Geld & Recht alle pijlers

Huurverhoging.. kan dit?

26-06-2019 22:14 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi allemaal,

ik heb even advies nodig over mijn huurwoning.

Ik woon sinds 2016 in een appartement, de aanvangshuur was 700 euro. Ik ontvang huursubsidie omdat ik een student ben met een laag inkomen.

Een tijd geleden ontving ik een brief van mijn verhuurder over de jaarlijkse huurverhoging. De huur gaat weer met 5,6% omhoog. Dit was vorig jaar ook al het geval. Ik vond het toen ook al een forse verhoging, en had mijn verhuurder daar over gebeld met de vraag of dit wel kan. Die zei dat het aan de onderhoudskosten ed lag, en ik heb er toen verder niets meer mee gedaan (achteraf stom van me).

Omdat het me toch niet lekker zit heb ik zelf het een en ander uitgezocht. Ik ben naar het juridisch loket gegaan, waar gezegd werd dat ik in een sociale huurwoning woon en de verhuurder zich dus aan bepaalde regels heeft te houden. Er werd mij verteld dat ivm mijn lage inkomen een huurverhoging van 5,6% sowieso niet mag.

Ook heb ik de puntentelling van mijn appartement gecheckt. Ik kom op een bedrag van 670 euro. Op advies van het juridisch loket heb ik huurverlaging aangevraagd. Hierover heb ik mijn verhuurder ook een aantal keer gebeld, maar die reageert heel aanvallend, en blijft volhouden dat ik in de vrije sector huur en hij gewoon de huur kan verhogen.

Zie ik het nu verkeerd of sta ik gewoon in mijn recht?
pejeka schreef:
26-06-2019 22:46
Prima. Dus stel dat het appartement 750 euro per maand kost (ik noem maar een bedrag), dan woon jij dus voor 375 euro per maand, en je huisgenoot ook. Waarom zou je dan recht hebben op subsidie?
Vanwege ons lage inkomen. Het is inkomensafhankelijk. Zo is dat gewoon geregeld in de wet.
Onbevangen schreef:
26-06-2019 22:49
Vanwege ons lage inkomen. Het is inkomensafhankelijk. Zo is dat gewoon geregeld in de wet.
Dus 375 euro per maand is al te veel voor je?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
26-06-2019 22:54
Zuig niet zo.
pejeka schreef:
Nee hoor, ik ben het er mee eens dat het systeem wat dat betreft gewoon niet klopt.

Maar ik vind het raar dat het bijzonder gevonden wordt dat studenten dit zo doen. Studentenkamers zijn echt belachelijk duur. Daar zouden ze eens wat aan moeten doen.

Het is toch logisch dat je als student goedkoper gaat wonen als dat op deze manier kan?
Onbevangen schreef:
26-06-2019 22:56
Nee hoor, ik ben het er mee eens dat het systeem wat dat betreft gewoon niet klopt.

Maar ik vind het raar dat het bijzonder gevonden wordt dat studenten dit zo doen. Studentenkamers zijn echt belachelijk duur. Daar zouden ze eens wat aan moeten doen.

Het is toch logisch dat je als student goedkoper gaat wonen als dat op deze manier kan?
Je hoeft je niet te verdedigen.
Precies, voor een klein kamertje zou je waarschijnlijk al meer betalen, dus je zou wel gek zijn als je dat zou doen. En ja, als je huurtoeslag (huursubsidie bestaat al een jaar of 15 niet meer) kunt krijgen, zou ik dat ook aanvragen. Mensen die moedwillig minder gaan werken of iets dergelijks, vind ik ook geen goed plan. Maar een student die gewoon studeert en een bijbaan heeft en zo minder hoeft te lenen, ja, dat snap ik ook wel.
Onbevangen schreef:
26-06-2019 22:56

Helemaal prima, maar dan betaal je dus 375 per maand en je flatgenoot betaalt ook 375 per maand. Maar dan heb je toch geen recht op huurtoeslag, want hij betaalt toch niet zelf die 750 euro per maand dan?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Die zei dat het aan de onderhoudskosten ed lag, en ik heb er toen verder niets meer mee gedaan (achteraf stom van me).

Kan hij dat niet alsnog specificeren voor je? Dus kale huur en de rest apart op papier laten zetten?

Dan krijg jij je huursubsidie toch nog gewoon?
pejeka schreef:
26-06-2019 23:05
Helemaal prima, maar dan betaal je dus 375 per maand en je flatgenoot betaalt ook 375 per maand. Maar dan heb je toch geen recht op huurtoeslag, want hij betaalt toch niet zelf die 750 euro per maand dan?
Dit valt me ook op inderdaad. 2 studenten, beiden een laag inkomen en beiden een lage huur en dan wel huursubsidie ontvangen vanwege jouw lage inkomen? Worden dan jullie beide inkomens bij elkaar opgeteld? En komen jullie, met jullie gezamenlijke inkomen, dan nog steeds in aanmerking voor huursubsidie? Of geef jij alleen jouw inkomen op (als hoofdhuurder) en verhuur je onder? En mag je onderverhuren in een sociale huurwoning?

Kortom: voordat je allerlei instanties gaat inschakelen, zou ik hier even heel goed over nadenken.
Lucifer2018 schreef:
26-06-2019 23:06
Die zei dat het aan de onderhoudskosten ed lag, en ik heb er toen verder niets meer mee gedaan (achteraf stom van me).

Kan hij dat niet alsnog specificeren voor je? Dus kale huur en de rest apart op papier laten zetten?

Dan krijg jij je huursubsidie toch nog gewoon?
.
Het is zelfs verplicht om een eindafrekening van de servicekosten aan de huurder te sturen. Want dat is een voorschot bovenop de kale huur.

To, heb je een overzicht van de kale huur en servicekosten? Ze niet, vraag hierom en gelijk ook om de eindafrekening van de servicekosten als je die nog niet hebt.

De kale huur van een sociale huurwoning (wat jouwe is) mag dit jaar met ]maximaal 4,1% of 5,6% omhoog, afhankelijk van jullie inkomen. Kennelijk gaat je huisbaas uit van een inkomen boven € 42.436 (peilbaar 2017) en dus het hogere maximale percentage - komen jullie daar samen aan?
anoniem_655bb3a5270cd wijzigde dit bericht op 26-06-2019 23:25
4.67% gewijzigd
Kijk sowieso eerst goed je huurcontract na. Vaak wordt daarin verwezen naar de algemene voorwaarden waarin beschreven wordt hoe veel procent de jaarlijkse verhogingen mogen zijn.

Delen jullie samen één huurcontract? Zo ja, dan is de discussie dat elk € 375 betaald onzinnig. Hoe jullie samen de vaste lasten onderling verdelen doet niet ter zake. Dat betekend niet dat er geen recht op huurtoeslag zou zijn.

Als meerpersoonshuishouden (TO en huisgenoot) ligt de inkomensgrens op €30.825. Kleine kans dat twee studenten dit samen per jaar verdienen.
Mogelijk kan de Woonbond ook nog wat voor je betekenen: https://www.woonbond.nl/
pejeka schreef:
We leven in een land met een fijn sociaal stelsel waar we voor gekozen hebben, zodat iedereen voldoende kan leven. In principe heeft iedereen een dak boven zijn hoofd en als je dat niet kan betalen is er huurtoeslag. Jij hebt een goed betaalde baan waar je iets teveel uren voor werkt. Prima, jij kan jezelf bedruipen. Een student kan dat niet met een fulltime studie, lening en een bijbaan. Dus laat ze.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
RikM schreef:
26-06-2019 22:30
De term "sociale huur" is ook eigenlijk een beetje verwarrend, want daarbij denk je gelijk aan de woningbouw van de gemeente. Maar het kan net zo goed bij een particulier zijn.

Eigenlijk heb je het over of een huurcontract geliberaliseerd is of niet. En daarvoor kijk je naar de hoogte van de aanvangshuur en de grens die dat jaar door de overheid is bepaald. Alles boven dat bedrag is geliberaliseerd (huurder en verhuurder maken zelf afspraken) en alles eronder is aan wettelijke regels gebonden.
Het me wel vaker op dat mensen denken dat een woning al dan niet sociale huur is, puur gebaseerd op wie de verhuurder is, in plaats van simpelweg op basis van de hoogte van de kale huur en of die onder of boven de grens zit.
enthousiasteling schreef:
26-06-2019 23:10
Dit valt me ook op inderdaad. 2 studenten, beiden een laag inkomen en beiden een lage huur en dan wel huursubsidie ontvangen vanwege jouw lage inkomen? Worden dan jullie beide inkomens bij elkaar opgeteld? En komen jullie, met jullie gezamenlijke inkomen, dan nog steeds in aanmerking voor huursubsidie? Of geef jij alleen jouw inkomen op (als hoofdhuurder) en verhuur je onder? En mag je onderverhuren in een sociale huurwoning?

Kortom: voordat je allerlei instanties gaat inschakelen, zou ik hier even heel goed over nadenken.
Dit is een goed punt om op te letten ja.
Wat een gezeur over dat ze student is, ze moet toch ergens wonen? Ze hebben samen een appartement gevonden in plaats van ieder een kamer in een studentenhuis, nou prima.
Het kan helemaal prima dat als hun inkomens bij elkaar opgeteld worden, ze nog steeds huurtoeslag krijgen. Of dacht je dat er nooit toeslag gegeven werd aan mensen die samenwonen?
Waarom zou een jongere die na de middelbare gaat samenwonen en parttime (want met 2x fulltime minimumloon zit je al boven de toeslaggrens) en ongeschoold werk doen en daardoor laag inkomen heeft wél recht hebben op toeslag en twee studenten niet?

En nee to die verhoging mag niet. Maar een lastige huurbaas is geen pretje dus ik wens je vast sterkte. Misschien kan het juridisch loket je helpen: https://www.juridischloket.nl/wonen-en- ... uurwoning/
Natuurlijk hebben we gewoon recht op die huurtoeslag. Wij zijn gewoon nette huurders die ons aan de regels houden, geen illegale praktijken.
Volgens mij mag een particulier, conform de regels, gewoon de huur verhogen. Dat kan inderdaad betekenen dat het niet meer te betalen is en je op zoek moet naar iets anders.

Boven de 700 krijg je geloof ik ook geen huursubsidie, zou betekenen dat iemand een mooi paleisje kan huren en vervolgens huursubsidie krijgt.
Ik volg even
pejeka schreef:
26-06-2019 22:19
Dan houdt het op. Kamer huren, studie afmaken en daarna een eigen huis zoeken. Waarom moet een student op kosten van de samenleving in een compleet appartement bivakkeren?
Ze betaald de huur toch en hebben mensen met een laag inkomen geen recht op huurtoeslag? Echt weer zo’n zure reactie.
moonlight schreef:
27-06-2019 07:25
Volgens mij mag een particulier, conform de regels, gewoon de huur verhogen.
.
Onzin, ook een particuliere verhuurder moet zich aan de geldende regels voor sociale huurwoningen houden.
.
Ik volg ook even. Ben wel benieuwd hoe het precies zit.
Wij hebben zelf ook een woning in de verhuur gehad.
Jaarlijkse huurverhoging was toegestaan. Dit deden wij niet jaarlijks omdat het goede huurders waren die de woning ook zeer goed onderhielden.
Maar op den duur moet je toch weer een beetje mee met de inflatie.
Ben dus heel benieuwd hoe dat in het geval van TO zit en of een woning idd uiteindelijk (ondanks subsidie) te duur voor je kan worden.
anoniem_6666bc6591591 wijzigde dit bericht op 27-06-2019 08:12
2.15% gewijzigd
Je moet bij de huurcommissie zijn. Zij helpen huurders die te hoge huren moeten betalen en hun uitspraken zijn bindend voor huurders.

https://www.huurcommissie.nl/
Sjaantje37 schreef:
27-06-2019 07:47
Ze betaald de huur toch en hebben mensen met een laag inkomen geen recht op huurtoeslag? Echt weer zo’n zure reactie.

Het maakt niet uit of mensen met een laag inkomen recht hebben op huurtoeslag. Puur uit morele overwegingen zouden arme mensen van overheidssteun af moeten zien. Als ze hun huis niet kunnen betalen zonder steun van rijke mensen, zoeken ze maar een goedkoper huis of gaan ze maar onder een brug slapen. Dat systeem heeft honderden jaren uitstékend gewerkt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven