Olcay fatshaming
donderdag 20 juni 2019 om 16:59
Bombus-Sylvarum schreef: ↑20-06-2019 16:53Het probleem is dat er selectief wordt gelezen. Waarschijnlijk doel je op dit:
https://www.ad.nl/koken-en-eten/obesita ... ~adb66f6a/
De kop van de titel: ‘Obesitas los je niet op door gezond te eten en te bewegen’
Alleen als je verder leest (zoals ik dus wel vaak doe lees je ineens dit):
Ook de nieuwste inzichten zeggen dus: meer bewegen.
ik haal even uit de quote
Maar voor mij is dat al geen 'begin' meer. Zo leef ik alláng. Dat deed ik ook toen ik dikker werd.Een goed slaapritme, gevarieerd, vezelrijk eten en een half uur lichte lichaamsbeweging bieden een goed begin.
Zoals ik al eerder heb aangegeven: de éérste keer dat ik dik werd, voldeed ik volledig aan jouw beeld van 'de dikke'. Ik bewoog wel, maar at / vrat véél te veel. Toen ben ik afgevallen, meer bewegen, gezonder eten, de hele rattaplan. 5 jaar op gewicht gebleven, gezonde gewoontes goed ingesleten, niet veel eten, vers, geen calorieën drinken, bewegen. En toen.... kwam ik weer aan. Mét m'n goede gedrag.
En weet je, als je alles al 'goed' doet, precies zoals jij en Maya voorschrijven, dan is het verdomd lastig om nóg minder te eten, nóg meer te bewegen. Maar als ik dat aangeef, dat het NIET SIMPEL is, wel mogelijk want inmiddels ben ik weer afgevallen maar niet "gewoon even wat meer bewegen en minder eten", dan zit ik in een slachtofferrol
LEES ALSJEBLIEFT EEN KEER.
dreamer wijzigde dit bericht op 20-06-2019 17:01
0.07% gewijzigd
Later is nu
Groot gelijk!!!!!!Dreamer schreef: ↑20-06-2019 16:54Bombus leest ons wel, maar haalt daar alleen de bevestiging uit, voor de eigen visie. Over andere dingen wordt heengelezen, zien wij verkeerd of ... we zitten in de slachtofferrol.
Bedankt voor je bijdragen, Lacuba. Ik heb het boek Vet Belangrijk inmiddels in bezit. Ga ik in de vakantie lezen (met een wijntje ernaast, ben ik bang)
Op haar spreekuur ziet ze kinderen uit allerlei milieus langskomen. Toch heeft de grootste groep een achtergrond die als sociaal-economisch zwak bestempeld kan worden.
bron: https://www.groene.nl/artikel/jong-te-dik-is-oud-te-dik
Van de mensen van 25 jaar of ouder, die hooguit basisonderwijs hebben afgerond, heeft een kwart obesitas (ernstig overgewicht). Onder universitair opgeleiden is dat 6 procent. Dit blijkt uit de Leefstijlmonitor 2015, een samenwerkingsverband van o.a. CBS Centraal Bureau voor de Statistiek , RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu , Voedingscentrum en Pharos Expertisecentrum Gezondheidsverschillen.
https://www.rivm.nl/nieuws/kwart-van-la ... t-obesitas
donderdag 20 juni 2019 om 17:00
Bombus-Sylvarum schreef: ↑20-06-2019 16:57Je mag van mij alles over mij denken. En inderdaad ben ik niet heel erg groot. Waar je misgaat is dat ik mensen omlaag trap, want dat doe ik niet. Het enige wat ik doe is misinformatie en excuses om niks aan overgewicht te doen te bestrijden. Anders dan jij wil ik juist dat mensen met overgewicht een veel betere levenskwaliteit verkrijgen.
Je kunt je dus afvragen wie hier dus het meest begaan is met dikke mensen. Jij niet, want jij praat mensen naar de mond.
Nee, je zegt dat we dom zijn en het niet begrijpen. Dat is echt heel positief.
Later is nu
donderdag 20 juni 2019 om 17:01
Voorbeeld van misinformatie en excuses in dit topic? Die zijn er niét!Bombus-Sylvarum schreef: ↑20-06-2019 16:57Je mag van mij alles over mij denken. En inderdaad ben ik niet heel erg groot. Waar je misgaat is dat ik mensen omlaag trap, want dat doe ik niet. Het enige wat ik doe is misinformatie en excuses om niks aan overgewicht te doen te bestrijden. Anders dan jij wil ik juist dat mensen met overgewicht een veel betere levenskwaliteit verkrijgen.
Je kunt je dus afvragen wie hier dus het meest begaan is met dikke mensen. Jij niet, want jij praat mensen naar de mond.
donderdag 20 juni 2019 om 17:04
Het is lastig om op persoonlijke kwesties in te gaan. Feit blijft dat dikker worden te maken heeft met de hoeveelheid beweging en voeding die je tot je krijgt. En dat dit voor veel mensen opgaat. Uitzonderingen daargelaten.Dreamer schreef: ↑20-06-2019 16:59ik haal even uit de quote
Maar voor mij is dat al geen 'begin' meer. Zo leef ik alláng. Dat deed ik ook toen ik dikker werd.
Zoals ik al eerder heb aangegeven: de éérste keer dat ik dit werd, voldeed ik volledig aan jouw beeld van 'de dikke'. Ik bewoog wel, maar at / vrat véél te veel. Toen ben ik afgevallen, meer bewegen, gezonder eten, de hele rattaplan. 5 jaar op gewicht gebleven, gezonde gewoontes goed ingesleten, niet veel eten, vers, geen calorieën drinken, bewegen. En toen.... kwam ik weer aan. Mét m'n goede gedrag.
En weet je, als je alles al 'goed' doet, precies zoals jij en Maya voorschrijven, dan is het verdomd lastig om nóg minder te eten, nóg meer te bewegen. Maar als ik dat aangeef, dat het NIET SIMPEL is, wel mogelijk want inmiddels ben ik weer afgevallen maar niet "gewoon even wat meer bewegen en minder eten", dan zit ik in een slachtofferrol
LEES ALSJEBLIEFT EEN KEER.
Overigens kun je niet dik worden als je gebalanceerd eet (dus: niet teveel, niet te weinig, gezond) en beweegt. Hier gelden ook gewoon natuurkundige en chemische wetten. Natuurlijk zit er een hele biologische dynamiek aan vast, maar als er niet meer brandstof ingaat dan eruit gaat kan het lichaam ook niets opslaan. Als dat wel kan versla je de wetten van de thermodynamica. Kortom, er is een bron waar het overgewicht vandaan komt.
donderdag 20 juni 2019 om 17:04
Maar dat is toch gewoon andersom? Onder minder intelligente mensen komt meer obesitas voor dan onder intelligentere mensen. Dat klopt. Maar andersom klopt niet. Dikke mensen zijn dommer. Dat klopt niét. Je draait de boel om.Bombus-Sylvarum schreef: ↑20-06-2019 16:59Op haar spreekuur ziet ze kinderen uit allerlei milieus langskomen. Toch heeft de grootste groep een achtergrond die als sociaal-economisch zwak bestempeld kan worden.
bron: https://www.groene.nl/artikel/jong-te-dik-is-oud-te-dik
Van de mensen van 25 jaar of ouder, die hooguit basisonderwijs hebben afgerond, heeft een kwart obesitas (ernstig overgewicht). Onder universitair opgeleiden is dat 6 procent. Dit blijkt uit de Leefstijlmonitor 2015, een samenwerkingsverband van o.a. CBS Centraal Bureau voor de Statistiek , RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu , Voedingscentrum en Pharos Expertisecentrum Gezondheidsverschillen.
https://www.rivm.nl/nieuws/kwart-van-la ... t-obesitas
donderdag 20 juni 2019 om 17:05
En dit klopt dus niet!Bombus-Sylvarum schreef: ↑20-06-2019 17:04
Overigens kun je niet dik worden als je gebalanceerd eet (dus: niet teveel, niet te weinig, gezond) en beweegt. Hier gelden ook gewoon natuurkundige en chemische wetten. Natuurlijk zit er een hele biologische dynamiek aan vast, maar als er niet meer brandstof ingaat dan eruit gaat kan het lichaam ook niets opslaan. Als dat wel kan versla je de wetten van de thermodynamica. Kortom, er is een bron waar het overgewicht vandaan komt.
donderdag 20 juni 2019 om 17:06
Waar lees ik dan overheen volgens jou?Dreamer schreef: ↑20-06-2019 16:54Bombus leest ons wel, maar haalt daar alleen de bevestiging uit, voor de eigen visie. Over andere dingen wordt heengelezen, zien wij verkeerd of ... we zitten in de slachtofferrol.
Bedankt voor je bijdragen, Lacuba. Ik heb het boek Vet Belangrijk inmiddels in bezit. Ga ik in de vakantie lezen (met een wijntje ernaast, ben ik bang)
donderdag 20 juni 2019 om 17:11
Het spijt me zeer, maar ik zie om me heen toch echt dat mensen veel te veel eten. Ik vind het een beetje gekkig om dat te gaan ontkennen. Ga eens naar het restaurant van de HEMA waar toch echt heel doorsnee Nederlanders komen en je ziet dat iedereen op dinsdagochtend aan de tompoucen zit met een suikerdrankje. Ga eens door de stad winkelen en kijk naar al die winkels waar je iets kunt eten, snoepen, snacken. Ga naar de supermarkt en kijk wat mensen allemaal in hun wagentje laden.
Je kan mij niet wijsmaken dat de hele cultuur is dat je overal, altijd kunt eten en dat mensen dat dus ook doen. Als ze dat niet in zulke grote massale hoeveelheden deden, dan bestond die hele industrie niet als zodanig.
Je kan mij niet wijsmaken dat de hele cultuur is dat je overal, altijd kunt eten en dat mensen dat dus ook doen. Als ze dat niet in zulke grote massale hoeveelheden deden, dan bestond die hele industrie niet als zodanig.
donderdag 20 juni 2019 om 17:12
Jawel.
Lichaam heeft een bepaalde hoeveelheid brandstof nodig om diverse processen op gang te houden. Laten we zeggen dat die brandstof hiervoor nodig is gelijkstellen aan 1. Als er minder dan 1 aan brandstof binnenkomt loop je het risico bepaalde biologische processen te schaden. Als er echter meer dan 1 aan brandstof binnenkomt loop je het risico dat het lichaam die brandstof gaat opslaan. Kortom als je 1 aan brandstof nodig hebt, maar je voegt consequent 1,5 aan brandstof toe, sla je dus op termijn gewicht op.
De enige nuance die ik zie is dat het lichaam geen constante is. Als het lichaam verandert kan het zijn dat er meestal minder brandstof nodig is. Je zult dus - met behulp van een weegschaal - continu moeten checken of de hoeveelheid brandstof niet teveel is. Zo ben ik, omdat ik steeds wat zwaarder werd, gestopt met het eten van toetjes en ben ik minder vlees gaan eten. Voorheen at ik zo'n 200 gram aardappels, 80 gram pasta of 100 gram rijst, maar dit heb ik respectievelijk teruggebracht tot 175, 70 en 80 gram. Ik sluit niet uit dat ik dat nog eens moet aanpassen.
donderdag 20 juni 2019 om 17:28
Jij stelt "dikke mensen doen zus en laten zo, en daarom zijn ze dik"
Dikke mensen reageren: nee, wij doen precies wat jij promoot dat we moeten doen, en ondanks dat zijn we dik
JIj: "dikke mensen doen zus en laten zo, en daarom zijn ze dik"
Dikke mensen, weer: nee, wij doen zus niet en doen zo juist wel, en ondanks dat zijn we dik
Jij: "dikke mensen doen zus en laten zo, en daarom zijn ze dik"
Dikke mensen: Neehoor, wij doen het precies zoals jij zegt dat jij doet en we zouden moeten doen, en toch zijn we dik
Zie je wat hier gebeurt?
Later is nu
donderdag 20 juni 2019 om 17:29
Maya85 schreef: ↑20-06-2019 17:11Het spijt me zeer, maar ik zie om me heen toch echt dat mensen veel te veel eten. Ik vind het een beetje gekkig om dat te gaan ontkennen. Ga eens naar het restaurant van de HEMA waar toch echt heel doorsnee Nederlanders komen en je ziet dat iedereen op dinsdagochtend aan de tompoucen zit met een suikerdrankje. Ga eens door de stad winkelen en kijk naar al die winkels waar je iets kunt eten, snoepen, snacken. Ga naar de supermarkt en kijk wat mensen allemaal in hun wagentje laden.
ZUCHT
Later is nu
donderdag 20 juni 2019 om 17:30
Je vergeet "dikke mensen zijn dom". Die heb ik ook al een paar keer langs zien komen.Dreamer schreef: ↑20-06-2019 17:28Jij stelt "dikke mensen doen zus en laten zo, en daarom zijn ze dik"
Dikke mensen reageren: nee, wij doen precies wat jij promoot dat we moeten doen, en ondanks dat zijn we dik
JIj: "dikke mensen doen zus en laten zo, en daarom zijn ze dik"
Dikke mensen, weer: nee, wij doen zus niet en doen zo juist wel, en ondanks dat zijn we dik
Dikke mensen: Neehoor, wij doen het precies zoals jij zegt dat jij doet en we zouden moeten doen, en toch zijn we dik
Zie je wat hier gebeurt?
donderdag 20 juni 2019 om 17:32
Mensen, dik of dun, zullen inderdaad altijd blijven eten. En die massa's etende dikkerds die jij ziet zijn waarschijnlijk niet met afvallen bezig. Dat kan ook nog hè? Hier in dit topic gaat het over mensen die er alles aan doen of aan gedaan hebben om af te vallen en die tóch niet afvallen. Dat zijn niet de mensen die jij ziet snacken en snoepen. Er is geprobeerd duidelijk te maken dat het allemaal niet zo simpel en zwart-wit is. Maar goed, dat is bij 2 à 3 mensen in dit topic niet gelukt. Jammer maar geen echt probleem.Maya85 schreef: ↑20-06-2019 17:11Het spijt me zeer, maar ik zie om me heen toch echt dat mensen veel te veel eten. Ik vind het een beetje gekkig om dat te gaan ontkennen. Ga eens naar het restaurant van de HEMA waar toch echt heel doorsnee Nederlanders komen en je ziet dat iedereen op dinsdagochtend aan de tompoucen zit met een suikerdrankje. Ga eens door de stad winkelen en kijk naar al die winkels waar je iets kunt eten, snoepen, snacken. Ga naar de supermarkt en kijk wat mensen allemaal in hun wagentje laden.
donderdag 20 juni 2019 om 17:37
Joh! Weer zo'n simpele eye-opener. Dat wéten de mensen die strugglen met hun gewicht echt wel. Wat denk je nou?forumfossiel schreef: ↑20-06-2019 17:35Versgeperste jus d’orange bevat ook heel veel suiker, en als je iedere dag twee appels meer eet dan je nodig hebt , kom je ook 5 kilo aan in een jaar.
donderdag 20 juni 2019 om 17:38
forumfossiel schreef: ↑20-06-2019 17:35Versgeperste jus d’orange bevat ook heel veel suiker, en als je iedere dag twee appels meer eet dan je nodig hebt , kom je ook 5 kilo aan in een jaar.
Ja, en als mensen gezonder willen gaan eten is één van de tips "een handje noten", maar dan moet je ook echt niet 2 handjes noten nemen, want dan zit je zo aan de calorieën van een maaltijd. Wél gezond, uiteraard.
Later is nu
donderdag 20 juni 2019 om 17:45
Maar dat is toch helemaal niet aantrekkelijk, zo’n dunne iele man!Bombus-Sylvarum schreef: ↑20-06-2019 16:35Ik vind het alleen maar goed als dikke mensen obsessief bezig zijn met minder eten. Minder eten (en minder suikerdrankjes) zijn namelijk de sleutel tot een gezonder bestaan.
Overigens sla ik ook geregeld van alles over. Daarom ben ik ook 60,5 kg en niet 10 kg zwaarder.
donderdag 20 juni 2019 om 17:47
Dat is natuurlijk onzin. Smaken verschillen!viavia2013 schreef: ↑20-06-2019 17:45Maar dat is toch helemaal niet aantrekkelijk, zo’n dunne iele man!
donderdag 20 juni 2019 om 17:47
dat doe je wel. heel slim hoor, want je houdt het algemeen, maar je trap mensen wel omlaagBombus-Sylvarum schreef: ↑20-06-2019 16:57Je mag van mij alles over mij denken. En inderdaad ben ik niet heel erg groot. Waar je misgaat is dat ik mensen omlaag trap, want dat doe ik niet. Het enige wat ik doe is misinformatie en excuses om niks aan overgewicht te doen te bestrijden. Anders dan jij wil ik juist dat mensen met overgewicht een veel betere levenskwaliteit verkrijgen.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best