Wonen in Maastricht
woensdag 19 juni 2019 om 17:53
Hoi!
Er bestaat een redelijke kans dat ik in Maastricht een baan aangeboden krijg. Mocht dit gebeuren dan ga ik er natuurlijk ook wonen!
Maar...ik ben als volwassene nog nooit in Maastricht geweest. Ik kom zelf uit het noorden en woon nu in Amsterdam. Ik heb wel wat ervaring met in andere landen wonen en ik aard overal met gemak, dus ik maak me geenszins zorgen over de eventuele verhuizing.
Ik ben me nu aan het ‘inlezen’ op het internet en ik ga er binnenkort ook een dagje heen.
Ook zou ik het erg leuk vinden om ervaringen te horen van forummers die er wonen, of forummers die er juist heen verhuisd zijn! Dingen als wat de goede wijken zijn, welke ik beter kan vermijden, wat is er fantastisch en wat is er minder leuk, etcetera.
Alvast bedankt!
Er bestaat een redelijke kans dat ik in Maastricht een baan aangeboden krijg. Mocht dit gebeuren dan ga ik er natuurlijk ook wonen!
Maar...ik ben als volwassene nog nooit in Maastricht geweest. Ik kom zelf uit het noorden en woon nu in Amsterdam. Ik heb wel wat ervaring met in andere landen wonen en ik aard overal met gemak, dus ik maak me geenszins zorgen over de eventuele verhuizing.
Ik ben me nu aan het ‘inlezen’ op het internet en ik ga er binnenkort ook een dagje heen.
Ook zou ik het erg leuk vinden om ervaringen te horen van forummers die er wonen, of forummers die er juist heen verhuisd zijn! Dingen als wat de goede wijken zijn, welke ik beter kan vermijden, wat is er fantastisch en wat is er minder leuk, etcetera.
Alvast bedankt!
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
donderdag 20 juni 2019 om 09:30
Via Meet-up kan je trouwens in contact komen met expats daar. Een vriendin is lid en zegt me dat het best een actieve groep is.
Het is trouwens best moeilijk om een vriendengroep met locals op te bouwen. De meesten zijn nogal eenkennig wat dat betreft. Maar er zijn dus voldoende andere inwijkelingen, dus dat moet geen echt probleem zijn.
Het is trouwens best moeilijk om een vriendengroep met locals op te bouwen. De meesten zijn nogal eenkennig wat dat betreft. Maar er zijn dus voldoende andere inwijkelingen, dus dat moet geen echt probleem zijn.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.â€
donderdag 20 juni 2019 om 09:33
Ik ken inderdaad ook niet echt veel echte locals, maar genoeg import hier. Café Sjiek is trouwens ook een goede plek om wat lokale vibes op te vangen. Het gebied eromheen ook. Ik zou de grote staat etc. vermijden, dat is het gebruikelijke Blokker/Kruidvat winkelgebied. De Stokstraat is wel leuk om doorheen te lopen, evenals Wyck. Als je bij het VVV een stadswandeling ophaalt, krijg je wat meer zicht op het andere Maastricht. Vermijd het Vrijthof, het onze lieve vrouwenplein vind ik zelf fijner.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
donderdag 20 juni 2019 om 09:42
Ik merk dat vooral de oudere generatie vrij gesloten is ten opzichte van alles en iedereen van buiten Maastricht. Bij de jongere generatie is dat heel anders.
Uitzonderingen zijn er natuurlijk ook genoeg; mijn buren aan beide kanten zijn Maastrichtenaren van 50-65 en die staan juist erg open voor contact. Laatst zaten we zelfs dialecten te vergelijken
De 'Hollandse' dertigers van een paar huizen verderop, daarentegen...
Uitzonderingen zijn er natuurlijk ook genoeg; mijn buren aan beide kanten zijn Maastrichtenaren van 50-65 en die staan juist erg open voor contact. Laatst zaten we zelfs dialecten te vergelijken
De 'Hollandse' dertigers van een paar huizen verderop, daarentegen...
donderdag 20 juni 2019 om 09:45
Wat een leuke tips! Thanks! Ik houd ontzettend van boeken (lees er één per week) dus we gaan zeker naar die boekenwinkel! Zuurvlees eten heb ik ook zin in! Heb een tijdje in België gewoond dus snap het ‘begrip’ helemaal! Nou maar hopen dat ik die baan krijg!
donderdag 20 juni 2019 om 09:45
Dat is ook weer waar, Maastrichtenaren zijn echte mensen... Ik versta het dialect ook wel inmiddels en ik vind het juist erg interessant om wat meer van de stad te weten te komen via locals. De manier van communiceren is wel iets minder direct dan in bijvoorbeeld Rotterdam en daar moest ik wel aan wennen. Vaak geef ik zelf aan dat ik redelijk direct ben en gooi ik dat op het feit dat ik hollander ben. Maar in een werksituatie kan het best zijn dat je daar als buitenstaander even aan moet wennen, aan die indirecte manier van communiceren.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
donderdag 20 juni 2019 om 10:13
Ik heb een tijdje in West-Vlaanderen gewoond dus ik heb ervaren hoe men kan schrikken van een eerlijke/duidelijke ‘hollander’. Duurde wel even voordat ik het snapte! Maar daarna werd het heel leuk met de mensen die ik daar ontmoet heb, en met een aantal heb ik nu nog contact. Ik vind het heel interessant dat ondanks je eigenlijk zo dicht bij elkaar woont de verschillen zo groot kunnen zijn. In Londen was het bijvoorbeeld tig keer makkelijker om te connecten en verbinding te voelen dan in België.
donderdag 20 juni 2019 om 10:22
Grappig is dat, hè. Voor een Limburger van buiten Maastricht zijn Maastrichtenaren dan juist weer vrij direct. Ik kan dat erg waarderen, maar het verschilt wel erg van hoe mensen in andere steden hier zijn (en in vergelijking met de dorpjes natuurlijk nog meer).-Bladora- schreef: ↑20-06-2019 10:13Ik heb een tijdje in West-Vlaanderen gewoond dus ik heb ervaren hoe men kan schrikken van een eerlijke/duidelijke ‘hollander’. Duurde wel even voordat ik het snapte! Maar daarna werd het heel leuk met de mensen die ik daar ontmoet heb, en met een aantal heb ik nu nog contact. Ik vind het heel interessant dat ondanks je eigenlijk zo dicht bij elkaar woont de verschillen zo groot kunnen zijn. In Londen was het bijvoorbeeld tig keer makkelijker om te connecten en verbinding te voelen dan in België.
donderdag 27 juni 2019 om 23:41
Hoi allen,
Nogmaals bedankt voor al jullie reacties! Ik ben gisteren teruggekomen uit Maastricht en ik vond het geweldig! Heb zeker wat van jullie tips opgevolgd! Het was super heet (dat wisten we niet toen we boekten haha) maar we hebben toch nog veel kunnen zien en doen. Ik vond de vibe in de stad echt heerlijk! Ik zou er zo heen kunnen verhuizen. Wat een rust, en zo schoon! Geen koffieshops, geen hordes toeristen.....mooie omgeving. We hebben gelijk ook een road trip gemaakt door Zuid-Limburg en België. Het hotel was ook super leuk, we hebben er lekker gegeten en geslapen. Nu kan ik alleen afwachten wat komen gaat!
Nogmaals bedankt voor al jullie reacties! Ik ben gisteren teruggekomen uit Maastricht en ik vond het geweldig! Heb zeker wat van jullie tips opgevolgd! Het was super heet (dat wisten we niet toen we boekten haha) maar we hebben toch nog veel kunnen zien en doen. Ik vond de vibe in de stad echt heerlijk! Ik zou er zo heen kunnen verhuizen. Wat een rust, en zo schoon! Geen koffieshops, geen hordes toeristen.....mooie omgeving. We hebben gelijk ook een road trip gemaakt door Zuid-Limburg en België. Het hotel was ook super leuk, we hebben er lekker gegeten en geslapen. Nu kan ik alleen afwachten wat komen gaat!
vrijdag 28 juni 2019 om 08:21
Leuk, Bladora!
Er zijn wel wat coffeeshops hier, maar je hebt er weinig last van inderdaad. Geen hordes toeristen, haha, dat vind ik wel grappig om te horen maar als je vanuit Amsterdam komt zal het hier inderdaad wel meevallen.
Fijn dat ook het hotel in de smaak viel. Ik ga voor je duimen! Misschien zijn we straks stadsgenoten!
Er zijn wel wat coffeeshops hier, maar je hebt er weinig last van inderdaad. Geen hordes toeristen, haha, dat vind ik wel grappig om te horen maar als je vanuit Amsterdam komt zal het hier inderdaad wel meevallen.
Fijn dat ook het hotel in de smaak viel. Ik ga voor je duimen! Misschien zijn we straks stadsgenoten!