Schoolreis, hitte
donderdag 20 juni 2019 om 21:04
Zoon (5) heeft op dinsdag zijn schoolreisje. De verwachting is dat het 34 tot 36 graden wordt. School doet er een beetje laconiek over: wat extra drinken en het komt wel goed. Maar met lagere temperaturen, rond de 25 graden, raakt mijn zoon al makkelijk oververhit, dan loopt ie met een rood hoofd rond en moet ik hem echt even rust laten nemen om weer wat af te koelen.
Ik maak me eigenlijk best wel zorgen dat het echt wel teveel is voor hem, ze zijn ergens waar alleen maar buiten-activiteiten zijn en met een groepje van 6 kinderen dus ik snap ook dat ze zich niet allemaal kunnen aanpassen aan mijn zoon. Dus nu twijfel ik echt een beetje waar ik goed aan doe. Wat zouden jullie doen? Misschien ben ik wel overbezorgd hoor, dan hoor ik dat ook graag.
Overigens gaat het me echt alleen om de hitte, als het minder warm zou zijn zou ik hier totaal niet over twijfelen. Vorig jaar is hij ook gewoon mee geweest en heeft ie een superleuke dag gehad, maar toen was het ook ruim 10 graden kouder
Ik maak me eigenlijk best wel zorgen dat het echt wel teveel is voor hem, ze zijn ergens waar alleen maar buiten-activiteiten zijn en met een groepje van 6 kinderen dus ik snap ook dat ze zich niet allemaal kunnen aanpassen aan mijn zoon. Dus nu twijfel ik echt een beetje waar ik goed aan doe. Wat zouden jullie doen? Misschien ben ik wel overbezorgd hoor, dan hoor ik dat ook graag.
Overigens gaat het me echt alleen om de hitte, als het minder warm zou zijn zou ik hier totaal niet over twijfelen. Vorig jaar is hij ook gewoon mee geweest en heeft ie een superleuke dag gehad, maar toen was het ook ruim 10 graden kouder
donderdag 20 juni 2019 om 23:46
En nu is dat gelukkig wel zo. Jij had het in een vorige post over verbranden tot de vellen er letterlijk bij hingen, dat is gewoon echt schadelijk en geeft op latere leeftijd echt een verhoogd risico op huidkanker.pejeka schreef: ↑20-06-2019 23:40Maar waar het om gaat: je kind houdt heus geen gezondheidsschade over als hij of zij bij 30 graden buiten verkeert, spelletjes doet, op een schommel gaat zitten, of door een dierentuin loopt. Ik ben zelf in mijn lagere schooltijd ook op schoolreisjes geweest, die vonden destijds meestal ergens in juni plaats en soms was het dan verdomde heet. Vanwege het budget werden de bussen zo goedkoop mogelijk ingehuurd en ik herinner me onder andere nog de destijds al 20 jaar oude AEC-bussen van de Megga met een Verheul carrosserie… ze zagen er nog netjes uit, maar na jaren en jaren van vakantiereizen alleen nog geschikt voor groepsvervoer als een schoolreisje. Geen airco erin, uiteraard, want dat had je destijds zelfs in de meest moderne bussen nog niet. Dus de luiken in het dak open en rijden. Het deerde ons geen zier. Zodra we de hoek om waren kwamen de snoepzakjes tevoorschijn die we van thuis hadden meegekregen en werd het dagje uit gevierd met snoepen. Dat mocht toen nog gewoon. Geen mens die zich zorgen maakte over het feit dat we een Lange Jan verorberden en geen komkommerkrokodil. Na twee uur rijden in aankomen bij de Westerbouwing, of de Pyramide van Austerlitz, en dan met 30 graden gewoon urenlang genieten van alle attracties, want je was Echt Ver Van Huis. Uit de bagageruimte van de bus kwamen dan zomaar opeens van die driehoekige pakjes Capri Sonne sinaasappelsap, en die werden dan uitgedeeld. Bruinverbrand, uitgelaten, oververhit van alles wat we meegemaakt hadden, kwamen we dan om 6 uur weer terug. En geen ouder die zich druk maakte over overmatige inspanning of blootstelling aan de zon.
Je kunt met 30 graden best buiten zijn hoor, maar goede zonnebrand en een t-shirt is wel echt belangrijk.
Voor de rest: zucht.
anoniem_374802 wijzigde dit bericht op 20-06-2019 23:49
Reden: edit
Reden: edit
2.79% gewijzigd
donderdag 20 juni 2019 om 23:49
Maar jullie doen toch precies hetzelfde met dat getoeter dat ouders hun kinderen vroeger tenminste nog gewoon lieten verbranden? En ondertussen alle posts over de toename van huidkanker straal negeren? Want jullie hebben er niks aan overgehouden? Had je je sowieso ook al bedacht dat de zomers de laatste 20 jaar heel wat heter zijn geworden en de zonkracht ook flink is toegenomen sinds de jaren 70?
donderdag 20 juni 2019 om 23:51
Ik heb het niet gehad over hangende vellen en vind het goed dat er gesmeerd wordt. Punt is dat het tegenwoordig niet erg vaak nodig is, want die kinderen zitten toch allemaal dagelijks binnen te verstoffen.Fossa schreef: ↑20-06-2019 23:49Maar jullie doen toch precies hetzelfde met dat getoeter dat ouders hun kinderen vroeger tenminste nog gewoon lieten verbranden? En ondertussen alle posts over de toename van huidkanker straal negeren? Want jullie hebben er niks aan overgehouden? Had je je sowieso ook al bedacht dat de zomers de laatste 20 jaar heel wat heter zijn geworden en de zonkracht ook flink is toegenomen sinds de jaren 70?
donderdag 20 juni 2019 om 23:53
Daar is de media duidelijk over en daar is onderzoek naar gedaan.
Zo nu en dan naar actualiteiten kijken heeft zo zijn perks.
donderdag 20 juni 2019 om 23:58
Je bedoelt dat kinderen minder buitenspelen? Uit dat onderzoek blijkt dat 30% van de kinderen minder dan 1 keer in de week (in de buurt) buitenspeelt. 70% speelt vaker buiten. Had je dat laatste ook begrepen?
donderdag 20 juni 2019 om 23:59
vrijdag 21 juni 2019 om 01:06
Wat ik volgende week doe (en vorig jaar tijdens hittegolf+schoolreisje ook deed):
- UV shirt aan
- voor vertrek insauzen met factor 50
- petje op (had en heb niet de illusie dat hij dat ding nog op heeft nadat de bus de hoek om is)
- lunchtrommel vol komkommersticks (extra water) en een lunchtrommel vol blokjes watermeloen (nog meer water)
- 2 kleine flesjes bevroren water
- om het de juf en begeleiders wat makkelijker te maken: zonnebrandspray factor 50 (voor die ene dag zal hij niets oplopen als het geen minerale filters bevat). Veel ouders gebruiken ook dat spul dat tien uur bescherming geeft (weet niet hoe het heet)
Hij is dol op komkommer wn watermeloen, zo weet ik tenminste zeker dat er iets van vocht naar binnen gaat (naast de waterijsjes).
- UV shirt aan
- voor vertrek insauzen met factor 50
- petje op (had en heb niet de illusie dat hij dat ding nog op heeft nadat de bus de hoek om is)
- lunchtrommel vol komkommersticks (extra water) en een lunchtrommel vol blokjes watermeloen (nog meer water)
- 2 kleine flesjes bevroren water
- om het de juf en begeleiders wat makkelijker te maken: zonnebrandspray factor 50 (voor die ene dag zal hij niets oplopen als het geen minerale filters bevat). Veel ouders gebruiken ook dat spul dat tien uur bescherming geeft (weet niet hoe het heet)
Hij is dol op komkommer wn watermeloen, zo weet ik tenminste zeker dat er iets van vocht naar binnen gaat (naast de waterijsjes).
vrijdag 21 juni 2019 om 08:23
De voorspelling is nog iets gestegen, gister zeiden ze 34 graden, nu dus 35
Gelukkig is zoon wel een pettenkind, hij vindt dat stoer, dus daar verwacht ik geen problemen mee.
Fijn dat het niet meer off topic mag gaan, maar ik wilde nog wel even zeggen: hoe denken jullie dat ik weet dat mijn zoon oververhit raakt van de zon? Als hij nooit buiten zou spelen, dan zou ik dat niet weten he?
Het probleem is juist dat ie totaal niet op zijn lichaam let tijdens het spelen: hij gaat door op standje 100% tot ie zwaar oververhit is. En in de winter ook tot ie onderkoeld is trouwens maar dat is een ander verhaal
Gelukkig is zoon wel een pettenkind, hij vindt dat stoer, dus daar verwacht ik geen problemen mee.
Fijn dat het niet meer off topic mag gaan, maar ik wilde nog wel even zeggen: hoe denken jullie dat ik weet dat mijn zoon oververhit raakt van de zon? Als hij nooit buiten zou spelen, dan zou ik dat niet weten he?
Het probleem is juist dat ie totaal niet op zijn lichaam let tijdens het spelen: hij gaat door op standje 100% tot ie zwaar oververhit is. En in de winter ook tot ie onderkoeld is trouwens maar dat is een ander verhaal
vrijdag 21 juni 2019 om 08:32
Dat doen bijna alle kinderen, denk ik. Daar letten ze echt wel op.snorriemorrie schreef: ↑21-06-2019 08:23De voorspelling is nog iets gestegen, gister zeiden ze 34 graden, nu dus 35![]()
vrijdag 21 juni 2019 om 08:52
Moet zeggen dat ik merk dat de meeste kinderen hier in de buurt wel altijd achter een scherm zitten en nauwelijks buiten komen. Mijn kinderen mogen op een zaterdagavond oid best een film kijken en op een regenachtige zondag best eventjes gamen maar voor de rest gewoon naar buiten hoor. En ik merk dat mijn kinderen zonder schermen een stuk leuker zijn, veel creatiever ook.
vrijdag 21 juni 2019 om 08:57
Kinderen zijn gevoeliger voor hitte dan volwassenen. Zij raken de hitte minder goed kwijt omdat zij een groter huidoppervlak hebben en drogen daardoor sneller uit.
Ook spelen ze gewoon door en zijn minder geneigd om schaduw op te zoeken etc. Dat kun je bv zien aan het bericht uit de jeugd van Pejeka.
Even vragen naar een hitteplan op het schoolreisje is echt geen gekke vraag.
Vermoed overigens wel dat de school hier al op anticipeert.
Ook spelen ze gewoon door en zijn minder geneigd om schaduw op te zoeken etc. Dat kun je bv zien aan het bericht uit de jeugd van Pejeka.
Even vragen naar een hitteplan op het schoolreisje is echt geen gekke vraag.
Vermoed overigens wel dat de school hier al op anticipeert.
vrijdag 21 juni 2019 om 09:01
vrijdag 21 juni 2019 om 09:02
Ja mijn jongste heeft dat ook hoor. Die heeft het met 20 graden bloedheet, loopt te zweten en wordt klam. Kan bovendien heel slecht tegen de zon. Mijn oudste kan juist goed tegen hitte en de zon (verbrandt ook nooit). En ze komen iedere dag buiten, ook in regen en kou, voordat we daar weer over gaan zaniken.snorriemorrie schreef: ↑21-06-2019 08:23De voorspelling is nog iets gestegen, gister zeiden ze 34 graden, nu dus 35![]()
vrijdag 21 juni 2019 om 09:05
Ik snap jou helemaal, ik kan zelf ook totaal niet tegen warmte, en zie enorm op tegen de komende week. Wat je kunt doen is de begeleider goed informeren, dat hij/zij jou zoon een paar keer goed insmeerd, en veel water laat drinken. Wat ook goed helpt is van die zakjes ORS, kan je gewoon kopen bij etos, is een iets gezonder alternatief voor AA drink. En verder, het komt heus wel goed. School heeft vaker te maken gehad met hittegolf (weet je nog vorig jaar?) ze kunnen daar echt wel mee omgaan.
vrijdag 21 juni 2019 om 09:14
Klinkt als EPPAngelEyes0192 schreef: ↑20-06-2019 21:21Dat is het wel. Je begrijpt het pas als je écht niet tegen de hitte kan. Mijn lichaam schreeuwt gewoon NEE! Bloedneuzen, blaasjes op borst, uitslag, jeuk, constant hoofdpijn. Beetje onaangenaam maar.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
vrijdag 21 juni 2019 om 09:15
Aha dus bussen inhuren en het park reserveren mag wel maar als je daarnaast wat extra water meeneemt, informeert naar schaduwplekken, smeerbeleid afspreekt omdat het 35 graden wordt dan ben je in rep en roer.
Zo had ik het nog niet bekeken.
vrijdag 21 juni 2019 om 09:20
Wat grappig, bij ons is sinds gistermiddag de voorspelling met 5 graden gedaald.snorriemorrie schreef: ↑21-06-2019 08:23De voorspelling is nog iets gestegen, gister zeiden ze 34 graden, nu dus 35![]()
Kinderen letten trouwens heel vaak niet op hun lichaam als ze spelen. Mijn ervaring is dat juffen dat best weten en dat juffen tegenwoordig best alert zijn op zonnebrand en dergelijke.
vrijdag 21 juni 2019 om 09:28
vrijdag 21 juni 2019 om 09:46
Tip: bij de Lidl verkopen ze kleine flesjes zonnebrand factor 30. Mijn kinderen hebben die in hun schooltas zitten (ze willen nog wel eens na school naar Oerrr gaan of naar een zwemplas). Ideaal voor schoolreisje en niet zo duur en die zonnebrand is prima zonnebrand. Mijn dochters zijn hoogblond en worden welliswaar lekker bruin maar verbranding zit in een klein hoekje.
Ik ga als docent regelmatig op schoolreis in de stikkende hitte. En dan met pubers. In Walibi ofzo. Het gaat eigenlijk altijd goed. En Wij hebben geen gezamenlijke pauzes dus ze struinen zelf het park door. Op schoolreisje van de basisschool zitten ze in kleinere groepjes, er zijn pauzes en de juffen en begeleiders letten wel echt goed op de kinderen. Petje op, genoeg drinken mee. Komt vast goed
.
Ik ga als docent regelmatig op schoolreis in de stikkende hitte. En dan met pubers. In Walibi ofzo. Het gaat eigenlijk altijd goed. En Wij hebben geen gezamenlijke pauzes dus ze struinen zelf het park door. Op schoolreisje van de basisschool zitten ze in kleinere groepjes, er zijn pauzes en de juffen en begeleiders letten wel echt goed op de kinderen. Petje op, genoeg drinken mee. Komt vast goed
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.