Huis-verkopen-flauwekul

14-05-2019 13:22 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Wij zijn in het proces om ons huis te verkopen.

Leuk allemaal, en nieuw voor ons.

1 ding begrijp ik echter niet, wind ik me over op, en (zie titel) vind ik flauwe kul.

De makelaar heeft een rondje door ons huis uit 1932 gelopen, een inschatting gemaakt can prijs en ons een paar tips gegeven om het huis aantrekkelijker te maak. Tor zo ver alle goed. Maar toen begin de makelaar ineens over schilderen...... huh?? Schilderen?

Het zit namelijk zo; obs huis is 4 jaar geleden van binnen geschilderd, vlak daarna zijn we gestopt met roken, en er lopen 2 kinderen van nog geen 10 door dit huis. En dan is je schilderwerk na 4 jaar niet nieuw meer. Voor de duidelijkheid, nergens bladert de verf af of is het kaal en versleten, maar wij leven wel in dit huis. Het is geen museum. Dus een deukje of krasje heb je wel eens te pakken.

Komt nog eens bij dat alles wat ik nu schilder, waarschijnlijk direct na de verkoop g3schuurt en overgeschilderd wordt omdat nieuwe eigenaren een andere kleur wensen. Lijkt me kapitaalvernietiging en alecht voor milieu.

Mijn vraag; is dit normaal?

Wat kapot en/of beschadigd is, repareer je, maar je hele huis schilderen vanwege gebruikssporen?

We heeft er suggesties?
jouw leven is een keuze
Ik zou het niet doen, mocht je met geen mogelijkheid van je huis afkomen, kun je het altijd nog proberen
Zet eerst maar eens te koop
De mensen die ik ken die een huis kochten, gingen gelijk alles eruit strippen.
Maar als je roze muren hebt kun je mensen die daar niet doorheen kunnen kijken wellicht wel net over de streep trekken door 't wit te verven.
Het is een advies. Je hoeft het niet te doen.
Waarom neem je een aankoopmakelaar in de arm als je het zelf beter weet?
Wat is de reden dat je het niet vraagt aan de aankoopmakelaar?

Bij ons werd alleen geadviseerd een schilderij aan de wand te hangen. Dat hebben we dan ook gedaan.

Een makelaar loopt er met een frisse blik in en kijkt door de ogen van de kopers. En baseert daarop een lijst met punten die verkoop zouden kunnen vergemakkelijken.
Wat een onzin zeg. Ik heb nog nooit een huis gezien waar ze de boel vlak voor verkoop geschilderd hebben.
Zou ik in deze tijd niet doen. Toen ik zes jaar geleden verkocht (probeerde te verkopen...) was dat wel het advies van de makelaar. Maar ik had dan ook echt muren in knalkleuren.
Wij hebben destijds alleen de woonkamer en gang gedaan. Gewoon een goedkope pot latex van de Action. Zodat het er weer fris uitzag. De meesten die ik ken doen dit. Je wilt je huis toch op z’n voordeligst presenteren. Toen pas de makelaar ingeschakeld. Uiteindelijk zelf verkocht trouwens. Als je ergens woont waar de huizen als warme broodjes gaan, kun je het ook eerst zo proberen inderdaad.
ghost79 wijzigde dit bericht op 14-05-2019 13:30
15.20% gewijzigd
We hebben 2 weken geleden een pand bekeken.Ik rook gelijk de verflucht al bij binnenkomst. Recent was dus alles wit geverfd. Pand stond leeg. Ik vond het slim van de eigenaar. De nieuwe eigenaren konden er zo intrekken en het leek veel groter dan het was.
Tegenwoordig zien de meeste kopers nergens meer doorheen en willen ze een gelijk in te trekken geheel naar hun wens huis of een zeer goedkoop klushuis die geheel naar hun wensen verbouwd kan worden binnen hun budget.

Als je elke kamer in een andere kleur hebt zou ik sowieso alles wit verven want anders zuchten de kijkers al dat het wel erg veel werk is.
Doreia* schreef:
14-05-2019 13:26
Het is een advies. Je hoeft het niet te doen.
Waarom neem je een aankoopmakelaar in de arm als je het zelf beter weet?
Wat is de reden dat je het niet vraagt aan de aankoopmakelaar?

Bij ons werd alleen geadviseerd een schilderij aan de wand te hangen. Dat hebben we dan ook gedaan.

Een makelaar loopt er met een frisse blik in en kijkt door de ogen van de kopers. En baseert daarop een lijst met punten die verkoop zouden kunnen vergemakkelijken.
Een verkoopmakelaar......

En ik weet helemaal niks beter, ik twijfel juist tussen 2 gedachten daarom open ik dit topic!

Ene kant veel werk, kapitaalvernietiging en slecht voor milieu.

Andere kant verkoopsucces.... maar in deze tijd? Ook in deze stad worden huizen ongezien overboden....
jouw leven is een keuze
Ik ben bezig mijn huis verkoopklaar te maken en ik heb de gang ook net geschilderd. Het is een kleine moeite en het oogt meteen heel prettig als je binnen komt.

Ik heb een houten vloer die wit geschilderd is. Die had na al die jaren ook wel wat slijtplekken. Even snel met een rollertje erover heen en het ziet er meteen stukken beter uit.

Ja, de kans is groot dat de nieuwe bewoners opnieuw gaan verven maar voor de presentatie wil ik gewoon wel dat mijn huis er zo mooi mogelijk uitziet. Het kost maar weinig geld en moeite.
Hij probeert het gewoon. Kan hij het makkelijker verkopen, slaat nergens op.

Als het niet verkoopt kun je altijd nog gaan klussen.

Tijdens het verkopen van ons huis een grondige hekel aan makelaars gekregen. Uiteindelijk ook zelf verkocht via zo'n website die het op funda zet en de contracten voor je regelt.

Heb je er wel meerdere laten komen? Bij ons zat er 30% prijsverschil tussen de verschillende makelaars. Uiteindelijk binnen anderhalve week voor de hoogst geschatte prijs verkocht.

Een makelaar probeert jouw huis soms goedkoop te verkopen zodat hij er snel vanaf is. Mensen denken altijd dat de makelaar meer verdient bij een hoge verkoopprijs, maar reken maar eens uit hoeveel hij netto meer verdient als jouw huis voor 20.000 meer verkocht wordt. Waarschijnlijk maar 500 extra. Voor jou is 20.000 veel geld, maar voor 500 is hij het liever een maand eerder kwijt. Scheelt hem veel werk en meestal zorgen ze er wel voor dat ze standaard rond de 3000 euro krijgen.

Maar goed. Klaar met mijn tirade. Afschaffen die makelaars :biggrin:
dropdrop wijzigde dit bericht op 14-05-2019 13:42
1.82% gewijzigd
ik heb het toen ook gedaan. De eerste indruk is toch het belangrijkste en een fris net geschilderd huis verkoopt gewoon beter.

Is nu alles wit geschilderd of heb je ook allerlei kleuren?
EHV1981 schreef:
14-05-2019 13:38
ik heb het toen ook gedaan. De eerste indruk is toch het belangrijkste en een fris net geschilderd huis verkoopt gewoon beter.

Is nu alles wit geschilderd of heb je ook allerlei kleuren?
Alles is al wit. En dan niet 9010 of een andere laffe smaak maar echt wit. En dat dan 4 jaar oud zeg maar....
jouw leven is een keuze
Ik vind gebroken of roomwit geen laffe smaak waarom vind je dat?
Meeste stylisten willen juist een iets warmere wit kleur.
anoniem_383152 wijzigde dit bericht op 14-05-2019 13:46
31.18% gewijzigd
Heb je een gewild huis? Staat er veel te koop in de wijk? Hoe vergelijkt jouw huis met andere vergelijkbare huizen die te koop staan?
Lekker laten lullen, gewoon zo in de verkoop gooien.
ik geef mn bek ook maar een douw
Vorig jaar mijn huis gekocht. Ze hadden he twee jaar daarvoor geschilderd en behangen. Maar ja, niet mijn smaakt dus hoppa. De witte muur werd petrol en de Terra muur werd wit. En alle overige muren kregen een nieuw wit sausje.
Stel dat je er nu een nieuw wit sausje over gooit en je kids komen van buiten met hun zandhanden dan kan je weer opnieuw beginnen.
Als er nou een muur is waar het wel heel duidelijk vies is dan zou ik die wel even sauzen maar als het gewoon een enkel plekje is: lekker laten.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
poppiejoppie schreef:
14-05-2019 13:45
Ik vind gebroken of roomwit geen laffe smaak waarom vind je dat?
Wat maakt het uit. Ieder zijn ding. Ik vind die ongezellige steriel witte woningen weer niks.

Mijn woonkamer was groen en de slaapkamers blauw en taupe. Binnen anderhalve week verkocht. Nieuwe bewoners hebben een iets donkerdere tint groen gekozen voor de woonkamer :biggrin:
Het is een advies, je hoeft er niets mee.

In de woonkamer de muren verven is niet veel werk, dus ik zou het wel overwegen. Maar als je geen zin hebt, gewoon niet doen.
Heb stevige connectie met vastgoed, dus je zou van mij denken, die gaat tegengas geven. Niet dus! Je hebt 10.000% gelijk. Alle kosten die je doet, ben je gewoon kwijt.
Als mensen je huis niet willen in ongeschilderde toestand (niet echt ongeschilderd, maar in de geschilderde toestand zoals het nu is) dan zullen ze het ook niet kopen met een stevige lik verf.

Dus, dikke, dikke flauwekul van die makelaar. Maar makelaars verkopen wel meer flauwekul. Zo ook de formule 'open huis'. Waarom zou je zoiets moeten doen? Mensen die interesse hebben in jouw woning, die komen wel kijken. Iemand die geen interesse heeft komt op een 'open huis zondag' gewoon uit verveling en voor de koffie en cake die wordt aangeboden. Want dat komt er ook nog eens bij: de mensen moeten allemaal ontvangen worden alsof zij dé koper zijn.

En dan mag je nog van geluk spreken dat de makelaar je adviseert het zelf te doen. Soms zeggen ze dan ook nog dat ze iemand gaan sturen die jouw huis gaat restylen om het onmiddellijk-verkocht te maken. En daar hangt dan, naast de kosten van verf en een klein meubeltje hier en daar, nog een dik prijskaartje aan voor 'bewezen diensten'.

Geloof er maar niks van, allemaal gebakken lucht. Goed zo, jouw nuchtere instelling!

Héél veel succes met een snelle verkoop!
mammezel schreef:
14-05-2019 14:08
Heb stevige connectie met vastgoed, dus je zou van mij denken, die gaat tegengas geven. Niet dus! Je hebt 10.000% gelijk. Alle kosten die je doet, ben je gewoon kwijt.
Als mensen je huis niet willen in ongeschilderde toestand (niet echt ongeschilderd, maar in de geschilderde toestand zoals het nu is) dan zullen ze het ook niet kopen met een stevige lik verf.

Dus, dikke, dikke flauwekul van die makelaar. Maar makelaars verkopen wel meer flauwekul. Zo ook de formule 'open huis'. Waarom zou je zoiets moeten doen? Mensen die interesse hebben in jouw woning, die komen wel kijken. Iemand die geen interesse heeft komt op een 'open huis zondag' gewoon uit verveling en voor de koffie en cake die wordt aangeboden. Want dat komt er ook nog eens bij: de mensen moeten allemaal ontvangen worden alsof zij dé koper zijn.

En dan mag je nog van geluk spreken dat de makelaar je adviseert het zelf te doen. Soms zeggen ze dan ook nog dat ze iemand gaan sturen die jouw huis gaat restylen om het onmiddellijk-verkocht te maken. En daar hangt dan, naast de kosten van verf en een klein meubeltje hier en daar, nog een dik prijskaartje aan voor 'bewezen diensten'.

Geloof er maar niks van, allemaal gebakken lucht. Goed zo, jouw nuchtere instelling!

Héél veel succes met een snelle verkoop!
Ik vond mijn open huis juist handig. In plaats van 12 losse bezichtigingen met 12 keer poetsen en opruimen kwam iedereen op dezelfde dag in drie uur tijd. Was ik meteen klaar. En degene die het uiteindelijk gekocht heeft, was eigenlijk bij een ander huis, kwam langs het mijne en dacht ‘oh, daar kan ik ook nog wel even kijken’. Dus niet mee eens dat dat sowieso onzin is.
mammezel schreef:
14-05-2019 14:08
Dus, dikke, dikke flauwekul van die makelaar. Maar makelaars verkopen wel meer flauwekul. Zo ook de formule 'open huis'. Waarom zou je zoiets moeten doen? Mensen die interesse hebben in jouw woning, die komen wel kijken.
Bij gewilde huizen moet je juist alleen een Open Huis doen MET een prijs vanaf. Vooraf geen bezichtigingen.Hoeven de verkopers maar 1x goed schoon te maken en scheelt de makelaar ook veel tijd.
2east schreef:
14-05-2019 13:42
Alles is al wit. En dan niet 9010 of een andere laffe smaak maar echt wit. En dat dan 4 jaar oud zeg maar....
Tja met 4 jaar zal het er nog wel redelijk uitzien als je niet binnen rookt.
Misschien ben ik een beetje kort door de bocht gegaan: zoals jullie het omschrijven, 1x een open huis, dat vind ik normaal. (En dan nog, wie ben ik om iets normaal of abnormaal te vinden?)

Maar in België (misschien ook in Nederland) wordt er voor huizen die al màààànden te koop staan, alsnog een open huis georganiseerd. En wat is nu de toegevoegde waarde om na een hele periode nog zoiets in mekaar knutselen. Niks!

Als bij jullie het gros van de kijkers, op 1 dag komt (wil komen, kan komen), dan is het natuurlijk mooi meegenomen. Want inderdaad, anders telkens poetsen, telkens stress, telkens ....

Sorry TO, ik heb een beetje een zijpad bewandeld en daar zijn enkele mensen op ingegaan. Nu gaan we weer over naar jouw vraag.

;-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven