Droom volgen, maar man wil niet mee

17-06-2019 19:59 192 berichten
Alle reacties Link kopieren
Om maar even bij het begin te beginnen. Ik ben altijd al heel gevoelig geweest en heb mijn leven altijd laten leiden door alles wat op mijn pad kwam. Ik zit niet vast aan een plaats, spullen of mensen. Ik geloof erin dat alles al vast staat en dat je alleen maar mee hoeft te bewegen voor het beste resultaat. Niet altijd makkelijk, maar het heeft me wel altijd heel veel moois gebracht.
Een aantal jaar geleden heb ik dit leven losgelaten, ik dacht dat het tijd was om me te settelen en een meer "normaal' leven te gaan leiden. In die tijd heb ik ook mijn man leren kennen. '
We hebben een huis gekocht, getrouwd, kinderen gekregen, super burgerlijk en zeker. Ik dacht dat ik het goed voor elkaar had.
Maar ik werd steeds ongelukkiger, ik voelde me eenzaam en gevangen in het leven. Mijn levensboot was vastgelopen.
Later zijn we verhuisd en daardoor ben ik gaan beseffen dat ik mezelf helemaal was kwijt geraakt. Beetje bij beetje heb ik mezelf weer terug gevonden. Ik kan weer genieten van het leven. Mijn boot is weer in beweging. Maar die boot wil zo hard varen, zo hard als hij dat vroeger gedaan heeft, alleen mijn man is het anker.
De ene na de andere mogelijkheid om het leven nog beter te kunnen maken dient zich aan. Voor ons als gezin. Het is tijd om verder te gaan. Vroeger had ik alles met beide handen aangegrepen. Maar mijn man zit zo vast als een huis.
Hij is is eigenlijk net als ik ben, heel diep van binnen. Daarom ben ik ook zo gek op hem. Maar hij zit zo vast in alles wat 'hoort'. Hij durft daar niet uit te stappen. Hij weet dat ook wel, maar hij heeft niet de kracht om het te doen. Liever praat hij nergens over, werkt vooral veel en loopt gewoon lekker mee in de moderne tredmolen.
Ik heb niets met geld, ik leef het liefst zo goedkoop mogelijk, met zoveel mogelijk tijd met elkaar als gezin, zelfvoorzienend, met de natuur, met dieren. Dat ligt op mijn hart, de mogelijkheden zijn er (ook financieel), maar.... het is te 'niet normaal'

Het maakt me verdrietig, ik voel zo'n strijd. Ik hou van mijn man, ik wil hem echt nooit verlaten. We zouden ook zo goed bij elkaar passen als hij zijn bagage kan loslaten. Maar tegelijkertijd kan ik dit niet van hem verlangen. Het lukt me ook steeds minder goed om het leven te leiden dat mij ongelukkig maakt. Soms voelt het echt alsof ik dan maar moet wachten tot het leven voorbij is. Moet ik mijn dromen opgeven...? Of moet ik ervoor knokken...? Maar hoe dan...?
Alle reacties Link kopieren
Maya85 schreef:
18-06-2019 14:36
Een beetje werknemer betaalt de reiskosten wel hoor. En TO kan gewoon weer gaan werken, dan hebben ze nog meer geld, straks zeker als haar jongste ook naar school gaat. Ik zou niet weten waarom ze dan niet wat meer buiten kunnen gaan wonen. Zo onvoorstelbaar is dat nu ook weer niet.
Grapjurk. In die krimpregio’s kun je kiezen uit onderwijs of zorg. En laat mij jou vertellen dat die CAO’s nou niet echt royaal, laat staan kostendekkend zijn. Er is geen Sillicon Valley in Limburg, Groningen, Drenthe en Friesland. Amper industrie. Bijna 0,0 dienstverlening. Ook amper KDV’s op loop- of fietsafstand van de meeste dorpen of gehuchten.
Nee heb je, ja kun je krijgen
lemoos2 schreef:
18-06-2019 15:38
Grapjurk. In die krimpregio’s kun je kiezen uit onderwijs of zorg. En laat mij jou vertellen dat die CAO’s nou niet echt royaal, laat staan kostendekkend zijn. Er is geen Sillicon Valley in Limburg, Groningen, Drenthe en Friesland. Amper industrie. Bijna 0,0 dienstverlening. Ook amper KDV’s op loop- of fietsafstand van de meeste dorpen of gehuchten.
Binnen een uur kun je op veel plekken zijn. Nederland is zo klein. Denken in mogelijkheden ipv in obstakels. Je hebt zoveel dorpen waar gewoon een kleine supermarkt is op fietsafstand. En daar zijn ook prima kdv's en basisscholen. Kom eens uit je bubbel.

TO wil geen Sillicon Valley achtige toestanden. Ze wil juist meer eenvoud in haar leven, dat is in Nederland prima te realiseren als je een beetje een open blik hebt.
Alle reacties Link kopieren
Maya85 schreef:
18-06-2019 15:52
Binnen een uur kun je op veel plekken zijn. Nederland is zo klein.
Nou, dat valt tegen als je ' s morgens uren in de file staat. Stel dat de man van TO in Amsterdam werkt en ze kopen een boerderijtje in Friesland. Dan ben je al gauw 2 uur heen en twee uur terug aan het reizen. Vier uur per dag. Heeft die arme man helemaal geen tijd en energie meer voor zijn gezin. TO wil juist graag meer tijd samen.
Maya85 schreef:
18-06-2019 15:52
Binnen een uur kun je op veel plekken zijn. Nederland is zo klein. Denken in mogelijkheden ipv in obstakels. Je hebt zoveel dorpen waar gewoon een kleine supermarkt is op fietsafstand. En daar zijn ook prima kdv's en basisscholen. Kom eens uit je bubbel.

TO wil geen Sillicon Valley achtige toestanden. Ze wil juist meer eenvoud in haar leven, dat is in Nederland prima te realiseren als je een beetje een open blik hebt.
Lemoos heeft wel gelijk. Ik woon in een krimregio in een gehucht en de plaatselijke basisschool gaat daar verdwijnen. Als ik mijn kinderen daar naar school zou laten gaan, zou mijn oudste met 1 ander kind in de klas zitten.
De ouders die hun kinderen niet graag naar het Belgisch onderwijs willen laten gaan, moeten dan de auto gaan pakken om hun kinderen naar de dichtsbijzijnde Nederlandse school te brengen.

Daar is dus al zo'n voorbeeld in de praktijk. En ja, veel mensen in ons dorp vinden dat enorm vervelend. Bedenk al dat ik voor de dichtsbijzijnde stad al een 20 minuten in de auto zit, idem voor het station en het ziekenhuis. Ik ondervind er nu (nog) geen last van, maar dit zijn dus wel voorbeelden waarom genoeg mensen uit de dorpen trekken.
Maya85 schreef:
18-06-2019 14:09
Valt wel mee, dat ligt er maar net aan waar je woont. Er zijn zat boerderijtjes die je voor een klein prijsje kunt kopen in Nederland, alleen zit je dan niet in de randstad, maar dit zal TO vast niet erg vinden met haar avontuurlijke inslag.

En als TO dichtbij ergens gaat werken, of niet werkt zoals nu dan is een tweede auto niet nodig. Dus waarom het dan duur zou moeten zijn?
Op de plekken waar je boerderijtjes voor een appel en een ei kunt kopen, zijn vaak niet de banen die je nodig hebt voor een levensonderhoud. Stel ze wonen ergens in midden Nederland en moeten dan dus verhuizen naar het Drentse platteland. Dat is een vele malen grotere stap, dan dat je uitkijkt naar een boerderij in een straal van 20 km van de huidige woonplek. Zodat man mogelijk ook zijn baan kan behouden. Want kan hij hetzelfde werk doen (laat staan verdienen) in die boerderij op het Drentse platteland?
Echt, het zal je verbazen, maar huizenprijzen zijn toch veelal gekoppeld aan voorzieningen en de mogelijkheid tot werk.
Ben trouwens benieuwd wat je een klein prijsje vindt, want kleine prijsjes hebben ook vaak veel opknapwerk nodig. Iets wat tijd en geld kost. Wie gaat dat maken en betalen dan?
Ik heb alleen nog maar de OP gelezen en mijn oordeel: je had nooit kinderen moeten nemen. Dan was je op dit moment zo vrij om te gaan en staan waar je wil, al is dat ergens midden in de jungle. Dan had je je man zomaar kunnen verlaten en je eigen plan kunnen gaan trekken. Maar nu niet, nu heb je de gedeelde verantwoording over kinderen. En je man voelt er blijkbaar niets voor zijn zekerheden op te geven. Weggaan uit NL betekent tenslotte sowieso een AOW-gat.
polydox schreef:
18-06-2019 14:15
Nou dat is tegenwoordig ook niet meer of je moet ergens in Groningen of aan de grens met Duitsland gaan zitten of het is totaal vervallen. Laten dat nu vaak net de plekken zijn waar er ook minder banen zijn.

In Groningen zijn de boerderijtjes niet voor niks zo goedkoop. Aardbevingen en zo....
Alle reacties Link kopieren
patchouli_ schreef:
17-06-2019 20:27
Dit gaat alleen maar over jou.

Je hebt echter gekozen voor een man en kinderen, en die hebben ook belangen, wensen, dromen.

Als jij helemaal je eigen koers wilt varen in het leven, had je alleen moeten blijven. Nu zal je je moeten voegen naar ook de andere leden van je gezin en de consequenties van je keuzes aanvaarden.

Een gezin heb je niet voor eventjes omdat de wind toen even goed stond.

Dit dus. Dus wordt volwassen en draag je verantwoordelijkheid.
Maya85 schreef:
18-06-2019 14:32
Met de auto toch? Dan is 1 auto genoeg. Mij lijkt de verdeling 30-30 trouwens veel relaxter dan hoe TO het nu heeft geregeld, die man is nauwelijks thuis, alle zorg komt op haar neer :(
Het lijkt me inderdaad een stuk zinvoller om dáár het gesprek over te hebben.

"Beste lieve man, ik merk dat ik niet zo blij ben met mijn leven en ik wil graag meer kwaliteitstijd als gezin. Ik wil daarom een goed en realistisch gesprek hebben over wat we minimaal aan inkomen moeten hebben om de boel zonder al teveel kopzorgen draaiend te houden. Daarvan wil ik ook graag een deel gaan verdienen, want we zijn langzaam in een situatie geslopen waarbij ik aan het dromen ben geslagen en ik wil gaan toetsen of en hoe ik een bijdrage kan leveren aan een nieuw leven met meer gezinstijd en minder druk voor jou. Zodat je over een paar jaar als de kinderen wat groter zijn, misschien met mij wilt gaan uitkijken naar een volgende stap: meer buitenaf wonen en genieten van elkaar.
Maar daarvoor is het voor NU verstandig om alvast een financiele planning te hebben en voor mij om in de realiteit te blijven staan en mijn nuchtere kijk op mijn wensen te behouden. Ik hoop dat je hiervoor open staat."
Julieve schreef:
17-06-2019 20:38
Oh nee. Het is inderdaad een heel vaag verhaal. Zo ingewikkeld is het helemaal niet.
Ik wil eigenlijk gewoon de stad verlaten, op een betaalbaar boerderijtje gaan wonen. Met een moestuin, wat dieren... De kinderen gewoon naar een normale school, net als nu. Ik zou het wel super fijn vinden als mijn man wat minder gaat werken (ipb 6 dagen per week) zodat we meer tijd door kunnen brengen als gezin.

Ik ben niet zo goed in schrijven, maar ik ben niet heel zweverig hoor.
En hoeveel dagen werk jij?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
18-06-2019 18:19
En hoeveel dagen werk jij?
TO werkt niet.
Maya85 schreef:
18-06-2019 15:52
Binnen een uur kun je op veel plekken zijn. Nederland is zo klein. Denken in mogelijkheden ipv in obstakels. Je hebt zoveel dorpen waar gewoon een kleine supermarkt is op fietsafstand. En daar zijn ook prima kdv's en basisscholen. Kom eens uit je bubbel.

TO wil geen Sillicon Valley achtige toestanden. Ze wil juist meer eenvoud in haar leven, dat is in Nederland prima te realiseren als je een beetje een open blik hebt.
:HA:

Je bent wel grappig Maya. Zo grappig zelfs, dat ik geloof dat je dat leven bijna zelf leidt, zo vanzelfsprekend ben je over iets dat ongeveer 75% vd Nederlanders zichzelf wenst, maar helaas jammerdebammer niet doet.

realiteitscheck: ik woon absoluut niet in de Randstad en woon in een relatief kleine stad op slechts 18 km. afstand van een andere relatief kleine stad. Over die afstand doe ik gemiddeld een drie kwartier tot een uur. In de spits wel eens langer dan een uur. Een afstand waar je met de auto niet langer dan een kwartier over zou hoeven doen....
Nederland is ramvol met auto's. Nooit gezien?
swannie12 schreef:
18-06-2019 18:23
TO werkt niet.
De man heeft geen tijd om te dromen, de man heeft een (financieel) blok beton om zijn nek hangen.
Maya85 schreef:
18-06-2019 14:32
Met de auto toch? Dan is 1 auto genoeg. Mij lijkt de verdeling 30-30 trouwens veel relaxter dan hoe TO het nu heeft geregeld, die man is nauwelijks thuis, alle zorg komt op haar neer :(
Alle inkomen binnenhalen komt op die man neer. Als TO nu zelf ook nog ging werken dan konden ze vast vaker een hulp in zetten en de vrije momenten meer qualitytime samen pakken.
Ruime boerderij taxatiewaarde voor slechts 225 K. In Drenthe in Eexterveenschekanaal. Wie kent het niet.
https://www.funda.nl/koop/eexterveensch ... traat-6-a/

Ontwikkelvisie Eexterveenschekanaal en Bareveld (bron www.veendam.nl/dsresource?objectid=156b ... ..type=org
Beide gemeenten hebben te maken met de bedreiging van de
demografische krimp en economische recessie
. Voor de verdere
ontwikkeling van het gebied is het daarom zaak om vooral te
kijken naar de kansen die dit gebied heeft waarbij de realiteit
van de (woning) markt niet uit het oog wordt verloren.
De gemeenten gaan daarom uit van het concept “oud voor
nieuw”, oftewel handhaving of vermindering van de huidige
aantallen woningen
. Uitruil van woningcontingenten tussen
de beide gemeenten is daarbij– indien nodig of -mogelijk.

Multifunctionele linten
Van oudsher waren de linten multifunctionele eenheden
waarbinnen gewoond en gewerkt werd. In de loop der jaren
zijn de linten tegen de dorpen aan veranderd in woonlinten.
Nu doet de vraag zich voor of er bedrijvigheid kan worden
toegelaten in de linten. Gezien de historische functies in de
linten en het gebrek aan werkgelegenheid kan bedrijvigheid
een toevoeging zijn aan de linten. Voorwaarde is wel dat deze
bedrijvigheid zich goed verhoudt met de woonfunctie. In het
bestaande bestemmingsplan zijn aan huis gebonden beroepen
en kleinschalige bedrijfsmatige activiteiten toegestaan. Extra
mogelijkheden zullen niet worden geboden.
Alle reacties Link kopieren
ohohwatnuweer schreef:
18-06-2019 18:14
In Groningen zijn de boerderijtjes niet voor niks zo goedkoop. Aardbevingen en zo....
Dat klopt niet helemaal. De prijzen in Groningen trekken ook weer aan, net als in de rest van het land.
Alle reacties Link kopieren
TO lijkt dit topic niet meer zo interessant te vinden.
We hebben haar luchtbubbel doorgeprikt. Dat is niet zo leuk meer verder mijmeren. Terwijl ik toch echt vond dat ik een zinnige insteek gaf voor een gesprek met haar man. Ik herhaal 'm daarom nog maar een keer. Dat geeft een realistischer zetje richting haar dromen ipv hier argumenten hopen te vinden om haar man over te halen.

"Beste lieve man, ik merk dat ik niet zo blij ben met mijn leven en ik wil graag meer kwaliteitstijd als gezin. Ik wil daarom een goed en realistisch gesprek hebben over wat we minimaal aan inkomen moeten hebben om de boel zonder al teveel kopzorgen draaiend te houden. Daarvan wil ik ook graag een deel gaan verdienen, want we zijn langzaam in een situatie geslopen waarbij ik aan het dromen ben geslagen en ik wil gaan toetsen of en hoe ik een bijdrage kan leveren aan een nieuw leven met meer gezinstijd en minder druk voor jou. Zodat je over een paar jaar als de kinderen wat groter zijn, misschien met mij wilt gaan uitkijken naar een volgende stap: meer buitenaf wonen en genieten van elkaar.
Maar daarvoor is het voor NU verstandig om alvast een financiele planning te hebben en voor mij om in de realiteit te blijven staan en mijn nuchtere kijk op mijn wensen te behouden. Ik hoop dat je hiervoor open staat."
Alle reacties Link kopieren
Nee maar to wordt ook wel volledig weg gezet als iemand die haar man met deze wens van alles aan doet.
We weten natuurlijk verder weinig van de situatie.
Wellicht is financieel er geen probleem voor dit plan, en woon / werkverkeer hebben een hoop mensen op een uur afstand.
Maar dat is aan haar man en to of deze wensen realistisch zijn.
Ik denk alleen dat to zich te blind staart op dit plan en het even niet kan zien dat gelukkiger worden in de huidige situatie wellicht nog wel stappen in gezet kunnen worden.

Het is heel menselijk om iets te gaan idealiseren wanneer je in je eigen situatie niet je draai kan vinden.
Alle reacties Link kopieren
Maya85 schreef:
18-06-2019 15:52
Binnen een uur kun je op veel plekken zijn. Nederland is zo klein. Denken in mogelijkheden ipv in obstakels. Je hebt zoveel dorpen waar gewoon een kleine supermarkt is op fietsafstand. En daar zijn ook prima kdv's en basisscholen. Kom eens uit je bubbel.

TO wil geen Sillicon Valley achtige toestanden. Ze wil juist meer eenvoud in haar leven, dat is in Nederland prima te realiseren als je een beetje een open blik hebt.
Ik denk echt dat je moet minderen met het drinken van Fanta, met je bubbel.

Ik woon in een krimpregio. Dichtstbijzijnde basisschool is 8 km verderop. En dan woon ik ook nog in een ‘stad’. Een stad die vroeger maar liefst twee treinstationnetjes had maar daarvan is één gesloten en bij de ander stopt 2 keer per uur een trein: vijf minuten over het hele uur de intercity en 8 minuten over het hele uur het boemeltreintje. Effectief heb je dus maar één trein per uur. Dichtstbijzijnde andere stad met faciliteiten zoals scholen of een ziekenhuis: 17 km. Maar zou ik bijvoorbeeld moeten bevallen dan kan dat niet 17 km verderop omdat daar de kraamafdeling is gesloten en ik dan respectievelijk 21 km verderop of 28 km verderop een gyneacoloog moet zoeken.

En dan maar hopen dat er geen file op de enige verkeersader (A2) staat want dan staat de hele provincie vast (en dat merken de Belgen en Duitsers gelijk omdat we dan letterlijk uitwijken naar de buurlanden om van A naar B te komen en op tijd te zijn bij het KDV).

Natuurlijk kun je dan nog gaan mierenneuken over thuisbevallingen maar dat is niet voor iedere zwangere een realistische optie vanwege medische indicatie.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ben ik met je eens consu.
Waar ik over struikel is het gezweefteef van TO. En de beschuldigende vinger naar haar man terwijl ze zelf nog niets geschreven heeft over wat ze zelf wil investeren/veranderen/inbrengen. Ja dat ze ook wel weer wil gaan werken als haar plaatje daardoor gaat kloppen. Maar dat 'plaatje' is niet heiligmakend. Zo niet zelfs vernietigend voor het gezin.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Wij wonen dus op een plek die TO graag zou willen. Een boerderij met appelbomen, paarden, geiten, kippen en een moestuin. De dichtbijzijnde supermarkt op 5 km afstand. Het wonen op zo'n plek betekent in de praktijk dat er altijd werk is. Op dit moment is het 2x per week gras maaien, onkruid wieden of er gaat iets kapot wat gerepareerd moet worden. En hoewel ik gisteren nog schapen heb geschoren zijn er toch een aantal zaken die ik fysiek niet kan....daar heb ik letterlijk mankracht voor nodig. Wil jouw man ook al die tijd daaraan besteden, naast zijn drukke baan?
Mensen vergeten heel vaak hoeveel tijd het onderhoud kost. Wanneer je de appel bomen in het vroege voorjaar niet snoeit dan komen er in het najaar weinig appels voor de appeltaart, zul je toch even ( in mijn geval) 10 km heen en weer moeten fietsen naar de winkel!
Alle reacties Link kopieren
Todynice schreef:
18-06-2019 22:47
Wij wonen dus op een plek die TO graag zou willen. Een boerderij met appelbomen, paarden, geiten, kippen en een moestuin. De dichtbijzijnde supermarkt op 5 km afstand. Het wonen op zo'n plek betekent in de praktijk dat er altijd werk is. Op dit moment is het 2x per week gras maaien, onkruid wieden of er gaat iets kapot wat gerepareerd moet worden. En hoewel ik gisteren nog schapen heb geschoren zijn er toch een aantal zaken die ik fysiek niet kan....daar heb ik letterlijk mankracht voor nodig. Wil jouw man ook al die tijd daaraan besteden, naast zijn drukke baan?
Mensen vergeten heel vaak hoeveel tijd het onderhoud kost. Wanneer je de appel bomen in het vroege voorjaar niet snoeit dan komen er in het najaar weinig appels voor de appeltaart, zul je toch even ( in mijn geval) 10 km heen en weer moeten fietsen naar de winkel!

Dat is het verschil tussen een plaatje in je hoofd romantiseren en wat de realiteit echt is.
Zo vrij ben je idd helemaal niet in het vrij wonen.
Al blijft dat nog steeds wel een wens die ik blijf koesteren, maar dan vooral omdat de drukte om mij heen mij zo benauwd in een woonwijk en ik echt mijzelf tot rust voel komen wanneer ik letterlijk ( veel) ruimte om mij heen heb.
Dus ja, dit dagelijks kunnen ervaren zodra ik mijn achterdeur open doe zou mij wel een stukje extra geluk geven.
Maar dan dus zonder schapen , paarden en geiten , dat lijkt mij veel te veel werk :D

Toch besef ik echt wel dat dit soort wensen helemaal niet inhoud dat je dagelijks vrolijk en fluitend om je huis huppelt en zeeen van tijd hebt om buiten je grassprietjes te gaan tellen.
En die zelfgebakken appeltaarten gaan heus ook je strot uit komen.
Ook zonder dieren is een ouder huis, een grotere tuin gewoon extra werk die boven op je stapel terecht komt.
You win Some, you loose Some .

Ik heb vandaag trouwens handmatig rupsen zitten vangen tussen de kolen, want ja ik had bedacht het zo natuurlijk en biologisch mogelijk te houden.
Ik ben dus dagelijks in oorlog met de beesten.
En dan heb ik in de variatie aan groenten er slechts 6 kolen tussen staan. Ja dat was wel een moment dat ik dacht, djeez..je zou er een veld vol mee hebben staan, ben je uren bezig!
Jippie, wat een romantiek ;-)
Alle reacties Link kopieren
Ah, TO werkt niet. Dan heb je ook veel te veel tijd om over dit soort dingen na te denken. Start een kinderboerderij of word vrijwilliger bij de dierentuin... doe iets met je leven zodat het leven wat minder zwaar wordt in je hoofd.
Maechtje schreef:
17-06-2019 20:32
Die kinderen passen helaas niet in dit droomplaatje. Ik snap niet waar TO die denkt te laten terwijl ze er met haar man vandoor gaat, wat haar óf een belabberde moeder maakt, óf een aspirant-schrijfster die iets teveel bezig is met bloemrijk taalgebruik om op de details te letten.
Aspirant schrijfster.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven