3 maanden na spoed keizersnede weer zwanger

09-05-2019 20:14 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedeavond

Ik ben 3 maanden gelexen bevallen met een spoedkeizersnee alleen ik had vandaag weet een positieve test in mijn handen. Hebben meet mensen er ervaring mee? Ik weet dat ik minimaal 6 maanden moest wachten en dat was ook niet de bedoeling maar weghalen willen we niet als het echt niet nodig is..

Moet ik het kindje weg laten halen?
Hebben mensen er ervaring mee? Hoe was de zwangerschap verlopen en de bevalling?
Vergeetmenietje1980 schreef:
09-05-2019 21:22
hoezo bangmakerij? Bij een vriendin van mij is het wél gebeurd. haar 1e kindje is met een spoedkeizersnee gekomen (voldragen maar helaas stil geboren) 2 maanden later was ze weer zwanger en tijdens de bevalling is de baarmoeder gescheurd.

Dat kan. Maar het kan ook goed gaan.
Ik ken ook heel veel vrouwen bij wie het wél goed ging.
Dus ipv horrorscenario's en verhalen te vertellen kan ze het beste naar haar gynaecoloog gaan.
LAgirl82 schreef:
09-05-2019 21:26
Dat kan. Maar het kan ook goed gaan.
Ik ken ook heel veel vrouwen bij wie het wél goed ging.
Dus ipv horrorscenario's en verhalen te vertellen kan ze het beste naar haar gynaecoloog gaan.
Jij werkt net zo hard op eigen ervaringen mee aan dit topic.

TO, 6 weken geleden was je op vervolg afspraak bij je gynaecoloog. Daar is je gevraagd hoe het ging en is ook het belang van anticonceptie met je besproken als het goed is.

Tijd om terug te gaan en te overleggen hoe nu verder. Meer advies heb je niet nodig.
Diocca schreef:
09-05-2019 20:26
Met alle respect, maar van welk jaartal dateert dat advies van 3 maanden? Tegenwoordig wordt toch echt minstens 6 maanden aangehouden. Kun je bangmakerij noemen, maar het is niet anders. De gynaecoloog zal met TO bespreken hoe en wat verder en wat de risico's zijn. Je hebt geen idee hoe die keizersnede verlopen is. Misschien heeft ze uitgescheurde hoeken gehad, of een T incisie. Het ene litteken is het andere niet.

M.a.w. de enige die TO een gedegen advies kan geven voor haar situatie is haar gynaecoloog.
2 jaar geleden zei mijn gyneacoloog het advies is 6 maanden, maar is het eerder dan komt het meestal ook wel goed.
Doreia* schreef:
09-05-2019 21:31
Jij werkt net zo hard op eigen ervaringen mee aan dit topic.

Professioneel wel te verstaan.
LAgirl82 schreef:
09-05-2019 21:45
Professioneel wel te verstaan.
Dus nu begrijp ik goed dat jij als professional aangeeft dat er geen risico's aan kleven bij een snelle zwangerschap na een keizersnede? Wow..... gewoon wow....

Ze vraagt naar ervaringen hè? Die heb ik en kan ik geven. De medische wetenschap is al zover dus dat blijkbaar adviezen rustig in de wind geslagen kunnen worden, want de risico's och, dat is maar zo miniem, daar hoeven wij ons niet druk over te maken. Dat lost men wel namens ons op. Gezond verstand is niet meer nodig, we hebben dokters en LAgirl 82 die ons gerust kunnen stellen en geen negativiteit hoeven te benoemen.
@TO, er gaat niemand je adviseren om het kindje weg te laten halen. Maak je er niet druk om.
Ja, het is snel. Ja, je hebt nu een verhoogd risico op een ruptuur. Klopt allemaal. Misschien dat de gyn je in de laatste weken onder controle wil houden. Misschien wil hij/zij zelfs wel al een geplande keizersnede. Of een laagdrempelige. Het kan allemaal.

Natuurlijk gaat het ook vaak goed, het is ook niet een per definitie gaat het fout als je binnen 6 maand zwanger bent. Het is net zo hard een feit dat het wel vaker mis gaat. Niets meer, niets minder. Of het slim is? Persoonlijk was ik niet tegen het algemene advies ingegaan en persoonlijk vind ik er wel wat van, maar het kan gebeuren,

Controles zijn belangrijk, zeker aan het einde van je zwangerschap. Dat zal uitgebreid besproken worden tzt.

Voor nu, gefeliciteerd, want ik begrijp uit je OP dat het allemaal gewoon enorm gewenst is. Geniet ervan en bel je verloskundige :-)
anoniem_6393961b166f0 wijzigde dit bericht op 09-05-2019 21:58
Reden: Typefout
8.24% gewijzigd
Doreia* schreef:
09-05-2019 21:54
Dus nu begrijp ik goed dat jij als professional aangeeft dat er geen risico's aan kleven bij een snelle zwangerschap na een keizersnede? Wow..... gewoon wow....

Ze vraagt naar ervaringen hè? Die heb ik en kan ik geven. De medische wetenschap is al zover dus dat blijkbaar adviezen rustig in de wind geslagen kunnen worden, want de risico's och, dat is maar zo miniem, daar hoeven wij ons niet druk over te maken. Dat lost men wel namens ons op. Gezond verstand is niet meer nodig, we hebben dokters en LAgirl 82 die ons gerust kunnen stellen en geen negativiteit hoeven te benoemen.

Lezen is blijkbaar heel erg moeilijk. Ik heb nergens gezegd dat er geen risico's aan kleven bij een snelle zwangerschap na een keizersnede.
Ik heb wel gezegd dat het goed kan gaan en dat ze naar een gynaecoloog moet gaan ipv een forum. Ik geef geen advies dan alleen naar een arts te gaan.
Dus relax en doe maar gewoon normaal.
Doreia* schreef:
09-05-2019 21:54
Welnee joh, zij is zelf geen professional.
Haasjehop schreef:
09-05-2019 22:00
Welnee joh, zij is zelf geen professional.

Ik laat me niet uit de tent lokken.

Maar horrorverhalen gaan TO niet helpen. Naar een arts gaan wél.
Je eigen gynaecoloog, liefste degene die je sectio gedaan heeft, kan voor jou persoonlijk een inschatting maken.

Zoveel factoren als leeftijd, gewicht, gezondheid, herstel van je ks en evt complicaties.

Zelf heb ik 3 sectio’s gehad in 2jaar en 10 maanden. Zwangerschappen waren complicatie loos.
Ik moest na spoedkeizersnede een jaar wachten van de gyn.
Ik ga sowieso morgen mijn gynaecoloog bellen! Maar ik wou eigenlijk verhalen horen om te kijken welke kant het ol kan gaan. Of het levensbedreigend kan zijn.
Mijn herstel is erg goed gegaan! Na 4 weken geen last meer gehad van mijn ks!
LAgirl82 schreef:
09-05-2019 22:03
Ik laat me niet uit de tent lokken.

Maar horrorverhalen gaan TO niet helpen. Naar een arts gaan wél.
En niet luisteren naar leken op een forum met verhalen en ervaringen over een zwangerschap na een spoed keizersnee.....
AikoAyaka1997 schreef:
09-05-2019 22:11
Ik ga sowieso morgen mijn gynaecoloog bellen! Maar ik wou eigenlijk verhalen horen om te kijken welke kant het ol kan gaan. Of het levensbedreigend kan zijn.
Aan verhalen heb je niet zoveel, maar ja. Dit kan levensbedreigend zijn. Een gescheurde baarmoeder is een levensbedreigende complicatie voor zowel moeder als kind.
Maar, die is er altijd. Alleen is bij jou de kans nu iets groter.
AikoAyaka1997 schreef:
Maar je buik is opengemaakt en daarna weer laag voor laag gesloten. Er moet heel veel herstellen en genezen. Vooral intern. Ze zullen je niet laten afbreken, dat lijkt me stug, maar hou ontzettend rekening met verscherpt toezicht. Je mag wegens je vorige bevalling nergens anders dan in het ziekenhuis bevallen en je zou daarom toch al worden overgedragen aan de gynaecoloog. Daarin verandert niets.

Ik hoop dat jij en je lijf goed uit de tweede bevalling gaan komen. Dat is wat ik je toewens.
Mijn herstel na geplande keizersnede ging ook prima. Moest er echt alleen niet aan denken weer snel zwanger te worden hoor, los van dat er een litteken is dat moet herstellen.
Advies was om een jaar te wachten met zwanger worden.

Zoon is 13 maanden en er is wel de wens voor een 2e maar pas over een jaar als het ons dan weer gegund is.

TO goed dat je contact gaat opnemen. En ook wel een gefeliciteerd natuurlijk.
Tralalalala
AikoAyaka1997 schreef:

Alleen je gynaecoloog kan je goede informatie geven.
Hoe groot het risico is, is namelijk niet zomaar te zeggen achter een scherm. Dat ligt aan verschillende factoren.
De gynaecoloog kan dan ook gaan beslissen hoe hij/zij je gaat opvolgen en oer eventueel een geplande keizersnede.
Het kán levensbedreigend zijn, maar het hoeft niet. Maar dat kan niemand je online vertellen.

Veel succes en hopelijk gaat het goed.
Overigens heeft het feit dat het een spoedkeizersnee was er niks mee te maken.
Advies en eventuele risico's na een geplande keizersnee zijn hetzelfde.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Dat kun je helemaal niet zo hard stellen. Als alles perfect gaat is dat het geval maar nogmaals: jij hebt geen idee hoe de keizersnede van TO is verlopen. Een code rood gaat niet met de kalmte en rust van een geplande.
Diocca schreef:
10-05-2019 08:37
Dat kun je helemaal niet zo hard stellen. Als alles perfect gaat is dat het geval maar nogmaals: jij hebt geen idee hoe de keizersnede van TO is verlopen. Een code rood gaat niet met de kalmte en rust van een geplande.

De ingreep is alleen niet anders. Spoed of niet spoed. Het gaat op dezelfde manier open en op dezelfde manier weer dicht.

Maar inderdaad TO, zorgen dat je bij de gyn terecht kan en die gaat jou vertellen wat nu de verdere procedure is. Luister goed naar de adviezen van de gyn.
I told you walking was idiotic.
ReginaMills schreef:
10-05-2019 08:47
De ingreep is alleen niet anders. Spoed of niet spoed. Het gaat op dezelfde manier open en op dezelfde manier weer dicht.
Ik ben bekend met de procedure vanaf de operatie kant. In theorie zeker waar (alhoewel er meerdere manieren van een buik openen zijn: stomp, scherp, deels stomp deels scherp). Echter, zolang we echt geen inzage hebben in het OK verslag van TO weet niemand hier of ze een normale, T of J incisie had en of er andere complicaties waren. Het enige wat je zeker kunt zeggen is dat de boel open is geweest en ook weer dicht is gemaakt.

Maar goed wat mij betreft dwalen we af van TO haar vraag.
Diocca schreef:
10-05-2019 08:37
Als het kind er eenmaal uit is kan het dichtmaken van de wond gewoon rustig en secuur gebeuren.

Spoed betreft het openmaken, het herstel heeft vooral te maken met het dichtmaken.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Diocca schreef:
10-05-2019 08:55
Ik ben bekend met de procedure vanaf de operatie kant. In theorie zeker waar (alhoewel er meerdere manieren van een buik openen zijn: stomp, scherp, deels stomp deels scherp). Echter, zolang we echt geen inzage hebben in het OK verslag van TO weet niemand hier of ze een normale, T of J incisie had en of er andere complicaties waren. Het enige wat je zeker kunt zeggen is dat de boel open is geweest en ook weer dicht is gemaakt.

Maar goed wat mij betreft dwalen we af van TO haar vraag.

Ik doe de procedure dagelijks in zowel geplande situatie als spoed. ;)

Daarom mijn advies -> ga naar gyn en luister goed naar de adviezen.
I told you walking was idiotic.
Solomio schreef:
10-05-2019 08:57
Als het kind er eenmaal uit is kan het dichtmaken van de wond gewoon rustig en secuur gebeuren.

Spoed betreft het openmaken, het herstel heeft vooral te maken met het dichtmaken.
Dat klopt niet. Het herstel hangt ook af van de wijze van openen want dat bepaalt mede hoe het sluiten verloopt. Overigens is het een aanname van je dat het sluiten altijd secuur en rustig gebeuren kan. Dat is, wederom, het geval als alles goed gaat. Maar goed, volgens mij sta ik tegen een muur te praten en wil je gewoon graag gelijk.
ReginaMills schreef:
10-05-2019 09:00
Ik doe de procedure dagelijks in zowel geplande situatie als spoed. ;)

Daarom mijn advies -> ga naar gyn en luister goed naar de adviezen.
Maar dan ken je toch de situaties waarin het anders verloopt? Wat betreft het advies ga naar je gyn zijn we het uiteraard over eens. Het gaat juist om het individuele geval. TO zal vast een "normale" spoedsectio gehad hebben met normale incisie en prima verloop, maar dat gegeneraliseer vind ik echt niet terecht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven