Ik mis vrouwen in bepaalde beroepen
zondag 16 juni 2019 om 11:25
De emancipatie is een feit en vrouwen eisen hun plaats op in allerlei beroepen. En terecht. Dat voorop.
Maar waarom zie ik dan zo weinig vrouwen die stratenmaker zijn, of bouwvakker, of vuilnisman, en als ik de plantsoenendienst bezig zie, met het onderhoud van openbaar groen, zijn het eigenlijk ook alleen maar mannen.
Is daar een reden voor? Worden alle vrouwen die staan te trappelen om stratenmaker te worden, of vuilnisman, gewoonweg gediscrimineerd, of ZIJN er geen vrouwen die die beroepen ambiëren, en zo nee, waarom niet? Want emancipatie hoort toch ook in DIE beroepen door te dringen?
Maar waarom zie ik dan zo weinig vrouwen die stratenmaker zijn, of bouwvakker, of vuilnisman, en als ik de plantsoenendienst bezig zie, met het onderhoud van openbaar groen, zijn het eigenlijk ook alleen maar mannen.
Is daar een reden voor? Worden alle vrouwen die staan te trappelen om stratenmaker te worden, of vuilnisman, gewoonweg gediscrimineerd, of ZIJN er geen vrouwen die die beroepen ambiëren, en zo nee, waarom niet? Want emancipatie hoort toch ook in DIE beroepen door te dringen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
donderdag 27 juni 2019 om 21:59
Dan geloof je het niet, waar het de werkzaamheden van mijn man en zijn collega's betreft. Sorry, ik kan er niet mee zitten. Ik kan er alleen uit concluderen dat je alleen wilt horen wat je WILT horen. En liever bereid bent mijn (opnieuw) geformuleerde vraag niet te beantwoorden, dan daarop in te gaan. En heus, ik wil met liefde met je debatteren over het aandeel van mannen in de zorg. Open je eigen topic en ik doe zeker mee.SHIFTY schreef: ↑27-06-2019 21:55Het zijn gewoon feiten; zoek het gerust even op als je wil. De meeste mannen die in de zorg/verzorging werking, hebben een niet-hands-on-handen-uit-de-mouwen-fysiek-zwaar-beroep. In tegenstelling tot de meerderheid van de vrouwen in die beroepsgroep.
Het lijkt mij erg onwaarschijnlijk dat jouw man EN een fysiek zwaar beroep in de zorg/verzorging heeft EN daarbij meer mannelijke dan vrouwelijke collega's heeft EN het met jou eens is dat vrouwen weglopen voor fysiek zware beroepen.
Theoretisch is alles mogelijk maar die samenloop van onwaarschijnlijkheden lijkt .. erg onwaarschijnlijk.

donderdag 27 juni 2019 om 22:06
pejeka schreef: ↑27-06-2019 21:59Dan geloof je het niet, waar het de werkzaamheden van mijn man en zijn collega's betreft. Sorry, ik kan er niet mee zitten. Ik kan er alleen uit concluderen dat je alleen wilt horen wat je WILT horen. En liever bereid bent mijn (opnieuw) geformuleerde vraag niet te beantwoorden, dan daarop in te gaan. En heus, ik wil met liefde met je debatteren over het aandeel van mannen in de zorg. Open je eigen topic en ik doe zeker mee.
Ik zeg niet dat het niet zo kan zijn; ik zeg dat het heel erg onwaarschijnlijk is dat het zo is omdat heel erg sterk afwijkt van wat de cijfers laten zien. En gezien jouw voorliefde om feiten te negeren en te verdraaien is de geloofwaardigheid van je onwaarschijnlijke gegevens nogal .. ongeloofwaardig.
Ik zou ook niet weten waarom je zou willen debatteren over het aandeel mannen in de zorg? Die cijfers en feiten zijn ook gewoon duidelijk. Dat jij iets anders vindt dan wat de cijfers en feiten zeggen is ook heel duidelijk. Het lijkt me vrij zinloos daar nog een topic over te openen.
donderdag 27 juni 2019 om 22:10
Dan doe je het niet. Maar de vraag die ik in DIT topic stelde heb je ook nog niet beantwoord, behalve dan het bewandelen van zijpaden. En nogmaals: graag bereid die wandeling met je te maken. Open er een topic over en ik doe mee. Maar beantwoord nou eerst eens gewoon in DIT topic de vragen die ik in DIT topic stel. En dan beantwoord ik de vragen die JIJ stelt in JOUW topic ook. OK?SHIFTY schreef: ↑27-06-2019 22:06Ik zeg niet dat het niet zo kan zijn; ik zeg dat het heel erg onwaarschijnlijk is dat het zo is omdat heel erg sterk afwijkt van wat de cijfers laten zien. En gezien jouw voorliefde om feiten te negeren en te verdraaien is de geloofwaardigheid van je onwaarschijnlijke gegevens nogal .. ongeloofwaardig.
Ik zou ook niet weten waarom je zou willen debatteren over het aandeel mannen in de zorg? Die cijfers en feiten zijn ook gewoon duidelijk. Dat jij iets anders vindt dan wat de cijfers en feiten zeggen is ook heel duidelijk. Het lijkt me vrij zinloos daar nog een topic over te openen.
donderdag 27 juni 2019 om 22:25
Welnee joh, daar probeer je helemaal niet achter te komen.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning

donderdag 27 juni 2019 om 22:25
pejeka schreef: ↑27-06-2019 22:10Dan doe je het niet. Maar de vraag die ik in DIT topic stelde heb je ook nog niet beantwoord, behalve dan het bewandelen van zijpaden. En nogmaals: graag bereid die wandeling met je te maken. Open er een topic over en ik doe mee. Maar beantwoord nou eerst eens gewoon in DIT topic de vragen die ik in DIT topic stel. En dan beantwoord ik de vragen die JIJ stelt in JOUW topic ook. OK?
Ik heb al je vragen beantwoord. Meerdere keren. Onderbouwd met feiten en cijfers.
Je zou de barricaden op gaan, niet blijven zeuren en ontkennen toch?

donderdag 27 juni 2019 om 22:37
Ik zal je een plezier doen:
Ik weet niet of ze te beroerd zijn met hun handen te werken. Ik merkte alleen een simpel feit op dat makkelijk door de feiten is te bevestigen: dat er verdraaid weinig (of eigenlijk) bijna géén vrouwen werken in beroepen als stratenmaker, dakdekker, stucadoor, bouwvakker, enz. En ik vroeg me af waarom. Waarop de hele vrouwelijke gemeenschap hier in een gemeenschappelijke stuip schoot om maar te bewijzen dat de feiten niet waar zijn en er allerlei dingen bijhaalden die helemaal niet relevant zijn voor de vraag die ik stelde.
Ik weet gewoon 99% zeker dat als ik morgen een bedrijf bel omdat mijn riool verstopt zit en doorgespoeld moet worden, er een paar mannen op de stoep staan. Of dat als ik een ander bedrijf bel omdat het dak op mijn uitbouw aan vernieuwing toe is, er een busje met mannen gaat stoppen voor mijn deur. Of dat als het terras in mijn achtertuin opnieuw betegeld moet worden, er eveneens een groepje mannen aan de gang gaat. Terwijl ik denk dat na pakweg 30 jaar stimulering vanuit de overheid richting meiden om ook de technische en ambachtelijke beroepskeuze te maken, er toch eigenlijk veel meer vrouwen in die beroepen zouden moeten zijn dan de witte raaf die je er in tegenkomt. Dan is mijn vraag heel simpel: waarom? Ligt dat aan grotelijkse discriminatie op de arbeidsmarkt, of willen mensen geen vrouwelijke dakdekker of hovenier of rioolontstopper, of weigeren vrouwen zélf hun aandeel te leveren in die beroepsgroep?
donderdag 27 juni 2019 om 22:42
donderdag 27 juni 2019 om 22:42
Wat een goeie vraag.pejeka schreef: ↑27-06-2019 22:37Ik zal je een plezier doen:
Ik weet niet of ze te beroerd zijn met hun handen te werken. Ik merkte alleen een simpel feit op dat makkelijk door de feiten is te bevestigen: dat er verdraaid weinig (of eigenlijk) bijna géén vrouwen werken in beroepen als stratenmaker, dakdekker, stucadoor, bouwvakker, enz. En ik vroeg me af waarom. Waarop de hele vrouwelijke gemeenschap hier in een gemeenschappelijke stuip schoot om maar te bewijzen dat de feiten niet waar zijn en er allerlei dingen bijhaalden die helemaal niet relevant zijn voor de vraag die ik stelde.
Ik weet gewoon 99% zeker dat als ik morgen een bedrijf bel omdat mijn riool verstopt zit en doorgespoeld moet worden, er een paar mannen op de stoep staan. Of dat als ik een ander bedrijf bel omdat het dak op mijn uitbouw aan vernieuwing toe is, er een busje met mannen gaat stoppen voor mijn deur. Of dat als het terras in mijn achtertuin opnieuw betegeld moet worden, er eveneens een groepje mannen aan de gang gaat. Terwijl ik denk dat na pakweg 30 jaar stimulering vanuit de overheid richting meiden om ook de technische en ambachtelijke beroepskeuze te maken, er toch eigenlijk veel meer vrouwen in die beroepen zouden moeten zijn dan de witte raaf die je er in tegenkomt. Dan is mijn vraag heel simpel: waarom? Ligt dat aan grotelijkse discriminatie op de arbeidsmarkt, of willen mensen geen vrouwelijke dakdekker of hovenier of rioolontstopper, of weigeren vrouwen zélf hun aandeel te leveren in die beroepsgroep?
Is interviewer niet een baan voor jou?
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning

donderdag 27 juni 2019 om 22:45
SHIFTY schreef: ↑27-06-2019 21:59nogmaals, die vraag is al onderbouwd beantwoord : Vrouwen willen best maar komen moeilijk 'aan de bak' in een 'mannenberoep'. Het ligt dus niet aan de onwil van vrouwen maar aan de onwil en negatieve stereotypering door mannen.
Vrouwen doen een stuk minder moeilijk over mannen in een omgeving die doorgaans overwegend vrouwelijk is, dan mannen in een omgeving die overwegend mannelijk is.
Mannen zijn een stuk intoleranter dan vrouwen. Jij bewijst dat alleen maar.
Maar om jou ook een plezier te doen : hier WEL een quote van het antwoord wat al meerdere keren gegeven is.

donderdag 27 juni 2019 om 22:47
donderdag 27 juni 2019 om 22:52
Het is heel simpel. Stel dat je zoon zijn huiswerk niet heeft gemaakt en jij vraagt waarom hij dat niet heeft gedaan. En je zoon antwoordt dan: Ja, maar jij hebt ook niet gestreken en de afwas gedaan. Heeft dat dan iets te maken met de vraag die je stelde en ga je dan uitgebreid met je zoon in discussie over het al dan niet doen van de strijk en de afwas, of wijs je hem gewoon op de vraag die je stelde en waarop je een antwoord wilt? Ofwel: laat je je afleiden van het onderwerp waarom het ging (zijn huiswerk) om via allerlei zijpaden op het schoonmaken van de badkamer te komen, of zeg je: de vraag ging over jouw huiswerk, en als je iets wilt opmerken over het strijkgoed of de afwas, dan doen we dat daarna of in een apart gesprek, maar nu gaat het over jouw huiswerk en waarom dat niet af is...

donderdag 27 juni 2019 om 22:59
En na meer dan 800 reacties (ok veel ervan ben je zelf met herhaling van je vraag), is er niet 1 die ook maar enigszins je blik heeft verruimd, je inzicht heeft gegeven of je van je vooringenomen idee gebracht dat het de laatste optie moet zijn (dat vrouwen hardnekkig weigeren dus)?
Dan gaat het niet meer komen, vrees ik. Het is niet iedereen gegeven om te luisteren, met een open blik te kijken naar zaken en eigen ideeën die kennelijk niet maatschappelijk gedragen worden, in vraag te stellen. Dat is niet erg he, je hebt vast andere kwaliteiten.
Denk je zelf dat het nog zin heeft je vraag te herhalen? Wij schieten toch maar in een stuip...
poloppie wijzigde dit bericht op 27-06-2019 23:03
2.37% gewijzigd

donderdag 27 juni 2019 om 23:00
Pindakaasjes schreef: ↑27-06-2019 22:53Is het heel schandalig om toe te durven geven dat sommige beroepen ook gewoon lichamelijk te zwaar zijn voor vrouwen??
Vind jij dat zelf? Wie zou dat toe moeten geven? En waar zou je dat op baseren? En welke beroepen zijn dat volgens jouw? En moeten we dat dan accepteren of moeten we iets aan doen aan een lichamelijke belasting op een man die zo zwaar is dat vrouwen dat niet zouden kunnen? En wat zouden we daar dan aan moeten doen aangezien dat dan zou betekenen dat die beroepen vrouwen uitsluiten en dus ook niet gezond kunnen zijn voor mannen?
anoniem_63edfe1106ed8 wijzigde dit bericht op 27-06-2019 23:24
0.63% gewijzigd
donderdag 27 juni 2019 om 23:13
Pagina 2, mijn eerste reactie. Gaat over de opleiding voor een mannenberoep. Geen stuip, wel een antwoord op jouw vraag.pejeka schreef: ↑27-06-2019 22:37Ik zal je een plezier doen:
En, hoe voorspelbaar, geen reactie van jou.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
donderdag 27 juni 2019 om 23:18
Want die opleidingen staan niet open voor meiden/vrouwen?

donderdag 27 juni 2019 om 23:25
Nou.. stel een vrouw moet alle dagen op een steiger staan te metselen.. emmers cement meeslepen etc.. of ze is dakdekker.. weet je wat die rollen wegen? en dan de hele dag op de knietjes. Nu zou dat allemaal nog best kunnen.
Naar stel ze is zwanger.. wat dan?
is zulk werk dan nog verantwoord?
En voelt de klant zich serieus genomen als hij zijn bomen wil laten rooien en een dame met dikke zwangere buik, takje voor takje er een dag over doet?
En daarbij.. mannen zijn in de regel toch ook groter en sterker?
Geen discriminatie volgens mij.
Genoeg mannen zullen nog geen draad door een naald kunnen krijgen, gewoon omdat ze die fijne motoriek niet beheersen.
Die verschillen zijn er toch gewoon?
is dat zo erg?
En voelt de klant zich serieus genomen als hij zijn bomen wil laten rooien en een dame met dikke zwangere buik, takje voor takje er een dag over doet?
Genoeg mannen zullen nog geen draad door een naald kunnen krijgen, gewoon omdat ze die fijne motoriek niet beheersen.
is dat zo erg?
donderdag 27 juni 2019 om 23:27
dit hele verhaal is al een vooroordeel op zich.Pindakaasjes schreef: ↑27-06-2019 23:25Nou.. stel een vrouw moet alle dagen op een steiger staan te metselen.. emmers cement meeslepen etc.. of ze is dakdekker.. weet je wat die rollen wegen? en dan de hele dag op de knietjes. Nu zou dat allemaal nog best kunnen.
Genoeg mannen zullen nog geen draad door een naald kunnen krijgen, gewoon omdat ze die fijne moteriek niet beheersen.
is dat zo erg?
wij slapen nooit.

donderdag 27 juni 2019 om 23:30
Je gaat er van uit dat het benoemen van vrouwen als 'potten en neukvlees' een beleid is van een opleiding?
Dat was het toen ook niet, maar het was wel de realiteit. En die meisje die toen niet welkom waren op die opleiding zijn diezelfde vrouwen die nu niet bij jou het dak komen dekken.
Lees: een antwoord
Lees: geen stuip