Ik mis vrouwen in bepaalde beroepen
zondag 16 juni 2019 om 11:25
De emancipatie is een feit en vrouwen eisen hun plaats op in allerlei beroepen. En terecht. Dat voorop.
Maar waarom zie ik dan zo weinig vrouwen die stratenmaker zijn, of bouwvakker, of vuilnisman, en als ik de plantsoenendienst bezig zie, met het onderhoud van openbaar groen, zijn het eigenlijk ook alleen maar mannen.
Is daar een reden voor? Worden alle vrouwen die staan te trappelen om stratenmaker te worden, of vuilnisman, gewoonweg gediscrimineerd, of ZIJN er geen vrouwen die die beroepen ambiëren, en zo nee, waarom niet? Want emancipatie hoort toch ook in DIE beroepen door te dringen?
Maar waarom zie ik dan zo weinig vrouwen die stratenmaker zijn, of bouwvakker, of vuilnisman, en als ik de plantsoenendienst bezig zie, met het onderhoud van openbaar groen, zijn het eigenlijk ook alleen maar mannen.
Is daar een reden voor? Worden alle vrouwen die staan te trappelen om stratenmaker te worden, of vuilnisman, gewoonweg gediscrimineerd, of ZIJN er geen vrouwen die die beroepen ambiëren, en zo nee, waarom niet? Want emancipatie hoort toch ook in DIE beroepen door te dringen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

woensdag 19 juni 2019 om 21:33
Dus volgens jou zijn bijv. de vrouwen - met hoofddoeken nog al liefst - op bijv. Lombok vele malen geëmancipeerder omdat zij het fysiek zware werk doen ?pejeka schreef: ↑19-06-2019 21:17Wat ik voor bijzonder en tot op zekere hoogte grappig vind, is dat vrouwen weliswaar gelijkwaardige deelname in "mannenberoepen" wensen, maar dan alleen in dié beroepen die hen begerenswaardig lijken, en niet staan te trappelen om, nét zoals mannen doen, de handen uit de mouwen te steken als stratenmaker of dakdekker. Waaruit zomaar zou kunnen volgen dat emancipatie de krenten uit de pap pikken is: wel veel misbaar maken als er te weinig vrouwen vertegenwoordigd zouden zijn in management, maar verdraaid stil zijn als blijkt dat in de bouw ook geen vrouw vertegenwoordigd is eigenlijk, en sterker nog, geen enkele vrouw daar rouwig om is - blijkbaar is het wél ok dat de stratenmakerswereld of de dakdekkerswereld een mannenwereld is, maar tegelijkertijd niét ok als er teveel mannelijke middle managers zijn...
Dus moslima’s lopen voor met de emancipatie van vrouwen ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
woensdag 19 juni 2019 om 21:34
https://www.google.nl/search?q=indonesi ... CIp2H0YJfM
woensdag 19 juni 2019 om 21:34
Bij ons op het werk zoeken we nog bakkers. Je kunt er geloof ik gewoon opgeleid worden. Er zijn alleen mannen. Waarom? Ik weet het niet. Ik word zelf geen bakker omdat ik te graag op regelmatige tijden wil werken en niet zo vroeg op wil staan. Maar aangezien vrouwen ook nachtdiensten in de zorg draaien, kunnen ze toch ook wel bakker worden?
woensdag 19 juni 2019 om 21:35
https://www.google.nl/search?q=indonesi ... LFNQoPm2FM
woensdag 19 juni 2019 om 21:37
https://www.vice.com/nl/article/59dz33/ ... en-op-bali
Vrouwen in de bouw.....
Krijgen wel minder salaris dan die-met-een-piemol.
Vrouwen in de bouw.....
Krijgen wel minder salaris dan die-met-een-piemol.

woensdag 19 juni 2019 om 21:37
Mannen zijn gemiddeld genomen lichamelijk sterker dan de gemiddelde vrouw. Ik ben zelf best sterk, maar voor mij is een boekenkast de trap optillen een zware klus. Is er een man in de buurt (zelfs één die kleiner is dan ik), dan lijkt het alsof hij dat ding op zijn pinkje naar boven blaast of zo. Enorm verschil.
Maar die enkele vrouw die lichamelijk net zo sterk is als de gemiddelde man én graag in de bouw wil werken, die moet dat kunnen en mogen. En als zij er niet tussen zou komen, dan zou dat geregeld moeten worden.
Vrouwen zijn gemiddeld genomen minstens net zo goed in management als mannen. Managers sturen zowel mannen als vrouwen aan. Het is dus gepast dat het management evenredig vertegenwoordigd is door beide seksen.
Vrouwen schuwen vies en hard werk niet. We hebben nu al tig keer uitgelegd dat de zorg nou niet bepaald een lichamelijk slap baantje is waarin je zelden iets smerigs tegenkomt. Waarom reageer je daar niet op?
Maar die enkele vrouw die lichamelijk net zo sterk is als de gemiddelde man én graag in de bouw wil werken, die moet dat kunnen en mogen. En als zij er niet tussen zou komen, dan zou dat geregeld moeten worden.
Vrouwen zijn gemiddeld genomen minstens net zo goed in management als mannen. Managers sturen zowel mannen als vrouwen aan. Het is dus gepast dat het management evenredig vertegenwoordigd is door beide seksen.
Vrouwen schuwen vies en hard werk niet. We hebben nu al tig keer uitgelegd dat de zorg nou niet bepaald een lichamelijk slap baantje is waarin je zelden iets smerigs tegenkomt. Waarom reageer je daar niet op?
woensdag 19 juni 2019 om 21:41
Het heeft wel te maken met het fysiek. Als je naar een mannenrug kijkt of naar een vrouwenrug, dan zie je wel welke het meest kwetsbaar is. En als het aankomt op sjouwen, dan houdt het voor de meeste vrouwen op.
En ook voor mannen is het moeilijk om een pensioengerechtigde leeftijd te halen in de bouw of als stratenmaker. Het zijn zware beroepen. Pas op 67 jaar met pensioen is in die beroepen niet reeel. Maar dat is ook in de zorg niet. Dat wordt veel door vrouwen gedaan maar dat is ook fysiek werk.
Hoefsmid, ook zo'n beroep. Ik ken één vrouwelijke hoefsmid, een taai pezig vrouwtje. Ze was goed. Ik weet niet of ze het nog doet, heb haar al 15 jaar niet meer gesproken. Vrouwen houden er van om met paarden te werken. Maar als je de achterhoef van een onwillig paard tussen je bovenbenen plant om het te bekappen of te beslaan, en het paard begint met zijn been te trekken, dan moet je toch letterlijk stevig in je schoenen staan om niet omver getrokken te worden. Die hoefsmid van mij die deinst nergens voor terug. Ik méér dan hij. Hij mocht ooit een paard van mij niet meer verder te bekappen omdat ik voor hem vreesde.

woensdag 19 juni 2019 om 21:42
Nee, ook in derde wereld landen wordt het echte gevaarlijke en zware werk bijna uitsluitend gedaan door mannen.
Hoog tijd dat stratenmaker J. van Dam de komende 5 jaar alleen nog maar vrouwen aanneemt. Net als de vuilnisophaaldienst en het leger. De mannen hebben nu wel rust verdient. Dus hup naar het Russisch front met die ambitieuze vrouwkes!
Hoog tijd dat stratenmaker J. van Dam de komende 5 jaar alleen nog maar vrouwen aanneemt. Net als de vuilnisophaaldienst en het leger. De mannen hebben nu wel rust verdient. Dus hup naar het Russisch front met die ambitieuze vrouwkes!
woensdag 19 juni 2019 om 21:43
Ja klopt. Die vrouwen zijn echt gek! Zij zorgen voor het inkomen. Ze hoeven zo'n vent alleen maar buiten te flikkeren want hij kan toch niet zonder haar bestaan. Maar dat hebben ze niet in de gaten.blijfgewoonbianca schreef: ↑19-06-2019 21:39In derde wereld landen zie je dat de vrouwen eigenlijk al het zware werk doen. En zie je mannen voornamelijk zitten.

woensdag 19 juni 2019 om 21:44
pejeka schreef: ↑19-06-2019 21:30Het bijzonder is dat de meeste forummers hier ook geen antwoord hebben op mijn vraag, maar ofwel in een verdedigende kramp schieten, ofwel allerlei dingen naar voren brengen die niks met mijn originele vraag te maken heeft en allerlei zijsporen inslaan, en dat ik uiteindelijk de pisang ben omdat ik het zomaar aangedurfd heb die simpele vraag te stellen.
En de enige conclusie die ik nu kan trekken, is dat als het een vies/fysiek inspannend/zwaar beroep betreft, vrouwen opeens véél minder happig zijn op evenredige vertegenwoordiging dan in managementfuncties...
Nee hoor je leest gewoon de simpele antwoorden niet omdat je, nogal simpel, alleen wil horen wat je simpelweg zelf te zeggen hebt. Je wordt niet aangevallen om wat je durft te zeggen maar om de lafheid waarmee je het gesprek uit de weg gaat.
De enige conclusie die ik nu kan trekken is dat je een nogal simpele gedachtegang combineert met simpel gedrag.

woensdag 19 juni 2019 om 21:48
.pejeka schreef: ↑19-06-2019 21:30Het bijzonder is dat de meeste forummers hier ook geen antwoord hebben op mijn vraag, maar ofwel in een verdedigende kramp schieten, ofwel allerlei dingen naar voren brengen die niks met mijn originele vraag te maken heeft en allerlei zijsporen inslaan, en dat ik uiteindelijk de pisang ben omdat ik het zomaar aangedurfd heb die simpele vraag te stellen.
En de enige conclusie die ik nu kan trekken, is dat als het een vies/fysiek inspannend/zwaar beroep betreft, vrouwen opeens véél minder happig zijn op evenredige vertegenwoordiging dan in managementfuncties...
De reden daarvoor is dat het ook niet logisch of eerlijk is.
En waarschijnlijk ook biologisch niet zo ingestoken. Als het er op aankomt, schiet men snel weer in de bekende patronen. En nee, vrouwen zijn niet even goed in alles als mannen. Andersom evenmin. Om dat toe te geven is blijkbaar nog steeds erg moeilijk.
Uit luxe en verveling komt men tot de idioterie zoals in Eindhoven. Teveel tijd, te weinig inspiratie of uitdagingen.
woensdag 19 juni 2019 om 21:49
En wat in dit antwoord van jou verklaart de opvallende afwezigheid van vrouwen als stratenmaker, bouwvakker, dakdekker, vuilnisman, enz.?SHIFTY schreef: ↑19-06-2019 21:44Nee hoor je leest gewoon de simpele antwoorden niet omdat je, nogal simpel, alleen wil horen wat je simpelweg zelf te zeggen hebt. Je wordt niet aangevallen om wat je durft te zeggen maar om de lafheid waarmee je het gesprek uit de weg gaat.
De enige conclusie die ik nu kan trekken is dat je een nogal simpele gedachtegang combineert met simpel gedrag.
woensdag 19 juni 2019 om 21:50
MarkSD schreef: ↑19-06-2019 21:42Nee, ook in derde wereld landen wordt het echte gevaarlijke en zware werk bijna uitsluitend gedaan door mannen.
Linkje ?
woensdag 19 juni 2019 om 21:50
woensdag 19 juni 2019 om 21:51
Heb je überhaupt de eerste pagina’s gelezen? Daar staan onder andere gewoon antwoorden op jouw vraag. Mijn antwoord bijvoorbeeld.pejeka schreef: ↑19-06-2019 21:30Het bijzonder is dat de meeste forummers hier ook geen antwoord hebben op mijn vraag, maar ofwel in een verdedigende kramp schieten, ofwel allerlei dingen naar voren brengen die niks met mijn originele vraag te maken heeft en allerlei zijsporen inslaan, en dat ik uiteindelijk de pisang ben omdat ik het zomaar aangedurfd heb die simpele vraag te stellen.
woensdag 19 juni 2019 om 21:52
Nou, nog een keer dan.MarkSD schreef: ↑19-06-2019 21:48.
De reden daarvoor is dat het ook niet logisch of eerlijk is.
En waarschijnlijk ook biologisch niet zo ingestoken. Als het er op aankomt, schiet men snel weer in de bekende patronen. En nee, vrouwen zijn niet even goed in alles als mannen. Andersom evenmin. Om dat toe te geven is blijkbaar nog steeds erg moeilijk.
Uit luxe en verveling komt men tot de idioterie zoals in Eindhoven. Teveel tijd, te weinig inspiratie of uitdagingen.
Nee, niet alle vrouwen zijn geschikt voor functies die doorgaans door mannen worden uitgeoefend. Dat is ook helemaal het punt niet. De vrouwen die wél geschikt zijn, eisen alleen een eerlijke kans op die baan. Dus geen ouwe jongens krentenbrood, discriminatie heet dat namelijk.
Zo simpel is het.
woensdag 19 juni 2019 om 21:53
Omdat ik het niet had over de zorg, waarin ook veel mannen werkzaam zijn overigens. Wil best een discussie met je voeren over mannen in de zorg. Maar daar ging dit topic niet over.-jolijn- schreef: ↑19-06-2019 21:37Mannen zijn gemiddeld genomen lichamelijk sterker dan de gemiddelde vrouw. Ik ben zelf best sterk, maar voor mij is een boekenkast de trap optillen een zware klus. Is er een man in de buurt (zelfs één die kleiner is dan ik), dan lijkt het alsof hij dat ding op zijn pinkje naar boven blaast of zo. Enorm verschil.
DIt topic ging over de afwezigheid van vrouwen als stratenmaker, dakdekker, stucadoor, bouwvakker, enz. Dus als je daarover iets te melden hebt, zie ik dat graag tegemoet.
woensdag 19 juni 2019 om 21:53
en slapen en cocabladeren kauwen.blijfgewoonbianca schreef: ↑19-06-2019 21:39In derde wereld landen zie je dat de vrouwen eigenlijk al het zware werk doen. En zie je mannen voornamelijk zitten.

