Doubleren in groep 2
woensdag 5 juni 2019 om 18:30
Hoi,
We kregen deze week een gesprek van school. Uit het niets deelt de juf ons vrij stellig mee dat het beter is om niet naar groep 3 te gaan.
Bij de laatste 10 minuten gesprekken in februari was alles heel goed. Kon ze overal prima in mee.
Nou zou kind ineens te verlegen zijn. Houdt teveel nog van spelen. Ze toont minder interesse in schrijven. Maar de nadruk ligt op het verlegen zijn in de kring. Daar moet ze lijkt vanaf. Komt daardoor onzeker over.
Het komt ineens uit het niets. En wij weten eigenlijk niet of langer kleuteren zorgt dat ze wel in de kring meer gaat praten. We vinden ook een rare kijk op haar, alsof ze niet verlegen mag zijn. Kind is wel een vroege leerling. Heeft het naar de zin in de klas. Als ze niet in het middelpunt staat praat ze mee. Volwassen vindt ze eng.
Heb je hier überhaupt een keuze in, juf deelt iets mee, overlegd niet? Cognitief was ze altijd goed en ineens is ze te speels.
Wat ik niet herken ivm met vrienden. Wel is ze verlegen maar ik denk dat blijven zitten het juist erger kan maken nieuwe klas etc.
Tips?
We kregen deze week een gesprek van school. Uit het niets deelt de juf ons vrij stellig mee dat het beter is om niet naar groep 3 te gaan.
Bij de laatste 10 minuten gesprekken in februari was alles heel goed. Kon ze overal prima in mee.
Nou zou kind ineens te verlegen zijn. Houdt teveel nog van spelen. Ze toont minder interesse in schrijven. Maar de nadruk ligt op het verlegen zijn in de kring. Daar moet ze lijkt vanaf. Komt daardoor onzeker over.
Het komt ineens uit het niets. En wij weten eigenlijk niet of langer kleuteren zorgt dat ze wel in de kring meer gaat praten. We vinden ook een rare kijk op haar, alsof ze niet verlegen mag zijn. Kind is wel een vroege leerling. Heeft het naar de zin in de klas. Als ze niet in het middelpunt staat praat ze mee. Volwassen vindt ze eng.
Heb je hier überhaupt een keuze in, juf deelt iets mee, overlegd niet? Cognitief was ze altijd goed en ineens is ze te speels.
Wat ik niet herken ivm met vrienden. Wel is ze verlegen maar ik denk dat blijven zitten het juist erger kan maken nieuwe klas etc.
Tips?
rome12 wijzigde dit bericht op 05-06-2019 18:34
0.85% gewijzigd
woensdag 5 juni 2019 om 23:01
Solomio schreef: ↑05-06-2019 22:54Dat die cito voor kleuters wordt afgeschaft vind ik juist een slechte zaak.
Als het goed is gebeurt het en/en: dus zowel de observaties als een 'objectief' meetsysteem.
Zeker bij de kleuters worden beslissingen over bijv doubleren te vaak genomen op volstrekt irrationele gronden.
Zonder objectief toetsinstrument gaat dit nog veel erger worden.
Cito bij kleuters zegt gewoon weinig dat is het probleem. Hij is niet passend.
Ik heb twee zeer slimme kinderen in de kleuterklas gehad en er zou op basis van Cito beoordeeld worden of ze versneld doorkonden naar groep 3. Beide scoorde ze nog niet eens gemiddeld. Versnellen was dus geen optie. Kind 1 is daarop van school veranderd en daar meteen versneld en kind twee moest groep 2 uitzitten en is binnen 1,5 maand groep 3 versneld want de juf kon zijn voorsprong niet aan
woensdag 5 juni 2019 om 23:02
Ik vind toetsen sowieso niet zo geweldig, omdat het louter een momentopname is.Solomio schreef: ↑05-06-2019 22:49Ja, en cito is gewoon één van de bedrijven die toetsen maakt voor het meten van schoolprestaties.
Veel scholen maken daar gebruik van, omdat dat in groep 8 zo makkelijk aansluit op de eindcito, maar er zijn ook scholen die een ander toetssysteem volgen.
Waarom een *roloog* bij kleutercito en niet bij een ander toetsmerk?
We used to be friends...
woensdag 5 juni 2019 om 23:10
Daarom ook: en/en.lisbeth schreef: ↑05-06-2019 23:01Cito bij kleuters zegt gewoon weinig dat is het probleem. Hij is niet passend.
Ik heb twee zeer slimme kinderen in de kleuterklas gehad en er zou op basis van Cito beoordeeld worden of ze versneld doorkonden naar groep 3. Beide scoorde ze nog niet eens gemiddeld. Versnellen was dus geen optie. Kind 1 is daarop van school veranderd en daar meteen versneld en kind twee moest groep 2 uitzitten en is binnen 1,5 maand groep 3 versneld want de juf kon zijn voorsprong niet aan
Voor mijn oudste is de cito namelijk zijn redding geweest. Hij zat vrijwel alleen om zich heen te kijken en de juf had al geopperd dat het wel een jaartje extra kleuteren zou worden, omdat ie nooit een werkje afmaakte.
De cito halverwege groep 2 maakte hij foutloos, juf was verbijsterd.
Ik niet, ik wist allang dat kind zich te pletter verveelde met al die simpele werkjes.
Bij mijn jongste dreigde iets vergelijkbaars, maar school wilde hem niet eens testen, dus die heb ik extern laten testen.
You're one of a kind - and that's already more than enough.
Week 39 van de Extremely Demotivational Calendar
Precies dit.CourtneyTT schreef: ↑05-06-2019 23:02Ik vind toetsen sowieso niet zo geweldig, omdat het louter een momentopname is.
En daarnaast weten we dat (met name jonge) kinderen zich enorm sprongsgewijs ontwikkelen. Om dan een toets die maar 2x per jaar iets meet (en dan vind ik 2 ontwikkelingsgebieden echt heel weinig) erg beperkt. Ook als je het naast je observaties zet, want was als jouw beeld afwijkt. Wat klopt er dan?
Vind ik overigens ook bij oudere kinderen, check vooral lekker hoe ze hun werk doen, wat de denkstappen zijn en pas daar je aanbod op aan, en wacht ajb niet met indelen in niveaugroepen omdat de cito dat toevallig zegt. Het kan idd je beeld mooi ondersteunen, of het kan je doen verbazen (als het opeens sterker is dan je had ingeschat, shure), maar bepaal je keuzes vooral op wat je ziet bij het kind. En als je dan niet zeker bent, nodig eens iemand uit om mee te kijken.
Daarom: en/en.CourtneyTT schreef: ↑05-06-2019 23:02Ik vind toetsen sowieso niet zo geweldig, omdat het louter een momentopname is.
woensdag 5 juni 2019 om 23:13
In de hogere klassen zijn er meestal ook methode-gebonden toetsen die vaker afgenomen worden, waardoor veel sneller gekeken kan worden waar een kind zit qua niveau.sleutelhuis schreef: ↑05-06-2019 23:10Precies dit.
En daarnaast weten we dat (met name jonge) kinderen zich enorm sprongsgewijs ontwikkelen. Om dan een toets die maar 2x per jaar iets meet (en dan vind ik 2 ontwikkelingsgebieden echt heel weinig) erg beperkt. Ook als je het naast je observaties zet, want was als jouw beeld afwijkt. Wat klopt er dan?
Vind ik overigens ook bij oudere kinderen, check vooral lekker hoe ze hun werk doen, wat de denkstappen zijn en pas daar je aanbod op aan, en wacht ajb niet met indelen in niveaugroepen omdat de cito dat toevallig zegt. Het kan idd je beeld mooi ondersteunen, of het kan je doen verbazen (als het opeens sterker is dan je had ingeschat, shure), maar bepaal je keuzes vooral op wat je ziet bij het kind. En als je dan niet zeker bent, nodig eens iemand uit om mee te kijken.
Daarbij: dan denk je als leerkracht dat je het zeker weet en roep je er dus niemand bij, maar dan zit je er toch naast. Dat risico vind ik echt erg groot.
woensdag 5 juni 2019 om 23:45
Dat heb ik juist heel vaak gehoord: ‘je moet je kind niet stimuleren, laten liggen is hartstikke goed voor het kind, rechtop is heel slecht voor ze. Ze zijn zo snel groot!’ Over een kind dat juist graag wil zitten/staan/lopen.Solomio schreef: ↑05-06-2019 21:54Jij koppelt van alles aan dat langer kleuteren waarvan nog maar de vraag is of dat wel verband houdt met elkaar.
Die laatste zin begrijp ik echt nooit: kinderen willen graag leren, je laat je kind toch ook niet een jaartje langer op z'n rug liggen als baby, want hij kan z'n hele leven nog lopen?
De meeste kinderen leren graag, dat is helemaal geen straf.
Ik vind juist die tendens om kinderen 'klein' te houden zo sneu.
woensdag 5 juni 2019 om 23:48
En dan nog even met een Zweedse band vast leggen als hij het toch zelf doet.
woensdag 5 juni 2019 om 23:57
Kinderen die graag willen zitten/staan/lopen hoef je toch ook niet extra te stimuleren?
Die moet je naar mijn mening gewoon lekker laten gaan zitten/staan/lopen.
Er zijn alleen wat dingen die nogal maken dat een kind wat graag wil zitten/staan/lopen de lust daartoe vergaat.
Afremmen is daar één van. Pushen ook.
Een school die niet bij je kind past is ook zo’n ding. En scholen die alleen kijken naar toetsen, of alleen naar een datumgrens, of alleen afgaan op de mening van één persoon, of alleen naar ervaring, of alleen naar wetenschappelijk onderzoek...
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
donderdag 6 juni 2019 om 07:36
Dat is nooit besproken. Ik heb geen idee. Ze.doet.vaak een werkje op een a4 die neemt ze mee.daar huis. Waar ze schrijft of telt. Vaak is dat goed. Zijn dat de toetsen die je bedoeld. Voor de rest begrijpt van dochter dat ze veel spelen in de klas. Ze kan tellen en terug tellen. Wat letters schrijven. Alfabet hoor ik haar zingen. 10 minuten gesprek 3 maanden terug leek het alsof ze in groep 2 daar ook niet veel aan doen. Was ook niet belangrijk moesten niks oefenen, vroeg nog.of dat nodig was. Alles wat er is besproken zat ze op haar lijn. Welke toetsen zijn er dan.om te testen? Ik krijg de indruk dat juf daar haar werkjes kijkt en dat zie ik thuis. Die zijn goed.
donderdag 6 juni 2019 om 08:04
Alle kinderen willen de wereld ontdekken, maar je moet ze wel de kans geven.
Veel ouders zetten hun baby's tegenwoordig veel in de wipper en maxicosi, zodat hij 'lekker kan kijken', met als gevolg dat ze niet leren kruipen en lopen. De maxicosikinderen die pas leren lopen bij de fysio.
Dus je kunt er maar beter wel bewust van zijn hoeveel uur ze echt in de maxicosi zitten. Want die max 2 uur zit je zo aan. Inclusief tripjes naar de supermarkt en kinderopvang.
Baby's moeten veel op de grond liggen en op hun buik liggen.
donderdag 6 juni 2019 om 09:05
Ja dat bedoel ik. Die stelligheid met allemaal aannames.Dropdrop schreef: ↑06-06-2019 08:04Alle kinderen willen de wereld ontdekken, maar je moet ze wel de kans geven.
Veel ouders zetten hun baby's tegenwoordig veel in de wipper en maxicosi, zodat hij 'lekker kan kijken', met als gevolg dat ze niet leren kruipen en lopen. De maxicosikinderen die pas leren lopen bij de fysio.
Dus je kunt er maar beter wel bewust van zijn hoeveel uur ze echt in de maxicosi zitten. Want die max 2 uur zit je zo aan. Inclusief tripjes naar de supermarkt en kinderopvang.
donderdag 6 juni 2019 om 09:40
donderdag 6 juni 2019 om 09:45
Je roept iets, op basis van iets algemenigs, dat he-le-maal niks te maken heeft met de ontwikkeling van heel veel baby’s. Je gaat er zomaar vanuit dat die baby’s dus de hele tijd in een maxi cosi zitten, ze móeten op de grond liggen. Dat is wat ik bedoel.
donderdag 6 juni 2019 om 09:47
Dropdrop schreef: ↑06-06-2019 08:04Alle kinderen willen de wereld ontdekken, maar je moet ze wel de kans geven.
En na de wipper, komen er nog tig andere valkuilen waarmee je je kind kunt belemmeren in zijn ontwikkeling.
Wat een kind zelf zou kunnen, moet je een kind ook zelf laten doen, of in ieder geval laten proberen.
donderdag 6 juni 2019 om 09:53
En sommige kinderen zijn van zichzelf wat minder onderzoekend, die geef je een extra zetje. Of je geeft ze wat extra tijd, kan ook helpen.
En dan is dat een mooi bruggetje terug ontopic: voor sommige kinderen zal doubleren zin hebben, dat geloof ik onmiddellijk, maar dan moet er wel sprake zijn van een achterstand die opgelost kan worden door dat doubleren.
Want ook al loopt een kind cognitief achter, dan nog is doubleren niet altijd de oplossing. Als een kind moeilijk leert los je dat niet op met doubleren.
Karaktereigenschappen als verlegenheid verdwijnen ook niet door doubleren.
donderdag 6 juni 2019 om 15:48
Door een juf die verlegenheid beschouwt als criterium om nog maar een jaartje door te kleuteren bijvoorbeeld. Nou, geef mij dan toch maar het CITO-LVS.sleutelhuis schreef: ↑05-06-2019 22:30Cito is natuurlijk niet dé manier om dat te meten. Als het goed is heeft school een betrouwbaar leerlingvolgsysteem, dus wordt die ontwikkeling heus in de gaten gehouden.