Schoolreis, hitte

20-06-2019 21:04 402 berichten
Zoon (5) heeft op dinsdag zijn schoolreisje. De verwachting is dat het 34 tot 36 graden wordt. School doet er een beetje laconiek over: wat extra drinken en het komt wel goed. Maar met lagere temperaturen, rond de 25 graden, raakt mijn zoon al makkelijk oververhit, dan loopt ie met een rood hoofd rond en moet ik hem echt even rust laten nemen om weer wat af te koelen.

Ik maak me eigenlijk best wel zorgen dat het echt wel teveel is voor hem, ze zijn ergens waar alleen maar buiten-activiteiten zijn en met een groepje van 6 kinderen dus ik snap ook dat ze zich niet allemaal kunnen aanpassen aan mijn zoon. Dus nu twijfel ik echt een beetje waar ik goed aan doe. Wat zouden jullie doen? Misschien ben ik wel overbezorgd hoor, dan hoor ik dat ook graag.

Overigens gaat het me echt alleen om de hitte, als het minder warm zou zijn zou ik hier totaal niet over twijfelen. Vorig jaar is hij ook gewoon mee geweest en heeft ie een superleuke dag gehad, maar toen was het ook ruim 10 graden kouder
Er wordt gepinpoint op één ding en volledig voorbij gegaan aan de vraag waarom kinderen binnenshuis opgroeien en niet meer buitenspelen.
Cateautje schreef:
20-06-2019 23:12
Er wordt gepinpoint op één ding en volledig voorbij gegaan aan de vraag waarom kinderen binnenshuis opgroeien en niet meer buitenspelen.
Dat is volledig off-topic.
Cateautje schreef:
Omdat het topic daar helemaal niet over gaat.
En kinderen spelen echt nog wel buiten.
SallySpectra* schreef:
20-06-2019 23:14
Juist. Dat geromantiseer over 'vroeger' altijd...
Orișa schreef:
20-06-2019 23:13
Dat is volledig off-topic.
Ja? Vind je? Is het overbeschermen van kinderen in deze tijd offtopic? Lijkt me niet, want als kinderen wel naar buiten gaan dagelijks hun hele jeugd lang, dan krijg je die problemen niet waar dit topic voor geopend is. Dan zijn kinderen gewend aan alle weersomstandigheden en hoeven ze niet gepamperd te worden, sterker, dat laten ze dan niet eens meer toe.
Alle reacties Link kopieren
SallySpectra* schreef:
20-06-2019 23:14
Steeds minder kinderen spelen regelmatig buiten en steeds meer kinderen brengen elke vrije minuut binnenshuis door - laatst nog op het nieuws.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Cateautje schreef:
20-06-2019 23:16
Ja? Vind je? Is het overbeschermen van kinderen in deze tijd offtopic? Lijkt me niet, want als kinderen wel naar buiten gaan dagelijks hun hele jeugd lang, dan krijg je die problemen niet waar dit topic voor geopend is. Dan zijn kinderen gewend aan alle weersomstandigheden en hoeven ze niet gepamperd te worden, sterker, dat laten ze dan niet eens meer toe.
Jawel, want het is niet de vraag van TO.
Orișa schreef:
20-06-2019 23:17
Jawel, want het is niet de vraag van TO.
Nee, het is niet de vraag, want het kwaad is al geschied.
pejeka schreef:
20-06-2019 23:16
Steeds minder kinderen spelen regelmatig buiten en steeds meer kinderen brengen elke vrije minuut binnenshuis door - laatst nog op het nieuws.
Daar gaat dit topic niet over.
Cateautje schreef:
20-06-2019 23:18
Nee, het is niet de vraag, want het kwaad is al geschied.
Welk kwaad?
SallySpectra* schreef:
20-06-2019 23:19
Welk kwaad?
Dat kinderen geen enkele weersomstandigheid meer aankunnen. Overal moeten grote voorzorgsmaatregelen voor worden genomen en dat komt door al dat binnenzitten.
LAgirl82 schreef:
20-06-2019 23:11
Cijfers van Nederland: "De incidentie van huidkanker is in 25 jaar met 250% toegenomen. In 1989 kregen in totaal 15.000 mensen een vorm van huidkanker, in 2014 was dat aantal bijna 53.000. Belangrijkste risicofactor voor huidkanker is blootstelling aan de zon."
Hmmm ja, oeh ja, de zon. Eng hoor, die zon, maar ja, dan heb je weer tekort aan vitamine D omdat je die zon zo schuwt, en daar moet je dan weer supplementen voor innemen, want tja, die vitamine heb je toch nodig, en dju, blijk je weer allergisch te zijn voor die vitaminepillen, dus moet je weer een ander middeltje om dat te verhelpen... maar hé, gelukkig zitten we wel met de gordijnen dicht binnen als de zon schijnt...
Fles met limo/water dag van te voren in de vriezer doen, en lekker bevroren meegeven. Blijven de broodjes een beetje koel en lekker fris drinken.
Cateautje schreef:
20-06-2019 23:21
Dat kinderen geen enkele weersomstandigheid meer aankunnen. Overal moeten grote voorzorgsmaatregelen voor worden genomen en dat komt door al dat binnenzitten.
Nee dat komt door voortschrijdend inzicht. Best nuttig.
SallySpectra* schreef:
20-06-2019 23:23
Ja, ik lees de gevolgen van dat voortschrijdende inzicht dagelijks op dit forum.
SallySpectra* schreef:
20-06-2019 23:23
Voortschrijdend inzicht heeft dus bewezen dat kinderen het beste af zijn als ze zo min mogelijk aan de buitenlucht blootgesteld worden? En dat ze het beste opgroeien thuis op de bank met een Playstation onder handbereik?
pejeka schreef:
20-06-2019 23:24
Voortschrijdend inzicht heeft dus bewezen dat kinderen het beste af zijn als ze zo min mogelijk aan de buitenlucht blootgesteld worden? En dat ze het beste opgroeien thuis op de bank met een Playstation onder handbereik?
Lees even lieverd. Ik reageerde op cateautje. Maar gaan jullie gerust even samen verder.
Gut, wat zitten zure opa en zure oma hier gezellig samen te miepen zeg...
Cateautje schreef:
Ja, ik lees de gevolgen van dat voortschrijdende inzicht dagelijks op dit forum.
Mooi zo.
Cateautje schreef:
Heeft er niets mee te maken . Ik had het als kind zijnde al en toen was er nog geen computer. Mijn jongste heeft het idem en die speelde de hele dag buiten, doet fanatiek aan wedstrijd dansen en is de hele dag bezig met bewegen en sport.
Oh, nog vergeten erbij te zetten: als hij het echt warm heeft en voelt zich niet lekker, zeg dan dat hij, bij dat soort momenten, even naar de wc kraan toe gaat om zijn polsen onder de koude kraan te houden. Daar koel je erg snel van af.
pejeka schreef:
Daar is geen redelijk antwoord op te geven, dus mag je er niet mee tussenbeide komen.
pejeka schreef:
20-06-2019 23:04
Ik voer ook geen propaganda voor een verbrande huid, maar ik denk zomaar dat alle mensen die jong waren destijds wel eens flink verbrand zijn geweest in hun leven, en ik durf ook zomaar te wedden dat de meeste van die mensen nu gewoon 50-60-70-80 jaar oud zijn zonder dat ze daar iets van hebben opgelopen (behalve dan die 3 dagen pijnlijke plekken en daarna een paar dagen jeuk en vervellen). Ik ben er helemaal voor om geen onnodige risico's aan te gaan, maar overdrijven is ook een vak. Wat verwacht je dan van je kinderen als het warmer is dan 25 graden? Dat ze in een verduisterde kamer gaan zitten?
Dream on. Mijn opa en oma moesten de laatste tien jaar regelmatig naar het ziekenhuis, vlekjes laten weghalen en stonden ook echt serieus onder controle bij de arts. Inderdaad de generatie van bakken in de zon aan het strand. En zo zijn er ongetwijfeld meer, helaas.

Leuk hoor al die jeugdverhalen van jou van voor WO I, maar met vooruitschrijdend inzicht is echt helemaal niets mis. Net zoals dat bijvoorbeeld roken en drinken tijdens de zwangerschap nu echt not done is, en zoveel te beter ook. Ik ben als tiener een keer echt verbrand geweest (festival, eigen schuld). en ik heb echt serieus afgezien. Dat deed echt goed zeer.

Ik ben blij dat er sterke zonnebrand is, UV-kleding en meer van dat alles. TO geeft aan dat haar kind snel oververhit raakt, logisch toch dat ze graag voorzichtig is en tips vraagt? Zon kan gewoon ontzettend schadelijk zijn. En dat kan zich op latere leeftijd echt wreken. Hoe geweldig jouw kindertijd in the dark ages ook was.

De tip die werd gegeven over koud water over de polsen laten stromen helpt echt, koelt goed af. Voeten in het water helpt ook.
Maar waar het om gaat: je kind houdt heus geen gezondheidsschade over als hij of zij bij 30 graden buiten verkeert, spelletjes doet, op een schommel gaat zitten, of door een dierentuin loopt. Ik ben zelf in mijn lagere schooltijd ook op schoolreisjes geweest, die vonden destijds meestal ergens in juni plaats en soms was het dan verdomde heet. Vanwege het budget werden de bussen zo goedkoop mogelijk ingehuurd en ik herinner me onder andere nog de destijds al 20 jaar oude AEC-bussen van de Megga met een Verheul carrosserie… ze zagen er nog netjes uit, maar na jaren en jaren van vakantiereizen alleen nog geschikt voor groepsvervoer als een schoolreisje. Geen airco erin, uiteraard, want dat had je destijds zelfs in de meest moderne bussen nog niet. Dus de luiken in het dak open en rijden. Het deerde ons geen zier. Zodra we de hoek om waren kwamen de snoepzakjes tevoorschijn die we van thuis hadden meegekregen en werd het dagje uit gevierd met snoepen. Dat mocht toen nog gewoon. Geen mens die zich zorgen maakte over het feit dat we een Lange Jan verorberden en geen komkommerkrokodil. Na twee uur rijden in aankomen bij de Westerbouwing, of de Pyramide van Austerlitz, en dan met 30 graden gewoon urenlang genieten van alle attracties, want je was Echt Ver Van Huis. Uit de bagageruimte van de bus kwamen dan zomaar opeens van die driehoekige pakjes Capri Sonne sinaasappelsap, en die werden dan uitgedeeld. Bruinverbrand, uitgelaten, oververhit van alles wat we meegemaakt hadden, kwamen we dan om 6 uur weer terug. En geen ouder die zich druk maakte over overmatige inspanning of blootstelling aan de zon.
pejeka schreef:
20-06-2019 23:40
Maar waar het om gaat: je kind houdt heus geen gezondheidsschade over als hij of zij bij 30 graden buiten verkeert, spelletjes doet, op een schommel gaat zitten, of door een dierentuin loopt. Ik ben zelf in mijn lagere schooltijd ook op schoolreisjes geweest, die vonden destijds meestal ergens in juni plaats en soms was het dan verdomde heet. Vanwege het budget werden de bussen zo goedkoop mogelijk ingehuurd en ik herinner me onder andere nog de destijds al 20 jaar oude AEC-bussen van de Megga met een Verheul carrosserie… ze zagen er nog netjes uit, maar na jaren en jaren van vakantiereizen alleen nog geschikt voor groepsvervoer als een schoolreisje. Geen airco erin, uiteraard, want dat had je destijds zelfs in de meest moderne bussen nog niet. Dus de luiken in het dak open en rijden. Het deerde ons geen zier. Zodra we de hoek om waren kwamen de snoepzakjes tevoorschijn die we van thuis hadden meegekregen en werd het dagje uit gevierd met snoepen. Dat mocht toen nog gewoon. Geen mens die zich zorgen maakte over het feit dat we een Lange Jan verorberden en geen komkommerkrokodil. Na twee uur rijden in aankomen bij de Westerbouwing, of de Pyramide van Austerlitz, en dan met 30 graden gewoon urenlang genieten van alle attracties, want je was Echt Ver Van Huis. Uit de bagageruimte van de bus kwamen dan zomaar opeens van die driehoekige pakjes Capri Sonne sinaasappelsap, en die werden dan uitgedeeld. Bruinverbrand, uitgelaten, oververhit van alles wat we meegemaakt hadden, kwamen we dan om 6 uur weer terug. En geen ouder die zich druk maakte over overmatige inspanning of blootstelling aan de zon.
Opa vertelt nog even verder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven