Doubleren in groep 2
woensdag 5 juni 2019 om 18:30
Hoi,
We kregen deze week een gesprek van school. Uit het niets deelt de juf ons vrij stellig mee dat het beter is om niet naar groep 3 te gaan.
Bij de laatste 10 minuten gesprekken in februari was alles heel goed. Kon ze overal prima in mee.
Nou zou kind ineens te verlegen zijn. Houdt teveel nog van spelen. Ze toont minder interesse in schrijven. Maar de nadruk ligt op het verlegen zijn in de kring. Daar moet ze lijkt vanaf. Komt daardoor onzeker over.
Het komt ineens uit het niets. En wij weten eigenlijk niet of langer kleuteren zorgt dat ze wel in de kring meer gaat praten. We vinden ook een rare kijk op haar, alsof ze niet verlegen mag zijn. Kind is wel een vroege leerling. Heeft het naar de zin in de klas. Als ze niet in het middelpunt staat praat ze mee. Volwassen vindt ze eng.
Heb je hier überhaupt een keuze in, juf deelt iets mee, overlegd niet? Cognitief was ze altijd goed en ineens is ze te speels.
Wat ik niet herken ivm met vrienden. Wel is ze verlegen maar ik denk dat blijven zitten het juist erger kan maken nieuwe klas etc.
Tips?
We kregen deze week een gesprek van school. Uit het niets deelt de juf ons vrij stellig mee dat het beter is om niet naar groep 3 te gaan.
Bij de laatste 10 minuten gesprekken in februari was alles heel goed. Kon ze overal prima in mee.
Nou zou kind ineens te verlegen zijn. Houdt teveel nog van spelen. Ze toont minder interesse in schrijven. Maar de nadruk ligt op het verlegen zijn in de kring. Daar moet ze lijkt vanaf. Komt daardoor onzeker over.
Het komt ineens uit het niets. En wij weten eigenlijk niet of langer kleuteren zorgt dat ze wel in de kring meer gaat praten. We vinden ook een rare kijk op haar, alsof ze niet verlegen mag zijn. Kind is wel een vroege leerling. Heeft het naar de zin in de klas. Als ze niet in het middelpunt staat praat ze mee. Volwassen vindt ze eng.
Heb je hier überhaupt een keuze in, juf deelt iets mee, overlegd niet? Cognitief was ze altijd goed en ineens is ze te speels.
Wat ik niet herken ivm met vrienden. Wel is ze verlegen maar ik denk dat blijven zitten het juist erger kan maken nieuwe klas etc.
Tips?
rome12 wijzigde dit bericht op 05-06-2019 18:34
0.85% gewijzigd
woensdag 5 juni 2019 om 18:36
Tip is om vooral het gesprek aan te gaan.
Als je kind blijft zitten, wat gaan ze dan precies doen om te zorgen dat haar 'achterstand' weggewerkt wordt? Er moet een handelingsplan komen en dat moet elke 6 weken geëvalueerd worden, met concrete doelen en de stappen om die doelen te bereiken.
Daarbij moet het cognitieve niveau wat mij betreft de leidraad zijn.
Heeft je dochter zelf al iets gezegd over dat ze volgend jaar naar groep 3 gaat?
Als je kind blijft zitten, wat gaan ze dan precies doen om te zorgen dat haar 'achterstand' weggewerkt wordt? Er moet een handelingsplan komen en dat moet elke 6 weken geëvalueerd worden, met concrete doelen en de stappen om die doelen te bereiken.
Daarbij moet het cognitieve niveau wat mij betreft de leidraad zijn.
Heeft je dochter zelf al iets gezegd over dat ze volgend jaar naar groep 3 gaat?
solomio wijzigde dit bericht op 05-06-2019 18:36
10.15% gewijzigd
The best things in life are the ones you can't afford.
Week 37 van de Extremely Demotivational Calendar
woensdag 5 juni 2019 om 18:36
woensdag 5 juni 2019 om 18:37
Of je er iets over te zeggen hebt verschilt erg per school, maar uiteraard is het wel netjes als school dit overlegt met ouders en liever in een iets eerder stadium dan nu het geval is, zeker omdat in februari alles nog goed ging.
woensdag 5 juni 2019 om 18:38
Wat zegt de juf van groep 3?
En tuurlijk heb je iets te zeggen.
Desnoods verkas je naar een andere school als juf zo stellig blijft.
Alleen om wat verlegenheid blijven hangen is natuurlijk klinkklare nonsens.
Ik zou dus een gesprek eisen met de IB'er en met de juf van groep 3.
En wel snel, want het schooljaar is aflopende.
En als jullie nog een andere school moeten zoeken, moet je dat ook wel op tijd weten.
anoniem_376630 wijzigde dit bericht op 05-06-2019 18:39
16.12% gewijzigd
woensdag 5 juni 2019 om 18:39
Natuurlijk heb jij daar iets in te zeggen. Als ze cognitief gewoon normaal meekomt is er echt geen enkele reden om haar te laten zitten en kan dat zelfs schadelijk zijn voor je kind. Verlegenheid vind ik echt geen reden om iemand te laten zitten, dan had ik zelf wel tot mijn 17e in groep 2 kunnen blijven zitten. Kom zeg. Dat ontwikkelt zich vanzelf wel, daar heeft ze groep 2 niet voor nodig.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
woensdag 5 juni 2019 om 18:39
Tja, voor sommige kinderen schijnt extra kleuteren dan het wondermiddel te zijn. Ikzelf geloof daar niet zo in, dus ik vind het idd een rare gang van zaken. Alsof ze minder verlegen wordt door langer kleuteren. Wel kan het voor sommige kinderen helpen dat ze dan de oudste van de klas zijn, waardoor ze zich wat zekerder voelen, maar dat vind ik een schamele reden voor doubleren.
Zeker als ze cognitief gewoon bij is, is het zonde om haar niet door te laten gaan.
woensdag 5 juni 2019 om 18:40
woensdag 5 juni 2019 om 18:43
Kan het zijn dat die klas gewoon nogal groot is en "moet afgeroomd worden" richting groep 3?
Of dat school dat toch vindt?
En dat ze dus een aantal leerlingen proberen tegen te houden met nonsens-redenen?
Zonder strak plan, zonder enige onderbouwing en zonder achterstand zou ik mijn kind écht niet zomaar een jaar laten kwijtspelen.
En met dat plan was ze dus in februari moeten beginnen.
Niet half juni.
anoniem_376630 wijzigde dit bericht op 05-06-2019 18:44
11.95% gewijzigd
woensdag 5 juni 2019 om 18:43
Dat soort 'argumenten' worden heel vaak aangehaald om doubleren in groep 2 goed te praten, maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat het daadwerkelijk resultaat gaat opleveren, daarvoor is veel meer nodig.
Dus ik zou echt proberen hier niet in mee te gaan en anders idd serieus een andere school overwegen.
woensdag 5 juni 2019 om 18:45
Waarom zou het schadelijk kunnen zijn? Wij vinden het zelf niet prettig omdat ze eindelijk haar plekje heeft in de klas.CleopatraVII schreef: ↑05-06-2019 18:39Natuurlijk heb jij daar iets in te zeggen. Als ze cognitief gewoon normaal meekomt is er echt geen enkele reden om haar te laten zitten en kan dat zelfs schadelijk zijn voor je kind. Verlegenheid vind ik echt geen reden om iemand te laten zitten, dan had ik zelf wel tot mijn 17e in groep 2 kunnen blijven zitten. Kom zeg. Dat ontwikkelt zich vanzelf wel, daar heeft ze groep 2 niet voor nodig.
woensdag 5 juni 2019 om 18:47
Je geeft wel weinig informatie, waardoor het moeilijk is er iets van te vinden. Hoe volgt school de ontwikkeling? Toetsen, observaties e.d.? Wat komt daar uit? Voldoet ze aan de voorwaarden voor beginnende geletterdheid en gecijferdheid? Is er een protocol voor de overgang naar groep 3?
Het lijkt me sowieso goed om nog een keer met de IB’er en leerkracht samen het gesprek te voeren en door te vragen, waar de keuze op gebaseerd is. Ik zou het heel vreemd vinden als dat alleen maar verlegenheid is.
Het lijkt me sowieso goed om nog een keer met de IB’er en leerkracht samen het gesprek te voeren en door te vragen, waar de keuze op gebaseerd is. Ik zou het heel vreemd vinden als dat alleen maar verlegenheid is.
Apart dat er nooit eerder aangegeven is dat ze mogelijk niet door kon naar groep 3. En dat je de IB’er wilt spreken is toch logisch? Die heeft hierin meer kennis dan juf.
Ik zou opnieuw vragen om een gesprek met de IB’er met als insteek dat je beter wilt begrijpen waar je kind nog tekort komt en wat jullie kunnen doen om haar in haar ontwikkeling te ondersteunen.
Hoeveel kinderen gaan er trouwens volgend schooljaar naar groep 3 en hoe is de formatie? Stel er kunnen maximaal 60 kinderen door naar groep 3 en jouw dochter is nummer 61. (Het lijkt me stug, maar ik houd wel van een complottheorietje
)
Ik zou opnieuw vragen om een gesprek met de IB’er met als insteek dat je beter wilt begrijpen waar je kind nog tekort komt en wat jullie kunnen doen om haar in haar ontwikkeling te ondersteunen.
Hoeveel kinderen gaan er trouwens volgend schooljaar naar groep 3 en hoe is de formatie? Stel er kunnen maximaal 60 kinderen door naar groep 3 en jouw dochter is nummer 61. (Het lijkt me stug, maar ik houd wel van een complottheorietje
anoniem_383063 wijzigde dit bericht op 05-06-2019 18:48
5.46% gewijzigd
Als ze bijv cognitief niet uitgedaagd wordt kan dat tot verveling leiden, wat schadelijk kan zijn.
En als ze haar plekje in de groep opnieuw moet veroveren kan dat erg ingewikkeld zijn en daarmee schadelijk.
De eventuele positieve effecten van doubleren in groep 2 zijn in groep 4 weer verdwenen (wetenschappelijk onderzoek heeft dat aangetoond), dus het moet wel heel erg dringend zijn om daarvoor te kiezen.
woensdag 5 juni 2019 om 18:50
Dit precies. Geen cognitieve uitdaging hebben kan zeer schadelijk zijn, bijvoorbeeld een depressie als gevolg.Solomio schreef: ↑05-06-2019 18:47Als ze bijv cognitief niet uitgedaagd wordt kan dat tot verveling leiden, wat schadelijk kan zijn.
En als ze haar plekje in de groep opnieuw moet veroveren kan dat erg ingewikkeld zijn en daarmee schadelijk.
De eventuele positieve effecten van doubleren in groep 2 zijn in groep 4 weer verdwenen (wetenschappelijk onderzoek heeft dat aangetoond), dus het moet wel heel erg dringend zijn om daarvoor te kiezen.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
woensdag 5 juni 2019 om 18:51
Ja, ze is een vroege leerling een van de jongste.
Ik wil eigenlijk geen andere school juist die vertrouwde omgeving is zo belangrijk nu.
En ja haar klas is groot.
Maar hoe kan ik dit dan aanpakken gesprek met juf uit 3 en ib. Maar als ib zoals.juf zegt met haar eens is wat voor zin heeft het gesprek. We hadden net eigenlijk niet veel in te brengen.
Ik wil eigenlijk geen andere school juist die vertrouwde omgeving is zo belangrijk nu.
Maar hoe kan ik dit dan aanpakken gesprek met juf uit 3 en ib. Maar als ib zoals.juf zegt met haar eens is wat voor zin heeft het gesprek. We hadden net eigenlijk niet veel in te brengen.
woensdag 5 juni 2019 om 18:52
Dit was ook het eerste waar ik aan dacht, vooral omdat het nu pas gebracht wordt (nu de formatie rond is) en niet al een half jaar geleden. Dit soort dingen gebeuren echt.erizito schreef: ↑05-06-2019 18:47Apart dat er nooit eerder aangegeven is dat ze mogelijk niet door kon naar groep 3. En dat je de IB’er wilt spreken is toch logisch? Die heeft hierin meer kennis dan juf.
Hoeveel kinderen gaan er trouwens volgend schooljaar naar groep 3 en hoe is de formatie? Stel er kunnen maximaal 60 kinderen door naar groep 3 en jouw dochter is nummer 61. (Het lijkt me stug, maar ik houd wel van een complottheorietje)
woensdag 5 juni 2019 om 18:52
Hoe jong is jong? Wanneer wordt ze 7?
Ik had zelf ook zo'n verlegen meisje, zij had qua didactiek ook vorig jaar al naar groep 3 gekund, maar wat ben ik blij dat sociaal emotioneel bij kleuters echt een flinke factor mag zijn. Ze is nu zoveel sterker. Ondertussen leest ze wel op midden groep 3 niveau, rekent ze al best wat en schrijft ze leuke dingen op. Ze kan nu sterk groep 3 in, en anders had ze waarschijnlijk amper durven praten in de klas en dus ook geen vragen durven stellen.
Hoewel de leerkracht het misschien niet super verwoord, kan het oprecht heel fijn zijn voor een kind. Ga nog eens het gesprek aan en leg je vragen weg.
Ik had zelf ook zo'n verlegen meisje, zij had qua didactiek ook vorig jaar al naar groep 3 gekund, maar wat ben ik blij dat sociaal emotioneel bij kleuters echt een flinke factor mag zijn. Ze is nu zoveel sterker. Ondertussen leest ze wel op midden groep 3 niveau, rekent ze al best wat en schrijft ze leuke dingen op. Ze kan nu sterk groep 3 in, en anders had ze waarschijnlijk amper durven praten in de klas en dus ook geen vragen durven stellen.
Hoewel de leerkracht het misschien niet super verwoord, kan het oprecht heel fijn zijn voor een kind. Ga nog eens het gesprek aan en leg je vragen weg.
woensdag 5 juni 2019 om 18:53
Je moet niet in gesprek met de juf van komend jaar, maar met die van dit jaar, want die moet aangeven dat je dochter door kan. De juf van groep 3 kent je dochter nog helemaal niet.rome12 schreef: ↑05-06-2019 18:51Ja, ze is een vroege leerling een van de jongste.
Sowieso is het natuurlijk al raar als zoiets niet in overleg gaat, dus opnieuw een gesprek zou ik zeker aanvragen en dan zorgen dat je 'tegen'argumenten hebt.
Ik zie het soms in scholen gebeuren dat ze echt een soort van maximaal aantal plaatsjes hebben.
Hebben ze dus 60 plaatsen en 65 kinderen, dan proberen ze er 5 tegen te houden.
Waarbij er gegarandeerd 3 met drog-redenen zijn die nergens op slaan.
Dan hangt het dus maar van ouder tot ouder af hoeveel moeite je wil doen voor je kind om er toch een 61ste of 62ste stoel bij te krijgen omdat je vast stelt dat de redenen waardeloos zijn.
Ik zeg niet dat het in deze school is, maar schermen met "te jong" of "geboren in oktober of november" of "te verlegen" gebeurt bijvoorbeeld wel vaker.
Vraag om te beginnen eens naar je dochters toetsresultaten. Als die voldoende zijn is het onzin om te doubleren, dat doen ze immers ook niet bij een verlegen kind dat van groep 5 naar groep 6 moet.rome12 schreef: ↑05-06-2019 18:51Ja, ze is een vroege leerling een van de jongste.
Verlegenheid lijkt me klinkklare onzin en geen gegronde reden om een kind te laten zitten. Mijns inziens kunnen twee dingen aan de hand zijn:
1) Jouw kind is gewoon wat speels en letters en cijfers boeien nog niet zoveel. In dat geval trekt het meestal wel weer bij. Het kan ook zijn dat de manier van aanbieden van de kleuterjuf haar niet lekker ligt en niet goed begrijpt hoe dat moet.
2) Je kind heeft wat, vaak is het dyslectie, een ontwikkelingsstoornissen of een concentratieprobleem. In dat geval bewijs je je dochter een superslechte dienst door haar te laten zitten. Het probleem gaat er namelijk niet van over en eventuele broodnodige hulp wordt hierdoor minstens 2 jaar uitgesteld.
Hierdoor loopt het kind ook achterstanden op andere gebieden op en niet zelden wordt het uiteindelijk een tweede keer blijven zitten of van school af naar de vergaarbak van alle probleemgevallen omdat dat zogenaamd beter voor het kind zou zijn. Toekomstbeperkend voor het kind en totaal onnodig omdat met de juiste steun en hulp in een vroegtijdige stadium er juist kan worden gewerkt aan het eventuele probleem en worden voorkomen dat het kind over de hele linie achterstanden oploopt die niet meer in te halen zijn, terwijl het het ook nog moeilijker heeft vanwege zijn probleem.
Enfin, een kleuter laten zitten is niet de kleuter een jaartje extra geven om te rijpen. Kleuters die doubleren krijgen niet meer tijd, maar wordt juist een jaar tijd waarin ze het lezen en schrijven kunnen ontwikkelen ontnomen.
1) Jouw kind is gewoon wat speels en letters en cijfers boeien nog niet zoveel. In dat geval trekt het meestal wel weer bij. Het kan ook zijn dat de manier van aanbieden van de kleuterjuf haar niet lekker ligt en niet goed begrijpt hoe dat moet.
2) Je kind heeft wat, vaak is het dyslectie, een ontwikkelingsstoornissen of een concentratieprobleem. In dat geval bewijs je je dochter een superslechte dienst door haar te laten zitten. Het probleem gaat er namelijk niet van over en eventuele broodnodige hulp wordt hierdoor minstens 2 jaar uitgesteld.
Hierdoor loopt het kind ook achterstanden op andere gebieden op en niet zelden wordt het uiteindelijk een tweede keer blijven zitten of van school af naar de vergaarbak van alle probleemgevallen omdat dat zogenaamd beter voor het kind zou zijn. Toekomstbeperkend voor het kind en totaal onnodig omdat met de juiste steun en hulp in een vroegtijdige stadium er juist kan worden gewerkt aan het eventuele probleem en worden voorkomen dat het kind over de hele linie achterstanden oploopt die niet meer in te halen zijn, terwijl het het ook nog moeilijker heeft vanwege zijn probleem.
Enfin, een kleuter laten zitten is niet de kleuter een jaartje extra geven om te rijpen. Kleuters die doubleren krijgen niet meer tijd, maar wordt juist een jaar tijd waarin ze het lezen en schrijven kunnen ontwikkelen ontnomen.
We used to be friends...