Siliconen keukengerei

25-01-2026 11:41 21 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wil mijn kunststof keukengerei gaan vervangen. In de pannen gebruik ik liever geen metaal en denk daarom aan siliconen.

Op Bol wordt er heel veel aangeboden met wisselende reviews.

Wie heeft ervaring met siliconen keukengerei? Aanrader of niet? Welk merk raad je aan?
Ik raad het aan. Heb al jaren geleden al mijn kunstof en houten spatels vervangen.
Ik heb er van le creuset ( houten handvat en siliconen spatel) vind ik fijn maar moet je wel apart afwassen want het houten handvat mag niet in de vaatwasser. Nadeel het was ook niet goedkoop maar wel kwalitatief goed.

De rest van de spatels ( groot en klein en bakkwast) heb ik van sterkindekeuken.(webshop)
Was toen een setje die je kon kopen en ondertussen hebben ze al meer en ook los te koop. Deze was stuk goedkoper dan le creuset en kan wel in de vaatwasser.
Moet zeggen dat ik deze het meeste gebruik.

Natuurlijk heb je idd heel veel merken en zelfs bij action heb je veel siliconen.
Maar ik wilde graag alles zwart zodat ik niet een allegaartje in mijn lade had liggen aan kleuren.

Waar je wel op moet letten als je je spatels/lepels etc in de vaatwasser zet of legt je dit niet doet naast (vlees) messen.
Hier is dat wel een keer gebeurd met een spatel van le creuset en die is daardoor wel beschadigd. ( mes was vlijmscherp en heeft daardoor een snee gemaakt in de spatel helaas)
Dus je gaat het ene plastic voor het andere plastic vervangen? Ik zou dan voor hout kiezen.
Wij hebben een grote set gekocht bij sterk in de keuken.
Hout vind ik erg onhygiënisch.
Tupperware schreef:
25-01-2026 13:18
Dus je gaat het ene plastic voor het andere plastic vervangen? Ik zou dan voor hout kiezen.
Siliconen is geen plastic…
Froezel2 schreef:
25-01-2026 13:32
Helemaal mee eens. Ik heb dezelfde set :-D
Ik gebruik al jaren houten pollepels e.d. in de keuken. Ik eet altijd lekker en heb nog nooit een voedselvergiftiging uit eigen keuken opgelopen. Dus met de hygiëne zal het wel loslopen. Is ook beter voor het milieu toch?
Tupperware schreef:
25-01-2026 13:18
Wat een grappige reactie in combinatie met jouw nick :hihi:
Waar je niets aan kan veranderen blijft niet perse hetzelfde.
cowandchicken schreef:
25-01-2026 13:58
Ik dacht gelijk, ik heb nog een hele grote doos retro Tupperware staan, hebben??
cowandchicken schreef:
Ik dacht gelijk, ik heb nog een hele grote doos retro Tupperware staan, hebben??
cowandchicken schreef:
Scherp van je.

Ik heb de silicone spatels van de Hema en die vind ik wel prettig
Ik ga eens kijken bij Sterk in de keuken. Bedankt! :)
Froezel2 schreef:
25-01-2026 13:34
Siliconen is geen plastic…
Siliconen zijn ook een kunststof. Dus plastic in het Engels.
Sterrenstof74 schreef:
25-01-2026 11:41
In de pannen gebruik ik liever geen metaal en denk daarom aan siliconen.
In stalen pannen kan je prima metaal gebruiken. Hygiënischer is er niet.
Froezel2 schreef:
25-01-2026 13:32

Als je hout op de juiste manier gebruikt, schoonmaakt en verzorgt, is het allesbehalve onhygiënisch.

Siliconen is dan wel geen plastic, het is wel synthetisch. En als TO daar van af wil, blijft metaal en hout over.
Appletje schreef:
25-01-2026 17:51
Siliconen zijn ook een kunststof. Dus plastic in het Engels.
Het is allebei kunststof.
Maar niet alle kunststof is plastic.

Zijn siliconen een soort plastics?
Nee, siliconen zijn geen plastics. Ze vallen wel onder kunststoffen, net als plastics. Alle plastics zijn wel kunststoffen, maar andersom niet.
Ik heb Tefal keukengerei. Mijn kunststof snijplanken heb ik vervangen voor houten snijplanken. Daarover toch teveel verhalen gehoord dat bij het snijden minuscule stukjes kunststof in je gesneden groente of vlees komt.
Met deze temperaturen en harde ondergrond is het moeilijk voedsel vinden voor vogels en egels en eekhoorns. Voer ze bij met het juiste voer. Dank je wel.
Ik heb een siliconen pannenlikker en die ruikt best wel sterk naar het vaatwasmiddel. Als ik daar een lik van neem... :sick:
Ushuaia schreef:
25-01-2026 21:19
Ik heb een siliconen pannenlikker en die ruikt best wel sterk naar het vaatwasmiddel. Als ik daar een lik van neem... :sick:
Dit vind ik het nadeel van siliconen. Daarom heb ik mijn siliconen cake vorm en muffin vormpjes weg gedaan.
Maar het werkt wel fijn.
Nova schreef:
25-01-2026 23:38
Dit vind ik het nadeel van siliconen. Daarom heb ik mijn siliconen cake vorm en muffin vormpjes weg gedaan.
Maar het werkt wel fijn.
Maar dat kun je toch makkelijk voorkomen door het met heet water schoon te maken?
Alles gaat voorbij
Ik heb een siliconen spatel van Dr Oetker, kreeg je ooit cadeau in de supermarkt volgens mij. Ik vind het een handig ding.
Alles gaat voorbij

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven