Doubleren in groep 2

05-06-2019 18:30 193 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

We kregen deze week een gesprek van school. Uit het niets deelt de juf ons vrij stellig mee dat het beter is om niet naar groep 3 te gaan.

Bij de laatste 10 minuten gesprekken in februari was alles heel goed. Kon ze overal prima in mee.

Nou zou kind ineens te verlegen zijn. Houdt teveel nog van spelen. Ze toont minder interesse in schrijven. Maar de nadruk ligt op het verlegen zijn in de kring. Daar moet ze lijkt vanaf. Komt daardoor onzeker over.

Het komt ineens uit het niets. En wij weten eigenlijk niet of langer kleuteren zorgt dat ze wel in de kring meer gaat praten. We vinden ook een rare kijk op haar, alsof ze niet verlegen mag zijn. Kind is wel een vroege leerling. Heeft het naar de zin in de klas. Als ze niet in het middelpunt staat praat ze mee. Volwassen vindt ze eng.
Heb je hier überhaupt een keuze in, juf deelt iets mee, overlegd niet? Cognitief was ze altijd goed en ineens is ze te speels.
Wat ik niet herken ivm met vrienden. Wel is ze verlegen maar ik denk dat blijven zitten het juist erger kan maken nieuwe klas etc.

Tips?
rome12 wijzigde dit bericht op 05-06-2019 18:34
0.85% gewijzigd
rome12 schreef:
05-06-2019 18:51
Ja, ze is een vroege leerling een van de jongste.

Ik wil eigenlijk geen andere school juist die vertrouwde omgeving is zo belangrijk nu.

En ja haar klas is groot.

Maar hoe kan ik dit dan aanpakken gesprek met juf uit 3 en ib. Maar als ib zoals.juf zegt met haar eens is wat voor zin heeft het gesprek. We hadden net eigenlijk niet veel in te brengen.
Ik vind dat je erg naïef overkomt. Zet al je argumenten op papier en kom overtuigend over! Eis dat ze overgaat naar groep 3 aangezien ze geen cognitieve achterstand heeft. Blijf bij je standpunt. Als jij al meteen zwicht omdat zij iets zeggen (wat totaal niet onderbouwd is), dan ga je ze niet overreden natuurlijk. Kom met feiten, wetenschappelijk onderzoek (zie de reactie van Solomio) etc. Zoek er wat artikelen bij en leg die voor hun neus.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Solomio schreef:
05-06-2019 18:53
Je moet niet in gesprek met de juf van komend jaar, maar met die van dit jaar, want die moet aangeven dat je dochter door kan. De juf van groep 3 kent je dochter nog helemaal niet.

Sowieso is het natuurlijk al raar als zoiets niet in overleg gaat, dus opnieuw een gesprek zou ik zeker aanvragen en dan zorgen dat je 'tegen'argumenten hebt.
Ze is een vroege leerling als ze het hele schooljaar straks op haar tenen moet lopen om alles bij te benen werkt dat ook iet motiverend voor een vroege leerling.
Wat is een vroege leeftijd? Zou het niet kunnen zijn dat je dochter het misschien beter zal doen wanneer ze groep 2 nog een keertje doet?

Ze is nu de jongste, en dat zal ze ook zijn wanneer ze naar de middelbare school gaat, en eventueel de vervolgopleiding (in een andere stad) Dat is niet voor ieder mens de meest ideale situatie.

het gaat niet alleen om cognnitie en intelligentie, het gaat om het hele kind.

En een half jaar jonger dan de klas is echt niet automatische beter of slechter dan een half jaar ouder voor het kind.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
digijuf schreef:
05-06-2019 18:47
Je geeft wel weinig informatie, waardoor het moeilijk is er iets van te vinden. Hoe volgt school de ontwikkeling? Toetsen, observaties e.d.? Wat komt daar uit? Voldoet ze aan de voorwaarden voor beginnende geletterdheid en gecijferdheid? Is er een protocol voor de overgang naar groep 3?

Het lijkt me sowieso goed om nog een keer met de IB’er en leerkracht samen het gesprek te voeren en door te vragen, waar de keuze op gebaseerd is. Ik zou het heel vreemd vinden als dat alleen maar verlegenheid is.

Zoals ik zei in februari voldeed ze aan cijfers en letters etc. Alles was goed dat is 3 maanden geleden. Dit wordt beoordeeld door juf. Geen toetsen. Eerlijk gezegd heb ik geen ideeën van protocol voor groep 3. We zijn deze week hiermee overvallen. Het gaat om onzeker en vooral om meer zelfvertrouwen te krijgen door te doubleren.
sleutelhuis schreef:
05-06-2019 18:52
Hoe jong is jong? Wanneer wordt ze 7?
Ik had zelf ook zo'n verlegen meisje, zij had qua didactiek ook vorig jaar al naar groep 3 gekund, maar wat ben ik blij dat sociaal emotioneel bij kleuters echt een flinke factor mag zijn. Ze is nu zoveel sterker. Ondertussen leest ze wel op midden groep 3 niveau, rekent ze al best wat en schrijft ze leuke dingen op. Ze kan nu sterk groep 3 in, en anders had ze waarschijnlijk amper durven praten in de klas en dus ook geen vragen durven stellen.

Hoewel de leerkracht het misschien niet super verwoord, kan het oprecht heel fijn zijn voor een kind. Ga nog eens het gesprek aan en leg je vragen weg.
Zonder te willen afdoen aan jullie beslissing, maar grote kans dat ze ook sterker geworden was als ze wel doorgegaan was.
Dit is namelijk precies de leeftijd waarop ze vaak die ontwikkeling doormaken.

Daarbij komt ze dus nu met een voorsprong in groep 3, wat ook tot problemen kan gaan leiden.

Wat mij betreft moet sociaal en emotioneel alleen in zeer uiterste nood een argument zijn voor doubleren, en dan nog alleen na gedegen onderzoek, niet aan de hand van een leerkracht die daar iets van vindt.
The early bird suffers longer.
Week 38 van de Extremely Demotivational Calendar
CleopatraVII schreef:
05-06-2019 18:54
Ik vind dat je erg naïef overkomt. Zet al je argumenten op papier en kom overtuigend over! Eis dat ze overgaat naar groep 3 aangezien ze geen cognitieve achterstand heeft. Blijf bij je standpunt. Als jij al meteen zwicht omdat zij iets zeggen (wat totaal niet onderbouwd is), dan ga je ze niet overreden natuurlijk. Kom met feiten, wetenschappelijk onderzoek (zie de reactie van Solomio) etc. Zoek er wat artikelen bij en leg die voor hun neus.
Eisen? Wouw..
2019 schreef:
05-06-2019 18:55
Ze is een vroege leerling als ze het hele schooljaar straks op haar tenen moet lopen om alles bij te benen werkt dat ook iet motiverend voor een vroege leerling.
Cognitief lijkt het geen probleem te zijn, dus dat op de tenen lopen zal wel meevallen.

Maar: als ze nu doubleert moet ze mss de rest van haar schoolloopbaan op haar hurken lopen, ook zo fijn niet.

Iemand moet de jongste zijn, dat op zich is geen reden voor doubleren.
rome12 schreef:
Het gaat om onzeker en vooral om meer zelfvertrouwen te krijgen door te doubleren.
Hoe staat je dochter er zelf tegenover? Als ze enorm veel zin heeft om naar groep 3 te gaan zou deze maatregel wel eens averechts kunnen werken, qua zelfvertrouwen.
hamerhaai schreef:
Wat is een vroege leeftijd? Zou het niet kunnen zijn dat je dochter het misschien beter zal doen wanneer ze groep 2 nog een keertje doet?

Ze is nu de jongste, en dat zal ze ook zijn wanneer ze naar de middelbare school gaat, en eventueel de vervolgopleiding (in een andere stad) Dat is niet voor ieder mens de meest ideale situatie.

het gaat niet alleen om cognnitie en intelligentie, het gaat om het hele kind.

En een half jaar jonger dan de klas is echt niet automatische beter of slechter dan een half jaar ouder voor het kind.
Als het goed is gaan alle kinderen uit een bepaald geboortejaar tegelijk over, dus zal er niemand een half jaar jonger zijn dan de klas. Het verschil tussen de oudste en de jongste van een klas kan wel bijna een jaar zijn, maar daar zit dus van alles tussenin.
2019 schreef:
05-06-2019 18:43
Is ze een “ vroege” leerling?
Ik was ook een gesloten zeer vroege leerling die daarom een jaar extra moest kleuteren.

Mijn moeder heeft geloof ik wat stampij gemaakt en een test geeist. De juf scheen stijl achterover geslagen te hebben toen ze zag wat ik op de test liet zien. En mocht dus naar de 1e klas/huidige groep 3).
2019 schreef:
05-06-2019 18:56
Eisen? Wouw..
Ja, eisen. Wauw is met een a. Als je kind cognitief goed meekomt is er echt geen enkele reden om het te laten zitten. Dat kan zeer, zeer schadelijk zijn. Uit onderzoeken blijkt dat blijven zitten helemaal geen zin heeft. Dus ik snap ook echt niet waarom er leerkrachten zijn die dat om zulke redenen nog steeds doen.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Solomio schreef:
Zonder te willen afdoen aan jullie beslissing, maar grote kans dat ze ook sterker geworden was als ze wel doorgegaan was.
Dit is namelijk precies de leeftijd waarop ze vaak die ontwikkeling doormaken.

Daarbij komt ze dus nu met een voorsprong in groep 3, wat ook tot problemen kan gaan leiden.

Wat mij betreft moet sociaal en emotioneel alleen in zeer uiterste nood een argument zijn voor doubleren, en dan nog alleen na gedegen onderzoek, niet aan de hand van een leerkracht die daar iets van vindt.
In ons geval was het wel of niet versnellen. Er is dus niet versnelt om sociaal emotionele redenen. Dus in die zin niet dezelfde situatie. Maar het heeft ons kind veel gegeven. En ik vertrouw de leerkrachten er echt wel op dat ze haar volop kunnen uitdagen in groep 3.

Ik bedoelde maar te zeggen dat sociaal emotioneel een prima reden kan zijn, die volop kan brengen.
2019 schreef:
Waarom zou ze op haar tenen moeten lopen omdat ze een vroege leerling is? Misschien is ze wel de beste van de klas. Ze komt cognitief goed mee staat er. Als je dan weer een jaar in groep 2 moet zitten terwijl je alles al weet, is dat erg demotiverend.
CleopatraVII schreef:
05-06-2019 18:59
Ja, eisen. Wauw is met een a. Als je kind cognitief goed meekomt is er echt geen enkele reden om het te laten zitten. Dat kan zeer, zeer schadelijk zijn. Uit onderzoeken blijkt dat blijven zitten helemaal geen zin heeft. Dus ik snap ook echt niet waarom er leerkrachten zijn die dat om zulke redenen nog steeds doen.
Omdat leerkrachten niet wetenschappelijk onderlegd zijn. Dus die weten helemaal niet dat doubleren geen zin heeft.
CourtneyTT schreef:
05-06-2019 18:53
Verlegenheid lijkt me klinkklare onzin en geen gegronde reden om een kind te laten zitten. Mijns inziens kunnen twee dingen aan de hand zijn:

1) Jouw kind is gewoon wat speels en letters en cijfers boeien nog niet zoveel. In dat geval trekt het meestal wel weer bij. Het kan ook zijn dat de manier van aanbieden van de kleuterjuf haar niet lekker ligt en niet goed begrijpt hoe dat moet.

2) Je kind heeft wat, vaak is het dyslectie, een ontwikkelingsstoornissen of een concentratieprobleem. In dat geval bewijs je je dochter een superslechte dienst door haar te laten zitten. Het probleem gaat er namelijk niet van over en eventuele broodnodige hulp wordt hierdoor minstens 2 jaar uitgesteld.

Hierdoor loopt het kind ook achterstanden op andere gebieden op en niet zelden wordt het uiteindelijk een tweede keer blijven zitten of van school af naar de vergaarbak van alle probleemgevallen omdat dat zogenaamd beter voor het kind zou zijn. Toekomstbeperkend voor het kind en totaal onnodig omdat met de juiste steun en hulp in een vroegtijdige stadium er juist kan worden gewerkt aan het eventuele probleem en worden voorkomen dat het kind over de hele linie achterstanden oploopt die niet meer in te halen zijn, terwijl het het ook nog moeilijker heeft vanwege zijn probleem.

Enfin, een kleuter laten zitten is niet de kleuter een jaartje extra geven om te rijpen. Kleuters die doubleren krijgen niet meer tijd, maar wordt juist een jaar tijd waarin ze het lezen en schrijven kunnen ontwikkelen ontnomen.
Dan kies.ik voor 1. Het boeit haar wel maar spelen vindt ze ook erg belangrijk. Ze is ook nog jong dus wel logisch.

Ze moet nog 6 worden in het begin van groep 3.

Iemand zei ga het gesprek aan met juf van groep 3 dus daar.reageerde ik op.
sleutelhuis schreef:
05-06-2019 19:00
In ons geval was het wel of niet versnellen. Er is dus niet versnelt om sociaal emotionele redenen. Dus in die zin niet dezelfde situatie. Maar het heeft ons kind veel gegeven. En ik vertrouw de leerkrachten er echt wel op dat ze haar volop kunnen uitdagen in groep 3.

Ik bedoelde maar te zeggen dat sociaal emotioneel een prima reden kan zijn, die volop kan brengen.
En daar ben ik het volmondig mee oneens.
CleopatraVII schreef:
Oke ben weer weg gezellig altijd fouten verbeteren.. :facepalm:
Triest gedoe altijd.
Ze wordt 6 in het begin van groep 3? Dat worden er als het goed is wel meer, theoretisch toch zeker 1/3e deel van de klas.
Ik zou vooral ook eisen dat er NU een stevig plan komt als kind groep 2 overdoet.

Wat wil de juf haar volgend jaar extra bieden zodat kind zich niet doodverveelt?
Welke extra taken krijgt ze?

Kunnen die zo snel mogelijk met de data erbij op papier gezet worden?

Kan juf niet met een fatsoenlijk en uitgeschreven plan komen met extra uitdaging ... dan gaat ze dus gewoon over. Want dan gaat ze zich volgend jaar doodvervelen + ze kruipt in haar schelp voor die nieuwe klasgenoten.

Geloof vooral in 't kunnen van je kind.
Voor ze volgend jaar totaal gedemotiveerd is en niet meer in zichzelf gelooft.
anoniem_376630 wijzigde dit bericht op 05-06-2019 19:04
11.21% gewijzigd
Solomio schreef:
05-06-2019 19:00
Omdat leerkrachten niet wetenschappelijk onderlegd zijn. Dus die weten helemaal niet dat doubleren geen zin heeft.
Sommigen wel hoor. Maar de meesten inderdaad niet helaas.
CleopatraVII schreef:
05-06-2019 19:02
Sommigen wel hoor. Maar de meesten inderdaad niet helaas.
Ik durf bijna de stelling aan dat leerkrachten die wetenschappelijk onderlegd zijn niet dit soort beslissingen nemen.
Solomio schreef:
05-06-2019 19:02
Ze wordt 6 in het begin van groep 3? Dat worden er als het goed is wel meer, theoretisch toch zeker 1/3e deel van de klas.
En er zijn ook nog kinderen die veel later pas 6 worden! In november, december, januari pas.
September is helemaal niet zo vroeg hoor.
CleopatraVII schreef:
Ja, eisen. Wauw is met een a. Als je kind cognitief goed meekomt is er echt geen enkele reden om het te laten zitten.
Klopt. In de groepen 3-8 is verlegenheid of niet kunnen hinkelen of speelsigheid geen reden voor een doublure, en er is geen enkel zinnig argument aan te dragen waarom dat in de kleutergroepen ineens wel het geval zou zijn. Eén en ander heeft te maken met het feit dat sommige juffen/scholen er na 35 jaar nog steeds niet aan gewend zijn dat de kleuterschool en de lagere school zijn samengevoegd tot de basisschool, met de bijbehorende doorgaande leerlijn. Ergo: in veel van deze gevallen loopt de juf of de school achter, niet het kind.
Lady*Voldemort schreef:
05-06-2019 18:58
Hoe staat je dochter er zelf tegenover? Als ze enorm veel zin heeft om naar groep 3 te gaan zou deze maatregel wel eens averechts kunnen werken, qua zelfvertrouwen.
Ze wil haar vriendjes niet missen. Verder zegt groep 3 haar niet zoveel.
https://www.cps.nl/blog/2016/04/12/Kleu ... ol-of-niet

Doubleren om psychosociale redenen schijnt geen nut te hebben en het zogenaamde waar te nemen effect, slechts tijdelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven