'kleedgeld

26-03-2009 22:10 97 berichten
Alle reacties Link kopieren
mijn vriend heeft n dochter van bijna 12. Mama wil dochter als ze 12 word kleedgeld geven. Watt het bedrag eventueel moet zijn , is nog niet bekend. Mijnn vriend is het er niet mee eens, dat ze nu al , al haar kleding zelf gaat kopen met n vriendin, vind haar te jong. Wat vinden jullie, of hoe doen jullie dat?
Ik kreeg nooit kleedgeld, ging gezellig met mijn moeder.

En aangezien shirts en broeken vroeger vaak rond de 100 gulden per stuk waren, was kleedgeld ook niet handig geweest.( en dan hebben we het over saaie miss etam kleren maar in die tijd waren grote maten extreem duur, en H&M was er niet)
Ik zal iedereen wel over me heen krijgen, maar ik koop maar zelden iets bij de Hema (wel ondergoed en sokken) of H&M omdat ik die kleren voor jongens daar niet mooi vind. Af en toe een trui of een bloesje, meer niet.

Ik mag graag merkkleding kopen, en dat is nou eenmaal duur.Ik kocht laatst een trui en 2 shirtjes (Vingino en Retour) en toen was ik al bijna 100 euro kwijt. Als ik Bor*z of Bellerose ofzo koop ben ik voor een broekje al 69 euro kwijt.

Ik kan het betalen en ik vind het leuk. Schoenen zijn hier ook rond de 90 of 100 euro (Bikkembergs, Click laarzen) en daar heeft hij 2 paar van. Van de zomer een paar Crocs, Allstars etc erbij en je bent weer 50 euro verder.

Ik trek iedere dag een schoon setje aan, soms wel 2, na knoei/verfpartijen. Dus hij heeft aardig wat nodig.

JUIST met 2,5 hebben kinderen veel nodig en groeien ze hard, dus ik snap niet wat daar zo belachelijk aan is.
Zijn er trouwens ook moeders die voor hun jonge kinderen nog zelf kleding maken? Voor die van mij maakte mijn ex-schoonmoeder veel kleding en ik maakte daar dankbaar gebruik van. Ze haalde overal zulke leuke stofjes vandaan dat andere moeders dachten dat ik voor mijn meiden kleding kocht van een of andere dure boetiek. Maar ik was haar wel dankbaar hoor, want het scheelde wel een hoop toen ze nog zo klein waren.

Mijn oudste heeft tot haar achttiende kleedgeld gehad, ik dacht op het laatst 40 euro aan kleedgeld en nog 30 euro aan zakgeld, dus bij elkaar 70 euro per maand om te besteden hoe zij dat wilde. Schoenen en jassen betaalde ik. Op die manier leer je, denk ik, wel hoe je het moet besteden en wat je kunt besteden. En wilde ze meer, dan moest ze maar erbij werken, dat heeft ze dus gedaan, een bijbaantje op haar vijftiende. Maar ze komt aardig uit, ze weet slim in te gaan op aanbiedingen en uitverkoopjes. Lange tijd was H&M haar favoriet. Ze heeft zich nooit zoveel aangetrokken van de voorgeschreven mode, dus merkkleding zei haar niet zoveel. Mijn jongste heeft lange tijd Cool Cat leuk gevonden, maar H&M vindt ze soms ook leuk. The Newyorker is ook wel in trek, maar dan alleen de koopjes(dat is nou het fijne aan kleedgeld, ze zien dat je geld dat je krijgt maar een keer kunt uitgeven en op die manier leren ze ook de tering naar de nering zetten in moeilijkere periodes). Op goede schoenen bezuinigen we niet, ze hebben allebei zwakke voeten, dus daar wordt dan wat meer aan besteed.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
Je kunt het betalen zeg je, maar vanmiddag schreef je nog dat je er niet mee uit kwam....

Was voor Tits....
@Prima:

ooooh, als ik mn kleuterfotos zie, die jurkjes die ik droeg... Allemaal zelfgemaakt door moeders.. Heel grappig: jurkjes van theedoeken, of bandana's. Wou dat ik dat kon!!!
En ja, kinderen groeien hard. Meestal. Voor mij des te meer reden om geen broek van zeventig euro te kopen voor een peuter van 2.5. Niet omdat ik het geld er niet voor heb.
Ik vind 12 erg jong voor kleedgeld.

En inderdaad, no way dat ik €70 voor een peuterbroek zou uitgeven, ik hou zo'n beetje €10/€15 aan per kledingstuk. Ik koop graag de betere merken, maar alleen als ze in de Sale zijn.

Dan elke seizoen een paar goede aangemeten schoenen en daarnaast nog twee paar goedkoperds.

Ik vond het juist verschrikkelijk dat mijn moeder mijn kleren altijd maakte. Ik weet nog zo goed, ik werd een jaartje of 12, werd wakker op mijn verjaardag en mijn moeder had met trots haar zefgemaakte paarse outfit voor mij op de grond uitgelegd. En op die leeftijd snapte ik natuurlijk dat ik natuurlijk niet kon zeggen dat het afschuwelijk was, om haar niet te kwetsen, maar god wat baalde ik, dat ik uitgerekend op mijn verjaardag voor gek liep (dacht ik dan he).
Pfff..ik ga voor een peuter/kleuter ook geen broekje van 70 euro kopen,al zou ik dat beste kunnen betalen.

Koop liever 3 leuke broekjes bij de hm over hetzelfde bedrag.

Al groeit mijn jongste er niet zo snel uit allemaal.

Heeft echt tot 3,5 nog in 86/92 gelopen.

Overigens mijn zoon van 12,ook geen duren broeken maar h& m.

Die presteert het om binnen 6 weken zijn broeken aan gort te hebben(speelt kennelijk nogal lomp buiten)

En dat doet toch iets minder pijn bij een broek van 25 euro,dan van 75 euro.
Even een nieuwsgierigheidsvraagje: Wat doen jullie als dochter bijvoorbeeld thuiskomt met een amper kontbedekkendrokje gekocht van haar eigen geld? Zeggen jullie er wat van? Of vinden jullie het prima zolang het haar eigen geld is. Eerlijk gezegd zou ik (maar misschien ben ik wat ouwerwets hierin) echt niet willen dat mijn dochter in zo'n superkort ding rondloopt. (Zoon ook liever niet eigenlijk ).

En tegen wat voor een dingen bots je eigenlijk op met jongens. Ik kan namelijk zo snel geen jongensvoorbeeld bedenken vergelijkbaar met rokje. Iemand?
Nou jongensvoorbeelden heb ik niet.

En gelukkig heeft mijn dochter een goede smaak,haha!

Ook winkelen we nu nog steeds vooral samen en vraagt ze advies (en neemt hem ook ter harte)

Ze zouden van mij genoeg vrijheid krijgen om hun eigen smaak te kopen.

Ik hoef niet alles mooi te vinden natuurlijk.

Als mijn dochter met amper poesbedekkende rokjes thuis zou komen....ja daar zou ik wel een conflictje tegenaan gooien.

Haar geld of niet.
quote:fleurtje schreef op 27 maart 2009 @ 16:17:

Je kunt het betalen zeg je, maar vanmiddag schreef je nog dat je er niet mee uit kwam....

Was voor Tits....

Ja klopt.Maar ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat 190 euro niet toereikend is voor mij, omdat ik duurdere kleding koop. De rest betaal ik zelf.

Als ik het van die 190 euro zou moeten doen zou ik natuurlijk ook niet van die dure kleding (kunnen) kopen.

Broekjes van 69 euro zijn misschioen inderdaad gekkenwerk, maar ze zitten hem nou eenmaal mooier. Hennes heeft zijn model niet. Of je krijgt hele skinny jeans en dat vind ik niet mooi.
quote:Zwieber schreef op 27 maart 2009 @ 17:35:

En tegen wat voor een dingen bots je eigenlijk op met jongens. Ik kan namelijk zo snel geen jongensvoorbeeld bedenken vergelijkbaar met rokje. Iemand?

hmm, ik zou niet zo gelukkig zijn als mijn zoons in Lonsdale kleding gaan lopen of in volledige leger/camouflage outfits. Of glimmende trainingspakken. Een nethemd zou ik ook even van staan te kijken...

Gelukkig zijn ze nog klein.
Liez, niks mis met Lonsdale, dochter van 2,5 heeft een prachtig roze lonsdale-trainingspakje Moeders heeft er een jurk van en broeken.

Zwieber: als mijn dochter met zoiets thuis zou komen? Dan mag ze er ook mee thuis blijven, daarin gaat ze echt niet de deur uit. Al hangt dat wel van de leeftijd af. Tot een jaar of zestien is dat echt een no go.
Nou...de associatie (damn wat een moeilijk woord,schrijf je dat zo?)

Met lonsdale....ik zou er ook niet blij mee zijn hoor fleur.

Enne een nethemd? Als mijn zoon daarmee thuiskomt zou ik vragen of ie gestoord is of zo

Smaken verschillen,maar..... een nethemd??
Ligt eraan waar je woont denk ik, Iry. In Amsterdam is de associatie een stuk anders dan in de provincie.
quote:Zwieber schreef op 27 maart 2009 @ 17:35:

Even een nieuwsgierigheidsvraagje: Wat doen jullie als dochter bijvoorbeeld thuiskomt met een amper kontbedekkendrokje gekocht van haar eigen geld? Zeggen jullie er wat van? Of vinden jullie het prima zolang het haar eigen geld is. Eerlijk gezegd zou ik (maar misschien ben ik wat ouwerwets hierin) echt niet willen dat mijn dochter in zo'n superkort ding rondloopt. (Zoon ook liever niet eigenlijk ).

Hartstikke leuk meid, welke broek ga je daar onder doen?

quote:fleurtje schreef op 27 maart 2009 @ 23:37:

Ligt eraan waar je woont denk ik, Iry. In Amsterdam is de associatie een stuk anders dan in de provincie.A ja,dat verklaart wel wat
@ meds:

Ik heb het met mijn oudste niet meegemaakt, maar een nichtje van mijn vriend droeg toen ze een jaar of 14-15 was superkorte rokjes, je zag inderdaad zowat haar string. Maar het viel me op dat het een fase was. En hoe meer haar vader er iets over zei, hoe fanatieker zij werd in die kleding. Ze is nu 19 en "zedig"gekleed. Ik denk dat wanneer je er teveel de nadruk op legt, ze het juist gaan doen.
Denken is zo buitengewoon moeilijk dat velen de voorkeur geven aan oordelen. Otto Weiss
Dit kun je eigenlijk vergelijken met alles wat je als ouder "extreem" of "te ver"vindt gaan. De ouders van punkers eind jaren 70 begin jaren 80 waren ook niet altijd onverdeeld gelukkig met de kledingkeuze van hun kinderen. Ik hoorde van mijn dochter dat een Marokkaans meisje uit haar klas dat voorheen gewoon westers gekleed was ineens erg gesloten kleding ging dragen. De ouders daarvan waren daar ook niet kapot van, want zelf waren die erg westers georiënteerd. Het schijnt nogal strijd opgeleverd te hebben.
Ben blij te horen dat ik dus niet ouwerwets ben en jullie er ook zo over denken. Lonsdalekleding komt mijn huis echt niet in! Trainingspakken mogen wel natuurlijk, als hij gaat sporten
Ach, als moeders in Lonsdale loopt, waarom kind dan niet? :-)
Mocht het nog nodig zijn. Ik kreeg toen ik naar de brugklas ging (1994) 130 gulden per maand. Dit was naast kleding ook voor abonnementen (sport tijdschrift e.d.) Ik mocht 1 sport uitkiezen die bataalde mijn oudes rest moest ik zelf betalen. Betaalde b.v. de fancy van mijn eigen geld.

K heb ook wel dingen gekocht waar mijn moeder het waarschijnlijk niet mee eens was. Vooral b.v. prijs maar haar commentaar was altijd op + op je kan het maar 1 keer uitgeven. Ben blij dat het zo gegaan is. Ga nu nogsteeds bewust met mijn geld om.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven