Geld & Recht alle pijlers

Spaargeld laten staan of aflossen?

07-06-2019 17:11 125 berichten
.
anoniem_637cf20e84eeb wijzigde dit bericht op 27-06-2020 22:47
99.57% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Aflossen. Op de spaarrekening wordt het alleen maar minder waard.
En moet jij hun reizen gaan betalen?
ik geef mn bek ook maar een douw
Ik zou aflossen. Als je echt twijfelt, doe dan gewoon de helft en los 5k af. Je hebt nog zoveel tijd om verder te sparen. Wat je ook nog kunt doen is niet aflossen en op je hypotheek voortaan elke maand 400 euro extra af te lossen (je zegt dat je het in 2 jaar weer bij elkaar spaart?) Misschien geeft dat een wat veiliger gevoel?
Beter een half motto....
Wat was je doel voor het spaargeld?

En hoeveel vermogen heb je verder nog.

Wij sparen niet specifiek voor onze kinderen. We sparen elke maand. We lossen een beetje extra af op de hypotheek en we zien wel waar het schip strand.

Allee wat ik meer zou hebben dan 40.000 e zou ik aflossen. Structureel lagere hypotheeklasten levert voor ons op dat we straks makkelijker bij kunnen dragen aan studiekosten. Tenzij er iets gebeurd waardoor we geen geld meer over hebben. Dan hebben ze pech....
Aflossen als je genoeg achter de hand hebt. Ook voor studiebijdrage?

Maar 10K is de helft? Ik zou dan niet per se aflossen, vind 20K veel maar niet per se heel veel. Een lekkend dak, een 2ehands autootje en een paar jaar collegegeld voor 2 kinderen en het is op.
20.000 is niet heel veel om achter de hand te hebben. Als je het in de hypotheek stort kun je het niet heel makkelijk terug opnemen. Bij een inkomensterugval heb je het ook niet met zo snel bijtrekt bij elkaar gespaard.

Ik zou het lekker laten staan.
Madeliefjees schreef:
07-06-2019 17:14
Aflossen. Op de spaarrekening wordt het alleen maar minder waard.
En moet jij hun reizen gaan betalen?

En jij moet daar vragen over stellen?
Ik neem aan dat die 20000 niet al het spaargeld is? Dan zou ik zeker 10000 aflossen.
Life is short. Eat dessert first.
Heb je naast dat gespaarde geld voor je kinderen ook nog een 'normale' buffer voor zaken zoals onderhoud huis, kapotte apparaten en auto's? of is die 20,000 jullie enige spaargeld?

In het eerste geval, dus als het geld er anders werkeloos zou staan tot je kinderen volwassen zijn, zou ik zeker voor aflossen gaan.

In het andere geval, dus als dit jullie volledige buffer is, zou ik eerst nog even verder sparen
Voor de duidelijkheid. De 20k is t geld wat wij tot nu toe voor de kinderen gespaard hebben. Daarbuiten hebben we eigen spaargeld.
Edelhertje schreef:
07-06-2019 17:38
Voor de duidelijkheid. De 20k is t geld wat wij tot nu toe voor de kinderen gespaard hebben. Daarbuiten hebben we eigen spaargeld.
Aflossen dus. Waarom zou je dat laten staan?
Hangt er vanaf wat je verder aan vermogen hebt en hoeveel je betaalt over vermogen in je IB. Ik zou afromen tot aan vermogensbelastingsgrens.
anoniem_383063 wijzigde dit bericht op 07-06-2019 17:52
21.03% gewijzigd
Thanks alvast voor de reacties!!
doornroosje9 schreef:
07-06-2019 17:39
Aflossen dus. Waarom zou je dat laten staan?
Het is gevoelsmatig omdat wij t voor de kinderen hebben gespaard.
Bim schreef:
07-06-2019 17:16
Ik zou aflossen. Als je echt twijfelt, doe dan gewoon de helft en los 5k af. Je hebt nog zoveel tijd om verder te sparen. Wat je ook nog kunt doen is niet aflossen en op je hypotheek voortaan elke maand 400 euro extra af te lossen (je zegt dat je het in 2 jaar weer bij elkaar spaart?) Misschien geeft dat een wat veiliger gevoel?

Dat zijn ook nog goede opties inderdaad!!
Edelhertje schreef:
07-06-2019 17:40
Dit snap ik. En daarom zou ik het laten staan.
Het is het geld van de ouders op dit moment en er is geen verplichting richting de kinderen afgesproken begrijp ik.

De helft laten staan en de andere helft voor aflossing gebruiken zodat er weer sneller kan worden doorgespaard voelt als een prima beslissing .

Je kan nou eenmaal niet in de toekomst kijken en ik begrijp dat je een veiligheid wilt inbouwen door maar de helft te gebruiken
Hoe zeker ben je dat je dit bedrag écht over 2 of 3 jaar terug bij elkaar hebt gespaard?

Stel dat 1 van jullie zijn werk verliest of zwaar ziek wordt?

Ik zou een klein deel aflossen.
En dan over 2 of 3 jaar nog een keer.
Maar dus niet persé echt de helft.

Ik zou zelf ten allen tijde geld opzij willen hebben staan voor bijvoorbeeld het inschrijvingsgeld van 4 jaar MBO / hogeschool voor 2 kinderen.
Zeker als je daar waarschijnlijk nu zo ongeveer aan zit.

Heb je dat geld écht nodig omdat je je job kwijt raakt of ziek wordt of je huis brandt af ... oké.
Maar dus niet om eerder af te lossen. Dan spaar je nog maar wat langer.
Edelhertje schreef:
Je doet je kinderen vast ook plezier met wat meer bestedingsruimte en alsnog dat geld tegen de tijd dat ze gaan studeren.
Ik zou aflossen.
Edelhertje schreef:
Soms moet je je verstand laten spreken ipv je gevoel. Ik neem aan dat de hypotheek je meer geld aan rente kost dan dat het spaargeld je opbrengt? Precies.
aflossen, waarschijnlijk is je hypotheekrente hoger dan je spaarrente.

Het geld wat je minder aan rente betaalt zou ik dan wel wijs uitgeven. Of het spaarpotje van je kinderen aanvullen of meer hypotheek aflossen.

Maar waarom gebruik je je eigen spaargeld niet?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ik zou aflossen en tegen de tijd dat je kinderen het geld nodig hebben jaarlijks het maximum belastingvrije bedrag schenken. Dus alles wat je minder kwijt bent aan maandlasten weer opsparen, over 2 jaar nog zo'n trucje doen.
Laten staan. Het is het geld wat voor je kinderen is gespaard en ik vind dat het daarom niet meer echt van jullie is. Wij hebben nu ook een bedrag van rond de 10k voor dochter, maar ik moet wel in vreselijke armoede zijn gekomen wil ik daar aan komen. Het is voor mijn gevoel al gewoon van haar.
Fijn om het te lezen! Ik nijg er sterk naar om het te doen.. in het extreemste geval hebben we 7 jaar om het teruf te sparen!
sneeuwwitje80 schreef:
07-06-2019 18:25
Laten staan. Het is het geld wat voor je kinderen is gespaard en ik vind dat het daarom niet meer echt van jullie is. Wij hebben nu ook een bedrag van rond de 10k voor dochter, maar ik moet wel in vreselijke armoede zijn gekomen wil ik daar aan komen. Het is voor mijn gevoel al gewoon van haar.
Deels eens.. echter we zullen dit niet uit armoede doen maar omdat het zo zonde is dat we enerzijds veel hypotheekrente betalen en anderzijds spaargeld hebben dat niets oplevert

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven