Indeling huis

17-06-2019 21:26 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een goede vriendin van me heeft onlangs een huis gekocht en samen zaten we na te denken over waar ze met haar man wil slapen. We kwamen er echter niet uit en misschien hebben jullie tips.

Aan de achterkant zijn twee langwerpige kamers, niet breed genoeg voor een tweepersoonsbed, maar prima flinke kinderkamers. Voor zijn de badkamer en een slaapkamer waar een 2-persoonsbed in past. Op zolder is ook nog een ruimte waar een 2-persoonsbed in past, maar de wasmachine staat er ook.

Nu is vriendin nog samen met man, maar eind dit jaar willen ze aan kinderen beginnen. Wanneer het ze uiteindelijk is gegeven om er een te krijgen (en daarna hopelijk nog een) weet je natuurlijk niet van tevoren.
Vriendin denkt er nu aan om de twee kleinere kamers samen te voegen zodat er een grote slaapkamer met ruimte voor een inloopkast ontstaat.

Maar is dat handig als je hoopt binnen een paar jaar twee kinderen erbij te hebben? Kun je een kleiner kind al op zolder later slapen?
Waar zouden jullie gaan slapen?

Waar gaan vriendin en man slapen?

Totaal aantal stemmen: 50

Zolder (8%)
Grootste slaapkamer (78%)
Twee kleine slaapkamers samenvoegen (14%)
montblanc schreef:
17-06-2019 22:07
Omdat het samenvoegen van de twee kamers een paar m2 extra oplevert waardoor ze een inloopkast kan maken en ze momenteel toch nog maar met zn tweeen zijn.
Toch denk ik dat ze zich blind staart op een grote slaapkamer. Ik zou de flexibiliteit niet willen verliezen voor een inloopkast. Ze kunnen nu 1 van beide kleine slaapkamers gebruiken als inloopkast. Ik snap dat ze snakt naar meer ruimte maar met het oog op kinderen zijn die 2 kamers op de eerste verdieping echt handig.

Dus of op zolder gaan slapen óf in de grootste slaapkamer. Mocht het nu echt te klein aanvoelen na een tijdje kun je altijd nog kiezen om de kamers samen te voegen. Ik zou er wel eerst gaan wonen en kijken hoe het bevalt.
Ik zou een ruime ouder slaapkamer nemen/maken zodat baby bij ouders op de kamer kan. En later kun je evt 2 kinderen op die grote kamer leggen,of weer opsplitsen

En verder ligt het er beetje aan hoelang ze van plan zijn er te blijven wonen. Als ze 2 kids willen krijgen en dan verhuizen, zou ik meer letten op verkoopbaarheid en geen rigoureuze verbouwing doenm dan wanneer ze daar 25 jaar willen blijven en 2 tieners groot willen brengen,
En idd, geen kast in de kamer maken maar in kleine kamer.
Volgens mij slapen heel veel kinderen in een voormalig inloopkast ;-)
Jonge kinderen op zolder werd mij altijd met klem afgeraden door een goede vriend, die brandweerman is. Te veel ellende daar mee meegemaakt. Bij jonge kinderen zou ik altijd op dezelfde verdieping willen slapen. Ik ben die eerste jaren zo vaak naar de kinderkamer gelopen 's nachts, ik had er niet aan moeten denken om elke keer een trap op en af te moeten.

Ik zou gewoon in de grote kamer gaan slapen. Of mis ik nu iets waardoor dat niet kan?
Alecta schreef:
17-06-2019 22:18
Jonge kinderen op zolder werd mij altijd met klem afgeraden door een goede vriend, die brandweerman is. Te veel ellende daar mee meegemaakt. Bij jonge kinderen zou ik altijd op dezelfde verdieping willen slapen. Ik ben die eerste jaren zo vaak naar de kinderkamer gelopen 's nachts, ik had er niet aan moeten denken om elke keer een trap op en af te moeten.

Ik zou gewoon in de grote kamer gaan slapen. Of mis ik nu iets waardoor dat niet kan?
Dat ook nog idd. Die van ons sliep vanaf een maand of 10 op een eigen kamertje en in het begin konden we daar zo’n 3-4x per nacht heen. Nu nog als hij ziek is. Had nog niet eens bedacht hoe arelaxt dat is met een verdieping ertussen.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
lux- schreef:
17-06-2019 22:23
Dat ook nog idd. Die van ons sliep vanaf een maand of 10 op een eigen kamertje en in het begin konden we daar zo’n 3-4x per nacht heen. Nu nog als hij ziek is. Had nog niet eens bedacht hoe arelaxt dat is met een verdieping ertussen.
Haar man stelde ook al voor om op zolder te gaan liggen, maar afgezien van dat dat nu nog gek zou zijn om dan de hele eerste verdieping leeg te laten staan, leek het mij ook onhandig met een kleine.
Ik ken iemand die jáááren geleden in dezelfde situatie zat. Zij en toenmalige man hadden de 2 kleine kamers samengevoegd tot 1 grote kamer. Dat was heerlijk, tot ze 2 kinderen kregen. In de baby/peuter/kleuter leeftijd was dat nog prima. Kinderen sliepen samen op een kamer. Maar naarmate ze ouder werden kregen ze toch wel erg behoefte aan een plek voor zichzelf, dus moeder ging op zolder slapen en elk kind had een eigen kamer op de eerste verdieping. Het werkt op zich wel, maar slaapkamer van moeder ziet er wel regelmatig uit als een washok, met overal was die te drogen hangt. Ze vind dat maar niks, elke avond weer tegen die volle wasmanden / waslijnen aankijken. Wordt daar hartstikke onrustig van, zegt ze.

Vriend en ik slapen zelf in de kamer van het huis waar het tweepersoonsbed in past. Dan past er geen kledingkast meer bij, dus hebben we een inloopkast gemaakt van een van de twee kleine kamers waar we ooit kinderkamers van hopen te maken. Pas als die kamers gevuld zijn met kinderen kijken we wel hoe we dat gaan oplossen.
chamaedorea wijzigde dit bericht op 17-06-2019 22:33
1.45% gewijzigd
Onze zoon was bijna 2 toen hij naar zolder verhuisde (eerste verdieping maar 2 slaapkamers en 2e op komst). Dit ging prima; eerder had ook zeker gekund, hij slaapt goed. We hebben wel nog steeds de babyfoon aan 's avonds zodat we hem direct kunnen horen (inmiddels bijna 4 jr). In onze nieuw gekochte woning gaat de jongste naar zolder, de oudste krijgt de grootste slaapkamer op verdieping 1.
Ik zou dus helemaal niet lekker liggen met 2 kinderen op de 1e verdieping en wijzelf boven, denkend aan inbraak of brand bijvoorbeeld. Maar dat is echt gevoelsmatig.
Erger je niet, verwonder je slechts.
zomermeiske schreef:
17-06-2019 22:32
Onze zoon was bijna 2 toen hij naar zolder verhuisde (eerste verdieping maar 2 slaapkamers en 2e op komst). Dit ging prima; eerder had ook zeker gekund, hij slaapt goed. We hebben wel nog steeds de babyfoon aan 's avonds zodat we hem direct kunnen horen (inmiddels bijna 4 jr). In onze nieuw gekochte woning gaat de jongste naar zolder, de oudste krijgt de grootste slaapkamer op verdieping 1.
Ik zou dus helemaal niet lekker liggen met 2 kinderen op de 1e verdieping en wijzelf boven, denkend aan inbraak of brand bijvoorbeeld. Maar dat is echt gevoelsmatig.
Maar qua brand is een kind op zolder en jij zelf niet nog veel gevaarlijker. Een jong kind zal bijvoorbeeld nog niet van een brandladder gebruik kunnen maken.
zomermeiske schreef:
17-06-2019 22:32
Dit bewijst maar dat het uitmaakt wat voor kind je hebt. Mijn driejarige slaapt nog steeds niet geweldig. Maar met 2 jaar was het al helemaal geen optie geweest om haar naar zolder te verhuizen. Dan had ik op en neer kunnen blijven lopen.

Oudste is 5 en moet regelmatig heel vroeg naar de wc. Maakt dan nu half slapend al veel herrie (wc is naast haar kamer). Als die van de trap af zou lopen konden we net zo goed meteen allemaal opstaan. Mijn vijfjarige speelt trouwens heel veel op haar kamer. Als ze vriendinnetjes langs heeft, maar ook als ze even rustig zonder haar zus wil spelen. Dus ook dat verschilt.

Bij een vriendin liggen kinderen van 2 en 5 samen op een kamer. Bij haar is dat geen succes. Ze maken elkaar steeds wakker.

Ik zou dus gewoon in de grote kamer slapen en dan van een kleine een mooie inloopkast/kastenkamer maken. Snap ook oprecht niet waarom je liever een muur sloopt en een kamer opgeeft voor een inloopkast terwijl je die kamer mogelijk nog nodig hebt.

Op zolder slapen met de wasmachine in de kamer zou ik mijn nichtje van 8 nog niet aandoen tenzij het echt niet anders kan. Met kinderen neemt de was ook behoorlijk toe. En bij bijv bedplassen of overgeven in bed wil ik toch echt de wasmachine in de nacht aan kunnen zetten.
sprietgras schreef:
18-06-2019 06:21
Dit bewijst maar dat het uitmaakt wat voor kind je hebt. Mijn driejarige slaapt nog steeds niet geweldig. Maar met 2 jaar was het al helemaal geen optie geweest om haar naar zolder te verhuizen. Dan had ik op en neer kunnen blijven lopen.

Oudste is 5 en moet regelmatig heel vroeg naar de wc. Maakt dan nu half slapend al veel herrie (wc is naast haar kamer). Als die van de trap af zou lopen konden we net zo goed meteen allemaal opstaan. Mijn vijfjarige speelt trouwens heel veel op haar kamer. Als ze vriendinnetjes langs heeft, maar ook als ze even rustig zonder haar zus wil spelen. Dus ook dat verschilt.

Bij een vriendin liggen kinderen van 2 en 5 samen op een kamer. Bij haar is dat geen succes. Ze maken elkaar steeds wakker.

Ik zou dus gewoon in de grote kamer slapen en dan van een kleine een mooie inloopkast/kastenkamer maken. Snap ook oprecht niet waarom je liever een muur sloopt en een kamer opgeeft voor een inloopkast terwijl je die kamer mogelijk nog nodig hebt.

Op zolder slapen met de wasmachine in de kamer zou ik mijn nichtje van 8 nog niet aandoen tenzij het echt niet anders kan. Met kinderen neemt de was ook behoorlijk toe. En bij bijv bedplassen of overgeven in bed wil ik toch echt de wasmachine in de nacht aan kunnen zetten.

Leuk als je vrijstaand woont. In een rijtjeshuis wil ik als buur niet horen dat jouw kind gespuugd dan wel in bed geplast heeft.

Wasmachine op zolder geeft zelden zo weinig geluid dat je dat alleen zelf maar hoort.
Ik lees wel vaker dat mensen middenin de nacht wasmachines aanzetten na ongelukjes. Ik ben daar echt veel te lui voor. Kan toch de volgende dag ook wel?

Soms heb ik überhaupt geen zin om het bed te verschonen en poets ik zoon een beetje op en neem hem bij me in bed.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Andersom schreef:
18-06-2019 07:28
Leuk als je vrijstaand woont. In een rijtjeshuis wil ik als buur niet horen dat jouw kind gespuugd dan wel in bed geplast heeft.

Wasmachine op zolder geeft zelden zo weinig geluid dat je dat alleen zelf maar hoort.
Wij hebben een goed geïsoleerd huis. De wasmachine staat op goede rubberen doppen, zet in de nacht centrifugeren niet aan en buren slapen er niet naast. Bovendien hebben ze er geen last van. We horen elkaar echt nauwelijks (ja daar praten we met de buren over).
Lady_Day schreef:
17-06-2019 21:31
Ik zou in de grootste slaapkamer gaan en een van de kleine kamertjes als kledingkast gebruikten. Als er een 2e kind zou komen ben je alweer een paar jaar verder en zou ik dan bekijken wat handig is.
Ik zou ook voor deze optie gaan! Is voor nu voorlopig prima en duurt nog jaren voordat je de ruimtes anders gaat gebruiken! Wie weet bedenken ze in de tussentijd weer mooie andere opties, die met een kleine aanpassing makkelijk te realiseren zijn. Of wie weet krijgen ze wel 4 kids waardoor ze weer een keer verhuizen.. :-D
Je weet nooit hoe de toekomst eruit ziet.

Bij ons slaapt de oudste trouwens sinds zn tweede op zolder. Heeft nog steeds n babyfoon daar staan voor als er s nachts iets is, dan horen we hem zeker. En de jongste slaapt inmiddels in een kamer die voorheen inloopkast was. Dus moeten we nu wat creatiever met de ruimte zijn. Lang leve Marie Kondo!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven