Werk & Studie alle pijlers

Ik mis vrouwen in bepaalde beroepen

16-06-2019 11:25 1088 berichten
Alle reacties Link kopieren
De emancipatie is een feit en vrouwen eisen hun plaats op in allerlei beroepen. En terecht. Dat voorop.

Maar waarom zie ik dan zo weinig vrouwen die stratenmaker zijn, of bouwvakker, of vuilnisman, en als ik de plantsoenendienst bezig zie, met het onderhoud van openbaar groen, zijn het eigenlijk ook alleen maar mannen.

Is daar een reden voor? Worden alle vrouwen die staan te trappelen om stratenmaker te worden, of vuilnisman, gewoonweg gediscrimineerd, of ZIJN er geen vrouwen die die beroepen ambiëren, en zo nee, waarom niet? Want emancipatie hoort toch ook in DIE beroepen door te dringen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Solomio schreef:
16-06-2019 20:38
Maar gelukkig wordt er in jouw kringen niet gediscrimineerd. :facepalm:
:biggrin:
-jolijn- schreef:
16-06-2019 20:55
Je denigreert het werk van deze actrice bovendien tot 'werkende moeder' en 'modepop'.
Inderdaad. Zoals nog steeds, in 2019!, bij heel veel succesvolle vrouwen gebeurt helaas.
SadButTrue999 schreef:
16-06-2019 19:44
Inderdaad, het valt me echt op waarom hij geen antwoord geeft op de simpele vraag: waarom wordt je zelf geen dakdekker/stratenmaker/grafdelver?
Pejeka heeft daar gewoon geen zin in nietwaar Pejeka?

Als je het toch eens mee wil maken: laat het me weten, dan loop jij morgenochtend om 7 uur met een veiligheidshelm en in oranje overall hier op een bouwput. Ik hoor het wel, ik neem aan dat je zo'n kans niet laat schieten!

Ik heb ook nog een schilderklusje, een wc. Zou je me van advies kunnen dienen? Graag!!! Ik zie je pb wel verschijnen :lol:
:HA:
pito schreef:
16-06-2019 21:05
je zou ook kunnen zeggen dat in zulke gevallen mannelijke acteurs als non-ouder worden behandeld en gedeclasseerd worden tot beroepsbeoefenaar. dat ze niet als mens of ouder worden gezien en ze ook niet op deze manier worden benaderd of zich mogen uiten.

Ze staan daar voor hun werk, dan is het toch logisch dat ze vragen krijgen over hun werk en niet over hun gezin? Dat zou dus bij vrouwen ook veel vanzelfsprekender moeten zijn.
-jolijn- schreef:
16-06-2019 21:12
Wat zeg je nou eigenlijk?
En leven wij in dezelfde wereld? Ik ken bijna geen gescheiden vader die oprecht zou willen dat hij een groter aandeel in de opvoeding van de kinderen op zich kon nemen dan dat de moeder doet. Komt dat veel voor? Heb ik een rare mensenkring om me heen?

En hoe zou het zijn als de politieke verslaggeving zo zou gaan: de mannelijke ministers krijgen inhoudelijke vragen over beleid - en de vrouwelijke ministers krijgen vragen over waar ze hun jurkje hebben gekocht?
hoe verklaar je dan dat in onze voorgeschiedenis mannen hun kinderen opeisten en vaak toegewezen kregen bij scheidingen? en dat ze vervolgens voor hun zorgden? nog steeds zijn er zat gezinnen in Nederland waar de moeder het hele gezin verlaat en de vader de opvoeding op zich neemt (alleenstaand of niet).

denk je niet dat er evenveel goede/betrokken ouders zijn van beide geslachten? of mogen we wel vooroordelen hierover hebben bij mannen?

Wat betreft je vergelijking tussen vrouwelijke politici en actrices. tja ze presenteren zich totaal anders, in een geheel andere setting, andere type journalisten en publiek.

een journalist bij een Theresa May en Trump meeting zal dit niet vragen. Maar een journalist bij een premiere/award wel aan Angelina Jolie aangezien die interesse hebben in mode en veel geld neergelegd wordt door de actrice of designers. dat Brad Pitt ernaast loopt in de zoveelste donkere pak van de dag boeit niemand iets.

zorg voor een foto/compliment/vraag verbod aan journalisten over hun kleding. dit zal niet in dank worden afgenomen door designers, actrices, event management etc etc.
Ik heb als zomerbaantje een week of 6 bij de plantsoendienst gewerkt. Voorzieningen als wc's waren niet altijd beschikbaar "doe maar achter de wagen" en als er een wc was, was die smerig. Nou ja, het was gelukkig maar een zomerbaantje.
Betty_Slocombe schreef:
16-06-2019 20:54
Zo ken ik ook iemand die geen racist is, omdat hij ook wel eens naar de Chinees gaat.
:rofl: en omdat hij zeker ook wel eens een gesprekje had met de Turkse buurman?
Mater tua tam obesa est ut cum Romae est urbs habet octo colles!
SPQR schreef:
16-06-2019 21:52
:rofl: en omdat hij zeker ook wel eens een gesprekje had met de Turkse buurman?
ja en als het zo uitkomt wordt de buurman zo opgewaardeerd tot vriend of beste vriend
Ik mis mannen in bepaalde beroepen. En dan vooral in mijn eigen beroep.
Bij mij achter woont een keigezellige pederast. Nooit last van.
Overigens ben ik blijkbaar 'genderblind', want ik heb serieus geen idee hoe de man/vrouw-verdeling is op bijv mijn vrijwilligerswerk, of bij de begeleiding van mijn zoons of in de winkels waar ik kom.
Ik denk dat de emancipatie pas voltooid is als we helemaal niet meer door hebben of we met een man of een vrouw te maken hebben.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Solomio schreef:
16-06-2019 22:32
Overigens ben ik blijkbaar 'genderblind', want ik heb serieus geen idee hoe de man/vrouw-verdeling is op bijv mijn vrijwilligerswerk, of bij de begeleiding van mijn zoons of in de winkels waar ik kom.
Ik denk dat de emancipatie pas voltooid is als we helemaal niet meer door hebben of we met een man of een vrouw te maken hebben.
Mee eens. De gender verdeling in mijn sector is 10% -max 20% vrouw, de rest man. Dan heb je heel snel in de gaten dat de verdeling niet evenwichtig is.
Rockstarter schreef:
16-06-2019 22:48
Mee eens. De gender verdeling in mijn sector is 10% -max 20% vrouw, de rest man. Dan heb je heel snel in de gaten dat de verdeling niet evenwichtig is.
Waarmee je eigenlijk het tegenovergestelde zegt van wat ik zeg: je zou die verdeling helemaal niet in de gaten moeten hebben.

David Dunning
pito schreef:
16-06-2019 21:42
hoe verklaar je dan dat in onze voorgeschiedenis mannen hun kinderen opeisten en vaak toegewezen kregen bij scheidingen? en dat ze vervolgens voor hun zorgden? nog steeds zijn er zat gezinnen in Nederland waar de moeder het hele gezin verlaat en de vader de opvoeding op zich neemt (alleenstaand of niet).
Huh? Leef jij in een heel andere maatschappij dan ik?
Moeders die het gezin verlaten zijn volgens mij hier een uitzondering, evenals vaders die na een scheiding de volledige voogdij hebben.

David Dunning
Solomio schreef:
16-06-2019 22:52
Waarmee je eigenlijk het tegenovergestelde zegt van wat ik zeg: je zou die verdeling helemaal niet in de gaten moeten hebben.
Op zich mee eens, maar als de verdeling zo scheef is, ontkom je er niet aan. Met alle vooroordelen etc vandien. Pas wanneer er 30% van een gender aanwezig is, dan verandert de dynamiek (wetenschappelijk onderzoek)
Rockstarter schreef:
16-06-2019 22:57
Op zich mee eens, maar als de verdeling zo scheef is, ontkom je er niet aan. Met alle vooroordelen etc vandien. Pas wanneer er 30% van een gender aanwezig is, dan verandert de dynamiek (wetenschappelijk onderzoek)
Nogmaals: pas als dat allemaal niet meer speelt zou je mss kunnen zeggen dat de emancipatie voltooid is.
Dus als het echt niet meer uitmaakt of je een man of een vrouw tegenover of naast je hebt.

En niet omdat de verschillen er niet meer zijn, maar omdat die verschillen niet meer gekoppeld worden aan gender.

David Dunning
Solomio schreef:
16-06-2019 23:00
Nogmaals: pas als dat allemaal niet meer speelt zou je mss kunnen zeggen dat de emancipatie voltooid is.
Dus als het echt niet meer uitmaakt of je een man of een vrouw tegenover of naast je hebt.

En niet omdat de verschillen er niet meer zijn, maar omdat die verschillen niet meer gekoppeld worden aan gender.
Dat begrijp ik, maar dat is op dit moment dus niet de realiteit, helaas.
Denk dat begint in het gezin waar je opgroeit.
Ik mocht veel niet omdat ik meisje ben.
Daarnaast op school weet ik nog dat ze me na een toets voor beroepen zeiden jij past in de techniek. Maar daar zijn jongens. Dat kiezen jongens vaak. Is zorg niets voor jou?
Mocht niet eens naar de open dag van me moeder....

Koos ik voor zorg.
Vaak zat gedacht wat was er van me terecht gekomen als ik techniek koos?
Ik weet 't. Dan zat je nu op Fok in plaats van Viva :biggrin:
Rockstarter schreef:
16-06-2019 23:48
Dat begrijp ik, maar dat is op dit moment dus niet de realiteit, helaas.
Precies wat ik schreef dus.

David Dunning
In mijn werk is een ernstig tekort aan mannen. Als er dus eens een man solliciteert wordt ie met vlag en wimpel binnen gehaald en kan hij zich makkelijk 3 treden binnen de schaal omhoog kletsen. Ik lig er geen nacht wakker van. We hebben die mannen hard nodig en voor schaarste wordt nu eenmaal meer betaald. We werken regelmatig met alleen maar vrouwen en dat is meestal 1 groot ongeorganiseerd drama waarin vooral heel veel geneuzeld wordt en weinig besluiten worden gemaakt. Voor onze doelgroep werkt dat ook niet, fysiek gezien zijn daar ook mannen voor nodig.

Ontkennen dat we mannen nodig hebben of denken dat vrouwen het allemaal wel aankunnen en gelijk zijn is totaal niet willen inzien dat mannen en vrouwen wel degelijk onderling verschil maken én dat dat hard nodig is. Kwaliteit van het werk dat we leveren moet niet ondergeschikt zijn aan stampvoeten over gelijkheid.
Ik denk dat het vooral komt omdat de meeste meisjes niet worden opgevoed met het idee dat bouwvakker worden een optie is. Jongens krijgen al van kleins af aan speelgoedgraafmachines, boekjes over de bouwplaats, etcetera. En zoals hier al genoemd werd, jongens krijgen een kleurplaat met een piloot, meisjes een kleurplaat met een stewardess. Ik had geen interesse in de bouw, maar wel in wetenschap en een TU-opleiding en hoe vaak ik wel niet te horen heb gekregen dat hetgeen ik wilde niet voor meisjes was! Tot aan een happymeal bij macdonalds aan toe (ik wilde liever een hotwheels autootje erbij dan een barbypopje, maar dat kon niet volgens de trut in het raampje van de macdrive want dat was voor jongens. :sarcastic: Ja het is meer dan 20 jaar geleden en ja ik ben er nog boos over. (6) :biggrin: ). Datzelfde zag ik ook toen op het werk van mijn vriend (wegenbouw) een vrouwelijke BBL-er kwam. Wilde kraanmachinist worden. Moest al in een veel te grote oranje jas lopen want haar maat hadden ze niet. En werd totaal niet serieus genomen door de collega's, inderdaad werk uit handen nemen en negeren terwijl ze er juist was om te leren. Je moet wel heel sterk in je schoenen staan wil je dan nog doorzetten.

Ik las laatst dat Nederland minder geëmancipeerd is dan de rest van Europa op gebied van verdeling van arbeid en zorg (man werkt fulltime, vrouw parttime) omdat we in beide wereldoorlogen nauwelijks een actieve rol hebben gehad. In landen waar alle mannen naar het front moesten, moesten de vrouwen het werk wel overnemen. Als die theorie klopt, is dat misschien ook een verklaring voor het gebrek aan vrouwen in 'mannenberoepen'.

Aan de andere kant zijn er ook onderzoeken geweest met chimpansees. Een grote bak mensenkinderenspeelgoed werd in een hok met jonge chimps gekieperd. De chimp-jongetjes bleken een voorkeur te hebben voor de ballen en auto's, de chimp-meisjes voor de poppen en de knuffels. De chimp-jongens gingen gooien met de knuffels, de meisjes gingen ermee knuffelen. Chimp-meisjes in het wild spelen trouwens ook met een tak die ze verzorgen alsof het hun baby is. Dus er zal echt wel een deel aangeboren zijn waardoor de mééste jongens auto's willen en de mééste meisjes poppen. Dat is alleen geen reden om aan te nemen dat het bij een specifiek kind ook het geval is.
Dahlia74 schreef:
16-06-2019 12:18
Ik ben ook handig, doe van alles in en om het huis. Hoevaak ik daar niet een opmerking over krijg van kan jij dat allemaal? Ik vind het normaal. Wellicht dat mijn opvoeding ook wel helpt, er werd minder dan gemiddeld onderscheid gemaakt tussen mannen en vrouwenwerk.
En dan word jij er nog zelf op aangesproken. Toen ik op de steiger stond om de kozijnen van de bovenverdieping te schilderen kreeg mijn vriend op z'n kop van de buurman. Dat hij lui was en dat het schandalig was dat hij het mij liet doen. O_o
Solomio schreef:
16-06-2019 22:32
En ik denk dat dat een utopie is. Buiten het gegeven dat ik dat persoonlijk ook niet zie als 'dan is de emancipatie voltooid'. Sterker nog, ik zou dat zeer onwenselijk vinden, maar dat is persoonlijk.
Mik* schreef:
17-06-2019 10:06

En dan word jij er nog zelf op aangesproken. Toen ik op de steiger stond om de kozijnen van de bovenverdieping te schilderen kreeg mijn vriend op z'n kop van de buurman. Dat hij lui was en dat het schandalig was dat hij het mij liet doen. O_o
Mijn schoonmoeder spreekt mijn man daarop aan ;-). Maar ja, hij mag niet schilderen van mij, ik kan het veel beter.
kintsugi schreef:
16-06-2019 21:45
Ik heb als zomerbaantje een week of 6 bij de plantsoendienst gewerkt. Voorzieningen als wc's waren niet altijd beschikbaar "doe maar achter de wagen" en als er een wc was, was die smerig. Nou ja, het was gelukkig maar een zomerbaantje.
Nou dit. Ik werk in een mannenbranche, maar wel op kantoor. Heel af en toe ga ik mee naar buiten, waar de mannen het zware werk doen. Leuk en goed om af en toe te doen, maar praktisch niet echt handig. Om van de werktijden nog maar niet te spreken. Nee ik blijf lekker droog en warm op mijn kantoor zitten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven