Buren en parkeren
zaterdag 1 juni 2019 om 05:43
Goedemorgen allemaal,
Graag even jullie mening.
Laat ik vooropstellen dat wij over het algemeen goed contact hebben met onze buren. Weliswaar oppervlakkige begroetingen en praatjes over het weer, geen bijzonderheden dus.
Gisteren zaten man en ik in de tuin te bbqen met de kinderen. Op een gegeven moment roept de buurman vanuit hun tuin: Buurman! Zouden jullie de auto op een andere parkeerplek willen zetten? Jullie hebben immers 4 parkeerplekken voor de deur. Dit alles op een nogal geïrriteerde toon.
Waarop mijn man zegt: Voorlopig staat deze er prima. Ik roep er nog achteraan dat het openbare parkeerplekken zijn en dat iedereen overal mag parkeren.
Voor onze voordeur hebben we inderdaad parkeerplekken genoeg, maar aan de zijkant van de woning zijn er ook nog 4. Gisteren hadden we nogal veel spullen die we even naar binnen moesten dragen via de garage. Mijn man heeft de auto toen op een parkeerplaats gezet waar de buurman meestal parkeert. Totaal niet bij stilgestaan dat buren deze plek meestal gebruiken.
Aangezien buurman zo ergerlijk reageerde gingen bij man en mij de hakken ook gelijk in het zand en hebben we de auto gewoon laten staan.
Normaliter hebben we de auto altijd voor de deur staan. Een enkele keer dus dat deze op de (zelf toegeëigende) plek van de buren.
Waar maken ze zich druk over denk ik dan.
Graag wil ik van jullie weten of jullie bij principes zouden blijven, of de auto hadden verplaatst en het zijne er van zouden denken.
Kan heel slecht tegen zulke dingen. Zulke dingen laten me dan niet los, puur door de onredelijkheid van de buurman.
Wil de verstandhouding wel goed houden, maar dit is toch belachelijk niet?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Groetjes Piekerien
Graag even jullie mening.
Laat ik vooropstellen dat wij over het algemeen goed contact hebben met onze buren. Weliswaar oppervlakkige begroetingen en praatjes over het weer, geen bijzonderheden dus.
Gisteren zaten man en ik in de tuin te bbqen met de kinderen. Op een gegeven moment roept de buurman vanuit hun tuin: Buurman! Zouden jullie de auto op een andere parkeerplek willen zetten? Jullie hebben immers 4 parkeerplekken voor de deur. Dit alles op een nogal geïrriteerde toon.
Waarop mijn man zegt: Voorlopig staat deze er prima. Ik roep er nog achteraan dat het openbare parkeerplekken zijn en dat iedereen overal mag parkeren.
Voor onze voordeur hebben we inderdaad parkeerplekken genoeg, maar aan de zijkant van de woning zijn er ook nog 4. Gisteren hadden we nogal veel spullen die we even naar binnen moesten dragen via de garage. Mijn man heeft de auto toen op een parkeerplaats gezet waar de buurman meestal parkeert. Totaal niet bij stilgestaan dat buren deze plek meestal gebruiken.
Aangezien buurman zo ergerlijk reageerde gingen bij man en mij de hakken ook gelijk in het zand en hebben we de auto gewoon laten staan.
Normaliter hebben we de auto altijd voor de deur staan. Een enkele keer dus dat deze op de (zelf toegeëigende) plek van de buren.
Waar maken ze zich druk over denk ik dan.
Graag wil ik van jullie weten of jullie bij principes zouden blijven, of de auto hadden verplaatst en het zijne er van zouden denken.
Kan heel slecht tegen zulke dingen. Zulke dingen laten me dan niet los, puur door de onredelijkheid van de buurman.
Wil de verstandhouding wel goed houden, maar dit is toch belachelijk niet?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Groetjes Piekerien
zaterdag 1 juni 2019 om 07:50
Zou het niet kunnen dat jullie te makkelijk zijn en over grenzen van de buurman gaan.
Je hebt zelf 4 parkeerplaatsen voor de deur en dan geen rekening houden met de buurman.
Ja dat is gemakkelijk en ondoordacht.
Wat nog irritanter is, als de buurman roept of vraagt aan je man om de auto weg te zetten en je man heeft al negatief gereageerd dat hij weigert.
Dat jij er nog een bij de bijdehante opmerking bij roept/maakt en de situatie nog erger maakt.
zaterdag 1 juni 2019 om 07:55
Het parkeerprobleem herken ik wel. Als in hier had ook iedereen zijn 'eigen' plek. Mijn buren waren daar ook heel erg van. Als het lukte hielden we daar echt wel rekening mee.
Maar nu er een nieuwe wijk gebouwd wordt kunnen we amper meer staan.
Je bent al blij als je je auto kwijt kunt. Zelfs zo erg dat ik soms bedenk of ik dan maar niet wegga omdat ik anders geen plek meer heb als ik thuiskom.
Het ligt in jouw geval ook aan hoe de buurman het vraagt. Bij mij kan zoiets ook verkeerd schieten, want hij heeft immers geen recht op die plek.
Lastig dit soort dingen altijd.
Maar nu er een nieuwe wijk gebouwd wordt kunnen we amper meer staan.
Je bent al blij als je je auto kwijt kunt. Zelfs zo erg dat ik soms bedenk of ik dan maar niet wegga omdat ik anders geen plek meer heb als ik thuiskom.
Het ligt in jouw geval ook aan hoe de buurman het vraagt. Bij mij kan zoiets ook verkeerd schieten, want hij heeft immers geen recht op die plek.
Lastig dit soort dingen altijd.
zaterdag 1 juni 2019 om 07:56
Hatchi schreef: ↑01-06-2019 07:45Jullie waren op een plek gaan staan waar jullie perfect van wisten dat er normaal iemand anders parkeert. Jullie gingen daar parkeren om uit te laden, logisch.
Maar als je weet dat iedereen zo zijn of haar vaste plek heeft ook al zijn er geen officiële regels, dan was het van jullie niet zo sociaal om de auto na het laden en lossen niet te verzetten.
De reactie via de tuin is asociaal, maar jullie hadden wel even normaal kunnen reageren.
Nu open je hier een topic waarin je iets vraagt over je gedrag, maar eigenlijk al aangeeft wat men moet antwoorden.
Je wilt niet horen dat je zelf ook fout zit, maar ja, zelf zijn jullie niet zo sociaal geweest. Houd voortaan rekening met de buren.
Eh, grapje zeker? Of parkeer je zelf ook altijd op een en dezelfde openbare parkeerplaats? Al wil TO elke dag op die parkeerplaats staan, buurman heeft daar helemaal niets over te zeggen en moet al helemaal niet als een tokkie over de schutting lopen roepen.
zaterdag 1 juni 2019 om 07:56
flexibel schreef: ↑01-06-2019 07:50Zou het niet kunnen dat jullie te makkelijk zijn en over grenzen van de buurman gaan.
Je hebt zelf 4 parkeerplaatsen voor de deur en dan geen rekening houden met de buurman.
Ja dat is gemakkelijk en ondoordacht.
Wat nog irritanter is, als de buurman roept of vraagt aan je man om de auto weg te zetten en je man heeft al negatief gereageerd dat hij weigert.
Dat jij er nog een bij de bijdehante opmerking bij roept/maakt en de situatie nog erger maakt.
Eens hoor. Je kan jezelf heel assertief vinden en de 'ik laat me nooit wat zeggen' houding hebben, maar zo worden ruzies geboren. Ik wil zeker niet zeggen dat je je alles maar moet laten zeggen, maar TO schreef dat buurman vroeg: Zouden jullie de auto op een andere parkeerplek willen zetten? Jullie hebben immers 4 parkeerplekken voor de deur.
Dit klinkt als een vriendelijke verzoek. Je schreef erbij dat hij geirriteerd klonk, maar was dat echt zo, of was dat je interpretatie?
Je zegt je niet zo druk om dingen te maken, maar daar past jullie reactie dan niet helemaal bij.
zaterdag 1 juni 2019 om 08:00
Mensen zijn gewoonte dieren en sommige mensen helemaal. Hier hebben een aantal mensen een vaste plek, daardoor en zet de rest m waar er plaats is. Als het moet zet ik m echt wel eens op zo'n onofficiële vaste plek, maar alleen dan.
Buurman heeft graag zijn eigen plek, beetje auti, vooral het in de emotie schieten, als iemand anders er staat.
Even begripvol uitleggen, waarom jullie er stonden, was beter geweest. Dat ben je niet verplicht, maar het communiceert wel handiger met zo'n man.
Buurman heeft graag zijn eigen plek, beetje auti, vooral het in de emotie schieten, als iemand anders er staat.
Even begripvol uitleggen, waarom jullie er stonden, was beter geweest. Dat ben je niet verplicht, maar het communiceert wel handiger met zo'n man.
zaterdag 1 juni 2019 om 08:05
Mag ik vragen of jij in een dorp woont of zo? Als stadsbewoner komt heel erg raar op mij over, dat mensen zich openbaar bezit toe-eigenen en daar rechten aan denken te kunnen ontlenen. Ik val echt van de ene verbazing in de andere bij het lezen van dit topic, hoeveel mensen een deel van de verantwoordelijkheid bij TO leggen.Warrique schreef: ↑01-06-2019 08:00Mensen zijn gewoonte dieren en sommige mensen helemaal. Hier hebben een aantal mensen een vaste plek, daardoor en zet de rest m waar er plaats is. Als het moet zet ik m echt wel eens op zo'n onofficiële vaste plek, maar alleen dan.
zaterdag 1 juni 2019 om 08:09
Enerzijds snap ik je gevoel, maar lees niet uit je post dat deze buurman dit regelmatig zo doet. Dus dan denk ik dat jullie reactie misschien wel wat overtrokken is en zeker niet helpt in een leuk buurcontact.
Misschien zinvoller om de negatieve energie die hier nu in gaat zitten om te zetten en positieve energie te stoppen om de buren beter te leren kennen? Wie weet heeft de buurman wel een moeilijke tijd (weet jij veel) en was dit een spreekwoordelijke druppel? Of misschien had hij ook net wat veel/zwaars te tillen, net als jullie, en baalde hij dat jullie de fijnste plek hadden? Moet maar zo denken dat mensen meestal ook niet voor hun lol geïrriteerd reageren (en maar beter weten waarom dan invullen dat het onredelijk is).
Misschien een keer uitnodigen voor een bbq en dan komt het onderwerp parkeren vanzelf wel een keer aan bod
.
Misschien zinvoller om de negatieve energie die hier nu in gaat zitten om te zetten en positieve energie te stoppen om de buren beter te leren kennen? Wie weet heeft de buurman wel een moeilijke tijd (weet jij veel) en was dit een spreekwoordelijke druppel? Of misschien had hij ook net wat veel/zwaars te tillen, net als jullie, en baalde hij dat jullie de fijnste plek hadden? Moet maar zo denken dat mensen meestal ook niet voor hun lol geïrriteerd reageren (en maar beter weten waarom dan invullen dat het onredelijk is).
Misschien een keer uitnodigen voor een bbq en dan komt het onderwerp parkeren vanzelf wel een keer aan bod
vienna25 wijzigde dit bericht op 01-06-2019 08:17
14.00% gewijzigd
zaterdag 1 juni 2019 om 08:10
Wat is dat toch met mensen en “hun” parkeerplaats? Wij hadden vroeger mensen op de hoek wonen die ook zo nodig één bepaalde plek moesten hebben, niet op de weg maar op een parkeerplaats met 20 plekken. “Hun” plekje was in de hoek en als dat bezet was, hielden ze het de hele tijd in de gaten om hun auto meteen te verplaatsen zodra de plek leeg was. Zelfs als ze er één plaats naast stonden. Mijn ouders zetten nooit opzettelijk onze auto op die plek, maar wel als het zo uitkwam en we moesten altijd lachen als die man weer binnen een minuut naar buiten kwam.
Maar goed, TO, ik was ook de auto niet gaan verzetten (als hij op zo’n toon tegen me zou praten), maar was wel het gesprek aangegaan om uit te leggen dat het een openbare parkeerplaats is en dat het soms met veel spullen voor jullie handiger is om je auto daar te parkeren.
Met sommige mensen valt helaas niet te praten, maar met jouw buren misschien wel en dan zat je nu niet met een rotgevoel.
Maar goed, TO, ik was ook de auto niet gaan verzetten (als hij op zo’n toon tegen me zou praten), maar was wel het gesprek aangegaan om uit te leggen dat het een openbare parkeerplaats is en dat het soms met veel spullen voor jullie handiger is om je auto daar te parkeren.
Met sommige mensen valt helaas niet te praten, maar met jouw buren misschien wel en dan zat je nu niet met een rotgevoel.
zaterdag 1 juni 2019 om 08:13
Wat een onzin. TO en vriend zetten de auto daar vrijwel nooit neer, alleen als ze zware spullen te sjouwen hebben. Bovendien kon de buurman zijn auto één plekje verderop zetten, hooguit 2 meter verder lopen. En aangezien ze buren zijn, zijn die plekken voor de deur van TO vast ook geen kilometers verderop. Dus kom op zeg.
zaterdag 1 juni 2019 om 08:20
Ik zou de auto verplaatst hebben. Stel dat buurman en vrouw en kids allemaal eigen auto hebben en deze standaard voor de deur bij jullie zetten en dan een andere buurman zijn auto bij het bewuste plekje aan de zijkant... daar wordt ook niemand vrolijk van toch?
En aan de andere kant, een keertje daar staan om auto leeg te halen die zwaar beladen is, ach, daar hoeft niemand aangebrand over te doen. Zal idd wel een spreekwoordelijke druppel zijn geweest.
En aan de andere kant, een keertje daar staan om auto leeg te halen die zwaar beladen is, ach, daar hoeft niemand aangebrand over te doen. Zal idd wel een spreekwoordelijke druppel zijn geweest.
zaterdag 1 juni 2019 om 08:24
Als het alleen is omdat de buurman op zijn "eigen plekje" wilde staan dan is zijn reactie inderdaad wat vreemd. Maar je kunt je ook afvragen waarom bij jullie meteen de hakken in het zand gingen in plaats van dat je op normale toon aan de buurman vroeg wat er precies aan de hand was? Je zegt dat jullie makkelijke mensen zijn, maar het klinkt alsof je zelf ook een kort lontje hebt. Je hoeft je natuurlijk niet alles te laten zeggen, maar veel dingen zijn de wereld uit te helpen als je gewoon rustig reageert. Je staat in je recht, maar je zit nu met een rotgevoel en een mogelijke burenruzie. Was dat het waard?
anoniem_379633 wijzigde dit bericht op 01-06-2019 08:25
0.81% gewijzigd
zaterdag 1 juni 2019 om 08:25
Ik vind het wel opmerkelijk hoeveel mensen op dit topic de barbecue à la minute zouden droppen voor een goed gesprek onder vier ogen met de geïrriteerde buurman zodra hij iets over de schutting zou roepen.
Zelf zou ik vooral verbaasd zijn over de irritatie en het roepen over de schutting. Zou hij aanbellen, was het al een ander verhaal. Maar roept hij iets, dan zullen de meeste mensen in het echte leven gewoon wat terugroepen.
Zelf zou ik vooral verbaasd zijn over de irritatie en het roepen over de schutting. Zou hij aanbellen, was het al een ander verhaal. Maar roept hij iets, dan zullen de meeste mensen in het echte leven gewoon wat terugroepen.
zaterdag 1 juni 2019 om 08:27
Je hoeft de barbecue niet te droppen voor een gesprek onder vier ogen, je kunt ook simpelweg opstaan en over de schutting vragen: wat is er aan de hand, buurman?ikBedoelHetGoed schreef: ↑01-06-2019 08:25Ik vind het wel opmerkelijk hoeveel mensen op dit topic de barbecue à la minute zouden droppen voor een goed gesprek onder vier ogen met de geïrriteerde buurman zodra hij iets over de schutting zou roepen.
zaterdag 1 juni 2019 om 08:31
Maar waarom zou je tokkie over de schutting gaan communiceren? Buurman belt maar aan als hij wat moet.Ikzegookwat schreef: ↑01-06-2019 08:27Je hoeft de barbecue niet te droppen voor een gesprek onder vier ogen, je kunt ook simpelweg opstaan en over de schutting vragen: wat is er aan de hand, buurman?
zaterdag 1 juni 2019 om 08:34
Ik ken de situatie niet, wie weet is het daar heel normaal om even wat over de schutting te roepen als je buren ook in hun tuin zitten.Poppy_del_Rio schreef: ↑01-06-2019 07:56Eh, grapje zeker? Of parkeer je zelf ook altijd op een en dezelfde openbare parkeerplaats? Al wil TO elke dag op die parkeerplaats staan, buurman heeft daar helemaal niets over te zeggen en moet al helemaal niet als een tokkie over de schutting lopen roepen.
Ook hier heeft ieder zijn eigen plekje op openbare parkeerplaatsen. Iedereen houdt rekening met elkaar en de meesten regelen zelfs dat hun bezoek de gereserveerde plekken vrij laat. Als ik al eens voor het uitladen van een andere plek gebruik moet maken omdat er wèl iemand voor mijn deur staat, zet ik mijn auto daarna weg op een plekje dat van niemand is. Iedereen blij.
Zelf ben ik laatst overigens even naar de nieuwe buren gelopen om ze deze gang van zaken uit te leggen. Ze hebben net als wij twee auto's en dat is hier 'lastig'. Als je dan rekening wil houden met de wensen van de buren, en in dit geval ook de doorgang van groter verkeer (ze parkeerden op een niet officiële plek in een smalle doorgang voor mijn deur), dan moet je die tweede auto drie huizen verderop, om de hoek zetten. Ik zou me daar nooit mee hebben bemoeid, ware het niet dat wijzelf regelmatig een ambulance nodig hebben die er dan dus niet door kan. Zo'n gesprek kan je op een hele normale manier voeren. Kwestie van timing, woordkeus en toon. De ambulance kan er nu gewoon weer staan. Als ik dat verzoek pas had gedaan op een moment waarop ik nèt 112 had gebeld, was het er vast een stuk geirriteerder uitgekomen - met het risico dat ze net zo hadden gereageerd als TO.
zaterdag 1 juni 2019 om 08:39
yette schreef: ↑01-06-2019 08:34
Ook hier heeft ieder zijn eigen plekje op openbare parkeerplaatsen. Iedereen houdt rekening met elkaar en de meesten regelen zelfs dat hun bezoek de gereserveerde plekken vrij laat. Als ik al eens voor het uitladen van een andere plek gebruik moet maken omdat er wèl iemand voor mijn deur staat, zet ik mijn auto daarna weg op een plekje dat van niemand is. Iedereen blij.
Zelf ben ik laatst overigens even naar de nieuwe buren gelopen om ze deze gang van zaken uit te leggen. Ze hebben net als wij twee auto's en dat is hier 'lastig'.l
Dus jij bent serieus naar nieuwe buren toegegaan om te vertellen dat de openbare parkeerplekken door jullie onderling zijn “gereserveerd” en hoe ze daarmee om dienen te gaan?
zaterdag 1 juni 2019 om 08:49
zaterdag 1 juni 2019 om 08:52
Jullie denken waarschijnlijk dat jullie erg sociaal zijn en rekening met elkaar houden, maar in feite is dit dus het tegenovergestelde!yette schreef: ↑01-06-2019 08:34Ik ken de situatie niet, wie weet is het daar heel normaal om even wat over de schutting te roepen als je buren ook in hun tuin zitten.
Zelf ben ik laatst overigens even naar de nieuwe buren gelopen om ze deze gang van zaken uit te leggen. Ze hebben net als wij twee auto's en dat is hier 'lastig'. Als je dan rekening wil houden met de wensen van de buren, en in dit geval ook de doorgang van groter verkeer (ze parkeerden op een niet officiële plek in een smalle doorgang voor mijn deur), dan moet je die tweede auto drie huizen verderop, om de hoek zetten. Ik zou me daar nooit mee hebben bemoeid, ware het niet dat wijzelf regelmatig een ambulance nodig hebben die er dan dus niet door kan. Zo'n gesprek kan je op een hele normale manier voeren. Kwestie van timing, woordkeus en toon. De ambulance kan er nu gewoon weer staan. Als ik dat verzoek pas had gedaan op een moment waarop ik nèt 112 had gebeld, was het er vast een stuk geirriteerder uitgekomen - met het risico dat ze net zo hadden gereageerd als TO.
zaterdag 1 juni 2019 om 08:55
Ik ga even uit van de schuttingen die ik ken (1,8 m) en daar kom ik alleen met een trapje bovenuit met mijn ogen. Mijn buurman ook trouwens.Ikzegookwat schreef: ↑01-06-2019 08:27Je hoeft de barbecue niet te droppen voor een gesprek onder vier ogen, je kunt ook simpelweg opstaan en over de schutting vragen: wat is er aan de hand, buurman?
zaterdag 1 juni 2019 om 09:05
'Buurman ik heb je gehoord.' is ook een antwoord. Kun je er nog aan toe voegen dat je nu even druk bent met (vul maar in) Daarmee ga je niet in discussie en laat je op geen enkele wijze je mening blijken. Zo 'koop' je tijd om even over de vraag na te denken en later je antwoord of actie te bepalen.
Het vraagt even wat oefening maar lukt mij inmiddels steeds beter. En het grote voordeel: van uitstel komt afstel. Vaak blijkt het onredelijke verzoek van de ander na een tijdje al minder urgent, want de ander heeft er ook over na kunnen denken.
Het vraagt even wat oefening maar lukt mij inmiddels steeds beter. En het grote voordeel: van uitstel komt afstel. Vaak blijkt het onredelijke verzoek van de ander na een tijdje al minder urgent, want de ander heeft er ook over na kunnen denken.
zaterdag 1 juni 2019 om 09:10
nog geen reacties gelezen
Ik hou al niet van mensen die dingen over de schutting roepen, we zitten toch niet in een achterbuurt? En waarom had buurman daar zo’n haast mee. Staat ‘ie een keertje ergens anders.
Misschien binnenkort een keertje zeggen dat je het een beetje overdreven vindt dat hij meteen over de schutting roept als hij heel af en toe ergens anders moet staan.
Ik hou al niet van mensen die dingen over de schutting roepen, we zitten toch niet in een achterbuurt? En waarom had buurman daar zo’n haast mee. Staat ‘ie een keertje ergens anders.
Misschien binnenkort een keertje zeggen dat je het een beetje overdreven vindt dat hij meteen over de schutting roept als hij heel af en toe ergens anders moet staan.
zaterdag 1 juni 2019 om 09:12
Waar wij nu wonen gelukkig nooit gezeur. Onze buurman parkeert soms alleen iets te ver voor ons huis waardoor er bij ons nog een halve plek over blijft een dan nog ergens verderop of aan het eind van het blok ook nog een halve. Dat is lastig omdat er nipt genoeg plekken zijn.
Bij mijn ouders in de straat komen de buren wel zeuren bij elkaar. De buurman links kwam zelfs bij mijn ouders zeuren dat ik te vaak voor hun deur parkeerde. Maar ik kom zelden met de auto bij mijn ouders omdat ze op slechts drie minuten lopen wonen. Wel haal ik mijn moeder wel eens op maar dan sta ik er hooguit vijf minuten. De buren hebben niks meer om handen denk ik.
Bij mijn ouders in de straat komen de buren wel zeuren bij elkaar. De buurman links kwam zelfs bij mijn ouders zeuren dat ik te vaak voor hun deur parkeerde. Maar ik kom zelden met de auto bij mijn ouders omdat ze op slechts drie minuten lopen wonen. Wel haal ik mijn moeder wel eens op maar dan sta ik er hooguit vijf minuten. De buren hebben niks meer om handen denk ik.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 01-06-2019 09:29
0.15% gewijzigd