Werk & Studie alle pijlers

Ik mis vrouwen in bepaalde beroepen

16-06-2019 11:25 1088 berichten
Alle reacties Link kopieren
De emancipatie is een feit en vrouwen eisen hun plaats op in allerlei beroepen. En terecht. Dat voorop.

Maar waarom zie ik dan zo weinig vrouwen die stratenmaker zijn, of bouwvakker, of vuilnisman, en als ik de plantsoenendienst bezig zie, met het onderhoud van openbaar groen, zijn het eigenlijk ook alleen maar mannen.

Is daar een reden voor? Worden alle vrouwen die staan te trappelen om stratenmaker te worden, of vuilnisman, gewoonweg gediscrimineerd, of ZIJN er geen vrouwen die die beroepen ambiëren, en zo nee, waarom niet? Want emancipatie hoort toch ook in DIE beroepen door te dringen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Dankje. Ben er ook heel blij mee. Beter laat dan nooit sakma zeggu. En het verdient ook nog eens onwijs veel beter dan de zorg. Ook niet verkeerd.
Ze zijn er echt wel.
Ik ken een vrouwelijke cv-installateur, een vrouwelijke onderhoudsmonteur bij een scheepsbouwer en een vrouwelijke stukadoor.
Onze flat wordt schoongehouden door een groep mannelijke werknemers van het schoonmaakbedrijf.
In het ziekenhuis waar ik werk werken veel mannelijke verpleegkundigen.
Mijn man is bouwkundige en heeft 3 vrouwelijke collega's.
diyer schreef:
18-06-2019 01:38
Afbeelding

Afbeelding
Die onderste heeft mijn zoon gekregen van zijn oom als kraamcadeautje! :heart:
(Maar mijn broertje is dan ook geen echte man volgens dit topic :whistle: )
Ik spreek hier uit eigen ervaring, maar de emancipatie is echt nog niet ver. Ik werk zelf als web-interactie designer en programmeur en word vaak niet serieus genomen als er ook wat techniek bij komt kijken. Zo ben ik (ongewild) toch meer alleen maar ontwerper. Een reden om als zelfstandige verder te gaan.
Toen ik nog voor een baas werkte kregen mijn collega's de technische opdrachten en vervolgens kwamen die bij mij vragen hoe ze dat moesten doen. Maar zij kregen wel de credits. Een keer zelfs op verzoek van een klant van een project gehaald omdat hij liever geen vrouw wilde als programmeur. En mijn baas ging daar in mee!

En wat opvoeding betreft, mijn man heeft zussen en zij moesten meehelpen in het huis maar mijn man moest de auto wassen (1x per week) en meehelpen in de tuin.
Ik heb geen broers maar mijn zus en ik hielpen wel mee in huis, waar mijn vader echt helemaal niks deed. Als hij gaat douchen moet mijn moeder schone kleren klaarleggen, anders trekt mijn vader zijn vieze kleren weer aan.

Wij proberen het als stel wel eerlijk te verdelen, zeker toen er een kind op komst was, maar de aanvraag voor deeltijd werd bij mijn man afgewezen (ook al mocht dit niet) en ik werd gevraagd hoe ik dat allemaal ging oplossen en waarom ik het kindje op de opvang wilde dumpen.
Ik heb zelf wel enigszins geprobeerd om mijn kinderen gender neutraal op te voeden (die term kende ik toen nog niet eens, want mijn oudste is 18) maar zodra ze op een opvang/school/oma/opa komen dan wordt het weer teniet gedaan. Wel hebben mijn beide dochters nooit naar poppen/barbies omgekeken, maar kregen dat wel van familie. Ze speelden ook niet met auto's (die had ik voor ze gekocht) en LEGO vonden ze ook niks aan. Beide echte buitenspeel-kinderen. Veel skateboarden, hoelahoepen, circus spelen, hutten bouwen en verkleden (dat laatste kan ook binnen).

Mijn oudste gaat informatica studeren. Ze is iets te slim voor een beroep als stratenmaker. :)
De jongste heeft nog geen idee, die gaat momenteel niet eens naar school dus of ze überhaupt ooit ergens aan de bak komt...

Ik merk dat we er nog lang niet zijn, en dat het tij zelfs aan het keren is. Het inperken van abortusrecht en een politicus die vindt als vrouwen nee zeggen ze eigenlijk best willen, dat werk. Dat maakt me echt verdrietig.
Vrouwen en meisjes mogen vooral alleen mooi zijn en moeten hun mond houden.
Ik merk ook dat mij dochters commentaar krijgen op hun uiterlijk, ze houden namelijk niet van makeup, lopen in basics en hebben geen lang haar (ik ook niet). Vooral dat laatste levert veel opmerkingen op, en dat verbaast me toch wel. Want een meisje/vrouw met kort haar is lelijk. Waarom? En waarom is dat bij een man dan niet?
Met lang is haar is zo'n fysiek beroep ook lastiger trouwens :nut:

En waarom zie ik nooit een mannelijke secretaresse?
Gelukspopje schreef:
18-06-2019 14:28
Hoe heet dat uberhaubt, een mannelijke secretaresse? Een secretaris is wat anders...
Gelukspopje schreef:
18-06-2019 14:28
Ik spreek hier uit eigen ervaring, maar de emancipatie is echt nog niet ver. Ik werk zelf als web-interactie designer en programmeur en word vaak niet serieus genomen als er ook wat techniek bij komt kijken. Zo ben ik (ongewild) toch meer alleen maar ontwerper. Een reden om als zelfstandige verder te gaan.
Toen ik nog voor een baas werkte kregen mijn collega's de technische opdrachten en vervolgens kwamen die bij mij vragen hoe ze dat moesten doen. Maar zij kregen wel de credits. Een keer zelfs op verzoek van een klant van een project gehaald omdat hij liever geen vrouw wilde als programmeur. En mijn baas ging daar in mee!

En wat opvoeding betreft, mijn man heeft zussen en zij moesten meehelpen in het huis maar mijn man moest de auto wassen (1x per week) en meehelpen in de tuin.
Ik heb geen broers maar mijn zus en ik hielpen wel mee in huis, waar mijn vader echt helemaal niks deed. Als hij gaat douchen moet mijn moeder schone kleren klaarleggen, anders trekt mijn vader zijn vieze kleren weer aan.

Wij proberen het als stel wel eerlijk te verdelen, zeker toen er een kind op komst was, maar de aanvraag voor deeltijd werd bij mijn man afgewezen (ook al mocht dit niet) en ik werd gevraagd hoe ik dat allemaal ging oplossen en waarom ik het kindje op de opvang wilde dumpen.
Ik heb zelf wel enigszins geprobeerd om mijn kinderen gender neutraal op te voeden (die term kende ik toen nog niet eens, want mijn oudste is 18) maar zodra ze op een opvang/school/oma/opa komen dan wordt het weer teniet gedaan. Wel hebben mijn beide dochters nooit naar poppen/barbies omgekeken, maar kregen dat wel van familie. Ze speelden ook niet met auto's (die had ik voor ze gekocht) en LEGO vonden ze ook niks aan. Beide echte buitenspeel-kinderen. Veel skateboarden, hoelahoepen, circus spelen, hutten bouwen en verkleden (dat laatste kan ook binnen).

Mijn oudste gaat informatica studeren. Ze is iets te slim voor een beroep als stratenmaker. :)
De jongste heeft nog geen idee, die gaat momenteel niet eens naar school dus of ze überhaupt ooit ergens aan de bak komt...

Ik merk dat we er nog lang niet zijn, en dat het tij zelfs aan het keren is. Het inperken van abortusrecht en een politicus die vindt als vrouwen nee zeggen ze eigenlijk best willen, dat werk. Dat maakt me echt verdrietig.
Vrouwen en meisjes mogen vooral alleen mooi zijn en moeten hun mond houden.
Ik merk ook dat mij dochters commentaar krijgen op hun uiterlijk, ze houden namelijk niet van makeup, lopen in basics en hebben geen lang haar (ik ook niet). Vooral dat laatste levert veel opmerkingen op, en dat verbaast me toch wel. Want een meisje/vrouw met kort haar is lelijk. Waarom? En waarom is dat bij een man dan niet?
Met lang is haar is zo'n fysiek beroep ook lastiger trouwens :nut:

Ze zijn er wel, maar ook dat is een verstokt beeld. Maar ik zie nooit een overheidsinstelling of ander bedrijf stellen: De komende 5 jaar nemen we alléén nog maar mannelijke secretaresses aan, want het beeld en de verhouding moet worden rechtgezet.

Maar ik zie wél allerlei berichten: de komende jaren komen alleen vrouwen in aanmerking voor bepaalde functies, want de verhouding is scheef.

Waarom het één wel en het ander niet?
2019 schreef:
16-06-2019 11:45
Maar to waarom zie je steeds meer MINDER mannen als leerkracht op de basisschool?
Omdat vrijwel iedere onderwijzer vroeg of laat te maken krijgt met een aanklacht wegens kindermisbruik door rancuneuze ouders of leerlingen
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
Mik* schreef:
18-06-2019 19:34
Hoe heet dat uberhaubt, een mannelijke secretaresse? Een secretaris is wat anders...
De functie heet secretaresse, ook als een man die functie invult. Idem voor een vrouw die secretaris is.
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
pejeka schreef:
18-06-2019 19:37
Ze zijn er wel, maar ook dat is een verstokt beeld. Maar ik zie nooit een overheidsinstelling of ander bedrijf stellen: De komende 5 jaar nemen we alléén nog maar mannelijke secretaresses aan, want het beeld en de verhouding moet worden rechtgezet.

Maar ik zie wél allerlei berichten: de komende jaren komen alleen vrouwen in aanmerking voor bepaalde functies, want de verhouding is scheef.

In het basisonderwijs is het hebben van xy wel een enorme prė hoor.
Bij gelijke geschiktheid (en soms zelfs een beetje minder dan dat) geeft die y de doorslag.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
pejeka schreef:

:facepalm: Dus je hebt al die posts genegeerd die het je uitgelegd hebben. Dan heb je dus duidelijk geen vraag die beantwoord moet worden, maar een vooringenomen vastgeroest waanidee. Je loopt dus gewoon net zo lang te drammen tot iemand iets post wat wel binnen de grenzen van je oogkleppen valt.

Ik weet niet of jij je representatief vindt voor werkende mannen, maar dan ben je wel een weergaloze motivatie om het aantal mannen op maatschappelijk belangrijke functies zo snel mogelijk te verminderen.
pejeka schreef:

Omdat er geen grote groep mannen met secretaresse-ambities op de barricades staan om aan te geven dat ze dat willen. Daarom.
Zelfde geldt voor vrouwen als stratenmaker.
En zal ik je iets verklappen? Als er een website komt met 10.000 geïnteresseerde en gekwalificeerde mannen plus cv, die allemaal beschikbaar zijn voor een baan als secretaresse, én een website met 10.000 geïnteresseerde en gekwalificeerde vrouwen plus cv, die allemaal beschikbaar zijn voor een baan als stratenmaker, dán is het tijd om met zijn allen te zeggen: deze sectoren hebben hulp nodig, want dit gaat niet vanzelf.
Mik* schreef:
18-06-2019 13:13
Die onderste heeft mijn zoon gekregen van zijn oom als kraamcadeautje! :heart:
(Maar mijn broertje is dan ook geen echte man volgens dit topic :whistle: )
Oh, mijn zoon is gek op die knuffels. Ik vind ze verschrikkelijk, maar soit.

Hier al een hele verzameling, hoe meer glitters hoe beter.
-jolijn- schreef:
18-06-2019 21:01
Omdat er geen grote groep mannen met secretaresse-ambities op de barricades staan om aan te geven dat ze dat willen. Daarom.
Zelfde geldt voor vrouwen als stratenmaker.
En zal ik je iets verklappen? Als er een website komt met 10.000 geïnteresseerde en gekwalificeerde mannen plus cv, die allemaal beschikbaar zijn voor een baan als secretaresse, én een website met 10.000 geïnteresseerde en gekwalificeerde vrouwen plus cv, die allemaal beschikbaar zijn voor een baan als stratenmaker, dán is het tijd om met zijn allen te zeggen: deze sectoren hebben hulp nodig, want dit gaat niet vanzelf.
Wordt het dan niet tijd om gewoon te accepteren dat mensen naar geschiktheid worden aangenomen en dat werkgevers tegenwoordig zelf heus wel capabel genoeg zijn om te snappen dat man of vrouw er dan niet toe doet? Gewoon, omdat de meest geschikte persoon het meeste zal kunnen bijdragen aan je onderneming, los van man of vrouw? Dus waarom dan nu wél een beleid in Eindhoven, zoals vanmorgen op het nieuws was, om de komende twee jaar alleen maar VROUWELIJKE wetenschappers aan te nemen?
pejeka schreef:
18-06-2019 21:14
Wordt het dan niet tijd om gewoon te accepteren dat mensen naar geschiktheid worden aangenomen en dat werkgevers tegenwoordig zelf heus wel capabel genoeg zijn om te snappen dat man of vrouw er dan niet toe doet? Gewoon, omdat de meest geschikte persoon het meeste zal kunnen bijdragen aan je onderneming, los van man of vrouw? Dus waarom dan nu wél een beleid in Eindhoven, zoals vanmorgen op het nieuws was, om de komende twee jaar alleen maar VROUWELIJKE wetenschappers aan te nemen?
Lees je eens in: mensen nemen vaak bij voorkeur iemand aan die (een beetje) op ze lijkt.
Mannen nemen eerder mannen aan.
Daarbij wordt er nog steeds vanuit gegaan dat bepaalde kwaliteiten meer voorkomen bij mannen, andere bij vrouwen.

Maar dat weet je natuurlijk allemaal best.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Solomio schreef:
18-06-2019 21:18
Lees je eens in: mensen nemen vaak bij voorkeur iemand aan die (een beetje) op ze lijkt.
Mannen nemen eerder mannen aan.
Daarbij wordt er nog steeds vanuit gegaan dat bepaalde kwaliteiten meer voorkomen bij mannen, andere bij vrouwen.

Maar dat weet je natuurlijk allemaal best.
Mannen en vrouwen zijn gelijk toch? Of niet, of toch wel?

Het meest grappige vond ik nog wel, toen ik dat topic op het journaal zag, dat er een filmpje bij werd getoond van een onderzoeksruimte waarin net zo veel mannen als vrouwen rondliepen in witte jassen :)
pejeka schreef:
18-06-2019 21:21

Het meest grappige vond ik nog wel, toen ik dat topic op het journaal zag, dat er een filmpje bij werd getoond van een onderzoeksruimte waarin net zo veel mannen als vrouwen rondliepen in witte jassen :)
Mensen zijn niet gelijk, los van geslacht.
En in zo'n lab loopt ook 'lager' personeel rond en ik gok dat daar wel meer vrouwen bij zullen zitten.

David Dunning
pejeka schreef:
O, ik had nóóóóít kunnen raden dat je hierheen wilde met je ‘vraag’.
Maar ondanks het gebrek aan ingaan op bijdragen van anderen toch bedankt. Je bent werkelijk een uitstekend voorbeeld van precies dat wat maakt dat het helaas nog steeds nodig is beleid te voeren om onwil en vooroordelen te compenseren.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Maar... eind van het verhaal is dus, dat vrouwen niet een gelijke participatie willen in alle mannenberoepen, maar alleen in beroepen die ze zelf leuk vinden. En dan moet dat ook door voorkeursbeleid worden "afgedwongen". Want stel dat de overheid zou zeggen: voor ALLE beroepen waarin mannen tot op heden oververtegenwoordigd zijn, wordt morgen voor 5 jaar besloten dat alleen vrouwen mogen toetreden, dan zou het niet OK zijn?
pejeka schreef:
18-06-2019 21:31
Maar... eind van het verhaal is dus, dat vrouwen niet een gelijke participatie willen in alle mannenberoepen, maar alleen in beroepen die ze zelf leuk vinden. En dan moet dat ook door voorkeursbeleid worden "afgedwongen". Want stel dat de overheid zou zeggen: voor ALLE beroepen waarin mannen tot op heden oververtegenwoordigd zijn, wordt morgen voor 5 jaar besloten dat alleen vrouwen mogen toetreden, dan zou het niet OK zijn?
Mss moet je dit topic nog even nalezen?
En je even verdiepen in wat emancipatie betekent.

David Dunning
Nou, ik zat er een dag naast, maar dat zal zijn omdat ik een vagina heb.

Te doorzichtige misogynie deze keer. Volgende keer beter!
pejeka schreef:
18-06-2019 21:31
Nope. Verkeerde conclusie.
Mater tua tam obesa est ut cum Romae est urbs habet octo colles!
Pejeka, bemoei je alsjeblieft niet meer met dit topic, want je verknalt een leuke discussie. Op vragen over jouw achtergrond ga je ook al niet in. Je hebt geen idee waar je het over hebt, nog minder waar wij het over hebben, dus je levert geen enkele waardevolle bijdrage. Bye!
If we winter this one out, we can summer anywhere - Seamus Healey.
pejeka schreef:
18-06-2019 21:21

Nee, mannen en vrouwen zijn niet gelijk. Dat heeft ook nooit iemand beweerd. Maar mannen en vrouwen moeten wel dezelfde mogelijkheden en rechten hebben.
Pejeka, straks op SBS6 een item over een garage waar alleen vrouwelijke monteurs werken :lol:
Pak alvast een drankje en verbaas je; ik hoorde alleen dat het een doorslaand succes is. Begint over een paar minuten in Hart Van Nederland.
Desnoods kijk je in de herhaling, ik ga kijken waarom een garage met louter vrouwen in dienst goed loopt.

Ik gok op geen vervelende mannelijke collega's en wel heel erg van sleutelen aan auto's houden. Ken ook een paar dames die kleine reparaties zelf doen; ook voor vrienden en familie. Grotere reparaties zouden ze ook kunnen als ze de spullen ervoor hadden.
Maar in een garage werken zien ze niet zitten, daar zijn ze te hoog voor opgeleidt.
Ver onder je niveau een baan vinden is ook moeilijk; werkgevers zijn bang dat je zodra je wat beters kan vinden vertrekt.
En dat is natuurlijk ook zo :D
anoniem_648f5a0e87365 wijzigde dit bericht op 18-06-2019 22:29
Reden: aanvulling
4.77% gewijzigd
pejeka schreef:
Volgens snap je hier dus ook al niks van. Iedereen weet dat mannen en vrouwen anders denken en doen. Dus als een universiteit (of bedrijf) de grenzen wil verleggen moet je voor een zo divers mogelijk personeelsbestand gaan. Als je iets voor 100% van de bevolking wilt ontwikkelen ben je domweg niet goed bezig als dat door een groep wordt verzonnen die denkt als slechts 50% van de bevolking. Een briljante mannelijke onderzoeker op een universiteit mist nog altijd een stukje wat er per definitie niet in zit. Zo moeilijk is het allemaal niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven