Werk & Studie alle pijlers

Docent slaat brugger

09-06-2019 21:00 109 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon vertelde dat een docent een jongen uit zijn klas in het bijzijn van de klas een mep heeft verkocht. Volgens mijn zoon geen veeg, geen dreun, maar een flinke tik waar zijn kleine broertje van zou huilen (deze jongen deed dat overigens ook).

De directrice heeft de volgende dag met de klas gesproken. Samenvatting die zoon gaf: ze vroeg of de klas zich nog ‘veilig’ voelde bij deze docent. De kinderen bleven stil en dat was voor haar mogelijk een signaal dat het nog wel kan.

Ik hoor echter constant rare verhalen over deze docent: ongepaste opmerkingen, kleineren, beledigen... kortom: ik overweeg dit toch aan te kaarten.

Maar wat is gebruikelijk in een middelbare school? Wat ‘moet’ een school met zo een incident?

Hoop dat er hier Vo-docenten zijn die me willen vertellen hoe hun school dit op zou pakken.
anoniem_371589 wijzigde dit bericht op 13-06-2019 22:26
0.36% gewijzigd
Franky77 schreef:
09-06-2019 21:40
Nope. Deze jongen heeft ouders die dat niet zullen doen (cultuur). (Juist ook daarom jeuken mijn handen). Ik krijg ook het gevoel dat school het met een sisser af willen laten lopen. Maar heb daar toch andere gevoelens bij, zeker omdat het steeds bal is met deze docent.
Dus als ik het goed begrijp was jij erbij?
Desalniette- schreef:
09-06-2019 21:13
Als de directrice vraagt of de klas zich nog veilig voelt, en de klas blijft stil, is dat in mijn ogen een heel LUID antwoord dat de klas zich niet veilig voelt. Niet met de docent én niet met de directrice.
Deze directrice is niet goed in haar vak.
Ik zeg: aankaarten of opstappen.
Dat vind ik ook. Te moeilijke vraag en teveel autoriteitsverschil. En dan een gesloten vraag: wel veilig of niet veilig.
Echt, hoe krijg je het verzonnen.
Lady*Voldemort schreef:
09-06-2019 21:44
Dus als ik het goed begrijp was jij erbij?
Ik zou best een dagje willen meelopen, maar ben bang dat mijn lieve puber dat geen goed idee vindt.

Tuurlijk niet, op basis van wat mijn zoon vertelt, maak ik een voorstelling. Misschien te gekleurd, maar wat hij vertelde (en eerder vertelde) voelt heel slecht.
Betty_Slocombe schreef:
09-06-2019 21:26
Ik vind het onwaarschijnlijk dat het zo gelopen is en ik ben beroepsmatig regelmatig in het VO te vinden.
Waarom? Hoe ‘hoort’ het te lopen? Dat wil ik graag weten.
Ik vind vooral de rol van directrice zeer onprofessioneel
Is er een ouderraad, een vertrouwenspersoon, iemand aan wie je dit voor kan leggen? Tevens zou je een en ander rechtstreeks aan de directrice kunnen voorleggen: ik heb gehoord dat mijnheer x in de klas een leerling geslagen heeft, en ben daar nogal van geschrokken. Mijn kind eveneens.
Waarom is hier niet op een andere manier aandacht aan geschonken?
Franky77 schreef:
09-06-2019 21:49
Waarom? Hoe ‘hoort’ het te lopen? Dat wil ik graag weten.
Niet zo, in elk geval. Docent op non-actief, dat ten eerste. Geen "directrice" (ik ken geen middelbare school waar iemand zo heet, maar goed) die in de klas komt vragen of kinderen zich veilig voelen. Ontslag is zeer waarschijnlijk, tenzij zelfverdediging van de docent.
Je was er niet bij. Als je handen jeuken, moet je er gewoon op gaan zitten. Als je geen vertrouwen hebt in de school of in de schoolleiding, dan maak je een afspraak met de directrice en zoek je een andere school voor je zoon.

Nogmaals, ik denk niet dat de directrice de hand boven het hoofd houdt van de docent. Ik vraag me af wat er echt gebeurd is.
anoniem_374651 wijzigde dit bericht op 09-06-2019 21:55
0.85% gewijzigd
Zou het een idee zijn om de mentor een email te sturen met de vraag of zij dit verhaal kent?

Wat ik uit jullie posts begrijp is dat het echt heel raar is als school er zo luchtig mee omgaat. (vind ik dus ook).
Franky77 schreef:
09-06-2019 21:54
Zou het een idee zijn om de mentor een email te sturen met de vraag of zij dit verhaal kent?

Wat ik uit jullie posts begrijp is dat het echt heel raar is als school er zo luchtig mee omgaat. (vind ik dus ook).
Niet mailen. Bellen. En even langsgaan
lilalinda schreef:
09-06-2019 21:56
Het is geen basisschool. Mailen en vragen om een afspraak of belafspraak.
lilalinda schreef:
09-06-2019 21:51
Ik vind vooral de rol van directrice zeer onprofessioneel
Ja, ik ook. En dat maakt dat ik voorzichtig wil handelen. Ik vertrouw mijn kind in wat hij vertelt, maar vind dit echt een raar verhaal.
lilalinda schreef:
Ik zou juist wel mailen en zo een afspraak maken.
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Franky77 schreef:
09-06-2019 21:40
Nope. Deze jongen heeft ouders die dat niet zullen doen (cultuur). (Juist ook daarom jeuken mijn handen). Ik krijg ook het gevoel dat school het met een sisser af willen laten lopen. Maar heb daar toch andere gevoelens bij, zeker omdat het steeds bal is met deze docent.
Ik vind dit een rare zin. Ik ken geen cultuur waarbij ouders het oké vinden als hun kind wordt geslagen op school. Ik ken wel lakse ouders, minder betrokken ouders. Dat is niet cultuurgebonden. Ik heb ook werkelijk geen idee aan welke cultuur ik moet denken.
Oei, ik zou dit niet accepteren en een gesprek aan gaan. Maar als de directrice niets doet dan weet ik niet wat jij nog wel kunt doen.
lilalinda schreef:
Ja, met een honkbalknuppel.

Zo werkt het toch niet op een VO-school? Bovendien kan het niks geen kwaad om de gemoederen even te laten bedaren voor je binnen komt stampen. TO heeft de info immers nu maar van één kant, en bruggers staan niet bekend om hun waarheidsliefde als het om een Stomme Leraar gaat.
Waarom triggert dit verhaal je zo? Onrechtvaardigheidsgevoel? WIl je de geslagen jongen redden? Wil je wraak nemen op de docent? Wat is het?
Franky77 schreef:
09-06-2019 21:54

Ik zou je verhaal hier inderdaad aan de mentor mailen en duidelijk maken dat je je zorgen maakt over de ontstane situatie.
Pavlovski schreef:
09-06-2019 22:01
Waarom triggert dit verhaal je zo? Onrechtvaardigheidsgevoel? WIl je de geslagen jongen redden? Wil je wraak nemen op de docent? Wat is het?
Veiligheid van de kinderen misschien? Daar zou het mij om te doen zijn. En een signaal dat geweld niet ongestraft mag blijven... en dat er volwassen mensen zijn die het voor (die vervelende stront) pubers opnemen. En hen geloven.
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Kia•Ora schreef:
09-06-2019 22:03
Veiligheid van de kinderen misschien? Daar zou het mij om te doen zijn. En een signaal dat geweld niet ongestraft mag blijven... en dat er volwassen mensen zijn die het voor (die vervelende stront) pubers opnemen. En hen geloven.
Oh ik zou inderdaad wel na gaan vragen. Maar niet meteen met een gestrekt been erin dus, want de waarheid zal zoals gewoonlijk wel weer ergens in het midden liggen. Dat is bij mijn zoon ook altijd zo als die weer eens overhoop heeft gelegen met een leraar. Hij zit op het SO dus ik word voor iedere scheet gebeld in plaats van dat ik er achteraan moet, en ik zeg altijd tegen beide partijen dat ik me nauwelijks kan voorstellen dat het aan één van beiden ligt. En ik heb uiteindelijk altijd gelijk.
Kia•Ora schreef:
09-06-2019 22:03
Ik ken geen school die een docent die een kind geslagen heeft op maandag op dinsdag gewoon weer voor de klas zou zetten. Geen enkele school. Dus of het verhaal is anders dan TO stelt, of TO's kind zit op de allerslechtste school van Nederland. Dan is de inspectie inlichten na een gesprek met de rector/teamleider ook geen gek idee.
Betty_Slocombe schreef:
09-06-2019 22:08
Ik ken geen school die een docent die een kind geslagen heeft op maandag op dinsdag gewoon weer voor de klas zou zetten. Geen enkele school. Dus of het verhaal is anders dan TO stelt, of TO's kind zit op de allerslechtste school van Nederland. Dan is de inspectie inlichten na een gesprek met de rector/teamleider ook geen gek idee.
Ik weet het, maar ik weet vanuit mijn werk ook dat er flink gefaald kan worden op gebieden waar dit niet zou moeten mogen en inspectie melding waardig en ik verwacht dat dit niet enkel in mijn beroepsgroep plaats vindt. Dus ook al zou ik het me niet kunnen voorstellen dat het gebeurt, ga ik er in beginsel vanuit dat mijn kind de waarheid vertelt (tenzij het zeer regelmatig liegt, maar dan nog zou ik het uitzoeken) en ga ik het uitzoeken. En zou ik het bespreekbaar maken met mentor. Lv, ik zou ook niet als een briesende stier binnenstormen, maar gewoon netjes de juiste paden bewandelen, mailen met mentor en een afspraak maken om dit te bespreken en vanuit daar de beslissing nemen voor een evt volgende stap. :)
Dat heeft niks te maken met liegen Kia. Kinderen van die leeftijd blinken nou eenmaal nog niet uit in objectiviteit, maar ze hebben wel leren roddelen dus soms worden verhalen mooier gemaakt dan ze zijn. In alle oprechte verontwaardiging natuurlijk, maar intussen kunnen ze dan een heel ander beeld schetsen. Dus wel serieus nemen inderdaad, en vragen wat er precies heeft plaatsgevonden, maar niet meteen voetstoots uitgaan van een enorme ranselpartij.
Lady*Voldemort schreef:
09-06-2019 22:21
Dat heeft niks te maken met liegen Kia. Kinderen van die leeftijd blinken nou eenmaal nog niet uit in objectiviteit, maar ze hebben wel leren roddelen dus soms worden verhalen mooier gemaakt dan ze zijn. In alle oprechte verontwaardiging natuurlijk, maar intussen kunnen ze dan een heel ander beeld schetsen. Dus wel serieus nemen inderdaad, en vragen wat er precies heeft plaatsgevonden, maar niet meteen voetstoots uitgaan van een enorme ranselpartij.
Misschien ga ik teveel van mijn eigen puber zijn uit hoor, ik werd niet zo gemakkelijk beïnvloed door de grote verhalen van klasgenoten. En ik zou dus vertellen zoals ik het gezien had. Maar meer pubers die dat niet kunnen dan wel, daar heb je gelijk in. Maar ik zou zoals deze jongen vertelt heeft, een flinke tik wel geloven. En dit vervolgens bespreken, ik ben wel van hoor en wederhoor. En vanuit daar bekijken wat ermee te doen :) . En heel hard hopen dat het schromelijk overdreven is.
Bedankt allemaal,
Idd tijd voor kant van het verhaal van de school. LV, Betty en Kia, bedankt voor jullie bijdragen. Staan nuttige dingen in voor de juiste mindset (open houding naar school). Ik post van de week hoe het verder is gelopen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven