Bindingsangst

14-05-2019 10:00 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik zou graag wat tips van jullie ontvangen over de situatie waar ik mij nu in bevindt.

Ik heb 4 maanden geleden een leuke jongen ontmoet, we begonnen met praten wat heel leuk is. Ik heb zijn vrienden ontmoet die mij vertellen dat hij super verliefd op mij is en dat ze het wel voor zich zien dat wij gaan trouwen. Hartstikke lief allemaal. In het begin had hij mij verteld dat hij een aantal angsten heeft en dat hij daarmee aan de slag gaat. Hij heeft zich aangemeld voor een traject bij de psycholoog deze start over een x aantal weken. Zijn psycholoog vertelde hem dat hij vooral angsten heeft op relatiegebied en vriendschappen onder de naam (bindingsangst). Nu ben ik zelf iemand die daar heel nuchter in is en hem volledig zijn gang laat gaan omdat ik zelf heel makkelijk in het leven sta. Nu heb ik alleen een aantal vragen over hoe ik hem het beste kan helpen in deze periode. Af en toe heeft hij dagen waar hij heel paniekerig is en dan laat hij wat minder van zich horen. Hij voelt zichzelf dan heel schuldig tegen over mij. Tuurlijk wil ik ook vaker met hem in contact zijn maar ik hecht er niet zoveel waarde aan, aan dat app contact. Alleen vind ik het moeilijk dat ik niets kan doen op zo’n afstand.

Heeft iemand tips voor mij om hier het beste mee om te gaan? Wat zijn de do’s en don’ts?

Groetjes, Madelief
Madeliefxkus schreef:
14-05-2019 11:28
Het is niet zo dat ik mijn eigen gevoel opzij zet. Totaal niet, ik laat ook weten wat ik wel en niet pik. Dus een scheef groeiende relatie snap ik niet helemaal?

Het enige wat ik vroeg is of er iemand met goed tips te vinden valt die mij hierbij kan helpen?
Ehm, ik weet niet hoe ik dit subtiel kan vragen. Kan het zijn dat je misschien niet zo veel ervaring hebt op gebied van relaties enzo, en/of dat je heel jong bent? Het valt me namelijk op dat je de tips niet echt in je op lijkt te nemen en het begrip "scheef gegroeide relatie" niet helemaal kunt plaatsen. Dit is echt niet rot bedoeld.

Verder lees ik dat je pas 2 dates hebt gehad. Hoe kun je dan uberhaupt al spreken over dingen wel of niet pikken? Dat is dan toch helemaal niet aan de orde, mag ik hopen.
TO, mooi dat je jouw vriend wil ondersteunen maar onthoud goed dat jij zijn angst en onderliggende pijn niet kan weg nemen. Hij moet dat zelf doen. Jij kan jezelf zijn en jouw grenzen bewaken en ook rekening houden met hem. Je bent niet zijn hulpverlener en hij moet jou ook iets brengen. Pas daar echt voor op. Wil je meer begrijpen van bindingsangst ed kun je daar een boek over lezen. Heb je nu vaker dat je op dit soort mannen valt en ze vaker wil redden dan raad ik je aan ook goed aan zelfonderzoek te gaan doen. Succes TO en zorg vooral goed voor jezelf.
Vergeet niet dat hij ook verlatingsangst heeft. (andere kant van de medaille)
Dat gaat je meer problemen opleveren als het een keer slecht gaat in de relatie.
Je hebt zelf vroeger angsten gehad en ondersteund hem nu in zijn strijd. Nobel maar dit klinkt meer als een zorgrelatie. Hij zal eerst van zijn angsten af moeten voordat hij verder kan. Misschien heeft hij jou wel gekozen omdat jij het vroeger ook hebt gehad zodat je hem kan helpen en ziet hij jou meer als je verzorger. Door een roze bril zie je het vaak niet meer scherp, maar bij mij gaan alle alarmbellen af als ik het zo lees.
Wauw hee, een lastige situatie. Ook heftig wanneer je er achter komt dat je (potentiële) vriend hier last van heeft.

In conclusie zijn er eigenlijk maar twee mogelijkheden..

Je kiest ervoor om, zoals als sommige hier adviseren, duidelijk je grenzen aan te geven. Je neemt een bepaalde mate van afstand. Hiermee neem jij jezelf in bescherming. En heb je de ruimte om na te denken over wat je wil. Los van wie hij is en waar hij mee zit.

De andere optie is hem te steunen in het “traject” wat hij doorloopt. In dit geval is het belangrijk dat je probeert aan te sluiten bij zijn behoefte. Ook hierbij moet je natuurlijk rekening houden met jezelf. Dit betekend niet automatisch dat jij je ontfermt over hem als een “moeder” (en daarbij aan jezelf voorbij gaat).

Geef hem de ruimte om zich te ontwikkelen, geef jezelf de ruimte om je positie/perspectief te kiezen en kijk het even aan.

Praktische tips zijn:
- Een open gesprek voeren waarin je duidelijk maakt dat je niet goed weet wat je moet doen
- Vragen wanneer hij last heeft van angst
- Vragen waar hij behoefte aan heeft op het moment dat hij angst ervaart
- Vragen wat jij hierin kan betekenen
- Kijken wat de antwoorden hierop voor jou betekenen en of je hier aan kan/wil voldoen! ;)

Getekend.
Iemand met bindingsangst
Ijgjngjncfy hhhg
Bindingsangst is overigens een symptoom van onderliggende problematiek. Het zei hechting uit vroegere jeugd, het zei hechting uit een vorige relatie.

Bovenal doe je er goed aan om dit dus ook serieus te nemen. Maak het bespreekbaar. Probeer uit te vinden wat jouw rol/positie hierin is. Maak op basis daarvan je keuze tussen de twee hier boven genoemde opties.

Succes!
Ijgjngjncfy hhhg
Bindingsangst is overigens een symptoom van onderliggende problematiek. Het zei hechting uit vroegere jeugd, het zei hechting uit een vorige relatie.

Bovenal doe je er goed aan om dit dus ook serieus te nemen. Maak het bespreekbaar. Probeer uit te vinden wat jouw rol/positie hierin is. Maak op basis daarvan je keuze tussen de twee hier boven genoemde opties.

Succes!
Ijgjngjncfy hhhg

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven