
Aannemers haken af?
woensdag 19 juni 2019 om 10:41
Al ruim twee jaar willen wij onze badkamer aanpakken. We begonnen met zeggen dat we geen haast hadden. Inmiddels zijn we de tijdelijke ductape oplossingen wel zat. Er is een hele rits 'mannetjes' gepasseerd, van werkspot, via-via... Ze hebben het allemaal druk, maar prima... ze zijn dan toch érgens aan het werk. Al komen we achteraan in de rij, dat snappen we... maar we komen niet eens in die rij. Kennelijk iets waarom onze klus niet zo aantrekkelijk is en waarom ze helemaal afhaken.
Ik weet alleen niet waarom. En ik kom er ook niet achter. Zoals het tot vier keer toe is gegaan: iemand komt langs om te komen kijken. Dat heeft al wat voeten in de aarde, maar lukt meestal wel. Wij leggen onze wensen uit en hebben daarbij al helder wat er moet gebeuren, maar staan wel open voor suggesties. Het enige wat we nog niet zeker weten is of we kranen uit de muur willen, of niet. Dat ligt aan het wastafelmeubel wat we nog niet hebben gevonden. Er hoeven geen ingewikkelde veranderingen te komen in leidingwerk. De rest kan gewoon standaard, lage inbouwdouchebak, wc. Tegels hebben we ook uitgezocht, van 60 x 60... dus die zijn wel flink. Het enige wat ik kan bedenken zijn de twee trappen. Parkeren of stortbak kan voor de deur. Het is ook niet zo dat we de indruk geven meerdere partijen te laten komen. Nee, die illusie hebben we allang niet meer, dat we offertes zouden kunnen vergelíjken... nee, we hebben er nooit één gehad! Als wij een goed gevoel hebben bij de aannemer en de prijs is reëel, dan krijgt hij de klus.
Goed, iemand komt dus kijken, meet alles op, maakt foto's en belooft ons over twee weken een offerte te sturen. Maar daar stopt het dan. Voor de goede orde wacht je drie weken voor je een berichtje stuurt of hij nog aan onze offerte heeft gedacht. De laatste keer kregen we een berichtje terug dat het niet meer ging lukken voor zijn vakantie, maar daarna zou hij het meteen opsturen. Je raadt het al... na een maand maar weer een berichtje gedaan, of hij een fijne vakantie heeft gehad en nog aan onze offerte heeft gedacht? Berichtjes zijn gelezen, maar niet meer op gereageerd. Mijn vriend heeft gebeld, er wordt natuurlijk nooit opgenomen, voice-mail ingesproken en is niet meer teruggebeld. Je denkt... hoe ver moet je dan gaan? Het gaat toch om een hoop geld, ik schat dat we zeker 20.000 kwijt zijn... (maar dat is lastig inschatten zonder offerte, pfff).
Dat dit een keer gebeurt, oké... maar tot vier keer toe en steeds exact zo, nadat ze al zijn langs geweest en hebben toegezegd een offerte te sturen? Je wordt alles bij elkaar maandenlang aan het lijntje gehouden en mag dan weer opnieuw beginnen. Ik heb het opgegeven, het kost me zoveel energie. Maar eigenlijk moet er wel iets gebeuren, dus dat kan eigenlijk ook niet...
Ik vraag me af of dit probleem bij anderen ook speelt? Ik kan het me niet voorstellen namelijk. Misschien dat een vrouw-van-een-aannemer ook op het forum zit en wel wel 'ns inside information hoort of zo?
Ik weet alleen niet waarom. En ik kom er ook niet achter. Zoals het tot vier keer toe is gegaan: iemand komt langs om te komen kijken. Dat heeft al wat voeten in de aarde, maar lukt meestal wel. Wij leggen onze wensen uit en hebben daarbij al helder wat er moet gebeuren, maar staan wel open voor suggesties. Het enige wat we nog niet zeker weten is of we kranen uit de muur willen, of niet. Dat ligt aan het wastafelmeubel wat we nog niet hebben gevonden. Er hoeven geen ingewikkelde veranderingen te komen in leidingwerk. De rest kan gewoon standaard, lage inbouwdouchebak, wc. Tegels hebben we ook uitgezocht, van 60 x 60... dus die zijn wel flink. Het enige wat ik kan bedenken zijn de twee trappen. Parkeren of stortbak kan voor de deur. Het is ook niet zo dat we de indruk geven meerdere partijen te laten komen. Nee, die illusie hebben we allang niet meer, dat we offertes zouden kunnen vergelíjken... nee, we hebben er nooit één gehad! Als wij een goed gevoel hebben bij de aannemer en de prijs is reëel, dan krijgt hij de klus.
Goed, iemand komt dus kijken, meet alles op, maakt foto's en belooft ons over twee weken een offerte te sturen. Maar daar stopt het dan. Voor de goede orde wacht je drie weken voor je een berichtje stuurt of hij nog aan onze offerte heeft gedacht. De laatste keer kregen we een berichtje terug dat het niet meer ging lukken voor zijn vakantie, maar daarna zou hij het meteen opsturen. Je raadt het al... na een maand maar weer een berichtje gedaan, of hij een fijne vakantie heeft gehad en nog aan onze offerte heeft gedacht? Berichtjes zijn gelezen, maar niet meer op gereageerd. Mijn vriend heeft gebeld, er wordt natuurlijk nooit opgenomen, voice-mail ingesproken en is niet meer teruggebeld. Je denkt... hoe ver moet je dan gaan? Het gaat toch om een hoop geld, ik schat dat we zeker 20.000 kwijt zijn... (maar dat is lastig inschatten zonder offerte, pfff).
Dat dit een keer gebeurt, oké... maar tot vier keer toe en steeds exact zo, nadat ze al zijn langs geweest en hebben toegezegd een offerte te sturen? Je wordt alles bij elkaar maandenlang aan het lijntje gehouden en mag dan weer opnieuw beginnen. Ik heb het opgegeven, het kost me zoveel energie. Maar eigenlijk moet er wel iets gebeuren, dus dat kan eigenlijk ook niet...

Ik vraag me af of dit probleem bij anderen ook speelt? Ik kan het me niet voorstellen namelijk. Misschien dat een vrouw-van-een-aannemer ook op het forum zit en wel wel 'ns inside information hoort of zo?
woensdag 19 juni 2019 om 10:45
Aannemers zitten tot over hun oren in het werk en er is gebrek aan personeel. Ze zijn volledig volgeboekt voor vaak meer dan een jaar. Aan immers zijn dus kieskeurig met welke klussen ze aannemen. Waarschijnlijk is een enkele badkamer niet interessant genoeg.
Gewoon achter in de rij gaan staan met een goedgevulde portemonnaie. En anders wachten op de volgende recessie/crisis. Die gaat zeker weer komen.
Gewoon achter in de rij gaan staan met een goedgevulde portemonnaie. En anders wachten op de volgende recessie/crisis. Die gaat zeker weer komen.
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
woensdag 19 juni 2019 om 10:46
Hier in het dorp ontploft het van de aannemer busjes. En ook boze moeders op het schoolplein dat de aannemer niet eens wil komen.
Ook niet via via.
Er is veel werk.
Het helpt als je al een duidelijk plan hebt, dat lijk je te hebben. En veel geduld.
En ook om te vragen aan mensen die je kent, of ze een goede aannemer weten.
Of de badkamer winkel.
Succes
Ook niet via via.
Er is veel werk.
Het helpt als je al een duidelijk plan hebt, dat lijk je te hebben. En veel geduld.
En ook om te vragen aan mensen die je kent, of ze een goede aannemer weten.
Of de badkamer winkel.
Succes
woensdag 19 juni 2019 om 10:46
Ja, dat weten we... De laatste hebben we ook via via. Die hadden laatst mooie badkamerfoto's op Facebook gezet... Bij hun is hij dus wel geweest. Bij ons dus dit geintje. Degene ervoor ging ook via via. Die wilde pas een offerte maken als we langs zijn vaste leverancier gingen (waar hij commissie kreeg op de spullen), alleen konden we daar niet slagen. Duurde ook weer een paar weken voor we dat konden afsluiten.
woensdag 19 juni 2019 om 10:49
Ja, dat wilden we twee jaar geleden best...

woensdag 19 juni 2019 om 10:51
Madeliefjees schreef: ↑19-06-2019 10:48Koop je badkamer bij een winkel die eigen personeel heeft om het te verbouwen.
Ja, werkt dat zo ook?
Waar we geweest zijn (om spullen uit te zoeken) vroegen ze als eerste of we al een aannemer hadden. En wij zeiden doodleuk 'ja', want we waren immers in afwachting van een offerte...
woensdag 19 juni 2019 om 10:51
Eerste tip: stop met zoeken via Werkspot. Installateurs zitten zo vreselijk vol dat ze Werkspot niet meer nodig hebben om aan het werk te komen.
Ik ben getrouwd met zo'n installateur, en ja, het kan soms een paar weken duren voordat hij tijd heeft om een offerte te maken. Dit zijn klussen voor de weekenden en de avonduren, omdat hij natuurlijk overdag gewoon geld aan het verdienen is. Zo'n offerte maken is soms veel werk, waar als je pech hebt niks aan verdiend wordt.
Het is natuurlijk absoluut niet netjes, maar da's toch echt een kwestie van pech hebben.
Ik ben getrouwd met zo'n installateur, en ja, het kan soms een paar weken duren voordat hij tijd heeft om een offerte te maken. Dit zijn klussen voor de weekenden en de avonduren, omdat hij natuurlijk overdag gewoon geld aan het verdienen is. Zo'n offerte maken is soms veel werk, waar als je pech hebt niks aan verdiend wordt.
Het is natuurlijk absoluut niet netjes, maar da's toch echt een kwestie van pech hebben.
woensdag 19 juni 2019 om 10:53

woensdag 19 juni 2019 om 10:56
Oh hier ook. Badkamerwinkel (klein familiebedrijf, eigen personeel) zit op de hoek van de straat, dus je zou denken dat ze ons te vriend willen houden. Ook wel eens ingeschakeld voor een spoedklusje in de keuken, dat ging prima. Goed, de meneer is langs geweest en heeft de boel opgemeten en de wensen aangehoord. Voor kerst ging niet meer lukken, want drukdrukdruk. Ok. We hadden niet direct heel veel haast, geen probleem.
Na 2 maanden maar weer eens de winkel ingelopen. Ja, mevrouw ging haar man aansporen, maar ja we hadden gezegd dat we geen haast hadden. Nee, ok, maar nu willen we toch wel eens wat horen. Na nog eens 2 maanden is man de winkel ingelopen (ik heb het inmiddels opgegeven). Ja, de meneer had wat moeite alle wensen in de ruimte in te passen. Ok, we horen graag wat er mogelijk is. Inmiddels zijn we dus wéér bijna 2 maanden verder... Dat gaat niet meer komen.
Inmiddels hebben we een andere aannemer wel zo gek gekregen dat ze een klus aan de woonkamer komen doen, dat wordt eind augustus, dus dat nu maar eerst. En dan naar een andere badkamerwinkel.
Na 2 maanden maar weer eens de winkel ingelopen. Ja, mevrouw ging haar man aansporen, maar ja we hadden gezegd dat we geen haast hadden. Nee, ok, maar nu willen we toch wel eens wat horen. Na nog eens 2 maanden is man de winkel ingelopen (ik heb het inmiddels opgegeven). Ja, de meneer had wat moeite alle wensen in de ruimte in te passen. Ok, we horen graag wat er mogelijk is. Inmiddels zijn we dus wéér bijna 2 maanden verder... Dat gaat niet meer komen.
Inmiddels hebben we een andere aannemer wel zo gek gekregen dat ze een klus aan de woonkamer komen doen, dat wordt eind augustus, dus dat nu maar eerst. En dan naar een andere badkamerwinkel.
The owls are not what they seem
woensdag 19 juni 2019 om 11:00
Huh. Dan vraag je toch meteen aan die aannemer of hij ook zin heeft in die badkamerklus?

woensdag 19 juni 2019 om 11:06
Ik begrijp uit je verhaal dat je de spullen al gekocht hebt? Daar zit hem de crux. Aannemers hebben voer het algemeen best een hekel aan spullen verwerken die ze niet zelf geleverd hebben. Om 2 redenen: als er iets mis gaat tijdens het verwerken heb je altijd gedoe. Waren de spullen inferieur of heeft hij het niet goed aangepakt. Ten tweede maakt hij daardoor veel minder marge op de klus. Hij kan dan enkel zijn uurtjes factureren en dat is veel minder interessant.
Je bent in de ogen van een aannemer dus niet zo'n fijne klant. Hij moet spullen gaan verwerken waar hij misschien zelf niet achter staat, als er wat mis gaat tijdens het installeren krijgt hij de Zwarte Piet toebedeeld en hij mag het vervolgens oplossen terwijl hij al weinig marge maakt omdat hij enkel zijn uurtjes kan factureren.
Als de markt slecht is, pakt hij dat heus wel aan, maar als hij 3 badkamers kan verbouwen met spullen die hij zelf levert (en dus in kan staan voor de kwaliteit en ook nog meer kan verdienen) doet hij liever dat.
Je bent in de ogen van een aannemer dus niet zo'n fijne klant. Hij moet spullen gaan verwerken waar hij misschien zelf niet achter staat, als er wat mis gaat tijdens het installeren krijgt hij de Zwarte Piet toebedeeld en hij mag het vervolgens oplossen terwijl hij al weinig marge maakt omdat hij enkel zijn uurtjes kan factureren.
Als de markt slecht is, pakt hij dat heus wel aan, maar als hij 3 badkamers kan verbouwen met spullen die hij zelf levert (en dus in kan staan voor de kwaliteit en ook nog meer kan verdienen) doet hij liever dat.

woensdag 19 juni 2019 om 11:09
Wij hebben precies hetzelfde met allerlei klussen in huis!! Nu zijn we al een jaar op zoek naar iemand die de schutting kan vervangen. Echt gekkenwerk, de meeste reageren niet. Als er al iemand langskomt brengen ze vervolgens nooit een offerte uit. Je vraagt je echt af waarom ze dan wel langs komen? Dat kost toch veel tijd en moeite, helemaal als je kennelijk niet van plan bent daarna een offerte op te sturen?
Heb dus ook geen tips helaas maar ik lees graag mee om te zien of een ander die wel heeft.
Heb dus ook geen tips helaas maar ik lees graag mee om te zien of een ander die wel heeft.

woensdag 19 juni 2019 om 11:18
Ik hoor dit aan de lopende band en ervaar het zelf ook al een hele tijd.
Aanleg terras velen voor uitgenodigd en slechts enkelen komen en nog minder sturen een offerte. Uiteindelijk zelf gelegd.
Nieuwe CV 14 maanden mee bezig geweest om offertes te vergaren. Ze komen gewoon niet opdagen, eentje zei toch maar geen offerte te maken want geen tijd en enkelen kwamen met belachelijke bedragen. Uiteindelijk voor minder dan een derde van die offertes geregeld met iemand via via.
Buren verderop wonen al een jaar (!) in een stacaravan in de tuin omdat de door hun gevraagde aannemers gewoon weg niet komen opdagen om de klus af te ronden.
Collega heeft dik een half jaar met pannetjes en emmers op zolder gezeten omdat geen dakdekker kwam helpen.
Echt vreselijk! En komt er straks een recessie, donderen ze allemaal om omdat ze niet aan klantenbinding gedaan hebben.
Aanleg terras velen voor uitgenodigd en slechts enkelen komen en nog minder sturen een offerte. Uiteindelijk zelf gelegd.
Nieuwe CV 14 maanden mee bezig geweest om offertes te vergaren. Ze komen gewoon niet opdagen, eentje zei toch maar geen offerte te maken want geen tijd en enkelen kwamen met belachelijke bedragen. Uiteindelijk voor minder dan een derde van die offertes geregeld met iemand via via.
Buren verderop wonen al een jaar (!) in een stacaravan in de tuin omdat de door hun gevraagde aannemers gewoon weg niet komen opdagen om de klus af te ronden.
Collega heeft dik een half jaar met pannetjes en emmers op zolder gezeten omdat geen dakdekker kwam helpen.
Echt vreselijk! En komt er straks een recessie, donderen ze allemaal om omdat ze niet aan klantenbinding gedaan hebben.

woensdag 19 juni 2019 om 11:25
Ik begrijp dat je alleen iemand zoekt voor de verbouwing, maar verder alles zelf al gekocht hebt? Voor een aannemer (of zpp'er) is het veel interessanter als zij ook alle materialen mogen leveren. En gezien er nu werk in overvloed is, zullen ze daar eerder voor kiezen.
Ik heb zelf ook een kleine (rot)klus liggen die ik echt niet zelf kan uitvoeren. Maar ja, niemand die het wil doen en ja dat snap ik.
Ik heb zelf ook een kleine (rot)klus liggen die ik echt niet zelf kan uitvoeren. Maar ja, niemand die het wil doen en ja dat snap ik.
woensdag 19 juni 2019 om 11:25
Wij hadden een bedrijf die bij ons de gevel zou komen reinigen en impregneren en de schuur opnieuw voegen. Op de dag zelf: niemand. Dus ik appen waar ze bleven. Oh, vergeten.....
Ok, en wanneer komen jullie dan wel?
We laten het nog weten!
Nooit meer iets gehoord. Ja, daar wordt ik ook sjaggereinig van.
Ok, en wanneer komen jullie dan wel?
We laten het nog weten!
Nooit meer iets gehoord. Ja, daar wordt ik ook sjaggereinig van.
ik geef mn bek ook maar een douw

woensdag 19 juni 2019 om 11:26
Ik denk dat veel aannemers op de onderbuik werken. Hebben ze geen goed gevoel bij jou en je klus dan besluiten ze tijdens het opnemen al of ze voor je gaan werken.
En wat dat verkeerde gevoel dan is? Ik spreek ze beroepshalve regelmatig en onderstaande dingen hoor ik meer dan eens:
-wanneer opdrachtgevers zeggen 'jij mag dit werk doen voor ons' en alle variaties daarop. Ho even, denkt de beste man dan. Ik bepaal zelf wel of ik een klus aanneem.
-opdrachtgevers die er echt helemaal niks van begrijpen, wel veel wensen hebben en niets van hem aannemen
-opdrachtgevers die schrikken van het uurtarief, daar lang over doorzagen, of niet begrijpen dat iets veel werk is
-hoogopgeleide opdrachtgevers zonder praktisch inzicht zijn niet favoriet. Aannemers voelen zich dan vaak verbaal onder de tafel geluld en denken dat ze in het ootje genomen worden
-mensen die alle materialen zelf al gekocht hebben en verwachten dat hij blij is om dat te mogen verwerken
En wat dat verkeerde gevoel dan is? Ik spreek ze beroepshalve regelmatig en onderstaande dingen hoor ik meer dan eens:
-wanneer opdrachtgevers zeggen 'jij mag dit werk doen voor ons' en alle variaties daarop. Ho even, denkt de beste man dan. Ik bepaal zelf wel of ik een klus aanneem.
-opdrachtgevers die er echt helemaal niks van begrijpen, wel veel wensen hebben en niets van hem aannemen
-opdrachtgevers die schrikken van het uurtarief, daar lang over doorzagen, of niet begrijpen dat iets veel werk is
-hoogopgeleide opdrachtgevers zonder praktisch inzicht zijn niet favoriet. Aannemers voelen zich dan vaak verbaal onder de tafel geluld en denken dat ze in het ootje genomen worden
-mensen die alle materialen zelf al gekocht hebben en verwachten dat hij blij is om dat te mogen verwerken

woensdag 19 juni 2019 om 11:26
Dit inderdaad!!Dahlia74 schreef: ↑19-06-2019 11:25Ik begrijp dat je alleen iemand zoekt voor de verbouwing, maar verder alles zelf al gekocht hebt? Voor een aannemer (of zpp'er) is het veel interessanter als zij ook alle materialen mogen leveren. En gezien er nu werk in overvloed is, zullen ze daar eerder voor kiezen.
Ik heb zelf ook een kleine (rot)klus liggen die ik echt niet zelf kan uitvoeren. Maar ja, niemand die het wil doen en ja dat snap ik.
woensdag 19 juni 2019 om 11:41
En dit ook ja....Dahlia74 schreef: ↑19-06-2019 11:25Ik begrijp dat je alleen iemand zoekt voor de verbouwing, maar verder alles zelf al gekocht hebt? Voor een aannemer (of zpp'er) is het veel interessanter als zij ook alle materialen mogen leveren. En gezien er nu werk in overvloed is, zullen ze daar eerder voor kiezen.
Ik heb zelf ook een kleine (rot)klus liggen die ik echt niet zelf kan uitvoeren. Maar ja, niemand die het wil doen en ja dat snap ik.
Dan kan jij die klus wel begroten op 20000 euro, maar een groot deel daarvan ziet die aannemer of zzp-er hier niet van terug he. Terwijl hij toch hetzelfde aantal uren in de verbouwing moet steken.
woensdag 19 juni 2019 om 11:53
Uh nee... we hebben nog helemaal niks gekocht. Dat zouden we ook nergens kunnen opslaan en ik ben achteraf blij, want dat is dan al achterhaald tegen de tijd dat het eens geplaatst kan worden.
We zijn wel bij veel van die badkamerzaken langs geweest en hebben dingen uitgezocht. Dus daar hebben we plaatjes van laten zien. Maar alleen over de tegels willen we geen concessies doen. Wc maakte ons niet uit. Douche en kranen kunnen ook 'iets soortgelijks' zijn, van een ander merk. We wilden een inloopdouche met een goot en de aannemer verzekerde ons dat we beter een lage douchebak konden nemen – vonden we ook prima. Alleen de wasbak is nog niet duidelijk en die hebben we ook nog nergens kunnen vinden. We hebben een tekening met de maten. Het kan natuurlijk dat de tegels die wij uitzoeken, niet door de vaste leverancier van de aannemer geleverd kunnen worden... maar dan zou het alleen daar om gaan.
We zijn wel bij veel van die badkamerzaken langs geweest en hebben dingen uitgezocht. Dus daar hebben we plaatjes van laten zien. Maar alleen over de tegels willen we geen concessies doen. Wc maakte ons niet uit. Douche en kranen kunnen ook 'iets soortgelijks' zijn, van een ander merk. We wilden een inloopdouche met een goot en de aannemer verzekerde ons dat we beter een lage douchebak konden nemen – vonden we ook prima. Alleen de wasbak is nog niet duidelijk en die hebben we ook nog nergens kunnen vinden. We hebben een tekening met de maten. Het kan natuurlijk dat de tegels die wij uitzoeken, niet door de vaste leverancier van de aannemer geleverd kunnen worden... maar dan zou het alleen daar om gaan.