Olcay fatshaming
maandag 17 juni 2019 om 17:29
Ik 'ken' het boek, maar heb het nog niet gelezen.
Wel heb ik Liesbeth van Rossum diverse malen op tv gezien en word ik heel blij van haar.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning

maandag 17 juni 2019 om 17:32
Besteld! (Voor de e-readert). Ben altijd heel geïnteresseerd in dit soort onderwerpen.

maandag 17 juni 2019 om 18:17
Of van het feit dat je ziek bent en bepaalde medicijnen moet slikken.Bombus-Sylvarum schreef: ↑17-06-2019 12:47Behalve dan dat je overgewicht krijgt als je structureel teveel eet.
maandag 17 juni 2019 om 18:19
Tja, dan moet je desnoods stoppen met eten hè, het basisprincipe blijft hetzelfde.viavia2013 schreef: ↑17-06-2019 18:17Of van het feit dat je ziek bent en bepaalde medicijnen moet slikken.
Leerzaam topic hoor.
David Dunning
David Dunning

maandag 17 juni 2019 om 18:21
Ik slik een bepaalde hoeveelheid medicatie waar mijn arts het niet mee eens is, want ik ga eerder dood. Maar ik ga liever eerder dood, dan dat ik langer moet leven terwijl ik mij klote voel. Dus nee, ik kies niet voor A. En ik krijg echt veel klachten van mijn hogere dosering, maar ik voel mij ook beter.Bombus-Sylvarum schreef: ↑17-06-2019 13:03Laat ik het anders uitleggen. Als jij moet kiezen tussen A en B. En optie A geeft 10% kans op gezondheidsproblemen en optie B geeft 90% kans op (ernstige) gezondheidsproblemen. Dan kies je toch voor A? En je wilt toch ook iedereen voor optie A laten kiezen? Jij lijkt te zeggen dat optie A ook vervelende resultaten heeft, wat natuurlijk kan, maar optie B (overgewicht, geen pogingen jezelf te verbeteren) heeft nagenoeg een gegarandeerd op pijn, ongeluk en ziekte.
Waar je voor pleit heeft voor mij iets immoreels. Je wekt de indruk dat optie A in dezelfde mate leidt tot pijn en ongeluk, wat feitelijk onjuist is. Er is weliswaar een kans, maar die kans is vele malen kleiner.

maandag 17 juni 2019 om 18:22
Begin bij jezelf!Bombus-Sylvarum schreef: ↑17-06-2019 13:08Daarom doe ik het ook niet. Omdat ik diep van binnen geloof dat je iedere dag moet streven een beter mens te zijn.

maandag 17 juni 2019 om 18:26
Mijn man kiest bewust voor een volle vrouw. Vind een blaadje sla schuiver niet gezellig aan tafel en daarbij neukt t nou ook niet errug lekker.Maya85 schreef: ↑17-06-2019 14:03Mannen vallen vaak op uitstraling en zelfverzekerde vrouwen.
In de woorden van twee van mijn exen: liever een vrouw met een maatje meer en zelfvertrouwen dan zo'n calorie tellende slanke vrouw die constant onzeker is over of ze niet te dik is.
Ik denk dat juist slanke vrouwen over het algemeen veel minder bezig zijn met calorieën tellen. En zelfverzekerd zijn lukt ook makkelijker als je lekker in je vel zit. Bij de meeste mensen zal de zelfverzekerdheid afnemen als ze te veel kilo's aankomen.
Dus mooi dat jij je lekker voelt, vooral vasthouden! Maar het betekent niet dat slanke vrouwen zich niet goed kunnen voelen, of vaker onzeker zijn, vreemde gedachtegang.
maandag 17 juni 2019 om 18:28
Zeg.... Ik blijf ook aardig tegen jouviavia2013 schreef: ↑17-06-2019 18:26Mijn man kiest bewust voor een volle vrouw. Vind een blaadje sla schuiver niet gezellig aan tafel en daarbij neukt t nou ook niet errug lekker.
Slanke vrouw neukt heerlijk

maandag 17 juni 2019 om 18:29
Denk jij echt dat mensen die slank zijn geen interesse hebben in eten??rosepudding schreef: ↑17-06-2019 17:02Ik kan alleen maar voor mijzelf spreken maar:
Ik vind dik zijn niet mooi, ik vond mijzelf niet mooi toen ik dik was en ik zou het dik zijn (bij mijzelf) nooit kunnen accepteren.
Ik haatte het dik zijn, de onzekerheid, de (ver)oordelen (en dan niet eens die van een ander, ik was nog het aller hardst voor mezelf) toch was ik het al van kinds af aan en kreeg ik mijn hele leven al te horen dat ik moest veranderen.
Fysiek was ik sterk, gezond en mijn conditie redelijk goed maar ik was nog jong en wist dat dit op lange termijn niet zo zou blijven.
En toch, ondanks dat ik het zo ontzettend haatte dat ik dik was en mijn linkerarm bij wijze van spreken zou geven om nooit meer dik te hoeven zijn, toch lukte het mij niet om succesvol en blijvend af te vallen.
Ten eerste omdat ik in al die jaren mijn metabolisme kapot heb gemaakt door op steeds extremere manier af te vallen en ten tweede omdat er iets in mij altijd schreeuwde om eten.
Een allesoverheersende drang, als een soort jeuk die steeds erger werd en waar je niet tegen kunt krabben.
Dan kun je nog zoveel wilskracht hebben of lijstjes tegenaan gooien, dat viel (voor mij) niet te overwinnen.
Of het iets tussen mijn oren was, iets genetisch, iets hormonaals of iets uit mijn opvoeding?
Zeg het maar, mijn beide ouders en 2 siblings hebben altijd een gezond gewicht gehad en we aten ook 'normaal' thuis.
Maar toen ik in de gaten begon te krijgen dat ik afweek van de norm begon ik stiekem te eten en mijn moeder heeft zich in heel wat bochten moet wringen om het niet de spuigaten uit te laten lopen.
Nu heb ik een normaal gezond gewicht, ik ben geopereerd en de 'jeuk' is weg.
En opeens ben ik enorm in achting gestegen voor veel mensen, wordt mijn wilskracht en zelfdiscipline niet meer in twijfel getrokken terwijl ik daar nog precies evenveel van heb als toen ik dik was.
Voor mensen als Maya en Bombus: het gaat er niet om dat mensen die dik zijn dit altijd maar prima vinden en ze niet beter weten.
Ze weten vaak als geen ander hoe het wel moet, alleen van binnenuit lukt het niet om het zelf (op lange termijn) toe te passen.
De wil om te veranderen is er vaak wel, alleen werkt het lijf zo enorm tegen en je kunt niet continu tegen de berg op blijven rennen.
Er zullen dikke mensen zijn die het idd accepteren en gelukkig zijn met hun lijf en er zal een gedeelte zijn die zich er nooit bij neer zal kunnen leggen (daar ben ik er één van) en nog heel veel ertussen in.
En ik snap dat het voor mensen die 'de jeuk' niet kennen heel lastig is om je daarin te verplaatsen, net zoals het voor mij heel moeilijk voor te stellen is dat iemand geen interesse in eten heeft (zoals mijn vriend bijvoorbeeld)
Maar probeer op zijn minst iets minder met je vingertje te wijzen en jezelf op de borst te kloppen.

Wat bestaat er toch veel onwetendheid... zolang dat zo is zal het probleem niet worden opgelost.

maandag 17 juni 2019 om 18:30
Ik moet helemaal niks!Bombus-Sylvarum schreef: ↑17-06-2019 15:45En de reden waarom we met z'n allen moeten vechten tegen overgewicht.
![]()
maandag 17 juni 2019 om 18:30
De laatste keer dat ik verliefd werd was op een mevrouw met ernstig overgewicht. Ik vond haar prachtig.
Dat heeft mij geholpen om mijn eigen overgewicht minder lelijk te vinden.
Ik val niet per se op dik of dun, ik val idd op uitstraling, humor, manier van praten enz.
Dat heeft mij geholpen om mijn eigen overgewicht minder lelijk te vinden.
Ik val niet per se op dik of dun, ik val idd op uitstraling, humor, manier van praten enz.
solomio wijzigde dit bericht op 17-06-2019 18:32
0.37% gewijzigd
David Dunning
David Dunning
maandag 17 juni 2019 om 18:32
Dat schrijft ze toch helemaal niet?
Leer eerst eens lezen.
David Dunning
David Dunning

maandag 17 juni 2019 om 18:34
Wat onaardig. Wonderlijk dat dit soort opmerkingen wel geaccepteerd zijn, maar o wee als je iets over een persoon met overgewicht zegt...viavia2013 schreef: ↑17-06-2019 18:26Mijn man kiest bewust voor een volle vrouw. Vind een blaadje sla schuiver niet gezellig aan tafel en daarbij neukt t nou ook niet errug lekker.

maandag 17 juni 2019 om 18:37
Mening van mijn man, jouw man zal waarschijnlijk een andere mening hebben. En dat mag, er is geen goed of fout. Op ieder potje past een dekseltje. Ik zou spontaan opdrogen van een man zoals die k....hommel. Sahara droog zeg maar. Ik zou t er niet op kunnen. En zijn partner is blij, want in haar kleine handje lijkt t nog wat

maandag 17 juni 2019 om 18:37
Dat is de mening van één persoon. Hij mág dat vinden toch? Heel wat meer mannen hebben liever een slanke vrouw. En dat mogen ze ook gewoon vinden. Daar wordt niemand mee gekwetst.
anoniem_309825 wijzigde dit bericht op 17-06-2019 18:38
4.34% gewijzigd

maandag 17 juni 2019 om 18:41
Om het beeld te nuanceren: ik hou ontzettend van eten, ga graag uit eten, of organiseren uitgebreide etentjes bij ons thuis. Ik kan ontzettend genieten van goed eten.
Ik luister alleen wel naar mijn lichaam. Ik kan goed inschatten wanneer ik moet stoppen met eten, wanneer het genoeg is. Dat is wel iets wat je moet trainen, het liefst van kinds af aan. Bewust eten. Goed proeven wat je eet. Genieten, zonder jezelf overvol te stoppen. Probeer het maar eens.
Ik luister alleen wel naar mijn lichaam. Ik kan goed inschatten wanneer ik moet stoppen met eten, wanneer het genoeg is. Dat is wel iets wat je moet trainen, het liefst van kinds af aan. Bewust eten. Goed proeven wat je eet. Genieten, zonder jezelf overvol te stoppen. Probeer het maar eens.

maandag 17 juni 2019 om 18:44
En als je een verschrompelde schildklier hebt die het niet meer doet en dus ook geen signalen meer afgeeft? En je lichaam dus daardoor minder voedingsstoffen meer uit je voedsel kan halen. Dan wat?Maya85 schreef: ↑17-06-2019 18:41Om het beeld te nuanceren: ik hou ontzettend van eten, ga graag uit eten, of organiseren uitgebreide etentjes bij ons thuis. Ik kan ontzettend genieten van goed eten.

maandag 17 juni 2019 om 18:45
Misschien dat je man dit zegt om jou een goed gevoel te geven? Want een bepaalde bevolkingsgroep zo stigmatiseren gaat best ver hè? Heb je dat zelf wel door?viavia2013 schreef: ↑17-06-2019 18:37Mening van mijn man, jouw man zal waarschijnlijk een andere mening hebben. En dat mag, er is geen goed of fout. Op ieder potje past een dekseltje. Ik zou spontaan opdrogen van een man zoals die k....hommel. Sahara droog zeg maar. Ik zou t er niet op kunnen. En zijn partner is blij, want in haar kleine handje lijkt t nog wat![]()

maandag 17 juni 2019 om 18:45
Denk je echt dat dit voor 50% van de Nederlanders geldt?viavia2013 schreef: ↑17-06-2019 18:44En als je een verschrompelde schildklier hebt die het niet meer doet en dus ook geen signalen meer afgeeft? En je lichaam dus daardoor minder voedingsstoffen meer uit je voedsel kan halen. Dan wat?