maken. Zal een gezellige bruiloft worden..CarrieAddison schreef: ↑06-05-2019 16:13Ik ben een trouw aan het organiseren en heb mijn ogen nogal opengetrokken van wat dat kost... Met €40pp heb je zelfs nog niet je drank alleen betaald. Dat is dus erg weinig... 200 lijkt me gepast als gezin.
Ontopic: EUR 100 is een prima bedrag. als je een hele sterke band hebt en haar ook wat wil ondersteunen omdat ze krap zitten dan kan je meer geven. Daar zal ze dan heel blij mee zijn. Niet omdat ze het - zoals CarrieAddison - vanzelfsprekend vindt maar omdat ze blij is met ieder cadeau.

maandag 6 mei 2019 om 17:02
Ga je met je minnaar trouwen?CarrieAddison schreef: ↑06-05-2019 16:13Ik ben een trouw aan het organiseren en heb mijn ogen nogal opengetrokken van wat dat kost... Met €40pp heb je zelfs nog niet je drank alleen betaald. Dat is dus erg weinig... 200 lijkt me gepast als gezin.

maandag 6 mei 2019 om 17:11
Hoe oud zijn je kinderen?
Bij 14+ zou ik er rekening mee houden bij de cadeau.
Als ze jonger zijn zou ik echt alleen "jullie" twee rekenen.
Ik zou zelf voor 80 à 100 euro gaan waarschijnlijk.
En misschien ook es rondhoren bij andere broers en zussen aan welk bedrag zij denken.
200 euro vind ik toch echt meer iets voor rechtstreekse broers en zussen, ouders of oma. Als ze 't kunnen missen.
Of eventueel voor als je 2 16-jarigen mee hebt.
Bij 14+ zou ik er rekening mee houden bij de cadeau.
Als ze jonger zijn zou ik echt alleen "jullie" twee rekenen.
Ik zou zelf voor 80 à 100 euro gaan waarschijnlijk.
En misschien ook es rondhoren bij andere broers en zussen aan welk bedrag zij denken.
200 euro vind ik toch echt meer iets voor rechtstreekse broers en zussen, ouders of oma. Als ze 't kunnen missen.
Of eventueel voor als je 2 16-jarigen mee hebt.

maandag 6 mei 2019 om 17:18
CarrieAddison schreef: ↑06-05-2019 16:13Ik ben een trouw aan het organiseren en heb mijn ogen nogal opengetrokken van wat dat kost... Met €40pp heb je zelfs nog niet je drank alleen betaald. Dat is dus erg weinig... 200 lijkt me gepast als gezin.
Als je zo denkt dan moet je gewoon entree vragen ipv een cadeau. Je kan niet in andermand portemonee kijken

maandag 6 mei 2019 om 17:34
O, werkt dat zo?
Zou ik, enkele jaren nadien, nog wat geld kunnen vragen aan gasten van onze bruiloft? We hebben ze namelijk ook zelf uitgenodigd om te blijven eten, feest te vieren, te blijven slapen en te ontbijten.
Nu hebben we gewoon een cadeautje gekregen van ze, niet de kosten eruit gehaald.. kan ik daar, 8 jaar later nog over beginnen?!
Serieus??
@TO, 100 euro is zat. En daarbij een heel leuk cadeau. Dus prima
Zou ik, enkele jaren nadien, nog wat geld kunnen vragen aan gasten van onze bruiloft? We hebben ze namelijk ook zelf uitgenodigd om te blijven eten, feest te vieren, te blijven slapen en te ontbijten.
Nu hebben we gewoon een cadeautje gekregen van ze, niet de kosten eruit gehaald.. kan ik daar, 8 jaar later nog over beginnen?!
Serieus??

maandag 6 mei 2019 om 17:36
Je kan over 2 jaar wel met zijn allen vieren dat je 10 jaar getrouwd bent.Goal2016 schreef: ↑06-05-2019 17:34O, werkt dat zo?
Serieus??
En hopen dat er goed veel cadeaus worden gegeven

maandag 6 mei 2019 om 17:41
CarrieAddison schreef: ↑06-05-2019 16:13Ik ben een trouw aan het organiseren en heb mijn ogen nogal opengetrokken van wat dat kost... Met €40pp heb je zelfs nog niet je drank alleen betaald. Dat is dus erg weinig... 200 lijkt me gepast als gezin.
Van 40 euro kan je echt wel 4 cola betalen hoor.

maandag 6 mei 2019 om 17:42
Voor 40 euro kan ik verdorie véél flessen cola of zelfs wat flessen wijn inslaan.
Als je het dan toch allemaal te duur vindt ... organiseer je trouw zelf met eigen catering, haal zelf drank bij de drankenhandel, ...

maandag 6 mei 2019 om 17:46
pamelacourson schreef: ↑06-05-2019 16:26Mensen willen toch zelf trouwen en een feest geven? Met een ander feestje hoeven mensen toch ook niet een duur cadeau of veel geld geven om de kosten te dekken? Waarom moeten ze nu dan wel hun eten en drinken betalen?
Als ik 200 euro moet betalen (en misschien ook nog wel kleding aan moet schaffen voor mezelf of de kinderen), dan ga ik wel lekker ergens anders naartoe dan naar die bruiloft.
gizzmo-returns schreef: ↑06-05-2019 16:17Dus dat is de regel? Dat je een cadeau geeft om de kosten te compenseren? Dan blijf ik net zo lief thuis als dat verwacht wordt.
Ik geef wat ik wil en kan missen, niet wat ik verwacht wordt te kosten op zo'n dag.
Dit zijn in mijn ogen een paar van de heel flauwe reacties die hier geschreven worden.
Wat is het verschil tussen een enveloppe die je geeft en waarin je 150 euro steekt,
een cadeau van 150 euro dat je van een huwelijkslijst (bestaat dat nog tegenwoordig?) haalt,
of een ander cadeau ter waarde van 150 euro waarvan je weet dat ze het kunnen gebruiken?
Als ik naar een feest moet, dan bepaal ik op voorhand wat ik eraan wil spenderen. En kijk of de mensen mij een tip geven wat ze leuk vinden om te krijgen.
Tegenwoordig is dat meestal geld omdat trouwers reeds samenwonen, mensen liever hun eigen smaak hebben als ze voor een verjaardag een vaas willen krijgen, enkel bij bebietjes wordt er nog dikwijls met een babylijst gewerkt.
Of mensen nu als kadotip een envelopje bij de uitnodiging zetten, dat maakt het alleen maar makkelijk voor mij: ik zal niet denken: oh, nu weten ze hoeveel ik geef (in tegenstelling tot een geschenk waarbij het prijskaartje natuurlijk niet meer zit), of oh, nu betaal ik hun feest. Als ze wat ze aan financiële kadoos krijgen, besteden aan de betaling van hun feest, dat zal mij toch worst wezen. Ze kunnen maar deugd gehad hebben van hun feest. En natuurlijk hebben ze dan geen andere geschenken.
Wij zijn onlangs naar een verjaardagsfeest van een vriend gegaan, als kadotip stond daar ook een envelopje.
En dat vind ik goed en makkelijk. Liever een envelopje geven dat in dank wordt aangenomen en waarmee de betrokkene iets leuks doet (ja, inderdaad misschien het feest gedeeltelijk betalen) dan afkomen met een dure fles wijn, cognac, whiskey, …. waarvan de krijger denkt, de zoveelste die niet wist wat ie moest geven! En wanneer ga ik dat allemaal uitdrinken. Pfff ….
Ik zie totaal geen fout in het vragen van geld, maar zou in plaats van TO wel een bijdrage voor de kinderen doen. Als was het maar in de vorm van het afgeven van een taart, enkele zondagen nadien. Ik zou (als ik het enkel bij geld zou houden) 100 euro voor de ouders en 50 euro voor de kinderen schenken, in totaal 150 euro dus. Het is tenslotte de trouw van een familielid waarbij je met 4 mensen de ganse dag bent uitgenodigd. Of denk je dat de feestservice geen bedrag rekent voor de kinderen die aanwezig zijn? En dan daar geen attentie voor geven, terwijl het tenslotte geen verplichting is om ouders mét kinderen te vragen!
Als het voor jullie allemaal met zulk een lange lip is, blijf dan thuis en stuur beleefd een felicitatiekaart. Want als ik het zo lees, jullie verwijten wel het bruidspaar dat ze niet mogen doen wat ze willen met het geld wat ze van de gasten krijgen, maar zelf proberen jullie dan toch ook maar lekker een dag te feesten voor zo weinig mogelijk geld!
Netjes …..
anoniem_653cd36ee8f8d wijzigde dit bericht op 06-05-2019 17:53
0.55% gewijzigd

maandag 6 mei 2019 om 17:49
ten eerste was mijn reactie niet naar to, maar naar een andere postermammezel schreef: ↑06-05-2019 17:46Dit zijn in mijn ogen een paar van de hele flauw reacties die hier geschreven worden.
Wat is het verschil tussen een enveloppe die je geeft en waarin je 150 euro steekt,
een cadeau van 150 euro dat je van een huwelijkslijst (bestaat dat nog tegenwoordig?) haalt,
of een ander cadeau ter waarde van 150 euro waarvan je weet dat ze het kunnen gebruiken?
Als ik naar een feest moet, dan bepaal ik op voorhand wat ik eraan wil spenderen. En kijk of de mensen mij een tip geven wat ze leuk vinden om te krijgen.
Tegenwoordig is dat meestal geld omdat trouwers reeds samenwonen, mensen liever hun eigen smaak hebben als ze voor een verjaardag een vaas willen krijgen, enkel bij bebietjes wordt er nog dikwijls met een babylijst gewerkt.
Of mensen nu als kadotip een envelopje bij de uitnodiging zetten, dat maakt het alleen maar makkelijk voor mij: ik zal niet denken: oh, nu weten ze hoeveel ik geef (in tegenstelling tot een geschenk waarbij het prijskaartje natuurlijk niet meer zit), of oh, nu betaal ik hun feest. Als ze wat ze aan financiële kadoos krijgen, besteden aan de betaling van hun feest, dan zal mij toch worst wezen. Ze kunnen maar deugd gehad hebben van hun feest. En natuurlijk hebben ze dan geen andere geschenken.
Wij zijn onlangs naar een verjaardagsfeest van een vriend gegaan, als kadotip stond daar ook een envelopje.
En dat vind ik goed en makkelijk. Liever een envelopje geven dat in dank wordt aangenomen en waarmee de betrokkene iets leuks doet (ja, inderdaad misschien het feest gedeeltelijk betalen) dan afkomen met een dure fles wijn, cognac, whiskey, …. Waarvan de krijger denkt, de zoveelste die niet wist wat ie moest geven! Wanneer ga ik dat allemaal uitdrinken. Pfff ….
Ik zie totaal geen fout in het vragen van geld, maar zou in plaats van TO wel een bijdrage voor de kinderen doen. Als was het maar in de vorm van het afgeven van een taart, enkele zondagen nadien. Ik zou (als ik het enkel bij geld zou houden) 100 euro voor de ouders en 50 euro voor de kinderen schenken, in totaal 150 euro dus. Het is tenslotte de trouw van een familielid waarbij je met 4 mensen de ganse dag bent uitgenodigd. Of denk je dat de feestservice geen bedrag rekent voor de kinderen die aanwezig zijn? En dan daar geen attentie voor geven, terwijl het tenslotte geen verplichting is om ouders mét kinderen te vragen.
Als het allemaal met zulk een lange lip is, blijf dan thuis en stuur beleefd een felicitatiekaart. Want als ik het zo lees, jullie verwijten wel het bruidspaar dat ze niet mogen doen met het geld wat ze van de gasten krijgen, maar zelf proberen jullie dan toch ook maar lekker een dag te feesten voor zo weinig mogelijk geld!
Netjes …..
En ik heb zeker niet gezegd dat het vragen van geld fout is, maar dat je niet moet/mag verwachten dat je gasten gaan uitrekenen wat het kost om een feest te geven en te compenseren.
Dat is toch echt wat anders dan wat jij stelt.

maandag 6 mei 2019 om 18:00
Met mijn tantezeggende nichtje heb ik een hechte band. Dan zou ik 50 euro geven voor ons gezin (overigens gaat nichtje pas trouwen als mijn kinderen al volwassen zijn, dus die geven dan zelf een cadeau). Toen mijn zus trouwde heb ik 50 euro gegeven. Ieder ander krijgt 20-25 euro. Het maakt voor mij geen verschil of ik daggast ben en/of hoe groot ze het feest geven.
maandag 6 mei 2019 om 18:08
Ook als er een huwelijkslijst is, ga ik niet iets uitkiezen van €150 als dat boven mijn budget is. Dan kies ik ook iets uit wat €50 kost.mammezel schreef: ↑06-05-2019 17:46Dit zijn in mijn ogen een paar van de heel flauwe reacties die hier geschreven worden.
Of mensen nu als kadotip een envelopje bij de uitnodiging zetten, dat maakt het alleen maar makkelijk voor mij: ik zal niet denken: oh, nu weten ze hoeveel ik geef (in tegenstelling tot een geschenk waarbij het prijskaartje natuurlijk niet meer zit), of oh, nu betaal ik hun feest. Als ze wat ze aan financiële kadoos krijgen, besteden aan de betaling van hun feest, dat zal mij toch worst wezen. Ze kunnen maar deugd gehad hebben van hun feest. En natuurlijk hebben ze dan geen andere geschenken.
En dat vind ik goed en makkelijk. Liever een envelopje geven dat in dank wordt aangenomen en waarmee de betrokkene iets leuks doet (ja, inderdaad misschien het feest gedeeltelijk betalen) dan afkomen met een dure fles wijn, cognac, whiskey, …. waarvan de krijger denkt, de zoveelste die niet wist wat ie moest geven! En wanneer ga ik dat allemaal uitdrinken. Pfff ….
Ik zie totaal geen fout in het vragen van geld, maar zou in plaats van TO wel een bijdrage voor de kinderen doen. Als was het maar in de vorm van het afgeven van een taart, enkele zondagen nadien. Ik zou (als ik het enkel bij geld zou houden) 100 euro voor de ouders en 50 euro voor de kinderen schenken, in totaal 150 euro dus. Het is tenslotte de trouw van een familielid waarbij je met 4 mensen de ganse dag bent uitgenodigd. Of denk je dat de feestservice geen bedrag rekent voor de kinderen die aanwezig zijn? En dan daar geen attentie voor geven, terwijl het tenslotte geen verplichting is om ouders mét kinderen te vragen!
Als het voor jullie allemaal met zulk een lange lip is, blijf dan thuis en stuur beleefd een felicitatiekaart. Want als ik het zo lees, jullie verwijten wel het bruidspaar dat ze niet mogen doen wat ze willen met het geld wat ze van de gasten krijgen, maar zelf proberen jullie dan toch ook maar lekker een dag te feesten voor zo weinig mogelijk geld!
Netjes …..
Ik had op mijn bruiloft een huwelijkslijst waarop het gros van de dingen €10 tot €40 kostte. Meer hoeft het toch niet te kosten?
maandag 6 mei 2019 om 18:11
Eens. Ik zou dus echt nooit 150€ aan een cadeau voor wie dan ook uitgeven. Als heb ik dat geld wel maar ik vind het bezopen bedragen. En ja ik ga vaak naar verjaardagen en bruiloften hebben we ook wel gehad maar waarom zou ik daar zoveel geld aan uit moeten geven?
maandag 6 mei 2019 om 18:13
Dit dus. Als mensen geld willen krijgen prima maar ik ga inderdaad niet het feest mede bekostigen.gizzmo-returns schreef: ↑06-05-2019 17:49ten eerste was mijn reactie niet naar to, maar naar een andere poster
En ik heb zeker niet gezegd dat het vragen van geld fout is, maar dat je niet moet/mag verwachten dat je gasten gaan uitrekenen wat het kost om een feest te geven en te compenseren.
Dat is toch echt wat anders dan wat jij stelt.