Werk & Studie alle pijlers

Docent slaat brugger

09-06-2019 21:00 109 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon vertelde dat een docent een jongen uit zijn klas in het bijzijn van de klas een mep heeft verkocht. Volgens mijn zoon geen veeg, geen dreun, maar een flinke tik waar zijn kleine broertje van zou huilen (deze jongen deed dat overigens ook).

De directrice heeft de volgende dag met de klas gesproken. Samenvatting die zoon gaf: ze vroeg of de klas zich nog ‘veilig’ voelde bij deze docent. De kinderen bleven stil en dat was voor haar mogelijk een signaal dat het nog wel kan.

Ik hoor echter constant rare verhalen over deze docent: ongepaste opmerkingen, kleineren, beledigen... kortom: ik overweeg dit toch aan te kaarten.

Maar wat is gebruikelijk in een middelbare school? Wat ‘moet’ een school met zo een incident?

Hoop dat er hier Vo-docenten zijn die me willen vertellen hoe hun school dit op zou pakken.
anoniem_371589 wijzigde dit bericht op 13-06-2019 22:26
0.36% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik ben docent VO en de juiste weg zou zijn, als de docent echt een leerling heeft geslagen, hij een tijdje op non-actief wordt gezet.
Slaan is echt een no go. Sowieso kan je je als docent na zo’n incident niet meer fatsoenlijk vertonen in zo’n klas. Vaak zit er nog een heel verhaal achter.

De vertaling van je zoon mbt de rector lijkt me niet helemaal de correcte maar het is natuurlijk altijd de perceptie van een kind. Het lijkt me verstandig dat je hierover contact opneemt met de mentor. Vraag is echter: hoe voelt je zoon zich hieronder?
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Franky77 schreef:
09-06-2019 22:43
Bedankt allemaal,
Idd tijd voor kant van het verhaal van de school. LV, Betty en Kia, bedankt voor jullie bijdragen. Staan nuttige dingen in voor de juiste mindset (open houding naar school). Ik post van de week hoe het verder is gelopen.
Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben erg benieuwd naar het verhaal
Alle reacties Link kopieren
Gisselle schreef:
09-06-2019 22:55
Ik ben erg benieuwd naar het verhaal

Ik ook.
Franky77 schreef:
09-06-2019 21:54
Zou het een idee zijn om de mentor een email te sturen met de vraag of zij dit verhaal kent?
Dat lijkt me een goede eerste stap. Je zou ook direct de teamleider kunnen mailen.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dan dat de docent over zijn toeren was omdat de kinderen hem het bloed onder de nagels vandaan haalden en hij niet meer wist wat te doen.

Hij zal er over na moet denken of lesgeven aan kinderen van die leeftijd wel geschikt voor hem is.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Er zijn enorme tekorten in het onderwijs. Dan wordt er veel door de vingers gezien. Het is of een totaal ongeschikt persoon voor de klas of weken/maanden geen les, in sommige gevallen. Op de school van mijn dochter gebeuren ook hele rare dingen.
Alle reacties Link kopieren
Je kan je ook afvragen waarom hij zo flipt. Als jij als leerling je zo misdraagt;

https://youtu.be/NlxKGiFtL2I

En je ouders het prima vinden, de schooldirecteur niks doet, dan moet jij wel een soort heilige zijn als docent.
Sugar and spice, and everything nice.
Alle reacties Link kopieren
Kandijsuiker schreef:
10-06-2019 10:32
Je kan je ook afvragen waarom hij zo flipt. Als jij als leerling je zo misdraagt;

https://youtu.be/NlxKGiFtL2I

En je ouders het prima vinden, de schooldirecteur niks doet, dan moet jij wel een soort heilige zijn als docent.
Ga ergens anders lopen stoken
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad mailen/bellen met de mentor. Ik kan mij niet voorstellen dat een docent die echt heeft geslagen/geduwd/iets naar een leerling gooit/vul maar in, gehandhaafd blijft in het lesprogramma. Ik kan mij ook niet voorstellen dat als er iets heftigs is gebeurd in de les de ouders nog geen algemeen schrijven hebben ontvangen.

Het is wel goed om zelf even achter het volledige verhaal te gaan (en daarmee geef je ook een signaal af naar de mentor dat bepaalde zaken nog even opgepakt dienen te worden met de klas). Ik heb in mijn 16 jaar als leraar nog nooit meegemaakt dat een docent gehandhaafd werd na zo’n incident. Maar goed, ik heb ook nog nooit meegemaakt dat iemand daadwerkelijk een leerling heeft geslagen/geduwd. Wel talloze indianenverhalen. En ook in het geval van indianenverhalen zul je iets moeten met zo’n groep leerlingen.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
10-06-2019 11:55
Ga ergens anders lopen stoken
Ik stook niet?
Sugar and spice, and everything nice.
Alle reacties Link kopieren
lemoos2 schreef:
10-06-2019 13:56
Inderdaad mailen/bellen met de mentor. Ik kan mij niet voorstellen dat een docent die echt heeft geslagen/geduwd/iets naar een leerling gooit/vul maar in, gehandhaafd blijft in het lesprogramma. Ik kan mij ook niet voorstellen dat als er iets heftigs is gebeurd in de les de ouders nog geen algemeen schrijven hebben ontvangen.

Het is wel goed om zelf even achter het volledige verhaal te gaan (en daarmee geef je ook een signaal af naar de mentor dat bepaalde zaken nog even opgepakt dienen te worden met de klas). Ik heb in mijn 16 jaar als leraar nog nooit meegemaakt dat een docent gehandhaafd werd na zo’n incident. Maar goed, ik heb ook nog nooit meegemaakt dat iemand daadwerkelijk een leerling heeft geslagen/geduwd. Wel talloze indianenverhalen. En ook in het geval van indianenverhalen zul je iets moeten met zo’n groep leerlingen.
Bedankt, de reactie zoals jij beschrijft is ook wat ik zou verwachten àls er zo een incident was. Vind het echt raar, mijn zoon verzwijgt wel eens wat, maar iets volledig verzinnen zou me echt verbazen.
Goed punt dat de school er sowieso mee geholpen is met een bericht hierover.
Alle reacties Link kopieren
Franky77 schreef:
10-06-2019 19:08
Bedankt, de reactie zoals jij beschrijft is ook wat ik zou verwachten àls er zo een incident was. Vind het echt raar, mijn zoon verzwijgt wel eens wat, maar iets volledig verzinnen zou me echt verbazen.
Goed punt dat de school er sowieso mee geholpen is met een bericht hierover.
Verzinnen, liegen... wat anderen al schrijven. Kind gaat mee in de ‘groepshysterie’ of is serieus onder de indruk (ligt er ook helemaal aan wat ze gewend zijn op de basisschool). Ik zou het niet zo zwart-wit stellen als liegen/fantaseren versus de naakte waarheid. Het zijn echt nog guppies in de brugklas. Dat weten de docenten ook dus ze zullen echt niet raar opkijken van een mailtje. Ik kan mij ook nog situaties herinneren die in feite om helemaal niets gingen (Op maandag zegt een docent tegen een leerling het technieklokaal te verlaten omdat leerling herhaaldelijk veiligheidsvoorschriften negeert. Leerling vindt dat docent twintig minuten lang leerling tot in detail moet uitleggen waarom en daarbij de overige 25 leerlingen maar moet negeren met hun soldeerbouten, leraar belt conciërge om leerling te laten ophalen en weigert de geëiste exclusieve aandacht te geven. Op woensdag is de leerling al uit het lokaal geduwd en op vrijdag is zelfs de arm gebroken door een ‘volledig doorgeflipte’ docent techniek.)
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Wat moet een mentor hiermee? Dit soort vragen moet je niet zelf willen beantwoorden (als je het al weet) en gewoon doorspelen naar rector/manager, jouw baas.
Alle reacties Link kopieren
AngelEyes0192 schreef:
10-06-2019 19:32
Wat moet een mentor hiermee? Dit soort vragen moet je niet zelf willen beantwoorden (als je het al weet) en gewoon doorspelen naar rector/manager, jouw baas.
Ik zat zelf ook te twijfelen tussen mentor en afdelingsleider. Nu je het zo zegt, lijkt laatstgenoemde me beter.
anoniem_371589 wijzigde dit bericht op 10-06-2019 20:02
0.14% gewijzigd
Als de directrice met de kinderen heeft gesproken waarom wend je je dan tot de afdelingsleider en niet gewoon tot de directrice?
Alle reacties Link kopieren
Dubbel
Als dit in de klas van jouw kind is gebeurd waar jouw kind bij was is dit ook zéker wel jouw zaak.

Slaan is gewoon bij wet verboden. Sociale veiligheid is een heel normaal begrip in onderwijsland en slaan valt daar absoluut niet onder. Hoe het bij ons op school zou gaan: docent wordt per direct geschorst, en als blijkt dat alle verhalen kloppen daarna ontslagen. De klas zou kortdurend begeleid worden door en een vertrouwenspersoon of coördinator veilige school in samenwerking met de mentor. (Maar dit alles gebeurt helaas niet altijd, ik heb ook wel eens meegemaakt dat een school veel te laks omging met "mild" lichamelijk geweld. Ik denk dat dát eerder ingegeven is door het lerarentekort dan het slaan van de docent.)

Nu het erop lijkt dat op de school van jouw kind niet de juiste stappen gezet worden is het imo heel goed om daar achteraan te gaan. De mentor lijkt me niet de juiste persoon. Evt wel voor het uiten je zorgen om de klas, maar niet voor je vragen over (het handelen na) dit incident. Daarvoor zou ik contact opnemen met een hogergeplaatste. Mijn eerste ingeving is het schoolbestuur. Oftewel: leidinggevende van de op het oog falende directrice. Als de school in jouw ogen dan nog niet adequaat reageert kan je evt besluiten contact op te nemen met/een melding te maken bij de inspectie.
En Franky, heb je al contact gehad met school?
Alle reacties Link kopieren
Pavlovski schreef:
12-06-2019 07:55
En Franky, heb je al contact gehad met school?
(ook de reden, dat ik weer op dit topic klik)
Alle reacties Link kopieren
Pavlovski schreef:
12-06-2019 07:55
En Franky, heb je al contact gehad met school?
Ik heb gister gemaild naar de afdelingsleider. Nog geen reactie. Ik hou jullie op de hoogte.
Alle reacties Link kopieren
Waarom hangen er geen beveiligingscamera's in de klas? Wordt evt pesten etc. ook meteen gesignaleerd. Zolang de beelden binnem school blijven...
Sugar and spice, and everything nice.
Alle reacties Link kopieren
Kandijsuiker schreef:
12-06-2019 12:53
Waarom hangen er geen beveiligingscamera's in de klas? Wordt evt pesten etc. ook meteen gesignaleerd. Zolang de beelden binnem school blijven...
Dat laatste maakt niet uit. Het mag niet vanwege privacy en zulks...
We used to be friends...
Alle reacties Link kopieren
CourtneyTT schreef:
12-06-2019 13:07
Dat laatste maakt niet uit. Het mag niet vanwege privacy en zulks...
Privacy om te mogen slaan?

Leg uit aub.
Sugar and spice, and everything nice.
Alle reacties Link kopieren
Kandijsuiker schreef:
12-06-2019 13:23
Privacy om te mogen slaan?

Leg uit aub.
Privacy om te slaan? Waar slaat dat nu weer op?

Je mag mensen simpelweg niet zomaar 24/7 met camera's observeren. Hier bestaat wet- en regelgeving voor.
We used to be friends...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven