Zonnepanelen
maandag 29 april 2019 om 20:44
Wij bekijken momenteel de mogelijkheden voor zonnepanelen. Er zijn best wat opties, kopen, huren en leasen dat ik even door de bomen het bos niet meer zie. 2 bedrijven op bezoek gehad maar vind het toch lastig. Iemand ervaringen met 1 van de constructies (positief of negatief) of iemand werkzaam in deze branche die tips heeft.
dinsdag 30 april 2019 om 12:45
Wij hebben zonnepanelen die niet op ons eigen dak liggen, maar op het dak van een sporthal. Wij hoefden dus niet na te denken over de installatie of het onderhoud. https://www.postcoderoosregeling.nl/wat ... recies-in/
dinsdag 30 april 2019 om 13:32
Kopen bij een huurwoning zie mijn vorige bericht.Lucifer2018 schreef: ↑30-04-2019 11:37Kopen. minimaal een stuk of 6. Niet huren of leasen.
Na 6/7 jaar heb je ze eruit. Er zijn nu nog wat kleine subsidieregelingen.
Let wel op dat je terug kan leveren. Dat je de juiste meter en energie 'leverancier' hebt.
dinsdag 30 april 2019 om 13:37
Wij hebben erover nagedacht de zonnepanelen te leasen. Kopen is voor nu te duur, we hebben nog te veel andere plannen die geld kosten. Het leasen kan hier met subsidie van de gemeente. Dan kost het 38 euro per maand, inclusief onderhoud. Maar de looptijd is 15 jaar dus wel erg lang. En we weten niet zeker of we al die tijd in dit huis blijven wonen, zit je weer met zo'n contract dat moet worden overgenomen. Dus daarom denk ik dat we er maar van af zien.
dinsdag 30 april 2019 om 15:51
Het is ook de vraag of de kosten dan nog opwegen tegen je lagere energie rekening.jellycups01 schreef: ↑30-04-2019 13:37Wij hebben erover nagedacht de zonnepanelen te leasen. Kopen is voor nu te duur, we hebben nog te veel andere plannen die geld kosten. Het leasen kan hier met subsidie van de gemeente. Dan kost het 38 euro per maand, inclusief onderhoud. Maar de looptijd is 15 jaar dus wel erg lang. En we weten niet zeker of we al die tijd in dit huis blijven wonen, zit je weer met zo'n contract dat moet worden overgenomen. Dus daarom denk ik dat we er maar van af zien.
Ik zou er met deze voorwaarden niet aan beginnen.
dinsdag 30 april 2019 om 16:14
Ik heb een koopwoning. Als ik een huurwoning zou hebben dan zou ik het plaatsen van zonnepanelen lekker aan de wbv/eigenaar overlaten. Hier in de omgeving plaatsen verschillende wbv's zonnepanelen op de huizen.slobberbone schreef: ↑30-04-2019 09:35Nou daar ben ik het niet mee eens, huur van wb en dat wordt verrekend in huur dus bij huurtoeslag kan dat meer toeslag opleveren en je dus echt spekkoper bent.
En ik heb het over het huren van zonnepanelen bij een zonnepanelenboer. Volgens de globale berekening voor ons dak zou ons dat 56 euro per maand aan huur kosten en 46 euro per maand voordeel op de E-rekening. Dus per saldo zou ons dat 10 euro per maand meer kosten als nu. Dat gaan we dus niet doen.
wilma36 wijzigde dit bericht op 30-04-2019 16:29
0.60% gewijzigd
dinsdag 30 april 2019 om 16:16
TO zegt zelf helemaal niks over een huurhuis. Ga dus even er vanuit dat het gaat om een koopwoning.
dinsdag 30 april 2019 om 16:47
Om hoeveel panelen zou dit gaan dan? Na 15 jaar heb je dan toch al zo ongeveer het bedrag betaald dat gelijk is aan zo’n 15-17 panelen? En na de 15 jaar worden ze verwijderd van je dak terwijl ze nog aardig wat levensduur hebben? Wat zonde van het geld.jellycups01 schreef: ↑30-04-2019 13:37Wij hebben erover nagedacht de zonnepanelen te leasen. Kopen is voor nu te duur, we hebben nog te veel andere plannen die geld kosten. Het leasen kan hier met subsidie van de gemeente. Dan kost het 38 euro per maand, inclusief onderhoud. Maar de looptijd is 15 jaar dus wel erg lang. En we weten niet zeker of we al die tijd in dit huis blijven wonen, zit je weer met zo'n contract dat moet worden overgenomen. Dus daarom denk ik dat we er maar van af zien.
dinsdag 30 april 2019 om 17:10
Ik dacht 12 panelen, meer zouden we niet nodig hebben volgens het installatiebedrijf. Na de looptijd van 15 jaar zijn ze dan wel van ons dus ze worden niet verwijderd, gaat om een leasecontract. Volgens mij is deze regeling vanuit de gemeente toch nog redelijk voordelig als je niet het geld hebt om zelf te kopen. Maar je zit wel heel wat jaren aan het contract vast dus dan is het wel handig als je er ook wil blijven wonen.ShaunTheSheep schreef: ↑30-04-2019 16:47Om hoeveel panelen zou dit gaan dan? Na 15 jaar heb je dan toch al zo ongeveer het bedrag betaald dat gelijk is aan zo’n 15-17 panelen? En na de 15 jaar worden ze verwijderd van je dak terwijl ze nog aardig wat levensduur hebben? Wat zonde van het geld.
dinsdag 30 april 2019 om 17:15
Ja, volgens de berekening zouden we dan net iets onder onze huidige maandelijkse kosten zitten. Het werd uitgelegd alsof we er niet op zouden toeleggen. Verder weet ik ook niet echt wat ik ervan moet vinden, of het voor ons een goede keuze zou zijn of niet. Misschien zie ik wel een voor- of nadeel over het hoofd.
dinsdag 30 april 2019 om 17:23
redbulletje schreef: ↑29-04-2019 21:24In hoeveel jaar heb je die dingen er eigenlijk uit?
We zullen niet altijd zulke ultiem zonnige zomers als vorig jaar hebben natuurlijk.
Ze voorspellen weer een warme droge zomer.
woensdag 1 mei 2019 om 07:35
Niets, gewoon minder opbrengstTraantje1985 schreef: ↑30-04-2019 22:07Wij hebben inderdaad een koophuis. We kunnen maar 6 panelen plaatsen ivm dakkapel en twee dakramen. We hebben dus niet voldoende opwekken on helemaal in onze eigen electra te voorzien. Ik weet niet wat dit voor effect heeft?
Maar altijd nog nuttig
donderdag 2 mei 2019 om 07:09
Weet je dat wel zeker? Ik werk zelf bij een corporatie een onze huurders kunnen ook voor maximaal € 23 per maand zonnepanelen krijgen (indexeert 25 jaar niet). Maar dat zit als extra component in de servicekosten. Dat wordt echt niet bij de kale huur opgeteld. Dus onze huurders krijgen daar geen toeslag over.slobberbone schreef: ↑30-04-2019 09:35Nou daar ben ik het niet mee eens, huur van wb en dat wordt verrekend in huur dus bij huurtoeslag kan dat meer toeslag opleveren en je dus echt spekkoper bent.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
donderdag 2 mei 2019 om 19:31
Traantje1985 schreef: ↑30-04-2019 22:07Wij hebben inderdaad een koophuis. We kunnen maar 6 panelen plaatsen ivm dakkapel en twee dakramen. We hebben dus niet voldoende opwekken on helemaal in onze eigen electra te voorzien. Ik weet niet wat dit voor effect heeft?
Ik kan door een dakkapel ook niet meer dan 5 panelen kwijt, op het zuidoosten.
Wel jammer, qua hoeveelheid panelen en ligging, maar door mijn lage eigen verbruik heb ik toch een opbrengst van ongeveer 60%.
Beter dan wanneer het op de bank bleef staan met de lage rente.
Toevoeging: ik heb het juist wel via de collectieve inkoop van Eigen Huis gedaan en geen probleem daarmee.
Had een schouw op afstand (doen ze dan met Google earth en streetview). Er werd gelijk contact met mij opgenomen omdat ze hoge bomen zagen staan die teveel schaduw zouden geven waardoor de oplevering flink naar beneden zou gaan...gelukkig waren die bomen 2 weken eerder weg gehaald!
Bij mij wilde ze op de aanlegdag ook buitenom over het dak naar de meterkast, maar ik had telefonisch al besproken dat de draad onder de pannen door kon. Dat werd dus ook zo uitgevoerd door de mannen die met de aanleg bezig waren.
Ze waren een ochtendje bezig en het zonnetje scheen, dus gelijk opbrengst
Toevoeging 2: de BTW teruggave werd door het zonnepanelen bedrijf voor me gedaan.
"I love not Man the less, but Nature more..."
vrijdag 3 mei 2019 om 07:40
Terugleveren is altijd gunstig. Tot nu toe geld de salderingsregeling. En die is best gunstig. En ook als er een nieuwe regeling komt krijg je alsnog geld voor de stroom die je terug levert aan het net. En met 40 panelen wek je best veel op, er zijn dan zeker momenten dat je meer teruglevert aan het net dan je op dat moment gebruikt.nachtvlinder1977 schreef: ↑02-05-2019 23:02Wij hebben geloof ik 40 panelen gekocht. Volgens mijn man is terugleveren niet gunstig dus hij wilde geen nieuwe meter.
vrijdag 3 mei 2019 om 08:31
Paar weken geleden 10 all black 305 WP panelen gekocht. Hebben een fijn dak op zuidwest zonder enige kans op schaduw dus dat scheelt in de kosten van aanschaf.
Na 4 bedrijven over de vloer te hebben gehad (ook een partij via Eigen Huis), gekozen voor een locatie partij met zeer goede recenties en een messcherpe prijs.
Wij betalen nu netto (BTW kun je zoals eerder hier aangegeven terugkrijgen) 2737 euro. verwachte opbrengst á 2600 kwh per jaar. Dat is zo ongeveer ook wat we verbruiken met 3 personen in huis.
Verwachte terugverdientijd: tussen de 5 en 5,5 jaar.
Na 4 bedrijven over de vloer te hebben gehad (ook een partij via Eigen Huis), gekozen voor een locatie partij met zeer goede recenties en een messcherpe prijs.
Wij betalen nu netto (BTW kun je zoals eerder hier aangegeven terugkrijgen) 2737 euro. verwachte opbrengst á 2600 kwh per jaar. Dat is zo ongeveer ook wat we verbruiken met 3 personen in huis.
Verwachte terugverdientijd: tussen de 5 en 5,5 jaar.
vrijdag 3 mei 2019 om 09:00
vrijdag 3 mei 2019 om 09:07
Zonnepanelen werken op zonne-energie. Warmte remt de opbrengst. Een warme zonnige dag is dus minder rendabel dan een koele zonnige dag. Wat in de zomer vooral helpt voor de opbrengst is dat het zo enorm lang licht is.redbulletje schreef: ↑29-04-2019 21:24In hoeveel jaar heb je die dingen er eigenlijk uit?
We zullen niet altijd zulke ultiem zonnige zomers als vorig jaar hebben natuurlijk.
zaterdag 4 mei 2019 om 16:11
Klopt. Ik was trouwens aan het overdrijven, man zegt net dat we 30 panelen hebben.
zaterdag 11 mei 2019 om 20:37
Oh ik dacht dat het een vast tarief was maar dat is dus niet zo.
zaterdag 11 mei 2019 om 21:22
Nee, liggen hier maanden op dak maar vooralsnog zijn ze gratis:)carrie-bradshaw schreef: ↑02-05-2019 07:09Weet je dat wel zeker? Ik werk zelf bij een corporatie een onze huurders kunnen ook voor maximaal € 23 per maand zonnepanelen krijgen (indexeert 25 jaar niet). Maar dat zit als extra component in de servicekosten. Dat wordt echt niet bij de kale huur opgeteld. Dus onze huurders krijgen daar geen toeslag over.
Nog niet in rekening gebracht maar mocht dat eerdaags wel gebeuren vindt ik de kosten maandelijks erg meevallen ze brengen een veelvoud op.
Zijn er erg blij mee.