Doubleren in groep 2

05-06-2019 18:30 193 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

We kregen deze week een gesprek van school. Uit het niets deelt de juf ons vrij stellig mee dat het beter is om niet naar groep 3 te gaan.

Bij de laatste 10 minuten gesprekken in februari was alles heel goed. Kon ze overal prima in mee.

Nou zou kind ineens te verlegen zijn. Houdt teveel nog van spelen. Ze toont minder interesse in schrijven. Maar de nadruk ligt op het verlegen zijn in de kring. Daar moet ze lijkt vanaf. Komt daardoor onzeker over.

Het komt ineens uit het niets. En wij weten eigenlijk niet of langer kleuteren zorgt dat ze wel in de kring meer gaat praten. We vinden ook een rare kijk op haar, alsof ze niet verlegen mag zijn. Kind is wel een vroege leerling. Heeft het naar de zin in de klas. Als ze niet in het middelpunt staat praat ze mee. Volwassen vindt ze eng.
Heb je hier überhaupt een keuze in, juf deelt iets mee, overlegd niet? Cognitief was ze altijd goed en ineens is ze te speels.
Wat ik niet herken ivm met vrienden. Wel is ze verlegen maar ik denk dat blijven zitten het juist erger kan maken nieuwe klas etc.

Tips?
rome12 wijzigde dit bericht op 05-06-2019 18:34
0.85% gewijzigd
Solomio schreef:
05-06-2019 20:20
Hè, we komen weer aan onze trekken, zo aan het eind van het schooljaar.
:high5:
CleopatraVII schreef:
05-06-2019 19:55
Oh, dat kan ik me niet herinneren. Ik ben het overigens wel eens met wat je over het kritisch kijken zegt.
Ik gok dat feow jou en mij door elkaar haalt.
The early bird suffers longer.
Week 38 van de Extremely Demotivational Calendar
Orișa schreef:
05-06-2019 20:22
Je vergeet te vragen of ze al gewisseld heeft.
En of ze al kan hinkelen :D
Ik zou ook niet zomaar om een plan van aanpak vragen om haar verlegenheid aan te pakken.

Je mag namelijk best verlegen zijn.

Een kind wat lást heeft van verlegenheid ga je helpen. Een kind dat eigenlijk niet verlegen is maar zich verlegen gedraagt ga je helpen.

En de 1oktobergrens is al 34 jaar lang afgeschaft als harde grens. Nu is 1 januari in principe de grens. Als het goed is kijken alle scholen naar alle kinderen wat ze denken dat het beste is en houden ze zich aan geen enkele harde grens.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Solomio schreef:
05-06-2019 20:27
Ik gok dat feow jou en mij door elkaar haalt.
Nee hoor.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Lady*Voldemort schreef:
05-06-2019 20:28
En of ze al kan hinkelen :D
En touwtje springen.
Is er niet een verschil tussen doubleren in groep 3 - 8 en in de kleuterklas? Stel het kind van TO is in december geboren dat had het maar een maandje gescheeld of het kind had sowieso 2,5 jaar gekleuterd.

Mij klinkt doubleren heel anders in de oren als het een hogere groep betreft waardoor je echt een heel jaar langer dan de norm op school zit door het doubleren.
Voor de kleuterklassen is 2 jaar de norm. Als je er dan 2,5 jaar over doet, wat is het probleem,?

TO, hoe lang zal je kind in totaal kleuteren als het groep 2 twee keer doet?
Waarom is haar lengte belangrijk?
Handbal schreef:
05-06-2019 20:22
Wij hebben ook een vroege leerling (eind december). Hier is het cognitief geen probleem groep 3, maar social emotioneel vond in ons geval de juf dat hij nog niet toe was aan groep 3.
Maar dan vraag ik me dus altijd af he: wat doet zo'n school dan verkeerd dat er blijkbaar sociaal-emotioneel zo'n enorm verschil is tussen groep 2 en groep 3? Zo'n groot verschil is er niet hoor, tussen een kind van vijf en een kind van zes. Het is de school die dat verschil maakt, en de wet op het basisonderwijs is juist ingevoerd om dit soort waterscheidingen op te heffen. Best wel droevig dat sommige scholen dat na 35 jaar nog steeds niet voor elkaar hebben. En nog veel droeviger dat ze dan vervolgens niet hun best gaan doen om die nalatigheid goed te maken maar gewoon elk jaar weer kinderen op oneigenlijke gronden laten zitten.
rome12 schreef:
05-06-2019 20:35
Waarom is haar lengte belangrijk?
Welnee, die is helemaal niet belangrijk. Tanden wisselen, hinkelen en touwtje springen trouwens ook niet.

Als die allemaal belangrijk waren geweest hadden mijn kinderen op zeker moment in groep 1, groep 5 en 6 gymnasium tegelijk gezeten.
Ze is van november.
Jullie kunnen nu wel flauw doen over mijn vraag over lengte maar bij een heel lang kind zal langer kleuteren ervoor zorgen dat het relatief nog langer is t.o.v. klasgenootjes en bij een klein kind juist minder klein.

Als er iets is waar kinderen elkaar onderling op aankijken dan is het wel lichaamslengte.
Lavendel_Madelief schreef:
05-06-2019 20:35
Is er niet een verschil tussen doubleren in groep 3 - 8 en in de kleuterklas? Stel het kind van TO is in december geboren dat had het maar een maandje gescheeld of het kind had sowieso 2,5 jaar gekleuterd.

Mij klinkt doubleren heel anders in de oren als het een hogere groep betreft waardoor je echt een heel jaar langer dan de norm op school zit door het doubleren.
Voor de kleuterklassen is 2 jaar de norm. Als je er dan 2,5 jaar over doet, wat is het probleem,?

TO, hoe lang zal je kind in totaal kleuteren als het groep 2 twee keer doet?
Dan zoals ik het reken 3.
05-06-2019 20:39
Jullie kunnen nu wel flauw doen over mijn vraag over lengte maar bij een heel lang kind zal langer kleuteren ervoor zorgen dat het relatief nog langer is t.o.v. klasgenootjes en bij een klein kind juist minder klein.

Als er iets is waar kinderen elkaar onderling op aankijken dan is het wel lichaamslengte.
Wel nee joh. Toen mijn kind in groep 8 zat was de langste de 1.70 al voorbij en tikte de kleinste de 1.40 net aan. En dan nog alles er tussen in.

Dat lijkt mij een vreemd argument. Ja ze is klein. Dat zijn er wel meer die zijn dan net 3 maanden ouder. De kinderen die 1 jaar ouder zijn, zijn veel langer.

Welnee.

En dan nog: dan laat je een kind zitten omdat ie klein van stuk is en een paar jaar later krijgt ie ineens een enorme groeispurt. Wat ga je dan doen, een paar klassen over laten slaan?
Als lengte een argument was zat ik nu nog in groep 6-7 :|
rome12 schreef:
05-06-2019 20:38
Ze is van november.
niet goed gelezen.
cleopatravii wijzigde dit bericht op 05-06-2019 20:55
14.91% gewijzigd
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
rome12 schreef:
05-06-2019 20:38
Ze is van november.
November + klein + verlegen = geen recept voor blijven in groep 2.

Er zijn echt bij sommige kinderen veel goede redenen om in groep 2 te blijven. En bij jongere kinderen zijn die redenen vaker aanwezig dan bij oudere kinderen. Maar er is geen vaste mal waar kinderen in moeten passen.

Ik zou echt opnieuw in gesprek gaan met school.

En weet je hoe het is als je vriendinnetje van een andere school wel naar groep 3 mocht omdat ze lang was en jij niet omdat je klein was en graag speelde? Waardeloos. Ik heb het altijd onthouden. Oh en was uiteindelijk ondanks langer kleuteren alsnog een van de kleinsten van de klas.

Maar kom op...

Als de school een beslissing over doorstromen of niet zou laten afhangen van de lengte van een kind?
Tfoeeeee...

Het heeft er gewoon helemaal niets mee te maken. Niets.
Ik ben echt verbaasd over hoeveel mensen de kinderen zo jong in groep 3 willen hebben.

Ik weet dat de 1 oktober regel al lang niet meer de richtlijn is, maar volgens mij is ook 1 januari geen harde lijn op dit moment. Scholen mogen doen wat bij hun visie past.

Als ik kijk naar de ontwikkeling van het leren, dan gaan veel theorieën over leren van het jonge kind, over kinderen tot/tot en met 7 jaar. Het systeem op scholen wisselt in stijl vaak bij de overgang groep 2-3.
Dus je leertheorieën stellen dat je tot 7 jaar spelend moet leren, en hier stelt eigenlijk iedereen dat je hele jonge 6 jarige al in het schoolse wil zetten.

Juist om het spelen zou ik eerder kiezen voor iets langer kleuteren, en extra aanbod in groep 2, dan korter kleuteren. Ik ga met mijn novemberzoon er eigenlijk ook vanuit dat hij ook 2,5 jaar kleutert. Want die 3/4 weken tussen jarig zijn en kerstvakantie vind ik geen half jaar ;) (dus hij kleutert 2,5 en geen 3 jaar).
En wat als ze dan ineens aan komt met dat ze te weinig interesse toont in lezen? Ze kan nu vanalles aanpassen om de boel toch er doorheen te drukken. Het punt is nooit gezegd of besproken. Ze was goed bij op nivo. Dat kan niet 3 maanden later anders zijn.
rome12 schreef:
05-06-2019 19:15
O ja ze had het inderdaad over de 1 oktober regeling die altijd werd gehanteerd. Dit zouden normaal dus ook doen bij zulke jonge kinderen.
Die bestaat al sinds 1986 niet meer :lol:
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
sleutelhuis schreef:
05-06-2019 21:01
Ik ben echt verbaasd over hoeveel mensen de kinderen zo jong in groep 3 willen hebben.

Ik weet dat de 1 oktober regel al lang niet meer de richtlijn is, maar volgens mij is ook 1 januari geen harde lijn op dit moment. Scholen mogen doen wat bij hun visie past.

Als ik kijk naar de ontwikkeling van het leren, dan gaan veel theorieën over leren van het jonge kind, over kinderen tot/tot en met 7 jaar. Het systeem op scholen wisselt in stijl vaak bij de overgang groep 2-3.
Dus je leertheorieën stellen dat je tot 7 jaar spelend moet leren, en hier stelt eigenlijk iedereen dat je hele jonge 6 jarige al in het schoolse wil zetten.

Juist om het spelen zou ik eerder kiezen voor iets langer kleuteren, en extra aanbod in groep 2, dan korter kleuteren. Ik ga met mijn novemberzoon er eigenlijk ook vanuit dat hij ook 2,5 jaar kleutert. Want die 3/4 weken tussen jarig zijn en kerstvakantie vind ik geen half jaar ;) (dus hij kleutert 2,5 en geen 3 jaar).
Maar die 5/6 weken verschil met een kind van 31 september zijn dan weer gigantisch?
Scholen horen gewoon naar het kind te kijken. Onze school heeft dat uiteindelijk gedaan. In dochters klas zaten 8 kindjes van november/december. 4 zijn er door gegaan naar groep 2, 4 niet. Dat is gegaan op basis van inzicht juf en ouders. Juf baseerde zich op het observatiesysteem. Cito is wel afgenomen maar had geen invloed.

En onderzoek heeft dus aangetoond dat kleuterverlengen zowel cognitief als sociaal/emotioneel geen invloed heeft.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven