Olcay fatshaming

maandag 17 juni 2019 om 13:41
Wat vervelend dat je zoveel last van je lichaam hebt. Dat lijkt me dagelijks een enorme uitdaging.Dreamer schreef: ↑17-06-2019 11:00Lief![]()
Ik was er toch weer even, maar van tegen betonnen platen praten, dat is slecht voor m'n hart.
Toen ik een bmi van 31 had en mensen vertelde dat ik af wilde vallen, werd ook standaard gezegd "huh, zo dik ben je toch niet?"
De énige reden dat ik wél af wil vallen, is dat mijn altijd hele slanke en actieve en gezond etende moeder, met 60 ineens hoge bloeddruk, suiker en cholesterol had. Daarom blijf ik zo gezond mogelijk eten en probeer ik af te vallen. Maar ik ben zéér gelukkig met mezelf, enige waar ik last van heb aan m'n lichaam, waardoor ik er af en toe ongelukkig van word, is eczeem, migraine en pijn. Maar dat had ik slank ook allemaal en heeft bij mij niets met gewicht of eten te maken.

Ik begrijp waarom het belangrijk voor je is om gezond te blijven gezien je moeder. Ik hoop voor je dat jij daar geen last van krijgt. Mijn eigen moeder heeft ook altijd een te hoge bloeddruk maar mijne is gelukkig altijd laag, dus daar hoef je geen last van te krijgen. Ik hoop voor je dat het je bespaard blijft.
Mijn gezondheid is voor mij ook de hoofdreden dat ik nu weer aan mijn groene smoothie zit. Al vind ik hem ook gewoon lekker.

Ik heb net in mijn nieuwe kleding geflaneerd door de supermarkt en kreeg aardig wat blikken van mannen. Ik heb het nog steeds.

Het staat ook echt mooi en kleed mooi af. Ik zit wel altijd vol zelfvertrouwen in mijn vel, ook met mijn huidige maat. Ik krijg dus op zich wel redelijk wat aandacht als ik uit ga ondanks dat ik stevig ben. Mannen vallen vaak op uitstraling en zelfverzekerde vrouwen.
In de woorden van twee van mijn exen: liever een vrouw met een maatje meer en zelfvertrouwen dan zo'n calorie tellende slanke vrouw die constant onzeker is over of ze niet te dik is.
@ Kia, ja die 65 euro is inclusief non food.

maandag 17 juni 2019 om 13:50
Wat mooi om te lezen hoeveel zelfinzicht je hebt. Helemaal met je eens.Snarky schreef: ↑17-06-2019 13:05Nee, hoor, volgens mij ben ik niet degene die niet goed leest.
Ik heb tijdenlang te veel gedronken, en daar vonden mensen ook wat van. Meestal in stilte, soms recht in mijn gezicht. Dat hielp niet, maar het kon ook geen kwaad.
Wat wel kwaad kan is in gaan geloven in de excuses die je voor jezelf aanvoert. Zo veel is het niet, ik heb het nu even nodig, morgen ga ik mijn leven beteren, ik heb het al zo moeilijk, het is gewoon erfelijk, andere mensen hebben er minder behoefte aan, enzovoort enzovoort. Maakt niet uit wat je vergif is.
Ik maak zelf wel uit of ik ongezonde dingen doe, en die neiging heb ik nogal en met veel plezier, maar hoop niet dat de dag ooit aanbreekt dat ik mijn problemen ga afschuiven op onbegrip van de maatschappij. De laatste die daar wat mee opschiet ben ik zelf namelijk.
Juist die denkpatronen zorgen ervoor dat zoveel mensen hun destructieve gedrag van dag tot dag blijven vertonen. Het zijn inderdaad exact dezelfde mechanismen als die je ziet bij mensen met een verslaving aan alcohol of drugs.

maandag 17 juni 2019 om 13:55
Ik weet niet tegen wie je het hebt. Er zijn (subtiele) verschillen mogelijk. Alleen als je teveel eet krijg je overgewicht. Als je vetrollen hebt eet je dus teveel!Dreamer schreef: ↑17-06-2019 13:14Maar punt is, ik herhaal mezelf nog maar eens want lezen lijkt lastig, dat de één teveel eet met 1800 kcal terwijl de ander te weinig eet (want anders afvalt) bij 2300 kcal (zelfde lengte) en dat het dus makkelijker is om niet teveel te eten, wanneer je 2300 kan eten, dagelijks, maar dat lastig is om niet te weinig te eten, wanneer je 2300 moet eten, dagelijks.
Is dat echt zó moeilijk te vatten? Als ik een appel teveel eet op een dag, kan ik daar in een maand van aankomen. Of dat gezonde handje noten (= al 2 appels), dat altijd zo gepromoot wordt. Ik ben hier dagelijks intensief mee bezig. Is het zo lastig te begrijpen dat een strak regiem van 1800 kg (of eigenlijk minder, want ik wil afvallen) lastiger vol te houden is dan één van 2300? (en voor anderen weer andersom, mogelijk) Dat je met een marge tot 2300 kg wat zorgelozer kunt eten, dagelijks?
En waarom is dat, dat de één met 1800 teveel eet en de ander met 2300 te weinig.

maandag 17 juni 2019 om 14:03
Mannen vallen vaak op uitstraling en zelfverzekerde vrouwen.
In de woorden van twee van mijn exen: liever een vrouw met een maatje meer en zelfvertrouwen dan zo'n calorie tellende slanke vrouw die constant onzeker is over of ze niet te dik is.
Ik denk dat juist slanke vrouwen over het algemeen veel minder bezig zijn met calorieën tellen. En zelfverzekerd zijn lukt ook makkelijker als je lekker in je vel zit. Bij de meeste mensen zal de zelfverzekerdheid afnemen als ze te veel kilo's aankomen.
Dus mooi dat jij je lekker voelt, vooral vasthouden! Maar het betekent niet dat slanke vrouwen zich niet goed kunnen voelen, of vaker onzeker zijn, vreemde gedachtegang.
Ik denk dat juist slanke vrouwen over het algemeen veel minder bezig zijn met calorieën tellen. En zelfverzekerd zijn lukt ook makkelijker als je lekker in je vel zit. Bij de meeste mensen zal de zelfverzekerdheid afnemen als ze te veel kilo's aankomen.
Dus mooi dat jij je lekker voelt, vooral vasthouden! Maar het betekent niet dat slanke vrouwen zich niet goed kunnen voelen, of vaker onzeker zijn, vreemde gedachtegang.

maandag 17 juni 2019 om 14:04
Ik zeg helemaal niet dat mensen helemaal moeten ophouden met destructief gedrag vertonen. Ik heb zelden meer plezier dan wanneer ik destructief gedrag vertoon, en mensen die alles altijd perfect voor elkaar hebben zijn vaak dodelijk saai. Plezier in het leven is ook heel wat waard.Maya85 schreef: ↑17-06-2019 13:50Wat mooi om te lezen hoeveel zelfinzicht je hebt. Helemaal met je eens.
Juist die denkpatronen zorgen ervoor dat zoveel mensen hun destructieve gedrag van dag tot dag blijven vertonen. Het zijn inderdaad exact dezelfde mechanismen als die je ziet bij mensen met een verslaving aan alcohol of drugs.
Je doet jezelf alleen een groot plezier door de schade niet groter te laten worden dan de opbrengst.
Jij bent al pagina's lang bezig om jezelf en je weinig opbeurende levensstijl als lichtend voorbeeld voor anderen te stellen. Dat vind ik persoonlijk onaantrekkelijker dat een paar kilo te veel bij iemand die lekker in haar vel zit.

maandag 17 juni 2019 om 14:09
Ach, laat haar toch.
Ze moet zichzelf in stand houden en kennelijk heeft ze geen steun van haar omgeving.

maandag 17 juni 2019 om 14:19
Dat waren dus ook de woorden van mijn exen en niet van mij.Maya85 schreef: ↑17-06-2019 14:03Mannen vallen vaak op uitstraling en zelfverzekerde vrouwen.
Ik ken ook slanke vrouwen die geen calorieen tellen hoor. Mijn oppasoma van vroeger was enorm slank, bijna mager. Die moest juist veel eten om niet te mager te worden.
Mijn punt was dat het allemaal draait om zelfvertrouwen en uitstraling. Ik zie zat mooie slanke vrouwen met een prachtige uitstraling maar ook stevigere vrouwen die er prachtig uitzien. Mijn schoonzus bijvoorbeeld. Die is echt heel aantrekkelijk, ondanks haar maatje 50.
Ik ken ook slanke vrouwen ( mijn moeder bijvoorbeeld ) die wel enorm onzeker zijn en constant zeiken over dat ze te dik zijn. Terwijl ze er prachtig uitzien. Dat vind ik dan echt zonde.
Vroeger hielp ik mijn moeder met het uitzoeken van haar outfits als ze uit ging, nou wat een hel was dat zeg. Niets was mooi, in alles was ze net een walvis, ze was veel te dik voor die jurk. Gillend gek werd ik ervan. Ze is zo mooi en toch ziet ze dat zelf niet.

maandag 17 juni 2019 om 14:21
In negen van de tien gevallen is dat inderdaad precies de oorzaak. Ik vond het op een bepaald moment de spuigaten uitlopen, en ben een tijdje precies gaan registreren wat ik binnenkreeg. Dat bleek heel veel meer dan ik zelf dacht, als heel eerlijk alle kleine hapjes, losse snoepjes en extra schepjes meetelde.
Aankomen en afvallen is uiteindelijk gewoon natuurkunde. Als er meer inkomt dan eruit gaat kom je aan, en als er meer uitgaat dan erin komt val je af. Je kunt jezelf tot natuurwonder verklaren door te zeggen dat het bij jou anders werkt, maar dan heb je waarschijnlijk de data voor een van de variabelen niet goed vastgesteld.
De meeste mensen onderschatten wat ze binnenkrijgen, overschatten wat eruit gaat met bewegen, hebben een verkeerd beeld van de werkelijke energiebehoeften van hun lichaam, of kunnen botweg niet levenslang weerstand bieden aan alle verleidingen die overal op de loer liggen.
Own up, zoek hulp of accepteer het. Meer smaken zijn er niet.

maandag 17 juni 2019 om 14:25
Maar als je geen issues hebt met eten, dan hoef je helemaal geen calorieën te tellen. Ik heb geen idee hoeveel calorieën in welke producten zit. Ik gebruik gewoon mijn gezond verstand en ben in goed contact met mijn lichaam, dus luister daar goed naar.Madrid87 schreef: ↑17-06-2019 14:19Dat waren dus ook de woorden van mijn exen en niet van mij.
Ik ken ook slanke vrouwen die geen calorieen tellen hoor. Mijn oppasoma van vroeger was enorm slank, bijna mager. Die moest juist veel eten om niet te mager te worden.
Mijn punt was dat het allemaal draait om zelfvertrouwen en uitstraling. Ik zie zat mooie slanke vrouwen met een prachtige uitstraling maar ook stevigere vrouwen die er prachtig uitzien. Mijn schoonzus bijvoorbeeld. Die is echt heel aantrekkelijk, ondanks haar maatje 50.
Ik ken ook slanke vrouwen ( mijn moeder bijvoorbeeld ) die wel enorm onzeker zijn en constant zeiken over dat ze te dik zijn. Terwijl ze er prachtig uitzien. Dat vind ik dan echt zonde. Vroeger hielp ik mijn moeder met het uitzoeken van haar outfits als ze uit ging, nou wat een hel was dat zeg. Niets was mooi, in alles was ze net een walvis. Gek werd ik ervan. Ze is zo mooi en toch ziet ze dat zelf niet.
Verder zie je alles voorbij komen inderdaad, maar over het algemeen denk ik toch dat wanneer iemand echt ongezond dik is, hij/ zij voor de meeste mensen minder aantrekkelijk zal zijn. En dan kan het nog een prachtmens zijn met een mooie uitstraling, maar je kunt dan stellen dat het mooier en gezonder zou zijn als diegene wat kilo's afvalt.
Al heb je uiteraard altijd uitzonderingen met een fetisj voor het een of ander. Het is alleen de vraag of je er blij mee moet zijn als iemand om die reden op je valt.

maandag 17 juni 2019 om 14:27
Plezier hebben kun je als het goed is ook zonder jezelf te beschadigen. Bijzonder hoe die twee voor jou zo aan elkaar verbonden zijn dat je het ene niet los kunt zien van het andere.Snarky schreef: ↑17-06-2019 14:04Ik zeg helemaal niet dat mensen helemaal moeten ophouden met destructief gedrag vertonen. Ik heb zelden meer plezier dan wanneer ik destructief gedrag vertoon, en mensen die alles altijd perfect voor elkaar hebben zijn vaak dodelijk saai. Plezier in het leven is ook heel wat waard.
Je doet jezelf alleen een groot plezier door de schade niet groter te laten worden dan de opbrengst.
Jij bent al pagina's lang bezig om jezelf en je weinig opbeurende levensstijl als lichtend voorbeeld voor anderen te stellen. Dat vind ik persoonlijk onaantrekkelijker dat een paar kilo te veel bij iemand die lekker in haar vel zit.
maandag 17 juni 2019 om 14:27
Nou, de discussie gaat het vooral over mensen, die het accepteren, volgens mij. Want dan ben je dik zijn aan het verheerlijken enzovoorts. Terwijl mensen alleen maar gelukkig en tevreden met hun lichaam willen zijn.
En jij (Snarky) kunt toe met 1500 kcal per dag. Ik probeer dat ook, maar krijg dan aan het eind van de week enorme vreetbuiten. Of hoofdpijn en/of duizeligheid. Of beide. Ben nu echt aan het zoeken tot hoever ik kan gaan, om dit evenwicht te bewaren en toch af te vallen.
Maar zo simpel is het echt niet.
En jij (Snarky) kunt toe met 1500 kcal per dag. Ik probeer dat ook, maar krijg dan aan het eind van de week enorme vreetbuiten. Of hoofdpijn en/of duizeligheid. Of beide. Ben nu echt aan het zoeken tot hoever ik kan gaan, om dit evenwicht te bewaren en toch af te vallen.
Later is nu
maandag 17 juni 2019 om 14:29
Hulp heb ik al gehad, de huisarts, diëtist en internist begrijpen het ook niet helemaal. Accepteren doe ik het al, ik ben eigenlijk best tevreden met hoe mijn lichaam het nu doet, en enorm blij dat ik geen obesitas meer heb.Snarky schreef: ↑17-06-2019 14:21In negen van de tien gevallen is dat inderdaad precies de oorzaak. Ik vond het op een bepaald moment de spuigaten uitlopen, en ben een tijdje precies gaan registreren wat ik binnenkreeg. Dat bleek heel veel meer dan ik zelf dacht, als heel eerlijk alle kleine hapjes, losse snoepjes en extra schepjes meetelde.
Aankomen en afvallen is uiteindelijk gewoon natuurkunde. Als er meer inkomt dan eruit gaat kom je aan, en als er meer uitgaat dan erin komt val je af. Je kunt jezelf tot natuurwonder verklaren door te zeggen dat het bij jou anders werkt, maar dan heb je waarschijnlijk de data voor een van de variabelen niet goed vastgesteld.
De meeste mensen onderschatten wat ze binnenkrijgen, overschatten wat eruit gaat met bewegen, hebben een verkeerd beeld van de werkelijke energiebehoeften van hun lichaam, of kunnen botweg niet levenslang weerstand bieden aan alle verleidingen die overal op de loer liggen.
Own up, zoek hulp of accepteer het. Meer smaken zijn er niet.
Maar goed, als jij het niet gelooft, geloof je het niet.
Geeft niet, het droogt wel weer op.
maandag 17 juni 2019 om 14:40
En ik moet echt mijn best doen boven de 1000 uit te komen. In de tijd dat ik zoveel aankwam was ik blij dat ik 500 haalde. Ik mocht dan kiezen wat ik wilde eten en kreeg het dubbele en ze schreven op wat ik precies at en kreeg op mijn donder als ik te weinig at in het zkh. Ben zelfs aan de nutridrink gegaan. Voeding zal voor mij voor de rest van mijn leven een strijd blijven. En het is zo heerlijk als mensen je zo benaderen als in dit topic... en dat heb ik natuurlijk verdient want het is allemaal mijn eigen verdienste...Dreamer schreef: ↑17-06-2019 14:27Nou, de discussie gaat het vooral over mensen, die het accepteren, volgens mij. Want dan ben je dik zijn aan het verheerlijken enzovoorts. Terwijl mensen alleen maar gelukkig en tevreden met hun lichaam willen zijn.

Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.

maandag 17 juni 2019 om 15:02
Waarom denk je dat ik wel toe kan met 1500 kcal? Dat is gewoon hartstikke weinig, en het is al helemaal niet simpel. Maar ik zal daar toch omheen moeten werken als ik niet te dik wil worden (en ik ben niet een van die mensen die fraai en weelderig voluptueus wordt, ik krijg gewoon een plofkop).Dreamer schreef: ↑17-06-2019 14:27Nou, de discussie gaat het vooral over mensen, die het accepteren, volgens mij. Want dan ben je dik zijn aan het verheerlijken enzovoorts. Terwijl mensen alleen maar gelukkig en tevreden met hun lichaam willen zijn.
Niemand beweert dat het makkelijk is, en ik snap heel goed dat sommige mensen het niet op kunnen brengen. Maar obesitas is en blijft erg ongezond, en de kwalen die je eraan overhoudt zijn vaak ernstiger dan honger. Dat is een veel belangrijker argument om de situatie niet te accepteren dan ijdelheid en schoonheidsidealen.
Nogmaals, en bestaan echt wel uitzonderingen die door ziekte of andere problemen dik worden, maar dat is een kleine minderheid. Op de meeste mensen zijn de zwaar oneerlijke en stomvervelende wetten van de natuurkunde gewoon van toepassing, en die zullen keuzes moeten maken. Er is niets mis mee om wat zwaarder te zijn, maar als het echt obesitas wordt kun je dat in je eigen belang beter niet accepteren.
anoniem_317725 wijzigde dit bericht op 17-06-2019 15:15
4.20% gewijzigd

maandag 17 juni 2019 om 15:05
Ik val zelf op mannen en vrouwen maar mijn smaak ligt ook bij vrouwen met mooie curves ( type a la Sofia Vergara ) en maatje 38-44. Dat vind ik gewoon het mooist bij een vrouw. Ik vind modellen met size 0 zelden mooi.Maya85 schreef: ↑17-06-2019 14:25Maar als je geen issues hebt met eten, dan hoef je helemaal geen calorieën te tellen. Ik heb geen idee hoeveel calorieën in welke producten zit. Ik gebruik gewoon mijn gezond verstand en ben in goed contact met mijn lichaam, dus luister daar goed naar.
Verder zie je alles voorbij komen inderdaad, maar over het algemeen denk ik toch dat wanneer iemand echt ongezond dik is, hij/ zij voor de meeste mensen minder aantrekkelijk zal zijn. En dan kan het nog een prachtmens zijn met een mooie uitstraling, maar je kunt dan stellen dat het mooier en gezonder zou zijn als diegene wat kilo's afvalt.
Al heb je uiteraard altijd uitzonderingen met een fetisj voor het een of ander. Het is alleen de vraag of je er blij mee moet zijn als iemand om die reden op je valt.
Is gewoon smaak. Bij mannen idem dito. Ze mogen best een klein buikje hebben of steviger gebouwd zijn.
Mijn schoonzus is echt prachtig, altijd mooie kleding, mooi in de make-up en een prachtig karakter. Mijn broer heeft goede smaak.

Ik val echt op iemand's karakter en uitstraling. Welke maat daarbij hoort zal me echt een zorg zijn. Zolang ze maar lief zijn.
maandag 17 juni 2019 om 15:18
Snarky schreef: ↑17-06-2019 15:02Waarom denk je dat ik wel toe kan met 1500 kcal? Dat is gewoon hartstikke weinig, en het is al helemaal niet simpel. Maar ik zal daar toch omheen moeten werken als ik niet te dik wil worden (en ik ben niet een van die mensen die fraai en weelderig voluptueus wordt, ik krijg gewoon een plofkop).
Niemand beweert dat het makkelijk is, en ik snap heel goed dat sommige mensen het niet op kunnen brengen. Maar obesitas is en blijft erg ongezond, en de kwalen die je eraan overhoudt zijn vaak ernstiger dan honger. Dat is een veel belangrijker argument om de situatie niet te accepteren dan ijdelheid en schoonheidsidealen.
Nogmaals, en bestaan echt wel uitzonderingen die door ziekte of andere problemen dik worden, maar dat is een kleine minderheid. Op de meeste mensen zijn de zwaar oneerlijke en stomvervelende wetten van de natuurkunde gewoon van toepassing, en die zullen keuzes moeten maken. Er is niets mis mee om wat zwaarder te zijn, maar als het echt obesitas wordt kun je dat in je eigen belang beter niet accepteren.
Nouja, ik vind het ook ongezond om duizelig van de fiets te vallen, omdat ik te weinig binnen kreeg, dus ik blijf vermoedelijk wat meer wegen

Later is nu

maandag 17 juni 2019 om 15:29
Wat jij wil. Maar als je duizelig van je fiets valt als je genoeg calorieën eet om je lichaam in stand te houden, dan is er waarschijnlijk iets anders anders aan de hand. Als je flink overgewicht hebt lijkt het me trouwens stug dat 1500 kcal je onderhoudsdosis is.
Nogmaals, ik heb niks tegen dikke mensen, sommige vind ik heel aantrekkelijk. Blijf vooral zoals je bent, als je er zelf gelukkig van wordt.

maandag 17 juni 2019 om 15:45
wat een eyeopener zeg....Bombus-Sylvarum schreef: ↑17-06-2019 15:43
Mooi plaatje van wat overgewicht eigenlijk is. Met een BMI boven de 25 is het zaak om er keihard aan te werken om het weer onder de 25 te krijgen!
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best