Doubleren in groep 2
woensdag 5 juni 2019 om 18:30
Hoi,
We kregen deze week een gesprek van school. Uit het niets deelt de juf ons vrij stellig mee dat het beter is om niet naar groep 3 te gaan.
Bij de laatste 10 minuten gesprekken in februari was alles heel goed. Kon ze overal prima in mee.
Nou zou kind ineens te verlegen zijn. Houdt teveel nog van spelen. Ze toont minder interesse in schrijven. Maar de nadruk ligt op het verlegen zijn in de kring. Daar moet ze lijkt vanaf. Komt daardoor onzeker over.
Het komt ineens uit het niets. En wij weten eigenlijk niet of langer kleuteren zorgt dat ze wel in de kring meer gaat praten. We vinden ook een rare kijk op haar, alsof ze niet verlegen mag zijn. Kind is wel een vroege leerling. Heeft het naar de zin in de klas. Als ze niet in het middelpunt staat praat ze mee. Volwassen vindt ze eng.
Heb je hier überhaupt een keuze in, juf deelt iets mee, overlegd niet? Cognitief was ze altijd goed en ineens is ze te speels.
Wat ik niet herken ivm met vrienden. Wel is ze verlegen maar ik denk dat blijven zitten het juist erger kan maken nieuwe klas etc.
Tips?
We kregen deze week een gesprek van school. Uit het niets deelt de juf ons vrij stellig mee dat het beter is om niet naar groep 3 te gaan.
Bij de laatste 10 minuten gesprekken in februari was alles heel goed. Kon ze overal prima in mee.
Nou zou kind ineens te verlegen zijn. Houdt teveel nog van spelen. Ze toont minder interesse in schrijven. Maar de nadruk ligt op het verlegen zijn in de kring. Daar moet ze lijkt vanaf. Komt daardoor onzeker over.
Het komt ineens uit het niets. En wij weten eigenlijk niet of langer kleuteren zorgt dat ze wel in de kring meer gaat praten. We vinden ook een rare kijk op haar, alsof ze niet verlegen mag zijn. Kind is wel een vroege leerling. Heeft het naar de zin in de klas. Als ze niet in het middelpunt staat praat ze mee. Volwassen vindt ze eng.
Heb je hier überhaupt een keuze in, juf deelt iets mee, overlegd niet? Cognitief was ze altijd goed en ineens is ze te speels.
Wat ik niet herken ivm met vrienden. Wel is ze verlegen maar ik denk dat blijven zitten het juist erger kan maken nieuwe klas etc.
Tips?
rome12 wijzigde dit bericht op 05-06-2019 18:34
0.85% gewijzigd
woensdag 5 juni 2019 om 21:07
Dat is wel wat ze benoemde dat ze dan hele dagen in het schoolse zit zonder leren. Vraag mij af of dat niet ook voor de andere kinderen geldt. Ik bedoel als je 3 maanden ouder bent ben je daar ook wel jong voor.sleutelhuis schreef: ↑05-06-2019 21:01Ik ben echt verbaasd over hoeveel mensen de kinderen zo jong in groep 3 willen hebben.
Ik weet dat de 1 oktober regel al lang niet meer de richtlijn is, maar volgens mij is ook 1 januari geen harde lijn op dit moment. Scholen mogen doen wat bij hun visie past.
Als ik kijk naar de ontwikkeling van het leren, dan gaan veel theorieën over leren van het jonge kind, over kinderen tot/tot en met 7 jaar. Het systeem op scholen wisselt in stijl vaak bij de overgang groep 2-3.
Dus je leertheorieën stellen dat je tot 7 jaar spelend moet leren, en hier stelt eigenlijk iedereen dat je hele jonge 6 jarige al in het schoolse wil zetten.
Juist om het spelen zou ik eerder kiezen voor iets langer kleuteren, en extra aanbod in groep 2, dan korter kleuteren. Ik ga met mijn novemberzoon er eigenlijk ook vanuit dat hij ook 2,5 jaar kleutert. Want die 3/4 weken tussen jarig zijn en kerstvakantie vind ik geen half jaar(dus hij kleutert 2,5 en geen 3 jaar).
woensdag 5 juni 2019 om 21:07
Dat is wel wat ze benoemde dat ze dan hele dagen in het schoolse zit te leren. Vraag mij af of dat niet ook voor de andere kinderen geldt. Ik bedoel als je 3 maanden ouder bent ben je daar ook wel jong voor.sleutelhuis schreef: ↑05-06-2019 21:01Ik ben echt verbaasd over hoeveel mensen de kinderen zo jong in groep 3 willen hebben.
Ik weet dat de 1 oktober regel al lang niet meer de richtlijn is, maar volgens mij is ook 1 januari geen harde lijn op dit moment. Scholen mogen doen wat bij hun visie past.
Als ik kijk naar de ontwikkeling van het leren, dan gaan veel theorieën over leren van het jonge kind, over kinderen tot/tot en met 7 jaar. Het systeem op scholen wisselt in stijl vaak bij de overgang groep 2-3.
Dus je leertheorieën stellen dat je tot 7 jaar spelend moet leren, en hier stelt eigenlijk iedereen dat je hele jonge 6 jarige al in het schoolse wil zetten.
Juist om het spelen zou ik eerder kiezen voor iets langer kleuteren, en extra aanbod in groep 2, dan korter kleuteren. Ik ga met mijn novemberzoon er eigenlijk ook vanuit dat hij ook 2,5 jaar kleutert. Want die 3/4 weken tussen jarig zijn en kerstvakantie vind ik geen half jaar(dus hij kleutert 2,5 en geen 3 jaar).
woensdag 5 juni 2019 om 21:09
Dan doen ze op die school dus iets verkeerd, als ze in groep 2 de hele dag spelen en in groep 3 ineens de hele dag schools leren. Daar moet een overgang in bestaan.
woensdag 5 juni 2019 om 21:23
Ik kan alleen maar vanuit mijn eigen omgeving oordelen. Ik heb zelf ooit 3 jr gekleuterd. Ik heb mijn hele basisschool periode als erg relaxed ervaren en ik trad de wereld vol zelfvertrouwen tegemoet. Ik heb die 3 jaar kleuteren altijd ervaren als een extra stabiele basis, een voorsprong op de rest en het heeft me voor mijn gevoel ver gebracht. Mijn dochter is van eind aug. En er was geen sprake van 3 jaar kleuteren bij haar. Toch merk ik dat ze echt nog wel jong is sociaal emotioneel en veel meer worstelt met het leerwerk en de dynamiek tussen klasgenoten. Dat onbegrensde zelfvertrouwen en die stevige basis mis ik bij haar en had ik haar dolgraag gegundm.ze is overigens een gemiddelde leerling, ze doet het cognitief echt niet slecht. In mijn omgeving zijn andere kinderen van augustus best regelmatig een jaartje blijven kleuteren. Dat wordt ook niet gezien als doubleren. Stuk voor stuk hebbem ze er baat bij gehad. Als mijn kind van november was had ik graag gehad dat ze een jasrtje bleef kleuteren. Ze kan nog lang genoeg leren, die basis is zo belangrijk!
woensdag 5 juni 2019 om 21:24
De school van mijn kinderen hanteert: als een kind in groep 2 cognitief klaar is voor groep 3 dan gaat het gewoon lekker naar groep 3. Het sociaal emotionele aspect groeit vanzelf wel in groep 3 en anders later wel.
Mijn kinderen zijn allemaal vrij ‘jong’ in hun klas. Een is van juli, de ander is van eind oktober en een ander is van eind maart maar die heeft een klas overgeslagen. Twee van de drie zijn de jongste in de klas. De ander heeft nog twee jongere kinderen in de klas maar die zijn in dezelfde maand jarig.
Dochter (nu groep 4) van eind oktober is dromerig en ook totaal geen flapuit in de klas maar zei juf, dat ze met haar juist goed gesprekjes kan voeren in de rij naar gym bijvoorbeeld.
Voor mijn zoon, die op een andere basisschool zat, was een jaar extra kleuteren desastreus. Ze vonden dat hij daar nog te speels was voor groep drie. Terwijl hij zich gewoon verveelde (achteraf bezien). Hierdoor is ie eigenlijk de zin in het leren verloren. Veel dingen werden te makkelijk enz.
Mijn stiefdochter (maart) had vorig jaar rond deze tijd ook geen echte zin nog in groep 3 hoor, want ze wilde nog het liefst gewoon spelen en had geen zin in de hele dag moeten werken. Maar toen het eenmaal zo ver was, was het goed.
Bovendien doen die groep drie juffen nog best wel veel spelelementen en wordt er nog best veel buitengespeeld.
Mijn kinderen zijn allemaal vrij ‘jong’ in hun klas. Een is van juli, de ander is van eind oktober en een ander is van eind maart maar die heeft een klas overgeslagen. Twee van de drie zijn de jongste in de klas. De ander heeft nog twee jongere kinderen in de klas maar die zijn in dezelfde maand jarig.
Dochter (nu groep 4) van eind oktober is dromerig en ook totaal geen flapuit in de klas maar zei juf, dat ze met haar juist goed gesprekjes kan voeren in de rij naar gym bijvoorbeeld.
Voor mijn zoon, die op een andere basisschool zat, was een jaar extra kleuteren desastreus. Ze vonden dat hij daar nog te speels was voor groep drie. Terwijl hij zich gewoon verveelde (achteraf bezien). Hierdoor is ie eigenlijk de zin in het leren verloren. Veel dingen werden te makkelijk enz.
Mijn stiefdochter (maart) had vorig jaar rond deze tijd ook geen echte zin nog in groep 3 hoor, want ze wilde nog het liefst gewoon spelen en had geen zin in de hele dag moeten werken. Maar toen het eenmaal zo ver was, was het goed.
Bovendien doen die groep drie juffen nog best wel veel spelelementen en wordt er nog best veel buitengespeeld.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
woensdag 5 juni 2019 om 21:24
De vraag is alleen of je het ziet als een verlenging, aangezien ook 1 januari geen harde lijn meer is.sprietgras schreef: ↑05-06-2019 21:06Maar die 5/6 weken verschil met een kind van 31 september zijn dan weer gigantisch?
Scholen horen gewoon naar het kind te kijken. Onze school heeft dat uiteindelijk gedaan. In dochters klas zaten 8 kindjes van november/december. 4 zijn er door gegaan naar groep 2, 4 niet. Dat is gegaan op basis van inzicht juf en ouders. Juf baseerde zich op het observatiesysteem. Cito is wel afgenomen maar had geen invloed.
En onderzoek heeft dus aangetoond dat kleuterverlengen zowel cognitief als sociaal/emotioneel geen invloed heeft.
Maar ik ben het zeker met je eens dat je niet naar de datum moet kijken, ook niet bij een juni of januari kind. Volg het kind goed, cito lekker naast je neer leggen (mag vanaf 20nogwat toch niet meer) en dan op basis van het kind en zijn/haar ontwikkeling een keuze maken. Helemaal mee eens!
woensdag 5 juni 2019 om 21:29
Dat ligt dus echt aan de visie op onderwijs van je school. Dat is dan dus iets wat een zeer terechte vraag is. Als ze het goed voor elkaar hebben, bieden ze ook in groep 3 nog veel beweging en spel, maar ik heb ook echt wel scholen gezien waarbij groep 3 'zitten en werken uit je boekje is'.
woensdag 5 juni 2019 om 21:44
Je vergeet nog welk ras, religie en huidskleur...Lavendel_Madelief schreef: ↑05-06-2019 20:19In welke maand is je kind geboren? Heeft ze een gemiddelde lengte of is ze groot/klein?
We used to be friends...
woensdag 5 juni 2019 om 21:45
Welke Cito toets? We hebben het hier over groep 2...sleutelhuis schreef: ↑05-06-2019 21:24De vraag is alleen of je het ziet als een verlenging, aangezien ook 1 januari geen harde lijn meer is.
Maar ik ben het zeker met je eens dat je niet naar de datum moet kijken, ook niet bij een juni of januari kind. Volg het kind goed, cito lekker naast je neer leggen (mag vanaf 20nogwat toch niet meer) en dan op basis van het kind en zijn/haar ontwikkeling een keuze maken. Helemaal mee eens!
We used to be friends...
woensdag 5 juni 2019 om 21:48
In die onderzoeken wordt het welbevinden van kinderen juist wél meegenomen.
Dat blijkt wel ja.En nee, ik ben niet wetenschappelijk onderlegd.
We used to be friends...
woensdag 5 juni 2019 om 21:50
Mijn peuter is laatst zelfs getoetst... Ik kreeg een ouder gesprek, serieuze leidster met wat zorg in haar stem. Hij scoorde een D (taal) en onmeetbaar (dus E, op rekenen).
woensdag 5 juni 2019 om 21:50
Hoe veel leeswerk is haar aangeboden? Best kans dat de juf daar helemaal niet veel aandacht aan besteed heeft, omdat de juf je dochter nog helemaal niet wilde voorbereiden op groep 3, want 1 oktober grens.
The early bird suffers longer.
Week 38 van de Extremely Demotivational Calendar
woensdag 5 juni 2019 om 21:51
Er zijn toetsen/onderzoekjes die aangeven of een kind er klaar voor is om te leren lezen/rekenen.
Interesse is niet relevant. Dan zou ik mijn kinderen thuis kunnen houden.
woensdag 5 juni 2019 om 21:54
Jij koppelt van alles aan dat langer kleuteren waarvan nog maar de vraag is of dat wel verband houdt met elkaar.snoepzak schreef: ↑05-06-2019 21:23Ik kan alleen maar vanuit mijn eigen omgeving oordelen. Ik heb zelf ooit 3 jr gekleuterd. Ik heb mijn hele basisschool periode als erg relaxed ervaren en ik trad de wereld vol zelfvertrouwen tegemoet. Ik heb die 3 jaar kleuteren altijd ervaren als een extra stabiele basis, een voorsprong op de rest en het heeft me voor mijn gevoel ver gebracht. Mijn dochter is van eind aug. En er was geen sprake van 3 jaar kleuteren bij haar. Toch merk ik dat ze echt nog wel jong is sociaal emotioneel en veel meer worstelt met het leerwerk en de dynamiek tussen klasgenoten. Dat onbegrensde zelfvertrouwen en die stevige basis mis ik bij haar en had ik haar dolgraag gegundm.ze is overigens een gemiddelde leerling, ze doet het cognitief echt niet slecht. In mijn omgeving zijn andere kinderen van augustus best regelmatig een jaartje blijven kleuteren. Dat wordt ook niet gezien als doubleren. Stuk voor stuk hebbem ze er baat bij gehad. Als mijn kind van november was had ik graag gehad dat ze een jasrtje bleef kleuteren. Ze kan nog lang genoeg leren, die basis is zo belangrijk!
Die laatste zin begrijp ik echt nooit: kinderen willen graag leren, je laat je kind toch ook niet een jaartje langer op z'n rug liggen als baby, want hij kan z'n hele leven nog lopen?
De meeste kinderen leren graag, dat is helemaal geen straf.
Ik vind juist die tendens om kinderen 'klein' te houden zo sneu.
Overigens is 'langer kleuteren' een eufemisme voor doubleren.
Jij schrijft dat het niet als doubleren gezien wordt, en dat is exact het probleem.
Voor de statistieken is het doubleren, voor middelbare scholen is het doubleren, voor de inspectie is het doubleren.
Alleen voor ouders is het 'een jaartje langer kleuteren'.
solomio wijzigde dit bericht op 05-06-2019 22:02
9.34% gewijzigd
woensdag 5 juni 2019 om 21:57
Dus je gaat met je kind regelmatig naar het consultatiebureau totdat het kind 4 wordt. Wordt elke keer gekeken of je kind zich goed ontwikkelt, om achterstanden zo vroeg mogelijk op te sporen.
En dan worden ze 4, gaan naar school, en dan mag er ineens niet meer gekeken worden of de ontwikkeling doorgaat? Dan mag er ineens 2 jaar niet meer getest worden?
En dan in groep 3 ineens weer wel?
woensdag 5 juni 2019 om 22:35
Dat leerlingvolgsysteem is o.a. gebaseerd op toetsen: bijv methode-gebonden toetsen, cito-toetsen en wat school nog meer nodig acht.sleutelhuis schreef: ↑05-06-2019 22:30Cito is natuurlijk niet dé manier om dat te meten. Als het goed is heeft school een betrouwbaar leerlingvolgsysteem, dus wordt die ontwikkeling heus in de gaten gehouden.
Vroeger stond 'de cito-toets' voor de toets aan het eind van de basisschool.
Dat idee kunnen veel mensen maar niet kwijtraken, terwijl cito gewoon toetsen ontwikkelt voor alle niveaus.
Die kleutertoetsen zijn gewoon op kleuterniveau.
woensdag 5 juni 2019 om 22:40
Mijn dochter heeft anders nooit een cito-toets gehad toen ze in groep 2 zat. Maar goed, dat is inmiddels alweer een aantal jaar geleden.Solomio schreef: ↑05-06-2019 21:57Dus je gaat met je kind regelmatig naar het consultatiebureau totdat het kind 4 wordt. Wordt elke keer gekeken of je kind zich goed ontwikkelt, om achterstanden zo vroeg mogelijk op te sporen.
En dan worden ze 4, gaan naar school, en dan mag er ineens niet meer gekeken worden of de ontwikkeling doorgaat? Dan mag er ineens 2 jaar niet meer getest worden?
En dan in groep 3 ineens weer wel?
We used to be friends...
woensdag 5 juni 2019 om 22:43
Maar jouw dochter heeft zeker weten wel toetsen gehad in groep 2.CourtneyTT schreef: ↑05-06-2019 22:40Mijn dochter heeft anders nooit een cito-toets gehad toen ze in groep 2 zat. Maar goed, dat is inmiddels alweer een aantal jaar geleden.
Tenzij ze op een Vrije School zat ofzo.
woensdag 5 juni 2019 om 22:46
woensdag 5 juni 2019 om 22:48
Cito wordt afgeschaft voor de kleuters en de enige reden dat dit niet per direct gebeurd, is om scholen de tijd te geven een andere manier te vinden om de ontwikkeling te volgen.
En voor de kleuters wordt vaak KIJK! gebruikt, en als iemand dat als toets ziet, dan heeft diegene dat systeem verkeerd begrepen. Het is een observatie systeem, waarbij je als het goed is, iedere dag naar het kind kijkt en je observaties in het systeem zet. Waarbij je dan een aantal keer per jaar gaat kijken aan welk niveau van ontwikkeling per leerlijn (17 lijnen) dit gelijk staat.
Persoonlijk vind ik dit een fijnere manier om de ontwikkeling van mijn kind te volgen dan een cito, die naar 2 leerlijnen kijkt en op 1 of 2 dagen afgenomen wordt.
En voor de kleuters wordt vaak KIJK! gebruikt, en als iemand dat als toets ziet, dan heeft diegene dat systeem verkeerd begrepen. Het is een observatie systeem, waarbij je als het goed is, iedere dag naar het kind kijkt en je observaties in het systeem zet. Waarbij je dan een aantal keer per jaar gaat kijken aan welk niveau van ontwikkeling per leerlijn (17 lijnen) dit gelijk staat.
Persoonlijk vind ik dit een fijnere manier om de ontwikkeling van mijn kind te volgen dan een cito, die naar 2 leerlijnen kijkt en op 1 of 2 dagen afgenomen wordt.
woensdag 5 juni 2019 om 22:49
Ja, en cito is gewoon één van de bedrijven die toetsen maakt voor het meten van schoolprestaties.CourtneyTT schreef: ↑05-06-2019 22:46Maar een toets != cito-toets.
Degene waarop ik reageerde benoemde expliciet de cito-toets.
Veel scholen maken daar gebruik van, omdat dat in groep 8 zo makkelijk aansluit op de eindcito, maar er zijn ook scholen die een ander toetssysteem volgen.
Waarom een *roloog* bij kleutercito en niet bij een ander toetsmerk?
woensdag 5 juni 2019 om 22:54
Dat die cito voor kleuters wordt afgeschaft vind ik juist een slechte zaak.sleutelhuis schreef: ↑05-06-2019 22:48Cito wordt afgeschaft voor de kleuters en de enige reden dat dit niet per direct gebeurd, is om scholen de tijd te geven een andere manier te vinden om de ontwikkeling te volgen.
Als het goed is gebeurt het en/en: dus zowel de observaties als een 'objectief' meetsysteem.
Zeker bij de kleuters worden beslissingen over bijv doubleren te vaak genomen op volstrekt irrationele gronden.
Zonder objectief toetsinstrument gaat dit nog veel erger worden.