Bindingsangst
dinsdag 14 mei 2019 om 10:00
Hoi!
Ik zou graag wat tips van jullie ontvangen over de situatie waar ik mij nu in bevindt.
Ik heb 4 maanden geleden een leuke jongen ontmoet, we begonnen met praten wat heel leuk is. Ik heb zijn vrienden ontmoet die mij vertellen dat hij super verliefd op mij is en dat ze het wel voor zich zien dat wij gaan trouwen. Hartstikke lief allemaal. In het begin had hij mij verteld dat hij een aantal angsten heeft en dat hij daarmee aan de slag gaat. Hij heeft zich aangemeld voor een traject bij de psycholoog deze start over een x aantal weken. Zijn psycholoog vertelde hem dat hij vooral angsten heeft op relatiegebied en vriendschappen onder de naam (bindingsangst). Nu ben ik zelf iemand die daar heel nuchter in is en hem volledig zijn gang laat gaan omdat ik zelf heel makkelijk in het leven sta. Nu heb ik alleen een aantal vragen over hoe ik hem het beste kan helpen in deze periode. Af en toe heeft hij dagen waar hij heel paniekerig is en dan laat hij wat minder van zich horen. Hij voelt zichzelf dan heel schuldig tegen over mij. Tuurlijk wil ik ook vaker met hem in contact zijn maar ik hecht er niet zoveel waarde aan, aan dat app contact. Alleen vind ik het moeilijk dat ik niets kan doen op zo’n afstand.
Heeft iemand tips voor mij om hier het beste mee om te gaan? Wat zijn de do’s en don’ts?
Groetjes, Madelief
Ik zou graag wat tips van jullie ontvangen over de situatie waar ik mij nu in bevindt.
Ik heb 4 maanden geleden een leuke jongen ontmoet, we begonnen met praten wat heel leuk is. Ik heb zijn vrienden ontmoet die mij vertellen dat hij super verliefd op mij is en dat ze het wel voor zich zien dat wij gaan trouwen. Hartstikke lief allemaal. In het begin had hij mij verteld dat hij een aantal angsten heeft en dat hij daarmee aan de slag gaat. Hij heeft zich aangemeld voor een traject bij de psycholoog deze start over een x aantal weken. Zijn psycholoog vertelde hem dat hij vooral angsten heeft op relatiegebied en vriendschappen onder de naam (bindingsangst). Nu ben ik zelf iemand die daar heel nuchter in is en hem volledig zijn gang laat gaan omdat ik zelf heel makkelijk in het leven sta. Nu heb ik alleen een aantal vragen over hoe ik hem het beste kan helpen in deze periode. Af en toe heeft hij dagen waar hij heel paniekerig is en dan laat hij wat minder van zich horen. Hij voelt zichzelf dan heel schuldig tegen over mij. Tuurlijk wil ik ook vaker met hem in contact zijn maar ik hecht er niet zoveel waarde aan, aan dat app contact. Alleen vind ik het moeilijk dat ik niets kan doen op zo’n afstand.
Heeft iemand tips voor mij om hier het beste mee om te gaan? Wat zijn de do’s en don’ts?
Groetjes, Madelief
dinsdag 14 mei 2019 om 10:36
Ik heb zijn vrienden ontmoet die mij vertellen dat hij super verliefd op mij is en dat ze het wel voor zich zien dat wij gaan trouwen.
Dat gaat wel erg snel, hebben ze dat ook tegen hem zo uitgesproken?
Jullie kennen elkaar 4 maanden, neem je tijd om elkaar te leren kennen. Hébben jullie wat met elkaar, of is het gewoon vriendschappelijk?
En vraag aan hem wat hij van jou verwacht, waar je hem bij kunt helpen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
dinsdag 14 mei 2019 om 10:38
Ja, denk dat dat juist niet werkt met bindingsangst. Als je bijvoorbeeld verwachtingen laat doorschemeren of als mensen het gaan labelen. Dit is natuurlijk buiten jouw om, maar ik denk dat hij eerst moet zien dat het veilig is om kwetsbaar te zijn bij jou.himalaya schreef: ↑14-05-2019 10:36Dat gaat wel erg snel, hebben ze dat ook tegen hem zo uitgesproken?
Jullie kennen elkaar 4 maanden, neem je tijd om elkaar te leren kennen. Hébben jullie wat met elkaar, of is het gewoon vriendschappelijk?
En vraag aan hem wat hij van jou verwacht, waar je hem bij kunt helpen.
dinsdag 14 mei 2019 om 10:40
iemand die je net kent ga je niet helpen bij zijn bindingsangst, je gaat gewoon jezelf zijn en zo nodig aangeven wat jij prettig vindt in een relatie en als de knul daar issues mee heeft dan past hij niet bij jou
wat zijn vrienden zeggen trouwens is gewoon flauwekul, fijn dat ie verliefd is maar dat trouwen slaat echt nergens op he
wat zijn vrienden zeggen trouwens is gewoon flauwekul, fijn dat ie verliefd is maar dat trouwen slaat echt nergens op he
Lorem Ipsum
dinsdag 14 mei 2019 om 10:43
Je kan hem niet helpen. Ik zou ook niet zo meegaan in die angsten. Dus hem de hele tijd gaan geruststellen. Dat gaat een vervelend patroontje worden.
Je kan wel je eigen behoeftes en grenzen duidelijk aangeven. En eerlijk zijn naar jezelf toe, is dit wat je wil in een relatie. Nu ben je nog hopeloos verliefd maar wees ook eerlijk als je wat verder bent en dit gaat problemen opleveren.
Je kan wel je eigen behoeftes en grenzen duidelijk aangeven. En eerlijk zijn naar jezelf toe, is dit wat je wil in een relatie. Nu ben je nog hopeloos verliefd maar wees ook eerlijk als je wat verder bent en dit gaat problemen opleveren.
dinsdag 14 mei 2019 om 10:44
Hij durft kwetsbaar bij mij te zijn, hij verteld mij wanneer hij een paniekerige dag heeft. zo heeft hij laatst een paniekaanval gehad op de dag dat wij zouden gaan daten. Ik heb toen voorgesteld om dan maar lekker op de bank te gaan zitten en een film te gaan kijken, wat we toen ook hebben gedaan. Waarna het ook super gezellig was en hij het fijn vond.
Mijn vraag is, wat is het beste om te doen om hem te laten zien dat het oke bij mij is.
dinsdag 14 mei 2019 om 10:47
Wat je volgens mij het beste kan doen is je goed realiseren wat dit betekent en wat de impact op jou is. Nu en straks. Focus niet alleen op wat hij nodig heeft maar kijk ook naar wat jij nodig hebt van hem. Je geeft aan dat je heel makkelijk bent, maar ook jij hebt behoeften die vervuld moeten worden. Kijk uit dat je niet nu je manier van doen, liefhebben, onvrede uiten aanpast op hem om hem te helpen of sparen. Je moet een gelijkwaardige vriendschap of relatie opbouwen waarin ook ruimte is voor wie jij bent en wat jij nodig hebt. Ook als dat haaks staat op wat hij te geven heeft.
dinsdag 14 mei 2019 om 10:48
Dat zeggen zijn vrienden over hem.
Ben benieuwd hoe TO en de beste jongen daar zelf over denken.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
dinsdag 14 mei 2019 om 10:49
Het ding is, we kennen elkaar al wel langer dan 4 maanden, maar wij daten sinds die 4 maanden. Ik weet ook dat hij mij al langer leuk vind en ik hem ook. Verliefd ben ik nog niet, vind hem wel ontzettend interessant. Net als ik al eerder aangaf ik sta hier heel open in. Alleen heb ik wat tips nodig hoe ik hier het beste mee om kan gaanLucifer2018 schreef: ↑14-05-2019 10:43Je kan hem niet helpen. Ik zou ook niet zo meegaan in die angsten. Dus hem de hele tijd gaan geruststellen. Dat gaat een vervelend patroontje worden.
dinsdag 14 mei 2019 om 10:52
dinsdag 14 mei 2019 om 10:53
Hoe zie jij dit voor je, hoe ik dit moet aanpakken?kindrebel schreef: ↑14-05-2019 10:47Wat je volgens mij het beste kan doen is je goed realiseren wat dit betekent en wat de impact op jou is. Nu en straks. Focus niet alleen op wat hij nodig heeft maar kijk ook naar wat jij nodig hebt van hem. Je geeft aan dat je heel makkelijk bent, maar ook jij hebt behoeften die vervuld moeten worden. Kijk uit dat je niet nu je manier van doen, liefhebben, onvrede uiten aanpast op hem om hem te helpen of sparen. Je moet een gelijkwaardige vriendschap of relatie opbouwen waarin ook ruimte is voor wie jij bent en wat jij nodig hebt. Ook als dat haaks staat op wat hij te geven heeft.
dinsdag 14 mei 2019 om 10:54
Die tik ik net. Laat het bij hem en kijk heel goed wat jij wil. Nu en later.Madeliefxkus schreef: ↑14-05-2019 10:49Het ding is, we kennen elkaar al wel langer dan 4 maanden, maar wij daten sinds die 4 maanden. Ik weet ook dat hij mij al langer leuk vind en ik hem ook. Verliefd ben ik nog niet, vind hem wel ontzettend interessant. Net als ik al eerder aangaf ik sta hier heel open in. Alleen heb ik wat tips nodig hoe ik hier het beste mee om kan gaan
dinsdag 14 mei 2019 om 11:00
Ik zou vooral willen weten wat dat concreet betekend voor de relatie op lange termijn. Ik weet bijvoorbeeld niks over bindingsangt of de paniek die dat kan veroorzaken bij iemand. Je bent nog niet in de positie dat je afhankelijk van hem bent, zoals je dat op bepaalde vlakken kan zijn binnen een relatie. (Denk bijvoorbeeld aan samenwonen, kinderen enz. En wat daarbij komt kijken.) Gaat zoiets ooit over? Of zul jij altijd jouw leven om hem heen moeten inrichten?
Nu sta je er nog heel luchtig in..
dinsdag 14 mei 2019 om 11:06
Dat is natuurlijk een goede vraag. Ik lees hierboven net iemand die zegt “bindingsangst is dat geen woord voor iemand “net” niet leuk genoeg vinden” hij start een traject over een aantal weken bij de psycholoog, niet alleen voor bindingsangst maar voor meerdere angsten. Ik zelf heb vroeger ook last van paniekstoornissen gehad, dus ik weer dat je er aan geholpen kunt worden en hoe het voelt. Vandaar dat ik er ook voorzichtig mee om ga. Tuurlijk geef ik mijn grenzen aan en dat zal ik ook zeker doen wanneer het ter sprake komt. Mijn gevoel zegt dat ik hier juist begrijpend mee om moet gaan en wat de toekomst biedt dat weet nooit iemand in een relatie.Tormenta¿ schreef: ↑14-05-2019 11:00Ik zou vooral willen weten wat dat concreet betekend voor de relatie op lange termijn. Ik weet bijvoorbeeld niks over bindingsangt of de paniek die dat kan veroorzaken bij iemand. Je bent nog niet in de positie dat je afhankelijk van hem bent, zoals je dat op bepaalde vlakken kan zijn binnen een relatie. (Denk bijvoorbeeld aan samenwonen, kinderen enz. En wat daarbij komt kijken.) Gaat zoiets ooit over? Of zul jij altijd jouw leven om hem heen moeten inrichten?
dinsdag 14 mei 2019 om 11:07
Zelfreflectie. Wees je bewust van jezelf en wat je wilt. Het is heel makkelijk (en fijn) om er voor iemand te zijn, iemand te helpen, iemand gerust te stellen. Dat voelt goed en dat is prima. Maar de tijd vliegt voorbij, en voor je weet zit je in een scheef gegroeide relatie.
dinsdag 14 mei 2019 om 11:08
Jaa precies, maar zo sta ik er ook in op dit moment. Wat bedoel je met een scheef gegroeide relatie?kindrebel schreef: ↑14-05-2019 11:07Zelfreflectie. Wees je bewust van jezelf en wat je wilt. Het is heel makkelijk (en fijn) om er voor iemand te zijn, iemand te helpen, iemand gerust te stellen. Dat voelt goed en dat is prima. Maar de tijd vliegt voorbij, en voor je weet zit je in een scheef gegroeide relatie.
dinsdag 14 mei 2019 om 11:11
Ik zelf heb ook angsten gehad vroeger, in dat opzichte kan ik hem heel goed begrijpen. Iemand die angsten ervaart heeft juist steun nodig. Steun in vertrouwen en steun op mentaal gebied. Iemand die angsten ervaart kan er zelf vrij weinig aan doen. Wat goed is, is dat hij hier hulp voor heeft gevraagd. Dus er mee bezig gaan is al een positief iets. Dus het is lastig om te bepalen of dit later problemen gaat leveren. Het klopt dat iemand er altijd last van blijft houden maar er mee om leren gaan is de key.Lucifer2018 schreef: ↑14-05-2019 10:43Je kan hem niet helpen. Ik zou ook niet zo meegaan in die angsten. Dus hem de hele tijd gaan geruststellen. Dat gaat een vervelend patroontje worden.
dinsdag 14 mei 2019 om 11:15
een relatie beginnen waarbij de één de ander 'helpt' is het recept voor een scheef groeiende relatie
waarbij dingen dus uit evenwicht zijn, er eentje meer inlevert dan de ander of alles gaat draaien om wat die ander nodig zou hebben.
je helpt elkaar nog het beste door gewoon normaal te doen.
ben je ergens niet blij om dan zeg je dat, zonder dat je je zorgen moet maken of hij daarmee om kan gaan
wil je iets dan geef je dat aan, krijg je het niet dan zeg je 'doei' en zoek je een jongen zonder problemen
waarbij dingen dus uit evenwicht zijn, er eentje meer inlevert dan de ander of alles gaat draaien om wat die ander nodig zou hebben.
ben je ergens niet blij om dan zeg je dat, zonder dat je je zorgen moet maken of hij daarmee om kan gaan
wil je iets dan geef je dat aan, krijg je het niet dan zeg je 'doei' en zoek je een jongen zonder problemen
Lorem Ipsum
dinsdag 14 mei 2019 om 11:28
Het is niet zo dat ik mijn eigen gevoel opzij zet. Totaal niet, ik laat ook weten wat ik wel en niet pik. Dus een scheef groeiende relatie snap ik niet helemaal?turquasi schreef: ↑14-05-2019 11:15een relatie beginnen waarbij de één de ander 'helpt' is het recept voor een scheef groeiende relatie
Het enige wat ik vroeg is of er iemand met goed tips te vinden valt die mij hierbij kan helpen?
dinsdag 14 mei 2019 om 16:46
Hè, dit snap ik niet. Je date al 4 maanden, maar bent niet verliefd? Ik vraag me af of hier niet al wat scheef gaat. Voor iemand met bindingsangst is een partner die niet hevig verliefd is wel veilig. Maar is het ook gezond voor hem?Madeliefxkus schreef: ↑14-05-2019 10:49Het ding is, we kennen elkaar al wel langer dan 4 maanden, maar wij daten sinds die 4 maanden. Ik weet ook dat hij mij al langer leuk vind en ik hem ook. Verliefd ben ik nog niet, vind hem wel ontzettend interessant. Net als ik al eerder aangaf ik sta hier heel open in. Alleen heb ik wat tips nodig hoe ik hier het beste mee om kan gaan
En ben jij hem niet te veel aan het redden? Waarom anders zo lang dagen?!?
dinsdag 14 mei 2019 om 17:10
Om het verhaal compleet te maken,martje55 schreef: ↑14-05-2019 16:46Hè, dit snap ik niet. Je date al 4 maanden, maar bent niet verliefd? Ik vraag me af of hier niet al wat scheef gaat. Voor iemand met bindingsangst is een partner die niet hevig verliefd is wel veilig. Maar is het ook gezond voor hem?
En ben jij hem niet te veel aan het redden? Waarom anders zo lang dagen?!?
Ik kwam uit een relatie van 2 jaar. Sinds die tijd kende ik hem ook. Mijn relatie stopte 4 maanden terug. Toen wouden we niet te snel gaan ook vanuit mij. Dit heeft 2 maanden geduurd. We hebben nu 2 dates gehad en veel app contact. 1 van de 20 keer appt hij een paar dagen niet omdat hij dan paniekaanvallen heeft gehad. Tuurlijk ben ik verliefd maar nog niet intens, dat kan nog groeien.
We kennen elkaar al 2 jaar en die tijd heeft hij mij ook vaak verteld dat hij mij leuk vind. Ook heeft hij mij in de laatste 2 maanden verteld dat hij mij leuk vind, dus dat moet goed zitten. Na de eerste date wou hij gelijk weer afspreken dat hebben we ook gedaan, toen had hij een keer laten vallen tijdens een gesprek dat hij bindingsangst heeft en meerdere angsten waar hij voor hulp voor krijgt.
Ik ben hem zeker niet aan het redden, beide dates kwamen vanuit hem.
dinsdag 14 mei 2019 om 17:15
Maar vindt jij hem ook zo leuk? Of vind je het fijn dat hij jou ( al zo lang ) leuk vindt en geef je het daar om een kans
Het werkt niet als er eentje de ander erg graag wil en de ander het wel ziet. Daar begin je al met scheefgroei inderdaad. Je moet allebei overtuigd zijn anders heeft het weinig kans van slagen
Het werkt niet als er eentje de ander erg graag wil en de ander het wel ziet. Daar begin je al met scheefgroei inderdaad. Je moet allebei overtuigd zijn anders heeft het weinig kans van slagen