woensdag 19 juni 2019 om 21:54
Linkje?
https://beta.trouw.nl/nieuws/statussymb ... ~b1afdb27/
India’s welvaart groeit, maar de arbeidsparticipatie van vrouwen daalt juist. Liever zorgen ze thuis voor de familie.
“Ik besloot vijf jaar geleden al: zodra ik ga trouwen stop ik met werken.” In februari was het zover voor de 27-jarige Caroline Gupta. De dag na haar verloving nam ze ontslag bij het callcentrum waar ze werkte om zich voor te bereiden op haar bruiloft in juni. “Mijn hart zat er niet in”, zegt ze over haar werk. “En nu ik getrouwd ben, heb ik het erg druk met de zorg voor mijn man en schoonmoeder.”
De deelname van vrouwen op de arbeidsmarkt in India is met 26 procent bijzonder laag – er zijn slechts elf landen in een lijst van 131 waar het nóg lager is. Daardoor dragen vrouwen slechts 17 procent bij aan het bruto binnenlands product, vergeleken met bijvoorbeeld 40 procent in China. Volgens de Wereldbank zou de economische groei jaarlijks zeker 1,5 procent hoger kunnen zijn, als 50 procent van de vrouwen een baan zou hebben. Maar het gaat juist de andere kant op: in 2005 was de arbeidsparticipatie nog 35 procent. Hoe welvarender het land, hoe minder vrouwen werken, zo lijkt de trend in India.
Zo begon Gupta op haar achttiende uit financiële noodzaak met werken. En ze is gestopt nu ze, via haar man, is toegetreden tot de hogere middenklasse. “We waren thuis niet arm, maar mijn ouders hadden mijn hulp nodig nadat mijn vader ziek thuis kwam te zitten. Mijn twee jongere broertjes zaten nog op school.”
Naast haar baan haalde ze op afstand een bachelordiploma in marketing. Intussen leerde ze haar man kennen: een financieel manager in hetzelfde bedrijf. Hij komt uit een aanzienlijk rijkere familie. “Ze hebben hun eigen huis met drie verdiepingen”, vertelt Gupta. “Ik heb twee schoonmaaksters om me te helpen in huis.”
Status
De kersverse huisvrouw geniet van haar nieuwe rol, en de status die ze heeft als jonge vrouw die voor het geld niet hoéft te werken. Ze woont niet alleen samen met haar man, maar ook met haar schoonouders en twee zwagers, die beiden nog niet getrouwd zijn. “Ik moet veel tijd doorbrengen met mijn schoonmoeder, dat hoort erbij. Alle mannen werken buitenshuis, dus ze heeft mij als gezelschap nodig. Ze vertelt me veel verhalen. En wanneer mijn man thuiskomt, wil hij ook met mij praten over zijn dag. Ik zorg graag voor hem. Ik geef hem elke avond een hoofdmassage.”

woensdag 19 juni 2019 om 21:54
Als je alle andere antwoorden die al lang meerdere keren gegeven zijn niet hebt gelezen heb ik niet de illusie dat je dat nu ineens wel gaat doen.
Lees gewoon even terug. Loep even. Doe iets zinnigs met je topic.
woensdag 19 juni 2019 om 21:55
woensdag 19 juni 2019 om 21:56
Stratenmaakster zijn en zwanger zijn gaat ook heel slecht samen.
https://www.rivm.nl/infomatieblad-licha ... atte-tekst
https://www.rivm.nl/infomatieblad-licha ... atte-tekst
woensdag 19 juni 2019 om 21:56
Als jij nog inhoudelijk gaat reageren op de vele posts die antwoorden geven op jouw vraag, zie ik dat graag tegemoet.pejeka schreef: ↑19-06-2019 21:53Omdat ik het niet had over de zorg, waarin ook veel mannen werkzaam zijn overigens. Wil best een discussie met je voeren over mannen in de zorg. Maar daar ging dit topic niet over.
DIt topic ging over de afwezigheid van vrouwen als stratenmaker, dakdekker, stucadoor, bouwvakker, enz. Dus als je daarover iets te melden hebt, zie ik dat graag tegemoet.