Werk & Studie alle pijlers

Ik mis vrouwen in bepaalde beroepen

16-06-2019 11:25 1088 berichten
Alle reacties Link kopieren
De emancipatie is een feit en vrouwen eisen hun plaats op in allerlei beroepen. En terecht. Dat voorop.

Maar waarom zie ik dan zo weinig vrouwen die stratenmaker zijn, of bouwvakker, of vuilnisman, en als ik de plantsoenendienst bezig zie, met het onderhoud van openbaar groen, zijn het eigenlijk ook alleen maar mannen.

Is daar een reden voor? Worden alle vrouwen die staan te trappelen om stratenmaker te worden, of vuilnisman, gewoonweg gediscrimineerd, of ZIJN er geen vrouwen die die beroepen ambiëren, en zo nee, waarom niet? Want emancipatie hoort toch ook in DIE beroepen door te dringen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
En voor baantjes in de bouw hoeven we waarschijnlijk niet echt op de barricades of zo. Misschien dat de zichtbare bilspleet van de vrouw wel wat afleidend werkt voor de mannelijke collega's, dat zou dan weer wel kunnen.
Blondie456 schreef:
16-06-2019 18:05
Ik word zo moe van dat gender neutrale geneuzel van tegenwoordig. Er is verschil in mannen en vrouwen en je geaardheid hangt daar ook van af. Mannen in vrouwelijke beroepen zijn vaak homo. ik heb op de kapperschool gezeten en die paar mannen op de opleiding die waren of homo of ze namen de herenkapsalon van hun vader over. Als je op vakantie gaat en je hebt een steward dan is hij 9 van de tien keer ook homo. Nou eigenlijk 10 van de 10 keer.
En een homo is geen man?
Wat is precies je punt?
Mater tua tam obesa est ut cum Romae est urbs habet octo colles!
pejeka schreef:
16-06-2019 18:08
Hoeveel vrouwen zijn er dakdekker of stratenmaker? En hoeveel mannen zijn er dakdekker of medisch medewerker?
Dat vroeg ik niet.
Jij wil weten waarom mensen minder vaak een beroep kiezen dat buiten hun genderrol ligt.
Nou, beantwoord het dan zelf eens.
-jolijn- schreef:
16-06-2019 18:08
En voor baantjes in de bouw hoeven we waarschijnlijk niet echt op de barricades of zo. Misschien dat de zichtbare bilspleet van de vrouw wel wat afleidend werkt voor de mannelijke collega's, dat zou dan weer wel kunnen.
Wat is er afleidend aan een bilspleet? Ik vind het in alle gevallen ordinair en onsmakelijk en allerminst opwindend.
Ik krijg ineens visioenen van Aletta Jacobs die actie voert om als vrouw naar de universiteit te mogen, en dat pejeka er dan met een opgeheven vingertje bijstaat en zegt: "zolang je niet eerst naar de technische school wil en putjesschepper wil nodig, ben je alleen maar selectief feministisch".

Feminisme = keuze hebben om te zijn wie je bent. Niet om een man te zijn. Niet om aan pejeka's normen te voldoen. Niet om net als pejeka's moeder te zijn. Maar gewoon, dat er niet allerlei deuren voor je gesloten zijn vanwege het simpele feit dat je met een vagina geboren bent. En dat je zelf mag kiezen welke deur je vervolgens neemt. Waarom vind je dat zo moeilijk pejeka? Waarom zoek je maar naar drogredenen om vrouwen inconsequent, verwend, etc. te noemen?
pejeka schreef:
16-06-2019 18:03
Iedereen hier, en ook in de rest van de samenleving, heeft zijn of haar mening ergens over en zoekt die ofwel bevestigd te zien ofwel door argumenten weerlegd te zien. En in dit topic is het jammere dat ik nog steeds geen argumenten heb gekregen om mijn mening te herzien: dat vrouwen gewoon geen zin hebben in fysiek werk. Ik heb hele ladingen postjes over me heen gekregen met van alles wat er omheen draait, maar ik weet nog steeds niet waarom er zo weinig vrouwelijke stratenmakers en dakdekkers zijn en waarom de emancipatie zich met name lijkt uit te strekken tot administratief werk. Misschien ligt de fout bij de werkgevers (aannemers e.d.) en worden vrouwen die dit werk willen doen, vreselijk gediscrimineerd en dat is dan schandalig. Misschien ook zijn er geen kandidaten en dan vraag ik me af: waarom niet?

Toch heb ik al een aantal verklaringen voorbij zien komen. Ten eerste: wie heeft er eigenlijk wél zin in fysiek zwaar werk? De meeste mensen ambiëren geen carrière als vuilnisman of stratenmaker, ook mannen niet. Ten tweede: de mensen die dat werk nu doen, zijn meestal lageropgeleiden. De emancipatie waar jij het over hebt, komt veel meer voor bij hogeropgeleiden.
SPQR schreef:
16-06-2019 18:09
En een homo is geen man?
Wat is precies je punt?
ik heb er geen problemen mee want ik heb al vaker gezegd hier op het forum dat ik een homostel als vrienden heb. nee, ik vind het geen echte mannen. Het homostel zelf niet want en zijn zoals ze zelf zeggen geen hij of een zij. Ze noemen zichzelf hetjes.
pejeka schreef:
16-06-2019 18:12
Wat is er afleidend aan een bilspleet? Ik vind het in alle gevallen ordinair en onsmakelijk en allerminst opwindend.
Je bedoelt bilspleten van mannen, neem ik aan? Daar valt volgens mij ook geen enkele heteroseksuele vrouw op.
Maar die van vrouwen... tja... zijn er nog mannen die op vrouwen vallen in de zaal? Jury?
nerdopviva schreef:
16-06-2019 18:13
Toch heb ik al een aantal verklaringen voorbij zien komen. Ten eerste: wie heeft er eigenlijk wél zin in fysiek zwaar werk? De meeste mensen ambiëren geen carrière als vuilnisman of stratenmaker, ook mannen niet. Ten tweede: de mensen die dat werk nu doen, zijn meestal lageropgeleiden. De emancipatie waar jij het over hebt, komt veel meer voor bij hogeropgeleiden.
En het walgelijke denigrerende gebruik van verkleinwoorden. Postjes, baantjes, jurkjes.

Punt gemaakt hoor jochie.
Ga nu maar gauw met je lego spelen.
Blondie456 schreef:
16-06-2019 18:14
ik heb er geen problemen mee want ik heb al vaker gezegd hier op het forum dat ik een homostel als vrienden heb. nee, ik vind het geen echte mannen. Het homostel zelf niet want en zijn zoals ze zelf zeggen geen hij of een zij. Ze noemen zichzelf hetjes.
Goh. Boeiend :P
nerdopviva schreef:
16-06-2019 18:13
Genoeg mannen die goed zijn met hun handen en een loopbaan als stratenmaker, tegelzetter, dakdekker, stucadoor, enz. ambiëren. Ze leren er zelfs voor. Echt niet dat die tegen hun zin in die banen terechtkomen. En er zijn toch ook lager opgeleide vrouwen? Waarom zouden die niet deel hoeven nemen aan de emancipatie, en is dat uitsluitend van toepassing op hoger opgeleiden?
pejeka schreef:
16-06-2019 17:55
Alle mensen, vrouwen én mannen, kunnen zeuren. En dat doen ze ook bij tijd en wijle. Maar het valt natuurlijk wél op, dat met name banen waar fysieke inspanning voor nodig is, geschuwd worden door vrouwen.
Verpleging/verzorging geen fysiek zwaar werk?
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
SPQR schreef:
16-06-2019 18:16
Goh. Boeiend :P
Je vroeg er zelf om en nee een homo zie ik niet als een echte man. Sorry Pejeka.
Verpleging, schoonmaak, horeca, boerenbedrijf, kinderopvang... Je bewering dat vrouwen fysiek werk schuwen is zo overduidelijk onwaar dat het komisch zou zijn als het niet zo afgedraaid misogyn was.
This is an unacceptable timeline
Lorelai schreef:
16-06-2019 17:56
Weet je wat het is, Pejeka: je snijdt in mijn ogen een heel interessant onderwerp aan waar best veel dingen over te zeggen zijn. En er wordt ook serieus over nagedacht en gepost. Maar de ‘vragen’ die jij daar ‘gewoon’ over hebt, zijn geen open vragen van iemand die geïnteresseerd is in hoe dergelijke mechanismen werken. Jij hebt je mening al klaar en gebruikt de (soms serieuze en kwetsbare) reactie van mensen als voorzet om die vaststaande mening van je erin te knallen. En dat is geen eerlijke manier van discussiëren. Ik wil daar mijn energie niet aan verspillen.

Daarnaast komt jouw mening in de talloze variaties op dit thema altijd ongeveer hier op neer: het is de schuld van individuele vrouwen zelf, sowieso. Dat misogyne wereldbeeld is de basis van al jouw reacties, of die van het personage dat je hebt gecreëerd. Ik heb niet de illusie dat doordachte reacties, van mij of van anderen, daar iets aan veranderen. Dat maakt dat ik, als ik je lees, maar wat om je grinnik, en me niet uitgenodigd voel inhoudelijk op je te reageren.
Dat laatste heb ik ook steeds vaker! :cheers:
De collega(V) die maar liefst 8 uur minder dan haar man werkt, tennist en koffiedrinkt kennen we nu wel.
De vrouwelijke Cruella DeVille (neem ik dan maar even aan voor het gemak) die Pejeka van centjes voorziet heeft zijn/haar leven grondig verpest. Nog even volhouden Pejeka, wat doe jij eigenlijk in een kantoortuin? Waarom ben je geen stratenmaker geworden?

Geef daar nou eens serieus antwoord op. (ik ben bang dat je daar liever je vingers niet aan brandt, stel me eens teleur!?)
pejeka schreef:
16-06-2019 18:17
Genoeg mannen die goed zijn met hun handen en een loopbaan als stratenmaker, tegelzetter, dakdekker, stucadoor, enz. ambiëren. Ze leren er zelfs voor. Echt niet dat die tegen hun zin in die banen terechtkomen. En er zijn toch ook lager opgeleide vrouwen? Waarom zouden die niet deel hoeven nemen aan de emancipatie, en is dat uitsluitend van toepassing op hoger opgeleiden?
Ga maandag naar een kappersschool of mbo welzijn & zorg en laat de dames een enquête invullen. Dan weet je het.
Solomio schreef:
Verpleging/verzorging geen fysiek zwaar werk?
Tuurlijk wel. En dat wordt door zowel mannen als vrouwen gedaan. Mijn simpele vraag is: waarom zie ik, alle emancipatie ten spijt, maar zelden (of eigenlijk vrijwel nooit) vrouwelijke dakdekkers, stratenmakers, vuilnismannen, huisschilders, enz.?
Voor ik bijlees: ik kom uit een familie waar iedereen zwaar lichamelijk werk deed of doet. En een ding is me als kind altijd voorgehouden: zorg dat je, als het enigszins kan, ander werk gaat doen dan wij. De meeste metselaars, stratenmakers of vuilnismannen vinden hun werk eerzaam en prima, maar het is niet een droomberoep.
Dus wat ik vooral zie is dat steeds minder mannen zwaar werk doen en dat vrouwen er niet mee beginnen. Uiteraard alle uitzonderingen daargelaten.

Maar goed, dat was zeker niet de bedoeling van dit topic.
pejeka schreef:
Genoeg vrouwen die graag verzorgend bezig zijn en een loopbaan als verzorgende, pedagogisch medewerker of activiteitenbegeleider ambiëren. Ze leren er zelfs voor. Echt niet dat die tegen hun zin in die banen terechtkomen. En er zijn toch ook lager opgeleide mannen? Waarom zouden die niet deel hoeven nemen aan de emancipatie en is dat uitsluitend van toepassing op hoger opgeleiden?
pejeka schreef:
16-06-2019 18:20
Tuurlijk wel. En dat wordt door zowel mannen als vrouwen gedaan. Mijn simpele vraag is: waarom zie ik, alle emancipatie ten spijt, maar zelden (of eigenlijk vrijwel nooit) vrouwelijke dakdekkers, stratenmakers, vuilnismannen, huisschilders, enz.?
Heb je die enquête nou al gemaakt?

En waarom werk je zelf niet als schoonmaker?
pejeka schreef:

Genoeg mannen? Daar geloof ik helemaal niets van. Waarom klagen ze dan massaal (terecht) over het zware werk? En het blijkt gewoon uit onderzoek dat de emancipatie nog niet helemaal is doorgedrongen tot de lagere sociale klasse.
pejeka schreef:
S0ommige beroepen zijn fysiek gewoon te zwaar voor een vrouw. En het verschil tussen mannen en vrouwen en nee ik geloof net als Donna niet dat het komt door verschil in opvoeding.
pejeka schreef:
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2016/11 ... gopleiding

Niet waar trouwens. In de zorg werken weinig mannen. Dus aan het bed. Verzorgende, helpende, verpleegkundige. Ik heb het niet over artsen.

Dus....waarom schuwen mannen fysiek werk ook?
Wat Betty schrijft: er zijn nu eenmaal minder mensen die per se vuilnisman e.d. willen worden. Als vrouw moet je het dan én graag willen én ook nog eens een bepaalde barrière doorbreken, vreemde opmerkingen op de koop toe nemen, m.a.w. de gewoonte doorbreken. Daar moet je maar zin in hebben.
vuilnisman is trouwens een uitstervend beroep.
wij slapen nooit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven