Huis-verkopen-flauwekul

14-05-2019 13:22 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Wij zijn in het proces om ons huis te verkopen.

Leuk allemaal, en nieuw voor ons.

1 ding begrijp ik echter niet, wind ik me over op, en (zie titel) vind ik flauwe kul.

De makelaar heeft een rondje door ons huis uit 1932 gelopen, een inschatting gemaakt can prijs en ons een paar tips gegeven om het huis aantrekkelijker te maak. Tor zo ver alle goed. Maar toen begin de makelaar ineens over schilderen...... huh?? Schilderen?

Het zit namelijk zo; obs huis is 4 jaar geleden van binnen geschilderd, vlak daarna zijn we gestopt met roken, en er lopen 2 kinderen van nog geen 10 door dit huis. En dan is je schilderwerk na 4 jaar niet nieuw meer. Voor de duidelijkheid, nergens bladert de verf af of is het kaal en versleten, maar wij leven wel in dit huis. Het is geen museum. Dus een deukje of krasje heb je wel eens te pakken.

Komt nog eens bij dat alles wat ik nu schilder, waarschijnlijk direct na de verkoop g3schuurt en overgeschilderd wordt omdat nieuwe eigenaren een andere kleur wensen. Lijkt me kapitaalvernietiging en alecht voor milieu.

Mijn vraag; is dit normaal?

Wat kapot en/of beschadigd is, repareer je, maar je hele huis schilderen vanwege gebruikssporen?

We heeft er suggesties?
jouw leven is een keuze
Lokatie was voor ons het allerbelangrijkst. Zijn ook een aantal hele leuke huizen door afgevallen. Toch ben ik ook twee keer afgeknapt op een, in theorie ideaal, huis. Dat zat dus toch wel een stukje emotie bij.

Sowieso vind ik een netjes onderhouden huis een pré. Dan is gevoelsmatig de kans op nare verrassingen qua onderhuis wat kleiner. Dat het intererieur en de kleuren mijn smaak niet zijn, boeit me dan totaal weer niet.
Lady_Day schreef:
14-05-2019 13:34
Ik ben bezig mijn huis verkoopklaar te maken en ik heb de gang ook net geschilderd. Het is een kleine moeite en het oogt meteen heel prettig als je binnen komt.

Ik heb een houten vloer die wit geschilderd is. Die had na al die jaren ook wel wat slijtplekken. Even snel met een rollertje erover heen en het ziet er meteen stukken beter uit.

Ja, de kans is groot dat de nieuwe bewoners opnieuw gaan verven maar voor de presentatie wil ik gewoon wel dat mijn huis er zo mooi mogelijk uitziet. Het kost maar weinig geld en moeite.
Precies, dit dus

Jij ziet je huis anders dan een as koper. Zelf zie je geen krasjes, deukjes enzo meer

Een koper denkt bij het zien van de krasjes en deukjes misschien: Laten de boel versloffen/zorgen slecht voor het huis/als dit niet netjes is zullen ze verder ook misschien niet zorgvuldig met het huis omgaan

Denk ik dan he?
Er wordt altijd beweerd (en die huizen-in-de-verkoop-tv-programma;s) dat een net huis een betere verkoopprijs geeft. Als je met 100 euro 1000 euro extra kan vangen, dan is dat wel een mooi rendement natuurlijk.

Probleem is dat je nooit weet of "niets doen" net zoveel zal opleveren..

Desondanks was en stofzuig de auto als ik deze in de verkoop zet. Ook marktplaatsspullen doe ik nog even een doekje overheen als deze eerst bekeken worden.

Dus dat deden we ook met ons oude huis toen deze in de verkoop ging. Toen het nog een keer te koop stond omdat de vorige kopers hun financieen niet rondkregen, waren we al verhuisd. Toen hebben we toch een dagje met goedkoop action verf even die grijsgeworden muur waar de tv stond even de gaten opgevuld en de muur gewit. Toen we toch bezig waren hebben we ook de hoogglansdeuren van de keuken even afgenomen.

Het kost een dagje werk, maar dan kan ik tenminste mooie "afscheidsfoto's" nemen. En als dat dagje werk ook nog eens een paar duizend euro kan opleveren? (de uiteindelijke kopers hebben 5000 meer betaald dan de vorige "kopers")
Ik snap je punt. Maar ik vind het heel gek, en jammer van 'die paar euro', en het milieu, om een huis te schilderen in een kleur die een potentiële koper misschien helemaal niet wil.

Nog los daarvan vind ik het oom een moreel verwerpelijk advies van de makelaar en veel mensen hier.

Basis achter dit alles, daar ben ik nml. wel achter nu, is dat iedereen in nederland dit doet. Een huis schilderden om te verkopen, en voor de doorstromers, een huis kopen waarvan je weet dat het geschilderd is met goedkope prut, en dus alsnog opnieuw geschilderd moet worden.

En wat bereiken we er mee?

1: directe milieubelasting door verfresten en ander afval
2: indirecte milieubelasting door(over-)consumptie
3: geldverspilling
4: we houden elkaar voor de gek.

Kortom met z'n allen houden we dit systeem in stand, en dat allemaal om een paar euro extra voor een huis te "verdienen"....

En ik ga niet mee doen. Ik laat jullie weten hoe de verkoop afloopt!
jouw leven is een keuze
Het werkt wel hoor, hier die ervaring

En inderdaad, een paar potten verf en bv wat nieuwe deurklinken kost amper wat, en geeft echt resultaat

Heel lullig: maar het milieu...pff het zal wel

En geldverspilling is het juist niet als je daardoor een pracht van een verkoopprijs hebt. Is juist winst
Leuk om alle verschillende meningen te lezen over hoe je het beste je huis kunt presenteren voor verkoop.
Ik kan mij er wel in vinden waar men zegt: "creeren we onderhand zelf niet de trend dat huizen enkel perfect gestyled in de verkoop mogen?"
Pindakaasjes schreef:
25-05-2019 23:41
Leuk om alle verschillende meningen te lezen over hoe je het beste je huis kunt presenteren voor verkoop.
Ik kan mij er wel in vinden waar men zegt: "creeren we onderhand zelf niet de trend dat huizen enkel perfect gestyled in de verkoop mogen?"
Precies . Wat een gezeik. Mensen durven ook geen gekke dingen te doen met hun huis omdat het wellicht niet meer verkocht wordt. Doodzonde dat mensen daar tegenwoordig niet doorheen kunnen kijken, en dingen snel " gedateerd" zijn maar andere oude dingen dan weer authentiek.
En waarom zou je meten een goede badkamer er uit moeten hakken omdat het je kleur niet is?
2east schreef:
22-05-2019 11:17
Ik snap je punt. Maar ik vind het heel gek, en jammer van 'die paar euro', en het milieu, om een huis te schilderen in een kleur die een potentiële koper misschien helemaal niet wil.

Nog los daarvan vind ik het oom een moreel verwerpelijk advies van de makelaar en veel mensen hier.

Basis achter dit alles, daar ben ik nml. wel achter nu, is dat iedereen in nederland dit doet. Een huis schilderden om te verkopen, en voor de doorstromers, een huis kopen waarvan je weet dat het geschilderd is met goedkope prut, en dus alsnog opnieuw geschilderd moet worden.

En wat bereiken we er mee?

1: directe milieubelasting door verfresten en ander afval
2: indirecte milieubelasting door(over-)consumptie
3: geldverspilling
4: we houden elkaar voor de gek.

Kortom met z'n allen houden we dit systeem in stand, en dat allemaal om een paar euro extra voor een huis te "verdienen"....

En ik ga niet mee doen. Ik laat jullie weten hoe de verkoop afloopt!

Oh je bent zo'n principieel type, zeg dat dan. Dan hoeven mensen je hier ook niet te adviseren in je keuze die je al gemaakt hebt toch?

Ik neem aan dat je je makelaar hebt aangegeven dat je je huis vooral heel erg milieubewust en maatschappelijk-ethisch wil verkopen, waarbij je best met minder financiële opbrengsten genoegen neemt, toch? En dan toch zo'n verwerpelijk advies geven!
Tssssk! Schorriemorrie is het! :wtf:
Als ik een huis bekijk waar ze net geschilderd hebben, krijg ik wat argwaan. Wat zat daaronder? Wat proberen ze te verdoezelen? Vochtplekken misschien?
pipootje schreef:
25-05-2019 23:52
Precies . Wat een gezeik. Mensen durven ook geen gekke dingen te doen met hun huis omdat het wellicht niet meer verkocht wordt. Doodzonde dat mensen daar tegenwoordig niet doorheen kunnen kijken, en dingen snel " gedateerd" zijn maar andere oude dingen dan weer authentiek.
En waarom zou je meten een goede badkamer er uit moeten hakken omdat het je kleur niet is?
Mee eens.
Ik denk dat de 'kijkers/kopers' kritischer en misschien zelfs brutaler worden.. en de verkopers gaan er in mee (er zou toch zomaar iemand grote moeite kunnen hebben met jouw blauwe behang en gebloemde gordijnen) ik noem maar wat.
Wat ik met de verkoop van ons vorige huis sterk heb ervaren, is dat veel kijkers drukker waren met het bekritiseren van de inrichting, dan dat ze de potentie van de woning bekeken.
Mijn oudste was een keer onverwacht vroeg uit school.. toen ze thuis kwam was er net een bezichtiging gaande. Ze hoorde de dame kwestie zelfs de kleur van de handdoeken in de badkamer afkraken, en de lamp in de slaapkamer vond ze ook al zo lelijk!
Ja, dat had ze er allemaal ook echt verplicht bij moeten kopen!
:facepalm:
Mijn huis was op Funda keurig netjes.
Die foto’s bleken echter wel 5 jaar oud te zijn, toen de eigenaar er nog zelf woonde.

Toen ik kwam kijken werd het al bijna 5 jaar verhuurd in het kader van de Leegstandswet. Dus het was een redelijke bende, overal stonden bedjes voor kinderen en de garage die op de foto’s zo enorm ruimtelijk en leeg was, stond helemaal vol met zooi.

De kleuren paars en lila waren in ruime mate door het hele huis verwerkt en de badkamer lag vol kinderspeelgoed. Laten we zeggen dat er een hoop was om doorheen te kijken.
Maar....

Het vrijstaande huis had een voor mij perfecte indeling en bakken met karakter.
De ligging is fenomenaal met uitzicht op een grote rivier, aan een haventje gelegen dat in de zomer fungeert als een enorm privé zwembad met een eigen kade, waarbij er helaas met enige regelmaat een binnenvaartschip in mijn zwembad wordt geparkeerd. En de prijs was belachelijk laag. Denk aan niveau klein appartementje in een redelijke buurt.
De hypotheek bleek netto uit te komen op het niveau van de huur van de sociale huurwoning waar ik woonde.

Dus ik heb toch zéker een hele milliseconde nodig gehad om te besluiten dat ik het wilde hebben. Ondanks de gebreken, die er zeker in zaten. En die ik na 5 jaar nog steeds moet herstellen, maar het staat er al 130 jaar en zal waarschijnlijk nog niet binnen afzienbare tijd instorten.

Dus als je de juiste kijker vindt, zal die ook met niet vers geschilderde muren je huis willen hebben.
When in doubt, the auditor is always right!
kintsugi schreef:
26-05-2019 00:18
Als ik een huis bekijk waar ze net geschilderd hebben, krijg ik wat argwaan. Wat zat daaronder? Wat proberen ze te verdoezelen? Vochtplekken misschien?
Precies dat ja! Daar lette ik heel erg op toen ik een huis kocht; zijn er lekkages weggewerkt, waarom is daar nét behangen, is die muur poreus?
Ik heb echt leuke huizen laten schieten omdat ik het vele verse schilderwerk niet vertrouwde :D
Plus dat ik soms keek en dacht: nu nóg een laag of 2 verf erop kan niet: jammer, als het over te schilderen was mss wel maar nu moet je alles afsteken, straks komt het stucwerk mee.. neuh. Ik neem het risico niet.

Of het schattige huisje met tuin waar het erg vochtig leek en de kelder wel heeel snel bekeken werdt; licht was stuk.. vaag!
Toen ik weer buiten zonder makelaar naar huis liep zei een vrouw: ga je dat kopen? Staat elke keer als het flink regent water tot in de woonkamer, kijk uit wat je betaalt, moet echt heel veel aan gebeuren alle houten vloeren moeten vervangen, daar prik je met je vingers doorheen zo rot is het hout.
Dat verklaarde de splinternieuwe tapijttegels, vastgelijmd: je kon de vloer niet zien terwijl de rest gewoon een verfje kon gebruiken, het léék een koopje.
Je kunt als verkoper van alles willen verbloemen maar gebreken zoals lekkages, asbest of rotte plekken hoor je toch gewoon te melden.
Je blijft volgens mij tot 5 jaar na de aankoop aansprakelijk voor zulke verrassingen.
Pindakaasjes schreef:
26-05-2019 01:53
Je kunt als verkoper van alles willen verbloemen maar gebreken zoals lekkages, asbest of rotte plekken hoor je toch gewoon te melden.
Je blijft volgens mij tot 5 jaar na de aankoop aansprakelijk voor zulke verrassingen.
Dat is ook zo, je hebt gelijk: 'verborgen gebreken' waar je vanaf weet moet je melden.
In de praktijk is het vaak lastig om aan te tonen dat de verkoper wist dat er schade was; ik weet echt niet of er asbest in mijn huis zat bedenk ik me.
Maar wel dat een van de balkons helemaal vernieuwd moest worden en snel ook: de bodem veerde al door, het houtwerk van binnen was rot, het metaal verroest, dat ging echt in de duizenden lopen.

Toen ik mijn huis verkocht heb ik dan ook gezorgd dat zwart op wit stond dat het balkon moest worden vernieuwd en waarom; was niet meteen te zien maar echt hard nodig. Verder stond alles in het taxatierapport. (mss ook over asbest?)
Dat balkon drukte de prijs van het huis wel een beetje, maar het balkon vernieuwen en dán pas huis verkopen had me zeker weten geld gekost! :)
Pindakaasjes schreef:
26-05-2019 00:38
Mee eens.
Ik denk dat de 'kijkers/kopers' kritischer en misschien zelfs brutaler worden.. en de verkopers gaan er in mee (er zou toch zomaar iemand grote moeite kunnen hebben met jouw blauwe behang en gebloemde gordijnen) ik noem maar wat.
Wat ik met de verkoop van ons vorige huis sterk heb ervaren, is dat veel kijkers drukker waren met het bekritiseren van de inrichting, dan dat ze de potentie van de woning bekeken.
Mijn oudste was een keer onverwacht vroeg uit school.. toen ze thuis kwam was er net een bezichtiging gaande. Ze hoorde de dame kwestie zelfs de kleur van de handdoeken in de badkamer afkraken, en de lamp in de slaapkamer vond ze ook al zo lelijk!
Ja, dat had ze er allemaal ook echt verplicht bij moeten kopen!
:facepalm:
Ja precies. Of zeuren over de handgreepjes van de keuken!!
Je koopt een HUIS. Dus de grond met de buitenmuren. Verder niets.
In mijn tijd lette niemand op vloeren ook bv. Want de meeste mensen namen die gewoon mee naar het volgende huis.
Ik vind het echt heel raar hoe het nu gaat.
Ook dat mensen gaan kijken naar huizen die ze niet willen, om ervaring met kijken op te doen?????
....
anoniem_6666bc6591591 wijzigde dit bericht op 26-05-2019 12:19
98.37% gewijzigd
pipootje schreef:
26-05-2019 11:59
Ja precies. Of zeuren over de handgreepjes van de keuken!!
Je koopt een HUIS. Dus de grond met de buitenmuren. Verder niets.
In mijn tijd lette niemand op vloeren ook bv. Want de meeste mensen namen die gewoon mee naar het volgende huis.
Ik vind het echt heel raar hoe het nu gaat.
Ook dat mensen gaan kijken naar huizen die ze niet willen, om ervaring met kijken op te doen?????

Ja echte he'?!
Dan sta je als een malle je huis te poetsen en te stylen.. voor mensen die komen kijken omdat ze "diverse huizen willen voelen en ervaren!".. zonder dat ze ook maar enige bedoeling hebben een bod uit te brengen!
Wij hebben veel kijkers gehad die nooit van plan waren iets te kopen.
Onze toenmalige buren spraken ons destijds zelfs een keer aan: "Joh' we zagen kijkers vanmiddag jullie huis binnen gaan.. die kennen wij! die lui kunnen nog geen nieuwe fiets kopen, zitten haast in de schuldsanering.
Dat vond ik echt heel vervelend, een enorme aantasting in mijn privacy want kijkers lopen toch letterlijk om je bed heen.
Wij zijn mede hierdoor ook gestopt met mee te doen aan Open huizen dag.
Nou toen wij serieus op zoek waren naar een huis werden we soms bijna vijandig benaderd: of we wel echt serieus waren, want verkopers hadden geen zin/tijd om alles op orde te maken voor de zoveelste fun-kijkers. En of we aub wel een beetje door de 'rommel' konden heenkijken. Wij kwamen toen uit het buitenland en hadden nog nooit zulke keurige (en zielloze) huizen gezien.
Wij hebben een aantal bezichtigingen i.o.m. de makelaar afgezegd toen we aan het onderhandelen waren over de verkoop. De makelaar schatte in dat we er met de bieder uit zouden komen en dat de andere bezichtigingen inderdaad meer "het voelen van een huis" was.
Daar hadden we geen trek in: weer poetsen en opruimen en op mijn vrije dag de hele dag in een restaurant hangen voor kopers die waarschijnlijk toch geen bod gingen doen.
Huis is verkocht aan die bieder.
Wij hebben bij de aankoop van ons nieuwe huis naar de locatie en de mogelijkheden van het huis gekeken. De inrichting was niet onze smaak. Nou en? Die gaat toch weg. Nieuw behang en wat verven maakt dat het nu wel onze smaak is.
Het eindresultaat:

Niet geschilderd.
Wel gepoetst en opgeruimd.

48 uur Funda
1 open dag
14 biedingen

Hoogste bod 21.000 euro boven de vraagprijs.

Ik denk dat je huis schilderen, in deze markt niet per sé nodig is.....
jouw leven is een keuze
Super! Gefeliciteerd!
pipootje schreef:
25-05-2019 23:52
Ik snap je. We zijn ook op zoek naar een huus en zagen er een die geschikt was. Verkopers hadden er ook een gloednieuwe laminaatvloer ingelegd. Maar wij willen liever echt hout. Dan vind ik het echt zonde dat we dat laminaat eruit gaan trekken. Als het al een oude vloer was heb ik daar geen moeite mee.
-Darkside- schreef:
08-07-2019 07:22
Ik snap je. We zijn ook op zoek naar een huus en zagen er een die geschikt was. Verkopers hadden er ook een gloednieuwe laminaatvloer ingelegd. Maar wij willen liever echt hout. Dan vind ik het echt zonde dat we dat laminaat eruit gaan trekken. Als het al een oude vloer was heb ik daar geen moeite mee.
Ik vraag me weleens af wanneer dat begonnen is. Zelf denk ik vooral door die woonprogramma's.
Pindakaasjes schreef:
26-05-2019 12:18
Ja echte he'?!
Dan sta je als een malle je huis te poetsen en te stylen.. voor mensen die komen kijken omdat ze "diverse huizen willen voelen en ervaren!".. zonder dat ze ook maar enige bedoeling hebben een bod uit te brengen!
Wij hebben veel kijkers gehad die nooit van plan waren iets te kopen.
Onze toenmalige buren spraken ons destijds zelfs een keer aan: "Joh' we zagen kijkers vanmiddag jullie huis binnen gaan.. die kennen wij! die lui kunnen nog geen nieuwe fiets kopen, zitten haast in de schuldsanering.
Dat vond ik echt heel vervelend, een enorme aantasting in mijn privacy want kijkers lopen toch letterlijk om je bed heen.
Wij zijn mede hierdoor ook gestopt met mee te doen aan Open huizen dag.
Wij zijn nog net niet toe aan echt een bod uitbrengen maar bezichtigen wel al huizen. Inderdaad om feeling te krijgen voor bepaalde huizen en buurten. Ik maak alleen geen aparte afspraken, we gaan alleen naar open dagen. Dus niemand hoeft speciaal voor mij te gaan poetsen.
Je koopt een huis voor de locatie en de ruimte. Niet voor de inrichting!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven