Kletstopiczondernaam deel I

maandag 10 juni 2019 om 12:18
Jammer dat ze je blij maakt met een dooie mus, want het ligt onderzoekstechnisch echt niet zo simpel. En dat zou Solo moeten weten. Het zou een tentamenvraag onderzoeksmethodiek kunnen zijn: tegen welke fundamentele problemen loop je aan als je dit wil onderzoeken.
.

maandag 10 juni 2019 om 12:25
impala schreef: ↑10-06-2019 12:05Als kind als het 3 of 4 is nog redelijk functioneert, ook al is het wat 'anders', is er toch geen reden voor een diagnose? Dat punt bereik je pas als hij niet meer mee kan komen én daar zelf last van krijgt.
Het kan uiteraard wel nuttig zijn je te verdiepen in tips en trucs voor het dealen met kinderen die wat anders zijn dan standaard.
Maar als dat kind nog redelijk functioneert doordat de ouders voortdurend de wereld van het kind aanpassen aan zijn behoeften, dan loopt het kind niet tegen zijn beperking aan en lijkt er zelfs geen beperking te zijn. Wanneer komt dan de tijd voor een diagnose?
maandag 10 juni 2019 om 12:26
Ik snap wat je zegt en ben het ermee eens. Maar je kunt zeggen dat wanneer ouders die noodzaak voelen, er iets aan de hand is. Vraag blijft in welke mate.
Het is complexe materie.
.
maandag 10 juni 2019 om 12:28
Die diagnoses zijn geen wetenschap, dat weet je.
Juist binnen ASS is het aantal mogelijkheden verminderd bij de DSM-5.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning

maandag 10 juni 2019 om 12:30
Flauw, want je doet net alsof er maar één juiste manier van onderzoek is.
Heel simpel: je kunt twee groepen met elkaar vergelijken: een groep met late diagnoses en een groep met vroege diagnoses.
Moet je natuurlijk nog kijken of die groepen verder een beetje vergelijkbaar zijn, maar in basis is het zo simpel als Coconuts schrijft.
David Dunning
David Dunning
maandag 10 juni 2019 om 12:31
Helaas niet. Maar genoeg hierover.Solomio schreef: ↑10-06-2019 12:30Flauw, want je doet net alsof er maar één juiste manier van onderzoek is.
Heel simpel: je kunt twee groepen met elkaar vergelijken: een groep met late diagnoses en een groep met vroege diagnoses.
Moet je natuurlijk nog kijken of die groepen verder een beetje vergelijkbaar zijn, maar in basis is het zo simpel als Coconuts schrijft.
.

maandag 10 juni 2019 om 12:33
Precies ja.Solomio schreef: ↑10-06-2019 12:30Flauw, want je doet net alsof er maar één juiste manier van onderzoek is.
maandag 10 juni 2019 om 12:33
Mijn kind kreeg pas problemen rond zijn 7e, maar was duidelijk vanaf zijn geboorte volstrekt anders dan anderen.impala schreef: ↑10-06-2019 12:05Als kind als het 3 of 4 is nog redelijk functioneert, ook al is het wat 'anders', is er toch geen reden voor een diagnose? Dat punt bereik je pas als hij niet meer mee kan komen én daar zelf last van krijgt.
Het kan uiteraard wel nuttig zijn je te verdiepen in tips en trucs voor het dealen met kinderen die wat anders zijn dan standaard.
Een eerdere diagnose had zeker een hoop ellende bespaard. Mss niet bij hem, wel bij mij.
David Dunning
David Dunning

maandag 10 juni 2019 om 12:35
En als die ouders dat niet doorhebben? De ouders uit mijn voorbeeld waren zich niet bewust van het feit dat zij continu de wereld aan hun kind aanpasten op een manier die echt afwijkt van de norm. En nu, mét de diagnose, voelen ze die behoefte nog steeds. Wereld van het kind wordt groter en groter en dus steeds meer mensen worden gevraagd daarin mee te doen.

maandag 10 juni 2019 om 12:36
Ik denk mss wel bij beide.
Een vroege diagnose had voor zowel mij als mijn ouders en omgeving verschil kunnen maken.
maandag 10 juni 2019 om 12:38
En dit is dus voor ouders zoals ik het ladtigste om mee te dealen: de oordelen van buitenstaanders.Andersom schreef: ↑10-06-2019 12:35En als die ouders dat niet doorhebben? De ouders uit mijn voorbeeld waren zich niet bewust van het feit dat zij continu de wereld aan hun kind aanpasten op een manier die echt afwijkt van de norm. En nu, mét de diagnose, voelen ze die behoefte nog steeds. Wereld van het kind wordt groter en groter en dus steeds meer mensen worden gevraagd daarin mee te doen.
Mijn kind moet ook een aangepaste wereld hebben, omdat hij zich niet kán aanpassen.
Geloof me, de meeste ouders willen heel graag dat hun kind groeit en zijn vleugels uitslaat.
David Dunning
David Dunning

maandag 10 juni 2019 om 12:41
Ok de rest moet er maar overheen lezen dan.
Jij zei eerder zelf dat niet vast staat dat ass perse aangeboren is. En dat je er misschien ook wel vanaf kan komen, omdat je niet meer aan de criteria voldoet. Of omgekeerd.
Alleen dát al levert een probleem op bij dit onderzoek. Want wie zegt dat iemand met een late diagnose vroeger ook al ass 'had'? En baat zou hebben gehad bij een vroege diagnose, die wellicht toen niet eens te stellen zou zijn geweest.
En dat is nog maar 1 knelpunt.
Een ander is de 'vaagheid' en de ontwikkeling van de diagnose an sich. Die nu ook anders wordt gesteld dan vroeger. Waardoor vroege (dus oudere) diagnoses niet 1 op 1 te vergelijken zijn met nieuwere (late) diagnoses.
Het is ook niet zo dat een diagnose iets exacts is. De ene psych zal de diagnose wel stellen, maar de ander misschien niet. Ik was voor mijn psych ook een arbitrair geval.
En zo zijn er meer problemen.
impala wijzigde dit bericht op 10-06-2019 12:46
28.60% gewijzigd
.

maandag 10 juni 2019 om 12:44
Dat zoek je van te voren uit. Bij mij was het duidelijk dat ik al vanaf dat ik klein was wel iets had, zeg maar. Alleen niemand wist wat. Late diagnose gekregen. Zo'n gevallen zijn er natuurlijk meer.impala schreef: ↑10-06-2019 12:41Ok de rest moet er maar overheen lezen dan.
Jij zei eerder zelf dat niet niet vast staat dat ass perse aangeboren is. En dat je er misschien ook wel vanaf kan komen, omdat je niet meer aan de criteria voldoet. Of omgekeerd.
Alleen dát al levert een probleem op bij dit onderzoek. Want wie zegt dat iemand met een late diagnose vroeger ook al ass 'had'? En baat zou hebben gehad bij een vroege diagnose, die wellicht toen niet eens te stellen zou zijn geweest.

maandag 10 juni 2019 om 12:47
Solomio schreef: ↑10-06-2019 12:38En dit is dus voor ouders zoals ik het ladtigste om mee te dealen: de oordelen van buitenstaanders.
Mijn kind moet ook een aangepaste wereld hebben, omdat hij zich niet kán aanpassen.
Geloof me, de meeste ouders willen heel graag dat hun kind groeit en zijn vleugels uitslaat.
Maar jij bent wel zo reëel dat je niet verwacht dat alle andere kinderen uit die wereld zich aanpassen aan je kind. Dat verwachten deze ouders dus wel. Kind volgt regulier onderwijs waar de andere kinderen ook gewoon goed zijn zoals ze zijn.
En die kinderen kunnen best rekening houden dat het meest rechtse haakje van de kapstok vrijgehouden wordt voor dat kind. Maar we kunnen niet van de hele klas verwachten dat ze allemaal een vast plekje op de kapstok gaan gebruiken. Daar zal het kind met autisme zich toch aan moeten passen aan de normen van school.
Op deze school is de norm dus dat er geen eigen plekjes, stoelen, tafels etc zijn.
maandag 10 juni 2019 om 12:49
Niemand kan met zekerheid zeggen dat jij ass 'hebt'. Al helemaal niet dat jouw problemen daardoor zijn ontstaan. Dat zijn allemaal aannames, gebaseerd op weer andere aannames. Vaak werkzame aannames, maar ook dat staat niet vast en zeker niet per individu.Coconuts12 schreef: ↑10-06-2019 12:44Dat zoek je van te voren uit. Bij mij was het duidelijk dat ik al vanaf dat ik klein was wel iets had, zeg maar. Alleen niemand wist wat. Late diagnose gekregen. Zo'n gevallen zijn er natuurlijk meer.
Sorry als ik je in de war breng, kan er niks anders van maken.
.
maandag 10 juni 2019 om 12:53
Waarom eigenlijk niet? Ik denk dat dat sowieso wel rust zal geven in een klas, assers of niet.Andersom schreef: ↑10-06-2019 12:47Maar jij bent wel zo reëel dat je niet verwacht dat alle andere kinderen uit die wereld zich aanpassen aan je kind. Dat verwachten deze ouders dus wel. Kind volgt regulier onderwijs waar de andere kinderen ook gewoon goed zijn zoals ze zijn.
En die kinderen kunnen best rekening houden dat het meest rechtse haakje van de kapstok vrijgehouden wordt voor dat kind. Maar we kunnen niet van de hele klas verwachten dat ze allemaal een vast plekje op de kapstok gaan gebruiken. Daar zal het kind met autisme zich toch aan moeten passen aan de normen van school.
Op deze school is de norm dus dat er geen eigen plekjes, stoelen, tafels etc zijn.
Ah ik snap het al: om kinderen te leren dat je later ook geen eigen plekje hebt. Maar een school is toch ook niet de echte wereld? Ik hoef mijn vinger ook niet op te steken als ik op mijn werk naar de wc wil.
Zolang de regels maar voor elk kind hetzelfde zijn, zie ik geen probleem.
impala wijzigde dit bericht op 10-06-2019 13:02
15.25% gewijzigd
.

maandag 10 juni 2019 om 12:53
Ik heb NLD, tot nog toe. Maar die problemen waren achteraf toch heel duidelijk daardoor. Fijn dat je dat even in twijfel trekt.
maandag 10 juni 2019 om 12:59
Ik trek je problemem niet in twijfel. Ik zeg alleen dat die diagnoses geen keiharde waarheid zijn.Coconuts12 schreef: ↑10-06-2019 12:53Ik heb NLD, tot nog toe. Maar die problemen waren achteraf toch heel duidelijk daardoor. Fijn dat je dat even in twijfel trekt.
Voel je ajb niet aangevallen. Als ik al iets aanval, is het de 'wetenschap' en mensen die dat ten onrechte als onbetwistbare waarheid presenteren.
.

maandag 10 juni 2019 om 13:01
maandag 10 juni 2019 om 13:38
Klopt.
Hoewel.
Het wordt alleen in benaming makkelijker.
Ze hadden het volgens mij beter 'JouwSpecifiekeASS', kunnen noemen vanwege al die verschillende problemen waar elke ASSer er een aantal van heeft en waar hij/zij vervolgens door allerlei persoonlijke variabelen weer beter of minder goed mee kan leren dealen. Wat allemaal in het ideale geval zou moeten leiden tot een behandeling op maat voor 'JouwSpecifiekeASS'.
Ik zie daarin wel verschil met de PDD-NOS-diagnose van de oudste, 15 jaar geleden: jij hebt PDD-NOS, dus heb je deze problemen, dus dit is je handleiding. Bij hem hebben we als ouders op school flink moeten knokken om duidelijk te maken dat hij volgens ons 'DeZoonsSpecifiekePDD-NOS' had.

maandag 10 juni 2019 om 13:49
impala schreef: ↑10-06-2019 12:53Waarom eigenlijk niet? Ik denk dat dat sowieso wel rust zal geven in een klas, assers of niet.
Ah ik snap het al: om kinderen te leren dat je later ook geen eigen plekje hebt. Maar een school is toch ook niet de echte wereld? Ik hoef mijn vinger ook niet op te steken als ik op mijn werk naar de wc wil.
Zolang de regels maar voor elk kind hetzelfde zijn, zie ik geen probleem.
In een klas assers geeft het misschien wel rust, dat weet ik niet. In regulier basisonderwijs leren kinderen veel beter delen en onderdeel van een groep zijn door alles veel minder te individualiseren.
Ik merk op deze school echt een verschil met andere scholen waar ik eerder werkte. Kinderen in groep 3/4 hebben geen eigen potlood of gum. Ze pakken dat uit de bak, zijn ze iets kwijt pakken ze een nieuwe, is hun potlood niet meer scherp wisselen ze dat om. Alle gevonden potloden/gummen gaan terug in de bak. We hoeven zelden nieuwe te pakken. Voor 20 kinderen circuleren er ongeveer 30 stuks van alles. We hebben dus ook zelden conflicten over wat van jou is en wat van mij is. Kinderen hoeven dus ook nooit te zoeken naar hun spullen, hoeven zich nooit te schamen als ze weer eens hun potlood niet kunnen vinden.
Ik werkte hiervoor op een school waar de juf echt extreem overal namen op schreef een boos werd op het kind dat dan vijf gummen kwijt raakte, en ondertussen werd ze dan weer niet boos op een kind dat er drie in zijn etui had, (waar de namen van af gepoetst waren)

Het geeft ons dus minder werk, de kinderen minder conflicten, een beter saamhorigheidsgevoel etc.
En er zal best een theorie zijn die het tegendeel beweerd. Alleen dit past bij onze school, bij de leerlingen, de leerkrachten en daarom pas ik er weer zo goed.