Buren en parkeren

01-06-2019 05:43 106 berichten
Goedemorgen allemaal,

Graag even jullie mening.

Laat ik vooropstellen dat wij over het algemeen goed contact hebben met onze buren. Weliswaar oppervlakkige begroetingen en praatjes over het weer, geen bijzonderheden dus.

Gisteren zaten man en ik in de tuin te bbqen met de kinderen. Op een gegeven moment roept de buurman vanuit hun tuin: Buurman! Zouden jullie de auto op een andere parkeerplek willen zetten? Jullie hebben immers 4 parkeerplekken voor de deur. Dit alles op een nogal geïrriteerde toon.

Waarop mijn man zegt: Voorlopig staat deze er prima. Ik roep er nog achteraan dat het openbare parkeerplekken zijn en dat iedereen overal mag parkeren.

Voor onze voordeur hebben we inderdaad parkeerplekken genoeg, maar aan de zijkant van de woning zijn er ook nog 4. Gisteren hadden we nogal veel spullen die we even naar binnen moesten dragen via de garage. Mijn man heeft de auto toen op een parkeerplaats gezet waar de buurman meestal parkeert. Totaal niet bij stilgestaan dat buren deze plek meestal gebruiken.

Aangezien buurman zo ergerlijk reageerde gingen bij man en mij de hakken ook gelijk in het zand en hebben we de auto gewoon laten staan.

Normaliter hebben we de auto altijd voor de deur staan. Een enkele keer dus dat deze op de (zelf toegeëigende) plek van de buren.

Waar maken ze zich druk over denk ik dan.

Graag wil ik van jullie weten of jullie bij principes zouden blijven, of de auto hadden verplaatst en het zijne er van zouden denken.

Kan heel slecht tegen zulke dingen. Zulke dingen laten me dan niet los, puur door de onredelijkheid van de buurman.

Wil de verstandhouding wel goed houden, maar dit is toch belachelijk niet?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groetjes Piekerien
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
01-06-2019 09:28
Ik zou eerst denken dat het een grap was, want dit ligt echt mijlenver van mijn belevingswereld. En bij geen grap zou ik vriendelijk glimlachen en zeggen dat ik zelf prima kan bepalen op welke openbare parkeerplaats ik mijn auto parkeer.
Dit dus. Ik zou zijn gaan lachen, omdat ik het echt als grap zou hebben beschouwd.
Wij hebben een serieuze burenruzie hierdoor gekregen. Het is hier altijd heel druk met parkeren en mijn man kwam als laatste uit werk dus geen plek. Daarom zette hij hem voor de deur op een soort oprit. De buurtjes hadden dan zicht op die auto en wilden dat niet. Dat is toen echt bijna uit de hand gelopen. Het is na een jaar ruzie nu net een beetje aan de beterende hand.
Madderijn schreef:
01-06-2019 09:21
In mijn eerste huis waren er ook plekken, want dat paste precies. Ze hadden ook allemaal tegelijk een nieuwe(re) auto, Henk begon en Kees en Willem volgden. Je kon er de klok op gelijk zetten.
Die mannen hadden ook een mening over mijn voortuin trouwens.
Maar die waren babyboomers. En riepen niet over de schutting.

Goeie om aan te leren, die "ik heb je gehoord buurman, ik ben aan het barbecueën, kunnen we er een andere keer op terug komen?"
En meteen verzetten van de auto ook niet doen. Hoe is het.
Hij zal wel een autistisch spectrum dingetje hebben.

Waar slaat dat nou weer op. Het kan niet gewoon een lul zijn?
yette schreef:
01-06-2019 09:33
Dat mag hoor. Ieder zo zijn persoonlijke irritaties.

Ik vond het gewoon vrij naïef (of wellicht aso, maar ze kregen het voordeel van de twijfel) dat ze zo buiten de bestaande vakken parkeerden dat de ambulance éérst een blok om moest rijden en vervolgens mèt mijn zoon erin achteruit weer onze kronkelstraat uit moest.
Maar iemand uitleggen dat het belangrijk is om de vakken te parkeren ivm de veiligheid en dat de praktijk dat ook bewezen heeft en dat je zoon regelmatig met een ambulance moet, is toch wat anders dan uitleggen "wat de gang van zaken is" met iedereen zijn eigen plekje?
Ik ben wel eens om 7 uur ‘s morgens aangesproken door een vrouw in de straat hierachter. Of ik niet meer bij hen en de buren voor de deur wilde parkeren, maar aan de overkant. Ik parkeer daar alleen als in mijn eigen straat geen plek is, maar ga daar dus niet aan de overkant onder de bomen staan. Dat heb ik uitgelegd en gezegd dat ik er rekening mee ging houden. Ik vond het wel heel vervelend dat ik daar kennelijk door het hele rijtje ben besproken.
In mijn eigen straat heb ik schuin tegenover een tokkiebuurman, die zelfs wel eens heeft gedreigd dat hij niet kon garanderen dat de auto heel bleef als ik hem voor zijn deur zou zetten. Toen heb ik ook uitgelegd dat ik zelf ook liever voor eigen deur sta, maar als de plek voor zijn deur als enige vrij is, ik daar parkeer. En dat hij beter niet kon dreigen, want ik ben niet zo lief als ik eruit zie. Tokkiebuurman staat regelmatig te schreeuwen tegen mensen, dus die is gewoon niet helemaal 100%.
Kortom, ik wil best rekening houden met mensen, mits ik daarvan niet onevenredig veel last heb. Ik ga niet 100 meter verder parkeren als het schuin tegenover mijn huis kan.
beetjegek schreef:
01-06-2019 10:35
Wij hebben een serieuze burenruzie hierdoor gekregen. Het is hier altijd heel druk met parkeren en mijn man kwam als laatste uit werk dus geen plek. Daarom zette hij hem voor de deur op een soort oprit. De buurtjes hadden dan zicht op die auto en wilden dat niet. Dat is toen echt bijna uit de hand gelopen. Het is na een jaar ruzie nu net een beetje aan de beterende hand.
Een auto hoort ook niet op een oprit. Je zal eens 5 min moeten lopen in je leven.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
01-06-2019 10:54
Een auto hoort ook niet op een oprit. Je zal eens 5 min moeten lopen in je leven.
Een oprit is toch op eigen terrein? Mijn ex is ook een beetje apart en heeft dus zijn voortuin leeg gemaakt zodat daar hun tweede auto kan staan. De andere auto staat op de oprit (voor de garage).
ikBedoelHetGoed schreef:
01-06-2019 09:49
:woa:

Ik waardeer mijn buren ineens zoveel meer!
Heel goed. :-D

Ik kan wel boek schrijven over deze beste man. Overlast, drugsverkoop, dreigementen ect.
Ik moet ook altijd beetje gniffelen om dit soort topics. Count your blessings.. En ga gewoon even praten met elkaar, als dat kan met de andere partij, is het zo uit de lucht.

Als dat kan tenminste. Met de mijne kan dat helaas niet, die vooral aso en dreigt en pest als je probeert te praten met hem.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 01-06-2019 11:32
4.12% gewijzigd
beetjegek schreef:
01-06-2019 10:35
Alsof je zelf niet weet dat het vast was om dat het een oprit was en niets met uitzicht te maken had. Leuk geprobeerd, super lekker gek hoor. :bye:
Nitflex schreef:
01-06-2019 09:22
Het is misschien aardig bedoeld, maar ik zou hier helemaal kriegel van worden.
Waarom? Er is regelmatig nood aan een ambu en de andere buren maken gebruik van invalide vervoer. En daar is de openbare indeling blijkbaar niet op berekend. Dan is het toch fijn dat je dat weet en er rekening mee kan houden? Of zou je liever hebben dat er iemand overlijdt omdat jij zo nodig met je TWEEDE auto de doorgang voor de ambu versperd?
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Jemig ik moet echt zo lachen om dit topic! Waar kun je je druk om maken zeg... ik woon in een oude drukke woonwijk en toen ik gisteravond om 2330 van mijn werk thuis kwam, met veel zware spullen, heb ik ongeveer 15 minuten rondjes gereden om een plek te vinden. De auto staat nu drie straten verderop en dat is vrijwel elke dag zo. En ja hoor, ook openbare plekken bij mij voor de deur maar ik denk dat ik eens per maand de mazzel heb dat ik daar kan staan.

Wat een enorm gezeik over een plek drie meter verder.
Ik ken dit niet vanuit de stad. Daar moeten we soms een half uur rijden om ergens op een behoorlijke loopafstand een parkeerplaats te bemachtigen. Tja heel normaal als je weet met hoeveel je woont, hoeveel mensen minstens een auto hebben en het maar aan een kant van de straat parkeren is. Daarna verhuisden wij naar een dorp. Mijn mond viel open over het parkeergedrag. Voor het huis willen parkeren, loeren op een leeg plekje om je auto een betere plek te gunnen en buiten de parkeerplekken heen parkeren zodat je niet te ver hoeft te lopen. Buiten de eigen straat parkeren is hier echt een no go!
yette schreef:
01-06-2019 09:54
Tsja. Ik zie wel verschil tussen ze uitleggen hoe ik het zelf met mijn eigen auto's oplos of ze voorschrijven zich aan de ongeschreven regels in ons straatje te houden.
Wat een belachelijk gedoe in jullie straat zeg... De buren met een invalidenbus zullen vast een pas hebben, dat zijn mensen die recht hebben op een vaste plek. De rest, sorry hoor... Je kan mensen toch niet verbieden om hun tweede auto in de eigen straat te parkeren?
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
suzyqfive schreef:
01-06-2019 13:36
Wat een belachelijk gedoe in jullie straat zeg... De buren met een invalidenbus zullen vast een pas hebben, dat zijn mensen die recht hebben op een vaste plek. De rest, sorry hoor... Je kan mensen toch niet verbieden om hun tweede auto in de eigen straat te parkeren?
Het is wel zo handig als ze met die invalidenbus dan ook de straat uit kunnen ipv vast komen te staan, niet? En dat de hulpdiensten ook door de straat kunnen, ipv moeten rijden en weer achteruit de straat in komen, wat allemaal extra tijd kost?
Nee, je kunt mensen niet verbieden hun 2e auto in de eigen straat te parkeren. Je kunt ze wel vertellen dat waar ze de auto nu parkeren niet de handigste plaats is, wegens bovenstaande. Kleine nuance.
-Red- schreef:
01-06-2019 13:47
Het is wel zo handig als ze met die invalidenbus dan ook de straat uit kunnen ipv vast komen te staan, niet? En dat de hulpdiensten ook door de straat kunnen, ipv moeten rijden en weer achteruit de straat in komen, wat allemaal extra tijd kost?
Nee, je kunt mensen niet verbieden hun 2e auto in de eigen straat te parkeren. Je kunt ze wel vertellen dat waar ze de auto nu parkeren niet de handigste plaats is, wegens bovenstaande. Kleine nuance.
En wat heeft dan te maken met het zelfverzonnen parkeerbeleid?? Helemaal niets.
Gewoon vragen of ze daar niet meer willen staan ivm ambulance volstaat prima.
-Red- schreef:
01-06-2019 13:47
Het gaat erom dat mensen niet op ‘andermans’ parkeerplek mogen parkeren. Het zijn openbare parkeerplaatsen dus niemand heeft een eigen plek. Je mag best iemand aanspreken op dat het niet handig is om half naast een parkeerplek te parkeren ivm de ruimte maar niet iemand opleggen hun auto maar elders te parkeren omdat ruimte gereserveerd is voor die en die. En we hebben het hier over een hele straat. Daarin zijn twee uitzonderingen met speciaal vervoer. Er blijven dus legio parkeerplekken over waarvoor dat niet geldt.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Oudblond schreef:
01-06-2019 11:59
Waarom? Er is regelmatig nood aan een ambu en de andere buren maken gebruik van invalide vervoer. En daar is de openbare indeling blijkbaar niet op berekend. Dan is het toch fijn dat je dat weet en er rekening mee kan houden? Of zou je liever hebben dat er iemand overlijdt omdat jij zo nodig met je TWEEDE auto de doorgang voor de ambu versperd?
Rustig maar. Ik heb het over de tweede auto die blijkbaar verderop geparkeerd dient te worden. Het kriegelige komt door het idee dat men precies volgt wiens auto van wie is.

Voor wat betreft de doorgang voor een ambulance, hopelijk is dat gemeld bij de gemeente en vindt men een oplossing die duidelijk is. Ook voor een argeloze bezoeker die niet bekend is in de buurt en zijn auto nietsvermoedend op die parkeerplek zet.

Maar inderdaad, ik ben erg allergisch voor burgerzin van willekeurige buren of voorbijgangers. Da’s een naar trekje van mij, maar ik reageer ook niet goed op iemand die me vertelt dat ik ergens niet mag fietsen en dat soort dingen. Daar moet ik aan werken.
Hoewel er in onze straat dus geen gezeur (meer) is over parkeren vind ik het wel ergerlijk dat een buurman met een heel grote bedrijfsbus deze overal neerzet behalve voor zijn eigen deur. Dat vinden zij vervelend voor hun uitzicht/lichtinval, dat anderen dat ook vinden daar hebben zij dan weer maling aan.
Nitflex schreef:
01-06-2019 14:34
Rustig maar. Ik heb het over de tweede auto die blijkbaar verderop geparkeerd dient te worden. Het kriegelige komt door het idee dat men precies volgt wiens auto van wie is.

Voor wat betreft de doorgang voor een ambulance, hopelijk is dat gemeld bij de gemeente en vindt men een oplossing die duidelijk is. Ook voor een argeloze bezoeker die niet bekend is in de buurt en zijn auto nietsvermoedend op die parkeerplek zet.

Maar inderdaad, ik ben erg allergisch voor burgerzin van willekeurige buren of voorbijgangers. Da’s een naar trekje van mij, maar ik reageer ook niet goed op iemand die me vertelt dat ik ergens niet mag fietsen en dat soort dingen. Daar moet ik aan werken.

Dat krijg je natuurlijk best snel. Iedereen parkeert hier meestal voor de eigen deur. Rechte jaren 70 straat, mensen kopen niet elke jaar en nieuwe auto, groeten elkaar etc.

Zes huizen naar recht of naar links ik weet welke auto's die mensen hebben. Ook van de tien huizen 'recht' tegenover ons. De mensen die er het kortst wonen, wonen hier drie of vier jaar. De rest tien jaar of langer.
suzyqfive schreef:
01-06-2019 13:57
Het gaat erom dat mensen niet op ‘andermans’ parkeerplek mogen parkeren. Het zijn openbare parkeerplaatsen dus niemand heeft een eigen plek. Je mag best iemand aanspreken op dat het niet handig is om half naast een parkeerplek te parkeren ivm de ruimte maar niet iemand opleggen hun auto maar elders te parkeren omdat ruimte gereserveerd is voor die en die. En we hebben het hier over een hele straat. Daarin zijn twee uitzonderingen met speciaal vervoer. Er blijven dus legio parkeerplekken over waarvoor dat niet geldt.
Ik reageerde vooral op je opmerking over de invalidenbus. Dat het de gewoonte daar is om 1 auto in de straat te zetten en de 2e om de hoek vind ik alleen maar netjes, maar nee, dat kun je niet afdwingen, dat zeg ik ook nergens. Dat Yette iemand aanspreekt om dat uit te leggen, tja, als het alleen dat was, is de krieligheid heel logisch. Maar dat was volgens mij niet het issue daar, dat is de plaats waar die tweede auto werd gezet. Ik lees haar alleen maar als: dit is de gewoonte, maar jullie doen dit en daardoor kan de ambu er niet bij en de invalidebus er niet door. Dus willen jullie daar dan rekening mee houden. En dat lijkt me een legitieme vraag.
Andersom schreef:
01-06-2019 14:40
Hoewel er in onze straat dus geen gezeur (meer) is over parkeren vind ik het wel ergerlijk dat een buurman met een heel grote bedrijfsbus deze overal neerzet behalve voor zijn eigen deur. Dat vinden zij vervelend voor hun uitzicht/lichtinval, dat anderen dat ook vinden daar hebben zij dan weer maling aan.
Een van de buren hier zet zijn werkbus ook niet voor zijn eigen huis, maar op de hoek van de uitrit aan de zijkant van zijn rij. Heeft hij idd geen last van licht belemmering in zijn eigen huis, maar als ik of een buur uit mijn rij de straat uit wil rijden kun je niet zien wat er van rechts aan komt rijden tot je op de weg zit. Lichtelijk irritant maar ik vind het niet de moeite hem erop aan te spreken.

Wat ik veel irritanter vind, is de luiheid van de buurman die in het laatste huis van de rij woont. Onze voortuinen grenzen aan een kleine speeltuin, maar parkeerplaatsen zitten daar direct naast, de rest van d3 rij kan dus gewoon voor zijn huis parkeren en wij moeten 10 meter lopen. Als hij iets in zijn auto moet laden is die 10 meter lopen kennelijk te ver, dan rijdt hij door de speeltuin heen om zijn auto voor zijn deur te zetten. :roll:
Lucifer2018 schreef:
01-06-2019 11:29
Heel goed. :-D

Ik kan wel boek schrijven over deze beste man. Overlast, drugsverkoop, dreigementen ect.
Laat het even weten als je er werkelijk een boek over schrijft, of een topic over aanmaakt, want ik ben er wel in geïnteresseerd!

Wij hadden ooit buren die zorgden voor overlast in de vorm van oplichting en drugsverkoop, maar zij waren wel voorkomend. Als in: vriendelijk, helpend, geïnteresseerd. Natuurlijk houd je liever afstand tot zulke lui, maar ze gaven nooit een angstgevoel. De mensen die na oplichting verhaal kwamen halen en dachten dat ons huis en zijn huis één waren, gaven dat angstgevoel trouwens wel soms, als ze er nogal agressief bij stonden aan onze deur. Dreigementen lijken mij zo'n aantasting van je gevoel van veiligheid in je eigen huis.
-Red- schreef:
01-06-2019 14:53
Ik reageerde vooral op je opmerking over de invalidenbus. Dat het de gewoonte daar is om 1 auto in de straat te zetten en de 2e om de hoek vind ik alleen maar netjes, maar nee, dat kun je niet afdwingen, dat zeg ik ook nergens. Dat Yette iemand aanspreekt om dat uit te leggen, tja, als het alleen dat was, is de krieligheid heel logisch. Maar dat was volgens mij niet het issue daar, dat is de plaats waar die tweede auto werd gezet. Ik lees haar alleen maar als: dit is de gewoonte, maar jullie doen dit en daardoor kan de ambu er niet bij en de invalidebus er niet door. Dus willen jullie daar dan rekening mee houden. En dat lijkt me een legitieme vraag.
Mwah en passant even de gewoonte vermelden zou mij ook kriegelig maken. Want wat is de reden van vermelding?
Lucifer2018 schreef:
01-06-2019 11:31
Alsof je zelf niet weet dat het vast was om dat het een oprit was en niets met uitzicht te maken had. Leuk geprobeerd, super lekker gek hoor. :bye:
Gheheh. Ik heb hem laatst in de moestuin van de buren geparkeerd. Daarna een fruitmandje gebracht.
Damned if I don’t
ViezeHond schreef:
02-06-2019 09:49
Gheheh. Ik heb hem laatst in de moestuin van de buren geparkeerd. Daarna een fruitmandje gebracht.
Toen flipte de buurvrouw ook zo lekker gek toch? :-D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven