Werk & Studie alle pijlers

Leerdoelen

19-05-2019 21:39 17 berichten
Ik ben sinds kort ( 2 weken) begonnen met een BBL opleiding helpende plus in een verzorgingstehuis. Na ruim 20 jaar begeef ik me weer in de schoolbanken. Vindt het allemaal erg wennen zowel school als werk. Afgelopen week kreeg ik al positieve feedback. Ik toonde al goed initiatief. Dat is mooi. Afgelopen vrijdag vroeg een VIG-er waar ik die dag mee werkzaam was of ik ook al leerdoelen had. Naast initiatief tonen, veel interesse te tonen in degene waar ik mee mee loop, geregeld vragen te stellen heb ik nog niet echt leerdoelen. Wat zou ik nu in het begin ( ben vrij blanco en met weinig zorgervaring) als leerdoelen kunnen stellen? Vindt het nogal lastig merk ik. En heeft iemand anders nog andere nuttige om mee te nemen in het begin?
Cinderella76 schreef:
19-05-2019 21:39
Ik ben sinds kort ( 2 weken) begonnen met een BBL opleiding helpende plus in een verzorgingstehuis. Na ruim 20 jaar begeef ik me weer in de schoolbanken. Vindt het allemaal erg wennen zowel school als werk. Afgelopen week kreeg ik al positieve feedback. Ik toonde al goed initiatief. Dat is mooi. Afgelopen vrijdag vroeg een VIG-er waar ik die dag mee werkzaam was of ik ook al leerdoelen had. Naast initiatief tonen, veel interesse te tonen in degene waar ik mee mee loop, geregeld vragen te stellen heb ik nog niet echt leerdoelen. Wat zou ik nu in het begin ( ben vrij blanco en met weinig zorgervaring) als leerdoelen kunnen stellen? Vindt het nogal lastig merk ik. En heeft iemand anders nog andere nuttige om mee te nemen in het begin?
Tips😊
Alle reacties Link kopieren
Moet je vanuit de opleiding nu al leerdoelen stellen? Anders zou ik er even mee wachten. Op een gegeven moment zijn er vast wel dingen die je graag wil leren en die je dus als leerdoel kan stellen. En houd het vooral heel klein, dan kun je zo'n doel ook makkelijk behalen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Doelen kunnen zijn, interactie met de zorgvragers. Dit is behoorlijk breed en kan je concreet maken door je in te lezen in de ziektebeelden die voorkomen. Daarna kan je kijken welke aanpak nodig is bij welk ziektebeeld. Ook kan je je doelen richten op de ADL, weet niet wat en of je al taken alleen doet?

Denk vooral niet te moeilijk!

Succes.
Joe.
Ik neem aan dat je uiteindelijk aan bepaalde vaardigheden moet voldoen om je opleiding te halen. Daar schrijf je je leerdoelen naartoe.
Je zou zo in het begin iets kunnen doen als oriënteren op de werkzaamheden etc.
Misschien heeft jouw opleiding wel vaste doelen. Vraag het na op je opleiding, zonde om dubbel werk te doen!
Bloemenmeisje97 schreef:
19-05-2019 21:44
Doelen kunnen zijn, interactie met de zorgvragers. Dit is behoorlijk breed en kan je concreet maken door je in te lezen in de ziektebeelden die voorkomen. Daarna kan je kijken welke aanpak nodig is bij welk ziektebeeld. Ook kan je je doelen richten op de ADL, weet niet wat en of je al taken alleen doet?

Denk vooral niet te moeilijk!

Succes.
Heb van het weekend wel van alles opgezocht over wat te doen bij verslikken bij ouderen. Verder de afgelopen 2 weken met de ADL vooral nog meegekeken en wat dingen aangegeven. Nog niks zelfstandig gedaan. Ja alleen helpen met het geven van eten en drinken. Zou het wat kunnen zijn, om te kijken per cliënt wat hun ziektebeeld is en me daar op in te lezen? Ik wil het vooral goed doen merk ik en dat men vooral tevreden is in mijn kunnen en werken.
Cinderella76 schreef:
19-05-2019 21:51
Heb van het weekend wel van alles opgezocht over wat te doen bij verslikken bij ouderen. Verder de afgelopen 2 weken met de ADL vooral nog meegekeken en wat dingen aangegeven. Nog niks zelfstandig gedaan. Ja alleen helpen met het geven van eten en drinken. Zou het wat kunnen zijn, om te kijken per cliënt wat hun ziektebeeld is en me daar op in te lezen? Ik wil het vooral goed doen merk ik en dat men vooral tevreden is in mijn kunnen en werken.
Ben op een hele vervelende en nare manier bij een vorige werkgever weggekomen en dat heeft me enigsinds onzeker gemaakt. Wil vooral nu goed doen.
@TO, probeer zo dicht mogelijk bij je zelf te blijven en het goed willen doen een beetje los te laten (en dat is makkelijker gezegd dan gedaan). Ik kan me heel goed voorstellen dat het allemaal wat overweldigend is op het moment, maar laat het een beetje over heen komen. Je zit nu in je wittebroodsweken; niemand verwacht echt van wat van je, dus neem die tijd om alles te ervaren en een beetje te kijken hoe het werkt.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Leerdoelen kunnen heel eenvoudig zijn, en toch kun je er veel van leren. Het hoeven er meestal maar twee of drie te zijn.

Voorbeelden:
"Hoe stel ik een client op zijn/haar gemak, zodat ik rustig mijn werk kan doen?"
"Wat kan ik doen ik als een client in paniek raakt of niet mee wil werken?"
"Hoe creëer ik een veilige werkomgeving voor mijzelf?"
"Waar vind ik informatie over ...?"
...enz.

Wie, wat, waar, waarom, wanneer en hoe- vragen stellen.
Cinderella76 schreef:
19-05-2019 21:54
Ben op een hele vervelende en nare manier bij een vorige werkgever weggekomen en dat heeft me enigsinds onzeker gemaakt. Wil vooral nu goed doen.
Je bent lerende, je hoeft niet perfect te zijn. Probeer dat los te laten voordat het je nekt.
leerdoel zou ook kunnen zijn
- de organisatie leren kennen
- je eigen sterke kanten/ valkuilen ontdekken
- de doelgroep leren kennen

Dat zijn een beetje algemene dingen die denk ik wel passen bij een stage. Later worden ze dan concreter en meer persoonlijk. Over hoe je een sterke kant nog meer zou kunnen inzetten, bijvoorbeeld
Een leerdoel voor die dag op de werkvloer hoeft niet zo abstract. Gewoon ‘vandaag wil ik...’. Kan zijn meekijken bij een bepaalde handeling, cliënt xx verzorgen, ondersteunen bij xx enz.. Hoe praktischer, hoe duidelijker voor degene die je die dag begeleidt.
.
Cinderella76 schreef:
19-05-2019 21:51
Dan ben je goed bezig! Het inlezen in ziektebeelden kan ik je zeker aanraden, lijkt voor nu wat werk. (Maak het ook vooral niet te moeilijk) je zal hier altijd gemak van hebben.

Als ik je andere reacties zo lees is het misschien ook mooi om van je 'onzekerheid en alles goed willen doen' een leerpunt te maken. Bedenk hierbij wat/ wie jij nodig bent om te kunnen groeien naar wie je wil worden.

Als laatste vergeet niet dat je nog in opleiding bent, je moet het nog leren. Maak hier ook heerlijk gebruik van, ga dingen zelf ontdekken en vraag, vraag, vraag!
Joe.
wat ik altijd een mooi leerdoel vind voor mensen die net beginnen met een opleiding is:
leren inzicht te krijgen in wat belangrijk is, welke dingen urgent of prevalent zijn en welke niet, met als doel later meer specifieke leerdoelen te bepalen.
Fransje-Noord schreef:
19-05-2019 22:20
Leerdoelen kunnen heel eenvoudig zijn, en toch kun je er veel van leren. Het hoeven er meestal maar twee of drie te zijn.

Voorbeelden:
"Hoe stel ik een client op zijn/haar gemak, zodat ik rustig mijn werk kan doen?"
"Wat kan ik doen ik als een client in paniek raakt of niet mee wil werken?"
"Hoe creëer ik een veilige werkomgeving voor mijzelf?"
"Waar vind ik informatie over ...?"
...enz.

Wie, wat, waar, waarom, wanneer en hoe- vragen stellen.
Bedankt voor de tips. Hier kan ik wel wat mee. Ga het vandaag eens proberen uit te werken.
Systematisch werken.

Wat heb je nodig en moet je doen bij het helpen met ADL.
Je kunt de zorgvrager niet alleen onder de douche laten zitten omdat je iets vergeten bent.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Tickel schreef:
20-05-2019 13:16
Systematisch werken.

Wat heb je nodig en moet je doen bij het helpen met ADL.
Je kunt de zorgvrager niet alleen onder de douche laten zitten omdat je iets vergeten bent.
Ja dat is een hele goede en tip nummer 1! Alles goed klaar leggen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven