Ik mis vrouwen in bepaalde beroepen
zondag 16 juni 2019 om 11:25
De emancipatie is een feit en vrouwen eisen hun plaats op in allerlei beroepen. En terecht. Dat voorop.
Maar waarom zie ik dan zo weinig vrouwen die stratenmaker zijn, of bouwvakker, of vuilnisman, en als ik de plantsoenendienst bezig zie, met het onderhoud van openbaar groen, zijn het eigenlijk ook alleen maar mannen.
Is daar een reden voor? Worden alle vrouwen die staan te trappelen om stratenmaker te worden, of vuilnisman, gewoonweg gediscrimineerd, of ZIJN er geen vrouwen die die beroepen ambiëren, en zo nee, waarom niet? Want emancipatie hoort toch ook in DIE beroepen door te dringen?
Maar waarom zie ik dan zo weinig vrouwen die stratenmaker zijn, of bouwvakker, of vuilnisman, en als ik de plantsoenendienst bezig zie, met het onderhoud van openbaar groen, zijn het eigenlijk ook alleen maar mannen.
Is daar een reden voor? Worden alle vrouwen die staan te trappelen om stratenmaker te worden, of vuilnisman, gewoonweg gediscrimineerd, of ZIJN er geen vrouwen die die beroepen ambiëren, en zo nee, waarom niet? Want emancipatie hoort toch ook in DIE beroepen door te dringen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

dinsdag 18 juni 2019 om 22:34
pejeka schreef: ↑18-06-2019 21:31Maar... eind van het verhaal is dus, dat vrouwen niet een gelijke participatie willen in alle mannenberoepen, maar alleen in beroepen die ze zelf leuk vinden. En dan moet dat ook door voorkeursbeleid worden "afgedwongen". Want stel dat de overheid zou zeggen: voor ALLE beroepen waarin mannen tot op heden oververtegenwoordigd zijn, wordt morgen voor 5 jaar besloten dat alleen vrouwen mogen toetreden, dan zou het niet OK zijn?
Dit telt net zo goed voor mannen, die willen ook alleen beroepen die ze leuk vinden. Zijn we toch nog gelijk

Ik dacht overigens dat jij alleen een simpel antwoord wilde op een simpele vraag en niet stiekem een onnozel standpunt wilde ventileren. Hadden we toch door blijkbaar.

woensdag 19 juni 2019 om 13:41
Aan beeldvorming in de media doet de NOS nu iets. Ze plaatsen een foto met een vrouwelijke monteur bij een artikel over auto's.
https://nos.nl/artikel/2289676-mogelijk ... e-weg.html
https://nos.nl/artikel/2289676-mogelijk ... e-weg.html
woensdag 19 juni 2019 om 14:22
Zeker een feit.
Is het niet gewoon zo dat soms bepaalde beroepen toch meer bij de man passen en andere meer bij de vrouw?
Emancipatie is hartstikke leuk hoor, maar we blijven toch echt verschillend mag ik hopen. Met bij elke sexe onze specifieke kwaliteiten en tekortkomingen.
woensdag 19 juni 2019 om 19:35
Ik heb dit topic zélf geopend, en dan zou ik mij er niet meer mee mogen "bemoeien"? Het moet niet gekker worden.Sri-is-back-now schreef: ↑18-06-2019 22:19Pejeka, bemoei je alsjeblieft niet meer met dit topic, want je verknalt een leuke discussie. Op vragen over jouw achtergrond ga je ook al niet in. Je hebt geen idee waar je het over hebt, nog minder waar wij het over hebben, dus je levert geen enkele waardevolle bijdrage. Bye!
woensdag 19 juni 2019 om 19:42
Waar het me om gaat, is dat de deelname van vrouwen aan het arbeidsproces vrij selectief gebeurt. Kantoorbanen, of andere banen waar je geen smerige handen van krijgt of fysiek niet moe van wordt, die willen vrouwen wel en zelfs willen ze daar met voorkeursbehandeling in komen. Maar ik heb gewoon nog nooit in welk actualiteitenprogramma of emancipatieprogramma gezien dat vrouwen in de rij staan om aan de slag te gaan als stratenmaker of vuilnisman, terwijl er toch genoeg lager opgeleide vrouwen moeten zijn die, net als mannen, beter zijn in dingen doen met hun handen.
Dus mijn vraag is simpel: hebben vrouwen liever baantjes waarin ze niet fysiek moe kunnen worden, of pikken ze liever de luxebaantjes er tussenuit, want een andere reden kan ik niet vinden.
Dus mijn vraag is simpel: hebben vrouwen liever baantjes waarin ze niet fysiek moe kunnen worden, of pikken ze liever de luxebaantjes er tussenuit, want een andere reden kan ik niet vinden.
woensdag 19 juni 2019 om 19:45
Vergeet je nou expres die banen in de zorg waar al die vrouwen wel smerige handen krijgen en fysiek moe van worden?pejeka schreef: ↑19-06-2019 19:42Waar het me om gaat, is dat de deelname van vrouwen aan het arbeidsproces vrij selectief gebeurt. Kantoorbanen, of andere banen waar je geen smerige handen van krijgt of fysiek niet moe van wordt, die willen vrouwen wel en zelfs willen ze daar met voorkeursbehandeling in komen. Maar ik heb gewoon nog nooit in welk actualiteitenprogramma of emancipatieprogramma gezien dat vrouwen in de rij staan om aan de slag te gaan als stratenmaker of vuilnisman, terwijl er toch genoeg lager opgeleide vrouwen moeten zijn die, net als mannen, beter zijn in dingen doen met hun handen.

woensdag 19 juni 2019 om 19:46
Ga eens langs in een GHz organisatie. Ik zag vrouwelijke collega, volledig onder de stront.pejeka schreef: ↑19-06-2019 19:42Waar het me om gaat, is dat de deelname van vrouwen aan het arbeidsproces vrij selectief gebeurt. Kantoorbanen, of andere banen waar je geen smerige handen van krijgt of fysiek niet moe van wordt, die willen vrouwen wel en zelfs willen ze daar met voorkeursbehandeling in komen. Maar ik heb gewoon nog nooit in welk actualiteitenprogramma of emancipatieprogramma gezien dat vrouwen in de rij staan om aan de slag te gaan als stratenmaker of vuilnisman, terwijl er toch genoeg lager opgeleide vrouwen moeten zijn die, net als mannen, beter zijn in dingen doen met hun handen.

woensdag 19 juni 2019 om 19:59
woensdag 19 juni 2019 om 20:13
Deze vraag is al 10000 keer beantwoordpejeka schreef: ↑19-06-2019 19:42Waar het me om gaat, is dat de deelname van vrouwen aan het arbeidsproces vrij selectief gebeurt. Kantoorbanen, of andere banen waar je geen smerige handen van krijgt of fysiek niet moe van wordt, die willen vrouwen wel en zelfs willen ze daar met voorkeursbehandeling in komen. Maar ik heb gewoon nog nooit in welk actualiteitenprogramma of emancipatieprogramma gezien dat vrouwen in de rij staan om aan de slag te gaan als stratenmaker of vuilnisman, terwijl er toch genoeg lager opgeleide vrouwen moeten zijn die, net als mannen, beter zijn in dingen doen met hun handen.
Mater tua tam obesa est ut cum Romae est urbs habet octo colles!
woensdag 19 juni 2019 om 20:13
Want alle wetenschappelijke onderzoeken en ontwikkelingen tussen nu en 40 jaar geleden zijn haperend en werken niet, omdat de ontdekker een penis had en geen vagina?Sara9876 schreef: ↑18-06-2019 22:26Volgens snap je hier dus ook al niks van. Iedereen weet dat mannen en vrouwen anders denken en doen. Dus als een universiteit (of bedrijf) de grenzen wil verleggen moet je voor een zo divers mogelijk personeelsbestand gaan. Als je iets voor 100% van de bevolking wilt ontwikkelen ben je domweg niet goed bezig als dat door een groep wordt verzonnen die denkt als slechts 50% van de bevolking. Een briljante mannelijke onderzoeker op een universiteit mist nog altijd een stukje wat er per definitie niet in zit. Zo moeilijk is het allemaal niet.

woensdag 19 juni 2019 om 20:20
Betty_Slocombe schreef: ↑19-06-2019 19:59Ik vind dit echt een heel gekke manier van forummen. Je stelt een vraag, mensen geven veel plausibele antwoorden. Je negeert al die antwoorden en gaat weer verder met je vraag. Het wordt onderhand wél duidelijker wat je eigenlijke insteek was.
Nogmaals, misogynie, leuk-is-het-nie.
Dit dus

woensdag 19 juni 2019 om 20:28
Tsja, jouw ontwikkeling hapert ook al jaren en je hebt een penis. Maar of er een causaal verband is, is niet bewezen.
Maar ik sluit het vooralsnog niet uit.
woensdag 19 juni 2019 om 20:46
Het is voor jou weinig relevant, maar voor een deel klopt jouw stelling hierboven, helaas.
Niet zozeer omdat de ontdekker of onderzoeker een penis had, maar omdat de proefpersonen die allemaal hadden.
Het geeft verder niet dat jij het reuze eng vindt dat vrouwen ook bepaalde dingen ambiëren en de obstakels daarvoor uit de weg geruimd worden. Het went, echt. Het is net zoiets als mannen die meedoen op een vrouwenforum. Als je iets zinnigs te zeggen hebt krijg je waardering, als je in een cirkelredenering de oogklep in je iris voelt prikken zijn er altijd mensen die alsnog een poging doen om je te helpen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
woensdag 19 juni 2019 om 20:57
Oh en pjk: op zich fijn om gelijk te krijgen,maar toch wel jammer van de energie die er is gestoken in het eerlijk formuleren van antwoorden op jouw vraag. Je laat je ware kleuren weer eens zien. Kap toch eens met dat personage joh, en ga eens echt meeforummen. Niemand neemt je meer serieus - waar zit hier nou voor jou de lol nog in?

woensdag 19 juni 2019 om 21:04
Alcoholvrij bier voor mij, ivm erfelijke belasting (heel normaal hier in Tweede Mond, allemaal kinderen van zuiplappen).
Mwah. Als ruitjesblousen en donkerblauwe spijkerbroeken je ding zijn, dan is hier genoeg te vinden.
woensdag 19 juni 2019 om 21:17
Wat ik voor bijzonder en tot op zekere hoogte grappig vind, is dat vrouwen weliswaar gelijkwaardige deelname in "mannenberoepen" wensen, maar dan alleen in dié beroepen die hen begerenswaardig lijken, en niet staan te trappelen om, nét zoals mannen doen, de handen uit de mouwen te steken als stratenmaker of dakdekker. Waaruit zomaar zou kunnen volgen dat emancipatie de krenten uit de pap pikken is: wel veel misbaar maken als er te weinig vrouwen vertegenwoordigd zouden zijn in management, maar verdraaid stil zijn als blijkt dat in de bouw ook geen vrouw vertegenwoordigd is eigenlijk, en sterker nog, geen enkele vrouw daar rouwig om is - blijkbaar is het wél ok dat de stratenmakerswereld of de dakdekkerswereld een mannenwereld is, maar tegelijkertijd niét ok als er teveel mannelijke middle managers zijn...
woensdag 19 juni 2019 om 21:21

woensdag 19 juni 2019 om 21:30
Het bijzonder is dat de meeste forummers hier ook geen antwoord hebben op mijn vraag, maar ofwel in een verdedigende kramp schieten, ofwel allerlei dingen naar voren brengen die niks met mijn originele vraag te maken heeft en allerlei zijsporen inslaan, en dat ik uiteindelijk de pisang ben omdat ik het zomaar aangedurfd heb die simpele vraag te stellen.Betty_Slocombe schreef: ↑19-06-2019 21:21Ja, dat blijf je zeggen, maar het is niet belangrijk meer. Dit is een forum, geen dagboek.
Waarom doe je zo? Welk plezier ontleen je eraan?
En de enige conclusie die ik nu kan trekken, is dat als het een vies/fysiek inspannend/zwaar beroep betreft, vrouwen opeens véél minder happig zijn op evenredige vertegenwoordiging dan in managementfuncties...