Werk & Studie alle pijlers

Ik mis vrouwen in bepaalde beroepen

16-06-2019 11:25 1088 berichten
Alle reacties Link kopieren
De emancipatie is een feit en vrouwen eisen hun plaats op in allerlei beroepen. En terecht. Dat voorop.

Maar waarom zie ik dan zo weinig vrouwen die stratenmaker zijn, of bouwvakker, of vuilnisman, en als ik de plantsoenendienst bezig zie, met het onderhoud van openbaar groen, zijn het eigenlijk ook alleen maar mannen.

Is daar een reden voor? Worden alle vrouwen die staan te trappelen om stratenmaker te worden, of vuilnisman, gewoonweg gediscrimineerd, of ZIJN er geen vrouwen die die beroepen ambiëren, en zo nee, waarom niet? Want emancipatie hoort toch ook in DIE beroepen door te dringen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Betty_Slocombe schreef:
16-06-2019 18:33
En homo's zijn geen mannen, blijkbaar.
Wat een geschenk is dit forum toch. In het echte leven moet je moeite doen om dit soort meningen te horen, hier kun je ze gewoon zomaar lezen.
Mijn kaak ligt nog op de grond, hoewel ik had kunnen weten dat Blondie zo denkt.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
In een land als bijvoorbeeld Indonesië zie je juist dat de vrouwen al het zware sjouwwerk doen. Die lopen dan met stenen op hun hoofd naar een man toe en die man legt zo’n steen dan goed.
Dus misschien is het zo dat “ te zwaar voor een vrouw “ geldt in landen waar het leven goed is, waar ( vervolg) opleidingen ook door vrouwen gevolgd worden.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Dahlia74 schreef:
16-06-2019 12:47
Ik bedoel niet de vaardigheid an sich, maar wel dat ik het normaal vind ik dat "mannen"werk doe. Iets wat anderen bijzonder vinden. Bij ons thuis werd er nauwelijks onderscheid gemaakt tussen mannen en vrouwenwerk. En er was veel mannenwerk, mijn ouders hadden een agrarisch bedrijf.
Ah zo.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
En hier bij de plantsoenendienst werken er echt ook vrouwen, hoor.
SPQR schreef:
16-06-2019 18:54
Schuwt dus fysiek werk.
Duidelijk
En volgens Blondie geen echte man.

Maar verder is de emancipatie echt een feit hoor mensen!
Pejeka, je kent niet eens stratenmakers of metselaars, net als heel veel andere forummers. Alleen wanneer ze "het mannetje" zijn dat je via-via inhuurt om een of ander klusje uit te voeren, maar voor de rest is er geen sprake van enige vorm van interesse of belangstelling, want dan zou dit topic nooit zo geopend zijn.
pejeka schreef:
16-06-2019 18:39
Maar waarom is het dan een probleem dat er "te weinig vrouwen" in topposities zouden zijn? Immers, de vrouwen hebben gewoon de rechten. Alleen pakt het in de praktijk anders uit.

Nee dat is wederom onzin. Er zijn te weinig vrouwen in topposities OMDAT ze ongelijk behandelt worden, en niet omdat ze dat niet zouden willen. Het probleem is dus de reden waarom.

Dat 'in de de praktijk anders uitpakken' is een enorm verkeerd argument. Homo's worden in praktijk nou eenmaal ook in elkaar geslagen. Verwijs je dan ook naar de praktijk als zijnde de correcte maatstaf omdat het nou eenmaal zo is?
Waarom zijn er zo weinig mannen die achter de kassa zitten ? Studenten, dat dan nog wel, maar geen 1 lang volwassen vent die bij de Jumbo achter de kassa zit, of bij de Hema....
pejeka schreef:
16-06-2019 18:49
Ik vind het heel grappig dat vele medeforummers het onderwerp van mijn vraag steeds weer richting zijpaden trachten te leiden. Ik had zo graag een antwoord gehad op een op zich hele simpele vraag: waarom zijn er zo weinig vrouwelijke stratenmakers, dakdekkers, huisschilders, timmerlieden, enz.

Maar in plaats van een antwoord, komen er wedervragen of argumenten die er niks mee te maken hebben, met die vraag van me.

Begrijp me goed, er kan een hele goede reden zijn. Stel dat er meiden zijn die vol vuur de opleiding tot stratenmaker hebben gevolgd op het beroepsonderwijs, maar die gewoonweg niet aangenomen worden omdat ze vrouw zijn, dan is dat schandalig. Dus die invalshoek had ik ook in gedachten.

Maar helaas.

Dat komt omdat anderen haarfijn aanvoelen dat jij hele onzuivere motieven en denkbeelden hebt bij het stellen van die 'simpele vraag'. Ik heb je voorgaande simpele vraag ook simpel beantwoord toch? Wat wil je nog meer weten?
Blondie456 schreef:
16-06-2019 18:44
Ik lees Pejeka al heel lang en volgens mij heeft hij een kantoorbaan.
Dan zou het niet bepaald te prijzen zijn dat Pejeka het luizenbaantje afpikt van een vrouwtje dat in een leuk jurkje en op kekke schoentjes parttime wat rondlummelt op kantoor en klaagt over haar salaris en werktijden.
Pejeka, ga liever fulltime iets nuttigs doen om een voorbeeld te stellen (dakdekken, stratenmaken...). Maar ja, je snapt je eigen stellingen niet zo goed, nietwaar?
pejeka schreef:
16-06-2019 18:49
Ik vind het heel grappig dat vele medeforummers het onderwerp van mijn vraag steeds weer richting zijpaden trachten te leiden. Ik had zo graag een antwoord gehad op een op zich hele simpele vraag: waarom zijn er zo weinig vrouwelijke stratenmakers, dakdekkers, huisschilders, timmerlieden, enz.

Maar in plaats van een antwoord, komen er wedervragen of argumenten die er niks mee te maken hebben, met die vraag van me.

Begrijp me goed, er kan een hele goede reden zijn. Stel dat er meiden zijn die vol vuur de opleiding tot stratenmaker hebben gevolgd op het beroepsonderwijs, maar die gewoonweg niet aangenomen worden omdat ze vrouw zijn, dan is dat schandalig. Dus die invalshoek had ik ook in gedachten.

Maar helaas.
I rest my case. Wat een lulkoek. Je hebt al honderd keer antwoord gekregen op je vraag. Dat je die antwoorden niet snapt, pleit niet bepaald voor je intelligentie. Bovendien is je laatste alinea een regelrecht zwaktebod. Even gauw een andere draai aan de discussie geven omdat je door je argumenten heen bent.
Sorry, je bent geen serieuze discussiepartner.
sri-is-back-now wijzigde dit bericht op 16-06-2019 19:07
19.10% gewijzigd
If we winter this one out, we can summer anywhere - Seamus Healey.
Vrouwen zijn per definitie beter in vrijwel alle beroepen. Ik denk dat mannen blij mogen zijn dat er nog wat banen overblijven die vrouwen doorgaans niet ambiëren.
blijfgewoonbianca schreef:
16-06-2019 19:00
Waarom zijn er zo weinig mannen die achter de kassa zitten ? Studenten, dat dan nog wel, maar geen 1 lang volwassen vent die bij de Jumbo achter de kassa zit, of bij de Hema....
omdat mensen (consumenten) dat prettiger vinden. winkelketens hebben hier wel hun onderzoek naar gedaan lijkt me. vaak zijn er een aantal jonge mannen in de winkel maar transactie contact is vaak met jonge vrouwen.

jonge mannen doen vakken vullen of in het magazijn.
SHIFTY schreef:
16-06-2019 19:04
Dat komt omdat anderen haarfijn aanvoelen dat jij hele onzuivere motieven en denkbeelden hebt bij het stellen van die 'simpele vraag'. Ik heb je voorgaande simpele vraag ook simpel beantwoord toch? Wat wil je nog meer weten?
Wat is er onzuiver aan het stellen van een open vraag?
SHIFTY schreef:
16-06-2019 19:00
Nee dat is wederom onzin. Er zijn te weinig vrouwen in topposities OMDAT ze ongelijk behandelt worden, en niet omdat ze dat niet zouden willen. Het probleem is dus de reden waarom.

Dat 'in de de praktijk anders uitpakken' is een enorm verkeerd argument. Homo's worden in praktijk nou eenmaal ook in elkaar geslagen. Verwijs je dan ook naar de praktijk als zijnde de correcte maatstaf omdat het nou eenmaal zo is?
Ik geloof daar dus niet zo in (vetgemaakte gedeelte). Ik denk dat vrouwen wel in topposities kunnen komen als ze dat willen, alleen veel vrouwen zijn niet bereid om (extreme) investeringen daar voor te doen, vaak in ieder geval niet als er kinderen komen.
pejeka schreef:
16-06-2019 19:11
Waarom ben jij geen stratenmaker?
Waarom zouden vrouwen geen stratenmaker willen worden?
Zou het kunnen dat vrouwen dezelfde redenen hebben als jij om geen stratenmaker te willen worden?
Ben jij nu ook ongeëmancipeerd?
Vragen, vragen, vragen.
:bye:
Mater tua tam obesa est ut cum Romae est urbs habet octo colles!
Betty_Slocombe schreef:
16-06-2019 19:14
Waarom ben jij geen stratenmaker?
Waarom zouden vrouwen geen stratenmaker willen worden?
Zou het kunnen dat vrouwen dezelfde redenen hebben als jij om geen stratenmaker te willen worden?
Ben jij nu ook ongeëmancipeerd?
Vragen, vragen, vragen.
Ik weet niet waarom vrouwen geen stratenmaker willen worden en veel mannen wel. Weet jij het?
Ariellle schreef:
16-06-2019 19:13
Ik geloof daar dus niet zo in (vetgemaakte gedeelte). Ik denk dat vrouwen wel in topposities kunnen komen als ze dat willen, alleen veel vrouwen zijn niet bereid om (extreme) investeringen daar voor te doen, vaak in ieder geval niet als er kinderen komen.
Omdat je er als vrouw op afgerekend wordt dat je fulltime werkt als je kinderen hebt en als je geen kinderen wil dan word je op dat feit afgerekend.
Mannen eigenlijk niet.
pejeka schreef:
16-06-2019 19:16
Ik weet niet waarom vrouwen geen stratenmaker willen worden en veel mannen wel. Weet jij het?
Op deze wijze kan ik geen gesprek voeren. Jij neemt mij niet serieus als gesprekspartner.
pejeka schreef:
En weer niet ingaan op de vraag
pejeka schreef:

Je vraag is suggestief en suggereert onzuivere motieven achter de vraag.
Vooral omdat het antwoord op je vraag zo enorm simpel en voor de hand liggend is : vrouwen ambiëren het beroep van stratenmaker niet.

En nu?
Betty_Slocombe schreef:
16-06-2019 19:18
Op deze wijze kan ik geen gesprek voeren. Jij neemt mij niet serieus als gesprekspartner.
'Discussieert' die gek altijd zo?
SPQR schreef:
16-06-2019 19:17
Omdat je er als vrouw op afgerekend wordt dat je fulltime werkt als je kinderen hebt en als je geen kinderen wil dan word je op dat feit afgerekend.
Mannen eigenlijk niet.
Ja, en bij mannen andersom. Die hoeven er vaak niet mee aan te komen deeltijd te willen werken.
pejeka schreef:
Niets.

Alleen, zoals Lorelai al zo eloquent heeft uitgelegd, doen jouw posts sterk vermoeden dat je vraag niet open is. En eigenlijk überhaupt geen vraag is.
This is an unacceptable timeline
pejeka schreef:
Waarom zit er bij de HEMA geen 1 man achter de kassa ?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven