Angst op werk
donderdag 20 juni 2019 om 20:35
Hallo allemaal,
Graag wil ik jullie om advies vragen. Een tijdje geleden ben ik
Ik vraag me af wat ik het beste kan doen; het laten rusten, melding maken van mijn klachten en/of hulp vragen? En zo ja, bij wie dan? HA of iemand uit het bedrijf? Ik wil er ook weer niet teveel over door blijven gaan, maar die paniekaanval van net was best heftig
Graag wil ik jullie om advies vragen. Een tijdje geleden ben ik
Ik vraag me af wat ik het beste kan doen; het laten rusten, melding maken van mijn klachten en/of hulp vragen? En zo ja, bij wie dan? HA of iemand uit het bedrijf? Ik wil er ook weer niet teveel over door blijven gaan, maar die paniekaanval van net was best heftig
anoniem_366877 wijzigde dit bericht op 21-06-2019 23:26
Reden: Stuk weggehaald ivm herkenning
Reden: Stuk weggehaald ivm herkenning
33.27% gewijzigd
donderdag 20 juni 2019 om 23:26
Grappig, het wordt juist in een meer situaties ingezet tegenwoordigipv slechts enkelvoudig trauma, juist omdat het zo effectief blijkt te werken.GenieInABottle schreef: ↑20-06-2019 23:24Ja ho stop.
Je eerste punt is al deels achterhaald er wordt steeds minder snel EMDR ingezet. Je tweede punt: helaas ken ik te veel therapeuten die niet iets anders adviseren als EMDR niet geschikt is. Echt het is geen wondermiddel. Ik kom te vaak de andere kant tegen, helaas.
En ja, EMDR is een geweldige techniek, alleen niet voor zoveel casussen als dat men eerst dacht.
Een huisarts kan je sowieso niet adviseren en een goede psycholoog biedt veel meer aan dan emdr.
donderdag 20 juni 2019 om 23:30
Tja, mijn ervaring is duidelijk anders. Let's agree to disagree.
Overigens eens dat een goede psycholoog veel meer te bieden heeft. Alleen zijn niet alle EMDR therapeuten een goede psycholoog.
donderdag 20 juni 2019 om 23:37
Ggz wordt vergoed maar heel lange wachtlijsten. IVP is beter en sneller.
Mijn werkgever betaalt voor behandeling bij trauma's opgedaan tijdens het werk. En anders eigen risico vergoeden. Kom op zeg dat zou wat zijn als je daar zelf ook nog voor moet betalen.
donderdag 20 juni 2019 om 23:38
Een vrijgevestigde psycholoog wordt ook vergoed door je verzekering, mits contract.
Eigen risico niet aan gedacht. Die zou ik dan wel claimen.
vrijdag 21 juni 2019 om 00:55
Dit zouden ze wel moeten doen.Hippiemeisje schreef: ↑20-06-2019 21:03Fijne en lieve reacties, dank jullie wel! Er is op het werk geen hulp aangeboden verder. Ik heb ook geen aangifte gedaan. Er speelden bij mij ook teveel emoties mee en ik wilde het het liefst zsm achter de rug hebben. Eigenlijk wil ik nog steeds dat het gewoon voorbij is, maar die paniekaanval net...![]()
Geef het aan bij je leidinggevende dat je klachten hebt (gehad) na dit voorval, en dat je daar iets mee moet. En ga na je vakantie (of tijdens je vakantie als je in eigen land verblijft) even naar de huisarts. Je hoeft niet te proberen om dit weg te stoppen. Dat heeft ook geen zin want dan komt het bovendrijven in bijvoorbeeld een paniekaanval. Praten gaat je wel helpen, ook al is dat vervelend. Last houden is vervelender.
De ene helft van de maatschappij brengt zijn leven door met het observeren van de andere helft.
vrijdag 21 juni 2019 om 03:14
Mijn huisarts is zo eerlijk om te erkennen dat het 2kanten op kan gaan goed of fout, en met een beetje pech is het fout niet voor iedereen is EMDR geschikt!
vrijdag 21 juni 2019 om 06:07
Nee, niets. Noppes. Ik ben zelfs bijna ontslagen omdat ze hem geloofden. Totdat ie doorsloeg. Niemand wist wat ze ermee aan moesten.viva-amber schreef: ↑21-06-2019 05:44Vraag op je werk ook een preventief gesprek met de bedrijfsarts. Heeft de werkgever tot op heden niets voor je gedaan?
vrijdag 21 juni 2019 om 06:26
Je werkgever heeft de plicht om je te beschermen tegen agressie van anderen. Daar bestaat de arbowet voor. Zie ook: https://www.arboportaal.nl/onderwerpen/ ... ntimidatie
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
vrijdag 21 juni 2019 om 06:30
Iedereen kan een psychose krijgen. Mensen die dat hebben hoeven niet perse een verminderde intelligentie te hebben of in de SW te zitten.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
vrijdag 21 juni 2019 om 06:34
dat zeg ik ook niet, alleen het bevreemd me dat niemand hier dan verder op gelet heeft behalve TO. Als een collega van mij in een psychose raakt dan hebben echt meerdere collega's dat wel door. Als iemand van onze patienten een psychose krijgt hebben medepatienten dat (vaak) helemaal niet door.viva-amber schreef: ↑21-06-2019 06:30Iedereen kan een psychose krijgen. Mensen die dat hebben hoeven niet perse een verminderde intelligentie te hebben of in de SW te zitten.
vrijdag 21 juni 2019 om 06:44
Volgens mij is het een werkplek waar ze psychoses niet zo gewend zijn. Ik kan me dan best voorstellen dat niemand het doorhad. Ze wisten ook al niet hoe te handelen.Snowpink schreef: ↑21-06-2019 06:34dat zeg ik ook niet, alleen het bevreemd me dat niemand hier dan verder op gelet heeft behalve TO. Als een collega van mij in een psychose raakt dan hebben echt meerdere collega's dat wel door. Als iemand van onze patienten een psychose krijgt hebben medepatienten dat (vaak) helemaal niet door.
vrijdag 21 juni 2019 om 06:47
Als ik het tot in detail ga uitleggen wordt de herkenbaarheid te groot. Maar nee, geen sociale werkplaats. Gewoon een bedrijf. En mensen hadden uiteraard wel in de gaten dat het niet goed ging. Iedereen had er last van, meerdere mensen klaagden over zijn agressie. De bedrijfsleider heeft gewoon erg lang gewacht met actie ondernemen. Hij had ook gewoon een contract en er moest mss eerst iets gebeuren voordat er actie kon worden ondernomen. Ik heb begrip voor hoe de zaken zijn gelopen, maar hierdoor heeft het wel nóg meer impact gehad op mij. Ik heb mijn bl ook 3x gewaarschuwd dat dit fout zou gaan. Zwart op wit zelfs. Heb nu dus alleen mijn gelijk gekregen, maar geen enkele vorm van hulp of steun bij de verwerking.Snowpink schreef: ↑21-06-2019 06:34dat zeg ik ook niet, alleen het bevreemd me dat niemand hier dan verder op gelet heeft behalve TO. Als een collega van mij in een psychose raakt dan hebben echt meerdere collega's dat wel door. Als iemand van onze patienten een psychose krijgt hebben medepatienten dat (vaak) helemaal niet door.
vrijdag 21 juni 2019 om 07:07
Volgens mij is een behandeling adviseren medisch advies en dat hoort hier sowieso niet thuis. Je bent wel een paar stappen te ver wanneer je hier random behandelingen gaat noemen zonder medische achtergrond en terwijl je TO nooit ontmoet hebt. Wanneer die offtopic discussie door gaat dan neem ik daar actie op.
Het gaat erom dat TO bij de juiste persoon haar verhaal kwijt kan want de werkgever heeft haar nogal in de steek gelaten en dat draagt niet bij aan een gevoel van vertrouwen en veiligheid. Het is wel de plek waar zij tig uur per week door brengt.
Het gaat erom dat TO bij de juiste persoon haar verhaal kwijt kan want de werkgever heeft haar nogal in de steek gelaten en dat draagt niet bij aan een gevoel van vertrouwen en veiligheid. Het is wel de plek waar zij tig uur per week door brengt.
vrijdag 21 juni 2019 om 07:13
Helemaal eens!viva-amber schreef: ↑21-06-2019 07:07Volgens mij is een behandeling adviseren medisch advies en dat hoort hier sowieso niet thuis. Je bent wel een paar stappen te ver wanneer je hier random behandelingen gaat noemen zonder medische achtergrond en terwijl je TO nooit ontmoet hebt. Wanneer die offtopic discussie door gaat dan neem ik daar actie op.
vrijdag 21 juni 2019 om 07:34
Ik zou dit wel bespreekbaar gaan maken op je werk. Je kan ook gesprekken aanvragen met de vertrouwenspersoon om je hierbij te helpen.Hippiemeisje schreef: ↑21-06-2019 06:47Als ik het tot in detail ga uitleggen wordt de herkenbaarheid te groot. Maar nee, geen sociale werkplaats. Gewoon een bedrijf. En mensen hadden uiteraard wel in de gaten dat het niet goed ging. Iedereen had er last van, meerdere mensen klaagden over zijn agressie. De bedrijfsleider heeft gewoon erg lang gewacht met actie ondernemen. Hij had ook gewoon een contract en er moest mss eerst iets gebeuren voordat er actie kon worden ondernomen. Ik heb begrip voor hoe de zaken zijn gelopen, maar hierdoor heeft het wel nóg meer impact gehad op mij. Ik heb mijn bl ook 3x gewaarschuwd dat dit fout zou gaan. Zwart op wit zelfs. Heb nu dus alleen mijn gelijk gekregen, maar geen enkele vorm van hulp of steun bij de verwerking.
vrijdag 21 juni 2019 om 07:34
Ik zou dit wel bespreekbaar gaan maken op je werk. Je kan ook gesprekken aanvragen met de vertrouwenspersoon om je hierbij te helpen.Hippiemeisje schreef: ↑21-06-2019 06:47Als ik het tot in detail ga uitleggen wordt de herkenbaarheid te groot. Maar nee, geen sociale werkplaats. Gewoon een bedrijf. En mensen hadden uiteraard wel in de gaten dat het niet goed ging. Iedereen had er last van, meerdere mensen klaagden over zijn agressie. De bedrijfsleider heeft gewoon erg lang gewacht met actie ondernemen. Hij had ook gewoon een contract en er moest mss eerst iets gebeuren voordat er actie kon worden ondernomen. Ik heb begrip voor hoe de zaken zijn gelopen, maar hierdoor heeft het wel nóg meer impact gehad op mij. Ik heb mijn bl ook 3x gewaarschuwd dat dit fout zou gaan. Zwart op wit zelfs. Heb nu dus alleen mijn gelijk gekregen, maar geen enkele vorm van hulp of steun bij de verwerking.
vrijdag 21 juni 2019 om 07:59
Knap dat je er begrip voor hebt, want ik heb het niet en vind het ronduit schandalig dat er niet eerder is ingegrepen terwijl er meerdere collega's last hadden van agressie. Dat is ontoelaatbaar, (vast) contract of niet. Hoe vervelend ook dat er sprake was van psychische problemen en niet van kwade opzet.Hippiemeisje schreef: ↑21-06-2019 06:47Als ik het tot in detail ga uitleggen wordt de herkenbaarheid te groot. Maar nee, geen sociale werkplaats. Gewoon een bedrijf. En mensen hadden uiteraard wel in de gaten dat het niet goed ging. Iedereen had er last van, meerdere mensen klaagden over zijn agressie. De bedrijfsleider heeft gewoon erg lang gewacht met actie ondernemen. Hij had ook gewoon een contract en er moest mss eerst iets gebeuren voordat er actie kon worden ondernomen. Ik heb begrip voor hoe de zaken zijn gelopen, maar hierdoor heeft het wel nóg meer impact gehad op mij. Ik heb mijn bl ook 3x gewaarschuwd dat dit fout zou gaan. Zwart op wit zelfs. Heb nu dus alleen mijn gelijk gekregen, maar geen enkele vorm van hulp of steun bij de verwerking.
Is er binnen het bedrijf een onafhankelijk persoon of personeelszaken waar je naartoe kunt? Ik kan me voorstellen dat je je flink in steek gelaten voelt.
vrijdag 21 juni 2019 om 08:08
Aangifte doe je omdat er grensoverschrijdend gedrag is geweest. Het is aan de professionals om te oordelen wat er moet gebeuren. We hebben in Nederland daar rechters voor.
Het kan voor de persoon beter zijn om behandeld te worden, en kan dit opgelegd worden door de rechter.
Het lijkt wel of dat de burgers steeds meer willen gaan bepalen wie er vervolgd moet worden, en het liefste dan ook nog bepalen hoe hoog de straf moet zijn
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
vrijdag 21 juni 2019 om 08:13
Ik werk in de zorg en wij moeten altijd aangifte doen van agressie, ongeacht welke problematiek er ten grondslag ligt aan dit gedrag. En het zal je verbazen hoeveel mensen, psychotisch of niet, heel goed weten welk gedrag ze inzetten op welk moment. De aangiftes zijn wat mij betreft altijd terecht.hamerhaai schreef: ↑21-06-2019 08:08Aangifte doe je omdat er grensoverschrijdend gedrag is geweest. Het is aan de professionals om te oordelen wat er moet gebeuren. We hebben in Nederland daar rechters voor.
Het kan voor de persoon beter zijn om behandeld te worden, en kan dit opgelegd worden door de rechter.
Het lijkt wel of dat de burgers steeds meer willen gaan bepalen wie er vervolgd moet worden, en het liefste dan ook nog bepalen hoe hoog de straf moet zijn