Deel hier je beste anti-hitte tips!

20-06-2019 17:43 708 berichten
Hey allemaal,

Vanaf zondag krijgen we te maken met een hittegolf. Nu heb ik een enorm slecht geisoleerd huis, dus ijskoud op zolder in de winter en bloedheet in de zomer. Een kant met enkel glas ramen op het oosten het andere op het westen, dus de hele dag bloedheet. Ik had vorig jaar dunne witte gordijnen en nu verduisterende dus dat zal wel wat schelen maar met de pasen was het ook al aardig heet.

Vorig jaar ben ik meerdere keren beneden in de huiskamer gaan slapen. Ik heb nu ook alweer een luchtbed bij mijn moeder gehaald zodat ik niet met mijn matras hoef te sjouwen. Ik ga dus in de woonkamer slapen waar het koeler is.
Ondanks dat, was het vorig jaar niet te harden beneden. Zelfs met 2 ventilators niet. Een mobiele airco zit niet in mijn budget helaas en een zwembad past niet op mijn balkon. :cry:

Maar nu zie ik die aircoolers voorbij komen, soort ventilator die koele lucht blaast. Die zijn wel betaalbaar met mijn budget maar ik betwijfel of ze werken. Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik zet s'ochtends voor de zon opkomt alles open en doe het dan potdicht in huis. S'avonds als het wat afkoelt alles open. Dit jaar ga ik ook in de nacht met de ramen open slapen. Dat durfde ik vorig jaar niet vanwege mijn kat. Maar ik vermoed dat die toch buiten gaat slapen volgende week. Ik ben volgende week een week vrij en vermoed dat ik veel in de bios ga zitten ( in de airco! ). Ook raden ze aan online om je TV en andere apparaten die warmte afgeven niet te gebruiken. Ik ga dus ook maar naar de bieb om wat boeken te scoren. :proud:

Nu lijkt het me leuk ( en handig ) om in dit topic jullie best tips en tricks tegen de hitte te horen.
En ja een airco is vast de beste optie maar dus niet haalbaar ( ik woon ook in een sloophuis en dit is waarschijnlijk de laatste zomer hier ).

Nou ik ben benieuwd naar jullie ideetjes. Hoe bewapenen jullie je tegen de hitte?
Hastadepasta18 schreef:
20-06-2019 19:27
Nog niet hele topic gelezen maar plafond ventilatoren werken zeker wel! Woon in een warm land (jullie temperaturen volgende week zijn hier standaard). Slaapkamer is rond de 30graden en wij slapen met alleen de plafond ventilator. Airco staat alleen aan als we naar bed gaan (op 26graden overigens).

Bedankt voor je reactie. Misschien toch maar eens kijken of ik een niet al te dure kan vinden en het gewoon eens proberen.
Alle reacties Link kopieren
De airco staat geblokkeerd door allerlei spullen erop en ervoor dus die laat ik lekker staan.
Alles moet dan voor het raam weg - heb ik helemaal geen zin in voor die paar dagen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Ik lees over alufolie voor de ramen maar dat scheurt makkelijk. Je kan ook van die hele dunne goudkleurige folie-dekens nemen die ze bij ongevallen uitdelen om onderkoeling te voorkomen. De ene kant werkt reflecterend, de andere isolerend. Makkelijker om voor je raam te hangen. Te koop bij ANWB winkels maar vast ook de action en online.

Verder geen vaatwasser, oven of wasdroger aan. Wij douchen zeker niet heet omdat de slaapkamer dan opwarmt van de warmwaterleidingen die daar doorheen lopen naar de badkamer. Als de badkamer (bij ons op de begane grond op het noorden) droog is gebleven, mag mijn zoon bij enorme hitte daar op de grond op een matrasje slapen onder een klamboe (die hang ik dan aan de douchegordijn roede). Dat is dan de koelste plek van het huis.

En ga overdag lekker buiten in een bos of groot park onder een boom zitten; door de verdamping van de bladeren is het daar koeler dan in een hete stenen omgeving. Gun jezelf een goede hangmat en je komt de dag wel door ;-).

Wij eten met warm weer vaak een Turkse pizza (onbelegd met alleen saus voor 1,50 te koop bij de Turk; lekkerder dan van AH ofzo- ff opwarmen in de koekenpan) met rauwkost er in en chilisaus.

En ik ken iemand die haar platte dak altijd vol spoot met water om te verdampen, maar dat is wel weer milieucrimineel als het lang droog is.

En is er op een redelijke afstand van je werk een kleine camping? Je kan ook buiten gaan slapen als het binnen zo blijft hangen... Of op een balkon? Deryan verkoopt koepeltent-achtige klamboes die over je matras heen kunnen, maar ook om een luchtbed. Dat ventileert fijner dan een tent. Zet een slaapmasker op als het niet voldoende licht afschermt.
anoniem_327275 wijzigde dit bericht op 20-06-2019 19:39
11.87% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hetismogelijk schreef:
20-06-2019 19:28
Ik overweeg ook een airco, maar de energierekening houd me tegen. Heeft iemand daar al ervaring mee?
Je gaat in de winter toch ook niet in de kou zitten omdat je bang bent voor een hoge energierekening?
Omgekeerd doe ik dat ook niet. Dus die airco gaat lekker aan.
ik geef mn bek ook maar een douw
Stuiterdraakje schreef:
20-06-2019 18:10
Aluminiumfolie! Plak ik hier ook..
Huis hangt er vol mee.
Of kranten..
Op zich kan dat heel goed helpen, maar je loopt wel het risico dat de hele buurt denkt dat je panisch bent voor chemtrails of buitenaardse wezens ;)
Geen aluhoedje maar een heel aluhuis doet her en der de wenkbrauwen omhoog vliegen gok ik.. :)

Maar geen zorgen allen, ik lees net het weerbericht en het wordt maar 2 of 3 dagen echt een graad of 30. Dinsdag en woensdag.
Voeten koud houden werkt bij mij geweldig en vooral: rustig aan doen en niet gaan lopen stofzuigen of andere dingen doen die best even kunnen wachten.
Of op de heetste uren láng twijfelen bij de slager (je HOEFT niks te kopen hè, je kan je ook bedenken) daar is het altijd koel.

En heel belangrijk: vergeet niet te genieten van het mooie weer, in de schaduw en wind is het best te doen. Laat opblijven, vroeg eruit en een tukkie doen als dat kan tussen de middag is ook een aanrader imo.
Alle reacties Link kopieren
Of in de supermarkt gaan zitten. Hier kan je bij een tafel de krant lezen en gratis koffie met een koekje.
ik geef mn bek ook maar een douw
Ben ik de enige die zich verheugd op maar een paar dagen hitte?
Alle reacties Link kopieren
SadButTrue999 schreef:
20-06-2019 19:36
Voeten koud houden werkt bij mij geweldig
Bij mij ook super! Ik moet dan weer wel zorgen dat mijn voeten niet te koud worden. Ik heb serieus een keer sokken in bed aangetrokken omdat ik niet kon slapen vanwege te koude voeten, terwijl het 30 graden was.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
SadButTrue999 schreef:
20-06-2019 19:36
Op zich kan dat heel goed helpen, maar je loopt wel het risico dat de hele buurt denkt dat je panisch bent voor chemtrails of buitenaardse wezens ;)
Geen aluhoedje maar een heel aluhuis doet her en der de wenkbrauwen omhoog vliegen gok ik.. :)

Maar geen zorgen allen, ik lees net het weerbericht en het wordt maar 2 of 3 dagen echt een graad of 30. Dinsdag en woensdag.
Voeten koud houden werkt bij mij geweldig en vooral: rustig aan doen en niet gaan lopen stofzuigen of andere dingen doen die best even kunnen wachten.
Of op de heetste uren láng twijfelen bij de slager (je HOEFT niks te kopen hè, je kan je ook bedenken) daar is het altijd koel.

En heel belangrijk: vergeet niet te genieten van het mooie weer, in de schaduw en wind is het best te doen. Laat opblijven, vroeg eruit en een tukkie doen als dat kan tussen de middag is ook een aanrader imo.
Allemaal heel leuk bedacht maar er zijn ook mensen die gewoon moeten werken in die rothitte. Ik denk dat mijn baas me heel raar aankijkt als ik zeg dat ik een paar uur ga tukken buiten onder een boom ;-)
...
Alle reacties Link kopieren
Wat bij mij altijd goed helpt is nat gaan slapen. Dus handdoek in bed, even vluchtig onder de douche en dan niet afdrogen. Ik krijg het dan erg snel koud.
Madeliefjees schreef:
20-06-2019 19:38
Of in de supermarkt gaan zitten. Hier kan je bij een tafel de krant lezen en gratis koffie met een koekje.
Onze bieb is ook heel koel dus daar kan je overdag ook gaan zitten lezen.
Alle reacties Link kopieren
Als ik echt even smoor van de hitte, wat wel gebeurt op mijn werk bijv, dan doe ik altijd mijn polsen een poosje onder de koude, stromende kraan, kun je snel mee afkoelen.
Daarna die koude hand even door mijn nek en haar en fris ben ik!
Je aders vervoeren dan je koude bloed door je hele lichaam.
Helpt niet urenlang natuurlijk.

Het is gewoon behelpen in huis.
Ik hou wel heel erg van de zomerdagen, (ja, ook de hele hete, maar die het liefst wel op een vrije dag :biggrin: )

Alles in een versnelling lager doen en goed water drinken. Qua huis heb ik geen extra tips die hier al niet geschreven zijn.

Veel sterkte iedereen volgende week, ik heb er wel zin in!
Inslapen is soms lastig, maar als ik eenmaal slaap is er geen probleem meer voor mij.

I love summer! :sun: :sun: :hello:
justagirly wijzigde dit bericht op 20-06-2019 19:48
1.01% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
blijmetmij schreef:
20-06-2019 19:34
Ik lees over alufolie voor de ramen maar dat scheurt makkelijk.
Valt wel mee hoor. Hier kind en huisdierproof..
Alle reacties Link kopieren
Coconuts12 schreef:
20-06-2019 19:41
Ben ik de enige die zich verheugd op maar een paar dagen hitte?
Nee, absoluut niet!! :high5:
justagirly schreef:
20-06-2019 19:44
Nee, absoluut niet!! :high5:
:high5: :sun:
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
20-06-2019 19:41
Allemaal heel leuk bedacht maar er zijn ook mensen die gewoon moeten werken in die rothitte. Ik denk dat mijn baas me heel raar aankijkt als ik zeg dat ik een paar uur ga tukken buiten onder een boom ;-)
Ja, werken is wel echt balen in hele hoge temperaturen.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
20-06-2019 19:34
Je gaat in de winter toch ook niet in de kou zitten omdat je bang bent voor een hoge energierekening?
Omgekeerd doe ik dat ook niet. Dus die airco gaat lekker aan.
Nee dat klopt. Heb al een hoge energierekening omdat ik in de winter flink stook. Hoop dat in de zomer juist een beetje te compenseren. Maar een airco lijkt me ook erg fijn...
Alle reacties Link kopieren
knolselder schreef:
20-06-2019 18:53
ik gebruik koel-elementen in een handdoek. Helpt inderdaad goed.

Ik ook.
Rubberen kruik in de vriezer raakte daardoor lek, dat doe ik niet meer. De afgelopen week heb ik mijn rubberen kruik gevuld met water uit de koelkast met wat ijsblokjes, dat helpt ook een beetje, maar voor een serieuze hittegolf is dat niet genoeg.
Ik heb trouwens ook een mini-ventilator, zo eentje met een usb-stekker, op mijn nachtkastje. Die is verbazingwekkend stil en loopt een hele nacht op een powerbank van 5000 mA.
Een koel hoofd en koele voeten :)
nounou
Alle reacties Link kopieren
Coconuts12 schreef:
20-06-2019 19:45
:high5: :sun:
:cheers:

En natuurlijk een zo koud mogelijk biertje! Al koelt je lichaam daar juist niet van af haha het is wel erg lekker :-P) :cheer2:
Alle reacties Link kopieren
justagirly schreef:
20-06-2019 19:45
Ja, werken is wel echt balen in hele hoge temperaturen.
Zeg dat. Ik vind het echt afzien in een kantoor van 33 graden. Krijg er knallende koppijn van. Polsen onder de koude kraan houden werkt maar zo kort en ik kan niet iedere keer weglopen van mijn werkplek. Maar ik zal de manager lief aankijken, misschien haalt hij dan wel ijsjes om het leed te verzachten :)
...
Ik heb een paar weken terug een mobiele airco gekocht. Heeft wel aardig wat gekost, omdat hij een redelijk grote ruimte moet koelen, mijn woning grote ramen heeft waar de hele middag en avond de zon op staat en ik ook nog eens een zolderwoning met plat dak heb, moest ik er een kopen met een grotere capaciteit. Hij krijgt wel effectief mijn woning met een graad of 9 naar beneden, en dat lukt niet met een aircooler of ventilator.

Daarnaast heb ik vorige hete dag mijn ramen afgeplakt met aluminiumfolie, maar omdat dat ging scheuren heb ik nu zo’n zonnescherm voor een autoruit gekocht. Ik ben benieuwd!

De energierekening neem ik maar voor lief - ik heb knaagdieren die de hitte in mijn appartement niet zouden overleven en hun welzijn is me meer waard dan die extra €100 aan mijn energierekening. Daarnaast ben ik overdag amper thuis, dus deze winter heb ik vrijwel niet gestookt. Hopelijk balanceert zich dat wat uit.

Mijn knaagdieren hou ik verder koel door icepods te gebruiken. Daarvan leg ik er een bovenop hun kooi, net boven hun lievelingshuisje. Omdat koude lucht daalt, hebben ze een soort mini airco :-D een gaat in de kooi zelf in geval ze erop willen liggen. Ik geef ze ook een bakje met een laagje water erin waar ze in kunnen badderen en daar gooi ik wel eens stukjes komkommer in enzo die ze er kunnen uitvissen. Ze hebben ook een granieten steen in de kooi, omdat die altijd koel blijft, maar die gebruiken ze alleen om tegen aan te zeiken heb ik gemerkt 😂 en ze hebben laatst een ijsblokje gekregen (wel even afspoelen met water eerst want anders blijven tongetjes vastvriezen) en dat vonden ze heel interessant!
anoniem_649f26328f10d wijzigde dit bericht op 20-06-2019 19:55
0.33% gewijzigd
Weet niet of er al gereageerd is op de vraag over de aircooler, maar ik heb er 1 van Dyson. Een ouder model, schijnbaar is het koelend effect inmiddels nog groter, maar die van mij is al heerlijk. Het is helaas geen airco, dus het heeft niet de capaciteit om een ruimte te koelen, maar binnen een straal van 3 meter zit je heerljk. Heb het vorig jaar zelfs wel eens koud gehad als ik te dicht bij ging zitten.
Weet niet hoe het net de nieuwere zit, maar de mijne maakt wel echt veel herrie. Hoewel het het waard is met 36 graden, is dat wel handig om vooraf te weten, want ik was er nogal door verrast.
SadButTrue999 schreef:
20-06-2019 19:36
Op zich kan dat heel goed helpen, maar je loopt wel het risico dat de hele buurt denkt dat je panisch bent voor chemtrails of buitenaardse wezens ;)
Geen aluhoedje maar een heel aluhuis doet her en der de wenkbrauwen omhoog vliegen gok ik.. :)

Maar geen zorgen allen, ik lees net het weerbericht en het wordt maar 2 of 3 dagen echt een graad of 30. Dinsdag en woensdag.
Voeten koud houden werkt bij mij geweldig en vooral: rustig aan doen en niet gaan lopen stofzuigen of andere dingen doen die best even kunnen wachten.
Of op de heetste uren láng twijfelen bij de slager (je HOEFT niks te kopen hè, je kan je ook bedenken) daar is het altijd koel.

En heel belangrijk: vergeet niet te genieten van het mooie weer, in de schaduw en wind is het best te doen. Laat opblijven, vroeg eruit en een tukkie doen als dat kan tussen de middag is ook een aanrader imo.
Ik weet niet waar jij zit te kijken maar het wordt hier 5 dagen 30 graden of meer voorspelt.
En genieten van de hitte kan ik niet. Alles boven de 25 is voor mij te heet. Ik kom dan ook alleen buiten als het echt moet. Ik ben heel blij dat ik vakantie heb volgende week. Hoef ik niet in die hete keukens zonder airco te staan. Ik ga echt niet overdag vrijwillig buiten zitten in die hitte hoor. Ben jij gek. Laat opblijven doe ik sowieso in de zomertijd omdat ik door het lange licht niet eerder moe ben. Een tukkie doen overdag kan ik niet.

Ik ben een enorme warmte hater. Kan er ook niets aan doen. Ik schrijf niet voor niets mee in het winterliefhebbers topic.
Ik word sjago van warmte.
anoniem_304633 wijzigde dit bericht op 20-06-2019 19:57
1.55% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
20-06-2019 19:51
Zeg dat. Ik vind het echt afzien in een kantoor van 33 graden. Krijg er knallende koppijn van. Polsen onder de koude kraan houden werkt maar zo kort en ik kan niet iedere keer weglopen van mijn werkplek. Maar ik zal de manager lief aankijken, misschien haalt hij dan wel ijsjes om het leed te verzachten :)

Voor de heetste periode overdag heb ik zo'n vest met veel zakken (voor vissers enzo) waarvan ik de zakken vul met koelelementen. Die kun je in een vriestas meenemen, en houden je wel een paar uur koel.
Maar als je een representatieve functie hebt ga je daar niet mee wegkomen, natuurlijk :P
nounou
Alle reacties Link kopieren
Hetismogelijk schreef:
20-06-2019 19:28
Ik overweeg ook een airco, maar de energierekening houd me tegen. Heeft iemand daar al ervaring mee?
Ik! Het was even schrikken na het eerste jaar met mobiele airco. Inmiddels het voorschot maar verhoogd, dan voel ik het iets minder :P . Maar het alternatief is in een huis van 30 -38 graden zitten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven