Mannelijk bezoek (schoonvader) bij zwangerschap

21-06-2019 10:24 274 berichten
x

Moet ik mijn schoonvader ook (net als de vrouwen) bij elk bovengenoemde punt verwelkomen?

Totaal aantal stemmen: 164

Ja, dat is wel zo eerlijk (54%)
Nee, niet als je dat niet wilt (26%)
Dat moet je echt zelf bepalen (20%)
anoniem_64fa0d4a7620c wijzigde dit bericht op 02-08-2019 12:03
Reden: herkenbaarheid
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou je jezelf na de bevalling niet eerst even een moment gunnen om jezelf op te frissen, en een moment om even in alle rust met je partner te genieten van de baby? Bel daarna pas de familie met het voorstel om even te komen kijken, maar hou het kort.

Wat betreft de echo's: Neem één keer je moeder en oma mee. En neem een andere keer je schoonfamilie mee, incl. je schoonvader als hij daar überhaupt op zit te wachten. Als dit voor jouw vriend belangrijk is, doe dit dan voor hem. Het is immers ook zijn kindje.
Dat je je schoonvader niet bij de bevalling wil snap ik (daar was alleen mijn man bij). Maar dat je hem niet betrekt in echo's of de eerste uren NA de bevalling vind ik heel vreemd. Komt dit ook omdat je je eigen vader destijds bent verloren en die er dus niet bij kan zijn - al had je dat graag gewild? Hoe is de band verder met jouw schoonvader? Ik vind nl. dat je man wel een punt heeft. Hij wordt een beetje weggehouden zo.

Mijn ouders en tante heb ik destijds met 15 weken meegenomen naar Nederland voor een echo en dat deed ik vooral voor hen - om ze te betrekken bij mijn zwangerschap. Ik woon nl. niet in NL. En mijn ouders kwamen in de eerste week na de bevalling meteen over/logeren voor een week. Aan de ene kant vond ik dat vrij snel, aan de andere kant wilde ik het mijn ouders, en zeker mijn zieke vader, ook niet ontzeggen. En ja hoor, in aanwezigheid van mijn preutse vader heb ik ook gewoon borstvoeding gegeven.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Bij mijn verloskundige werd duidelijk gemaakt dat echo's geen theatervoorstellingen zijn, maximaal 2 mensen meenemen. Dus niet man, ma, schoonma, schoonzus en evt. schoonpa. Had ook niet gepast in dat kleine hokje.

En de eerste uren na de bevalling was ik veel te moe om bezoek te ontvangen, 36 uur weeen en keizersnee. Het eerste uur was sowieso van baby en mij alleen, zo veel mogelijk ongestoord, zo belangrijk voor het op gang komen van de borstvoeding!

Stiefschoonpa mocht uiteraard wel met schoonma mee naar binnen, maar toen had ik allang kleding aan en waren bloed, zweet en kots al vakkundig weggepoetst.

Schoonma is bij de termijnecho geweest. Die moest uiteindelijk inwendig. Vond ik met schoonma erbij niet zo erg, maar schoonpa had ik er echt niet bij hoeven hebben.
andrea82 schreef:
21-06-2019 10:26
Ik hoefde mijn schoonvader echt niet bij de bevalling hoor... Moeder en schoonmoeder prima, zijn ook vrouwen die bevallen zijn. Maar no way dat mijn schoonvader me tussen de benen zat te kijken, dat is te privé.
Volgens mij heeft ze het ook niet over TIJDENS de bevalling, maar ná de bevalling, wanneer je weer in staat bent tot het ontvangen van bezoek en als nabije familie het nieuwe wereldwonder willen komen aanschouwen. Dat is meestal pas enkele uren of een halve dag erna.

Aan to: NEE, NATUURLIJK KUN JE DAT NIET MAKEN!
Ben je mal? Het is de opa van dit kind en de vader van je man. Duw die rare hormonen van je naar de achtergrond en besef je dat je naaste familieleden niks anders willen dan jou feliciteren en vingertjes tellen bij die kleine.
Ik vind het heel logisch dat je bij de vlos niet iedereen gaat uitnodigen op de publieke tribune oid. En ik zou ook, m.u.v. mijn man, NIEMAND hebben meegenomen naar de termijn echo of 20 weken echo - juist omdat dit in feite medische echo's zijn en, zoals Mik* zegt, als je een inwendige echo hebt met 12 weken, je het als genant kan ervaren wanneer daar ook anderen bij zijn, zeker een schoonvader.

Maar als je een pret echo boekt en alles lijkt daarvoor allemaal goed te zijn en je bent al wat verder in je zwangerschap, zou ik niet inzien waarom je je schoonvader gaat weren...
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
lise1985 schreef:
21-06-2019 13:10
Maar voor ons is het geen issue. We zijn het er allebei over eens dat ouders niet bij een bevalling aanwezig hoeven zijn.
De discussie was toch dat jij vindt dat een man er net zo goed zeggenschap in heeft?
Dat jullie hierin dezelfde mening in delen staat toch los van jouw visie daar op.
janneke95 schreef:
21-06-2019 11:45
Dit is puur een gevoel mensen, niets meer en niets minder.
Get over it. Laat jouw schoonvader toe in het leven van zijn kind en kleinkind. Dan blijf jij maar in bed liggen ofzo en laat je je partner de baby showen.

Overigens hou je er zelf ook een houding op na die het moeilijk maakt om uberhaupt een band op te kunnen bouwen. Je zult je (schoon)ouder(s) nog vaak genoeg nodig hebben, dus begin met je open te stellen voor je schoonvader. Misschien moeilijk, dat geloof ik best. Maar het is niet zijn schuld dat jij hier moeilijke gevoelens bij hebt.
Je ligt echt niet uren na de bevalling in de bloederige zooi hoor. Een half uurtje nadat alles klaar is, nageboorte eruit, jij gehecht, kind eerste keer aangelegd, lig jij al weer gedoucht en wel tussen de schone lakens.
Man werd met mij, toen de bevalling klaar was, naar de badkamer gestuurd (iemand moet je vasthouden, mocht je flauw vallen) en toen ik terug kwam was er geen spoor meer te vinden in de slaapkamer van wat er gebeurd was. Nou ja afgezien van een aangeklede baby in het wiegje dan. Nou dan lig je daar dus in je schone bed, fris gedoucht, stijf van de adrenaline, dus je doet de eerste uren geen oog dicht. Dan wil je maar 1 ding, je baby aan je dierbaren laten zien. Schoonouders waren er midden in de nacht nog. Ouders wonen 200 km verder, dus die waren er volgende dag.
Dan heb ik het wel over een normale bevalling uiteraard, zonder complicaties.
Nee, hoor, ik snap het wel. Na de bevalling was ik continu aan het proberen om mijn dochter borstvoeding te geven en aan het kolven. Daar wilde ik ook liever geen mannen bij (mijn broers, vader etc), maar vooral mijn schoonvader niet. Ik kan makkelijker tegen mijn broers en vader zeggen dat ik moest kolven en dat ze daarom maar weg moest gaan dan bij mijn schoonvader.

Echo's en bevalling deed ik sowieso enkel met man. Ik vond het al vervelend dat er bij me continu gevoeld werd hoe ver ik was, onbekenden die er maar in bleven roeren :uh?: Als je een normale bevalling hebt, blijf je volgens mij iets van max 3 uur in het ziekenhuis. Dus plassen (als dat kan moet je weg) en douchen. Je kan ook later bellen om door te geven dat het kindje er is zodat je tijd hebt om op te frissen.

Kraambezoek vond ik sowieso vervelend. Toen ik zwanger was leek het me juist leuk om de baby te showen en ik zag me al koekjes bakken en dat serveren met koffie en thee :wtf: Nee, kraambezoek (iedereen behalve mijn eigen familie, dat dan wel weer..) moest zo snel mogelijk weg en ons met rust laten. Nu schaam ik me er wel voor, maar ik was zo toe aan rust. Mensen lijken te vergeten dat moeder kapot is, ik vind dat daar echt wel vaker stil bij mag worden gestaan.
anoniem_348741 wijzigde dit bericht op 21-06-2019 14:02
Reden: typo
0.16% gewijzigd
consuelabananahammok schreef:
21-06-2019 13:39
De discussie was toch dat jij vindt dat een man er net zo goed zeggenschap in heeft?
Dat jullie hierin dezelfde mening in delen staat toch los van jouw visie daar op.
En zeggenschap is nog weer wat anders dan de doorslaggevende mening.
Ik meen me te herinneren dat er gewoon bezoekuur was in het ziekenhuis, als je daar moest blijven, en dat bezoek zich aan die tijden moest houden. Is dat niet overal zo? Of hebben wij dat er zelf van gemaakt voor het gemak?

En als je binnen 2 uur weer weg moet zijn uit de verloskamer als je niet op medische indicatie in het ziekenhuis bevalt, dan heb je toch helemaal geen tijd (en is het niet de bedoeling) om daar bezoek te ontvangen?

Nou ben ik zelf laat op de avond bevallen en moest blijven, dus ik wilde zo snel mogelijk slapen. Voor mij was het dus geen optie, maar ik heb eigenlijk geen idee wat de ziekenhuisregel was. Je deelt toch een kamer met iemand en die zal er ook absoluut geen zin in hebben als jouw bezoek nog midden in de nacht komt?

Pretecho's heb ik niet gehad, maar ik zie het nut van een hele groep mensen meenemen ook niet. Dan hangt iedereen over elkaar om maar wat te zien.
lise1985 schreef:
21-06-2019 12:58
Ik ben dan meer van het overleggen.

Ik ben dan misschien wel niet bevallen of ga dat ooit doen, maar ik heb momenteel zat andere medische handelingen aan mijn lijf. En hoewel het mijn gezondheid is en mijn lichaam, beïnvloedt het het leven van mijn man ook behoorlijk. En daarom heeft hij net zo goed een stem in het verhaal en overleggen we. Ja, dan heb ik nog steeds het laatste woord, maar het draait niet alleen om wat ik wil.

Een verschil in zienswijze dus, maar ik vind het wel interessant.
Dus als jouw man heel graag samen met zijn moeder naast jouw bed wil zitten terwijl jij bijkomt uit de narcose, dan overweeg jij serieus of je dat ook een goed idee vindt??
3thee schreef:
21-06-2019 14:06
Ik meen me te herinneren dat er gewoon bezoekuur was in het ziekenhuis, als je daar moest blijven, en dat bezoek zich aan die tijden moest houden. Is dat niet overal zo? Of hebben wij dat er zelf van gemaakt voor het gemak?

En als je binnen 2 uur weer weg moet zijn uit de verloskamer als iet op medische indicatie in het ziekenhuis bevalt, dan heb je toch helemaal geen tijd (en is het niet de bedoeling) om daar bezoek te ontvangen?

Nou ben ik zelf laat op de avond bevallen en moest blijven, dus ik wilde zo snel mogelijk slapen. Voor mij was het dus geen optie, maar ik heb eigenlijk geen idee wat de ziekenhuisregel was. Je deelt toch een kamer met iemand en die zal er ook absoluut geen zin in hebben als jouw bezoek nog midden in de nacht komt?

Pretecho's heb ik niet gehad, maar ik zie het nut van een hele groep mensen meenemen ook niet. Dan hangt iedereen over elkaar om maar wat te zien.
Mijn bezoek kwam volgens mij wanneer ze wilde, ook al waren er bezoekuren. In principe kunnen ze gewoon naar binnen lopen en dan de kamer af gaan. Ze zijn er volgens mij nooit iig op aangesproken
Kastanjez schreef:
21-06-2019 14:09
Dus als jouw man heel graag samen met zijn moeder naast jouw bed wil zitten terwijl jij bijkomt uit de narcose, dan overweeg jij serieus of je dat ook een goed idee vindt??
Ja hoor. Overwegen zeker. Ik zou in elk geval benieuwd zijn waarom hij dat zou willen.
Kuikentje_89 schreef:
21-06-2019 14:00
Nee, hoor, ik snap het wel. Na de bevalling was ik continu aan het proberen om mijn dochter borstvoeding te geven en aan het kolven. Daar wilde ik ook liever geen mannen bij (mijn broers, vader etc), maar vooral mijn schoonvader niet. Ik kan makkelijker tegen mijn broers en vader zeggen dat ik moest kolven en dat ze daarom maar weg moest gaan dan bij mijn schoonvader.

Echo's en bevalling deed ik sowieso enkel met man. Ik vond het al vervelend dat er bij me continu gevoeld werd hoe ver ik was, onbekenden die er maar in bleven roeren :uh?: Als je een normale bevalling hebt, blijf je volgens mij iets van max 3 uur in het ziekenhuis. Dus plassen (als dat kan moet je weg) en douchen. Je kan ook later bellen om door te geven dat het kindje er is zodat je tijd hebt om op te frissen.

Kraambezoek vond ik sowieso vervelend. Toen ik zwanger was leek het me juist leuk om de baby te showen en ik zag me al koekjes bakken en dat serveren met koffie en thee :wtf: Nee, kraambezoek (iedereen behalve mijn eigen familie, dat dan wel weer..) moest zo snel mogelijk weg en ons met rust laten. Nu schaam ik me er wel voor, maar ik was zo toe aan rust. Mensen lijken te vergeten dat moeder kapot is, ik vind dat daar echt wel vaker stil bij mag worden gestaan.
Ik sta daar volledig bij stil, maar ga er ook van uit dat de kraamvrouw (na de eerste week, dan kunnen partner en kraamzorg dat doen) prima in staat is om zelf haar grenzen aan te geven, mocht ik er per ongeluk een overschrijven.
Kastanjez schreef:
21-06-2019 14:11
Ik sta daar volledig bij stil, maar ga er ook van uit dat de kraamvrouw (na de eerste week, dan kunnen partner en kraamzorg dat doen) prima in staat is om zelf haar grenzen aan te geven, mocht ik er per ongeluk een overschrijven.
Dat vond ik dus heel lastig om bij mijn schoonfamilie te doen, vooral nadat man weer moest gaan werken. Mijn schoonmoeder had het gevoel dat ik haar buitensloot, terwijl ik juist vond dat ze me gek maakte met haar onaangekondigd bezoek. Bleef ze drie uur hangen terwijl ik wou slapen. Normaliter kan ik goed voor mezelf op komen, maar het heeft zeker wel een maand, misschien wel twee geduurd voordat ik weer een beetje normaal werd (had trouwens een keizersnede).
Kastanjez schreef:
Ik zou zoiets zeker overwegen, want dat wil hij vast niet voor niets.
Kuikentje_89 schreef:
Mijn bezoek kwam volgens mij wanneer ze wilde, ook al waren er bezoekuren. In principe kunnen ze gewoon naar binnen lopen en dan de kamer af gaan. Ze zijn er volgens mij nooit iig op aangesproken
Hier zijn de bezoekuren van de kraamafdeling veel breder dan van de andere afdelingen met zieken.
3thee schreef:
21-06-2019 14:06

En als je binnen 2 uur weer weg moet zijn uit de verloskamer als je niet op medische indicatie in het ziekenhuis bevalt, dan heb je toch helemaal geen tijd (en is het niet de bedoeling) om daar bezoek te ontvangen?

Nee dat klopt, je bevalt, baby wordt gecontroleerd, moeder wordt gecontroleerd, eventueel opgelapt met hechtingen en andere gezelligheid, baby ligt bij moeder, je probeert wat aan te leggen enzo, eet wat, dan ga je douchen, baby wordt aangekleed, plassen, man houdt baby vast, je kleedt je aan, man haalt maxi cosi uit auto, propt verse baby erin en dan schuifel je langzaam weg.

In het ziekenhuis waar ik was had je eenpersoonskamers dus daar kon bezoek prima komen. Maar ik geloof tot 21 uur ofzo, niet midden in de nacht nee. En ik vind het ook een beetje gekkigheid om mensen midden in de nacht te gaan bellen, die schieten meteen in de opwinding en gaan ‘s nachts doodmoe het land doorcrossen. Nee hoor, gewoon lekker wachten tot de ochtend. Het is geen wedstrijd om zo snel mogelijk na de geboorte aanwezig te zijn.
Ik ben ook zwanger en heb hormonen, maar ik vind dit ook een beetje gezeur om niks.

Het gaat je om pretechos (hoeveel ga je er doen), de uren na bevalling en kraamweek dus.

Pretechos: doe je ws maar 1 of 2x, maar verder zie ik niet in wat daar zo intiem aan is dat de vrouwen wel mogen komen en schoonpa niet. Vraag me af of het daar ook wenselijk is dat je de halve familie meeneemt...

Tijd na bevalling: hoe zie je dit voor je? Ik mag hopen dat je niet van plan bent om familie in de woonkamer/wachtkamer te hebben tijdens bevalling. Je weet nooit hoelang het duurt en of het spoedig verloopt. En na bevalling moeten ze jou en de baby nog checken, moet je leren aanleggen bij borstvoeding en is alles erop gericht of je al zelfstandig hebt geplast. En dan daarna is bezoek leuk, maar dan heb jij allang gedoucht. En bezoek blijft dan echt niet uren plakken want jij wil echt wel ff slapen, en anders je man of baby wel.

En de rest van de kraamweek slaap je, verzorg je je baby en komt bezoek over het algemeen ook niet uuuuren langs.

Is het dan zon ramp dat schoonpa ook even zijn hoofd om de deur steekt voor een paar korte bezoekjes? Ik snap je man heel goed, ik vind het ook buitensluiten.

Anders is de bevalling: ik vind dat jij daar mag bepalen wie er bij is, maar ook daar geldt dat verloskundigen/gyneacoloog ook het liefst zo weinig mogelijk omstanders hebben...zowel voor zichzelf als voor jou

Edit: wat SallySpectra hierboven zegt!
anoniem_383135 wijzigde dit bericht op 21-06-2019 16:41
1.40% gewijzigd
Ik heb niet alles gelezen dus misschien is het al voorbij gekomen, maar wat betreft pretecho's: laat een 4D (filmpje) pretecho maken. Dat kan je rustig alleen met je man doen in plaats van met een heel circus. En dan ga je met je USB stick langs bij zijn/jouw ouders voor de grote vertoning. Als toegift kan je het desgewenst nog op de laptop van opa/oma zetten, kunnen ze dagelijks naar die wazige 3D vlek (in ons geval) die hun kleinkind wordt kijken.

En na de bevalling zou ik echt eerst even lekker douchen en thuis/ bijkomen hoor. In ons geval kwam iedereen bij de 1e 10 uur na de geboorte langs(7u geboorte, 17u thuis bezoek), en bij de 2e na 24 uur. (17u geboren, nachtje blijven, 17u volgende dag thuis bezoek). Was echt prima voor iedereen
lattemachiato schreef:
21-06-2019 13:47
Je ligt echt niet uren na de bevalling in de bloederige zooi hoor. Een half uurtje nadat alles klaar is, nageboorte eruit, jij gehecht, kind eerste keer aangelegd, lig jij al weer gedoucht en wel tussen de schone lakens.
Man werd met mij, toen de bevalling klaar was, naar de badkamer gestuurd (iemand moet je vasthouden, mocht je flauw vallen) en toen ik terug kwam was er geen spoor meer te vinden in de slaapkamer van wat er gebeurd was. Nou ja afgezien van een aangeklede baby in het wiegje dan. Nou dan lig je daar dus in je schone bed, fris gedoucht, stijf van de adrenaline, dus je doet de eerste uren geen oog dicht. Dan wil je maar 1 ding, je baby aan je dierbaren laten zien. Schoonouders waren er midden in de nacht nog. Ouders wonen 200 km verder, dus die waren er volgende dag.
Dan heb ik het wel over een normale bevalling uiteraard, zonder complicaties.
Waarom in hemelsnaam? Dat kan toch prima de volgende dag?
redbulletje schreef:
21-06-2019 16:58
Waarom in hemelsnaam? Dat kan toch prima de volgende dag?
Mijn moeder en zus kwamen ook diezelfde nacht nog, net als schoonvader. Schoonzus lag toevallig in het ziekenhuis dus die had de primeur. ;-D Ik vond het geweldig!
Als het een tiran is geef ik je groot gelijk. Anders niet. En dan moet je je eigen verleden niet op je schoonvader projecteren.. Hij kan daar ook niks aan doen.

Hier had ik ten tijde van m'n zwangerschap geen vader of schoonvader meer dus ik kon ook niks met ze delen.

Had ik ze meegenomen naar een echo? Ja.. Maar niet de 20 weken echo en ook niemand anders bij de bevalling dan mijn man.. M'n moeder en schoonmoeder zijn een half uur op bezoek geweest toen ik net de ruggenprik had gekregen.. Toen kwamen de weeën erdoorheen en heb ik ze (liefdevol ;)) weggestuurd.. Zoon is om 21.30 s'avonds geboren en de volgende ochtend mochten zij er als eerste bij. En dat ik ook zo aangepakt als onze vaders nog hadden geleefd.
Mijn schoonvader lijkt mij totaal geen probleem, maar mijn schoonmoeder lijkt mij toch wel de horror om meteen naast bed te hebben. Helaas gaan mijn schoonouders er eerder zijn dan mijn ouders aangezien ze om de hoek wonen. Maar ja het zijn de ouders van mijn man dus op mijn tanden bijten dan maar.

En mijn moeder tot de volgende dag laten wachten, dat gaat echt niet lukken. Nee hoor die zit meteen in de auto als ik naar het ziekenhuis moet. Desnoods boeken ze 2 nachten een hotel, maar die wacht echt niet tot kind er is :hyper:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven