Samenwonen

28-06-2019 20:45 91 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Sinds 3j vormen wij een nieuw samengesteld gezin waarbij we beiden nog steeds apart wonen in eigen woningen. Zij heeft een zoon uit een vorige relatie.
Nu is er enkele maanden geleden ter sprake gekomen om toch samen te gaan wonen, echter verloopt dit zeer stroef waardoor we nu nog steeds apart wonen. Ze stelt namelijk een hoge voorwaarde om er bij te gaan wonen, ik zou mijn huis verhuren waardoor zij de ganse huuropbrengst (1000€ - vrijstaande woning met grote tuin) op een gezamelijke rekening wilt hebben. Telkens ik hier op nadenk trek ik dezelfde conclusie dat dit toch wel een heel hoog bedrag is. Dit bedrag zou gebruikt worden voor elektriciteit, water, internet & tv en supermarktartikelen aan te kopen voor ons 3. Dit komt op een jaar al snel neer op 12k€ of meer. Mijn voorstel was eerder een vast bedrag bvb 200€ en al de gezamelijke kosten delen door 2.

Nu vroeg ik me af hoe de meeste mensen dit regelen in een gelijkaardige situatie. Vinden jullie dit aanvaardbaar of ligt het aan mij.

Grtn
veensteker schreef:
28-06-2019 22:36
Nog een mogelijkheid: Jullie storten beide 1000 euro op n gezamelijke rekening. Daarvan wordt alles betaald: 2 hypotheken, alle verzekeringen, het onderhoud, de gemeentelijke heffingen van beide huizen, g/w/l, tv/internet en eten. Is dat te weinig dan storten jullie beide hetzelfde bedrag bij.

Het lijkt wel dat ze rijk van je wil worden.
Hoi Veenstekker,

Bedankt voor jou reactie.
Haha dan is ze bij de verkeerde persoon, ik zal niet ontkennen dat ik geen financien heb maar deze zijn niet in die proportie dat ik kan kopen wat ik wil, dan denk ik aan dure auto's, dure reizen enz. Wat ik wel kan is goed leven als een modale belg, dat ga ik niet ontkennen ;-).

Jou voorstel is inderdaad ook te bespreken, komt totaal anders over ook dan het huidig voorstel. Het huidig voorstel komt over van ja doe jij maar inspanningen als je bij ons komt wonen.

Grtn
karootje81 schreef:
28-06-2019 22:38
Misschien redeneer ik vreemd of snap ik het niet helemaal, maar ongeacht ik haar redenering niet logisch vind en zelfs oneerlijk, vind ik 1000 euro voor een dak boven je hoofd, eten, gwl, internet/telefoon/tv, cadeaus/uitjes/kleding enzo nu niet echt een enorm bedrag. Ben je zeker dat als je bvb. alle inkomsten optelt en alle kosten naar rato verdeeld, je niet meer kwijt bent?
Hoi Karootje,

Cadeautjes, kleding enz zitten daar niet bij. En het is ook zo dat ik 1000 zou betalen en we komen niet toe dat we elks 50% bijleggen bvb 200€ ieders.

Dwz dat ik 1000+200€ betaal en zij 200€ voor 1 maand. Dat is het voorstel momenteel van haar, allé eerder een eis. Deze week zij ze nog 'je weet de voorwaarden'. Maar ben er niet verder op in gegaan.

Grtn en bedankt voor jou reactie.
Als ze echt geen water bij de wijn wil doen (en wees eerlijk, als er iets is wat wij Belgen goed kunnen is het compromissen sluiten :applause: ) dan vrees ik dat je je conclusies moet trekken en de relatie beeindigen
Ik zou jouw huurinkomsten in eerste instantie buiten beschouwing laten en kijken naar de kosten van de woning waar jullie gaan wonen plus kosten voor levensonderhoud. Die verdeel je 50/50, of eventueel naar rato waarbij jouw netto huurinkomsten (dus na aftrek kosten) bij jouw inkomen worden geteld.
suzyqfive schreef:
28-06-2019 22:40
Ik mis nog dat je welliswaar hypotheek moet betalen maar onderhoud blijft natuurlijk bij huur niet alleen bij een paar kozijnen en ramen die vervangen moeten worden.

CV-ketel
Verzekeringen (opstal etc)
Kleine reparaties
Keukenaparatuur
Lekkages
Etc etc
Belastingen (weet niet of je dat in België ook hebt maar hier in NL betaal je al gauw €100,- per maand aan gemeentebelasting met een koopwoning)
Evt. Onderhoudsabonnementen

Ik zou juist de inkomsten uit verhuur vooral eerst apart zetten. Als een huurder vertrekt moet je toch altijd weer het eea herstellen, zelfs bij een nette huurder. En als je pech hebt en een niet zo’n nette huurder treft heb je nog flink wat meer kosten ook.

Bovendien: mocht het samenwonen toch niet goed gaan moet jij wel een buffer hebben om weer te kunnen verhuizen. Die buffer heeft zij niet nodig. Ook al is dat natuurlijk absoluut de intentie niet, better safe than sorry. Gaat het wel goed dan komt dat geld later wel vrij.
Jullie verdienen allebei prima om samen een goed leven te kunnen leiden, ze redt het nu immers ook alleen en straks delen jullie de kosten.
Hoi Suzy,

Klopt, je hebt volledig gelijk, een huis verhuren is een beetje zoals gokken. Je weet immers nooit wie je erin gaat krijgen (je kan een beetje sturen maar verder weet je het uiteindelijk nooit).

Deze stelling heb ik haar ook verteld maar dat zal ik in dit voorstel moeten opvangen met mijn loon van mijn werk. Van dat loon zou dan ook de huidige lening afgaan 475€.

Zoals eerder gezegd, Voor ik haar ontmoet had was ik op zoek naar een 2de woonst, daar zou ik mijn spaargelden in steken met een nieuwe lening (best grote lening) om daar dan vervolgens te gaan wonen. Mijn huidige huis is nog steeds het huis dat ik met mijn ex gekocht heb.

Waarom zou zij de lusten hebben van jouw huis en jij de lasten?

Jij betaalt de hypotheek, het onderhoud en de belastingen. Jij bent er verantwoordelijk voor dat de huurders weer vertrekken, op tijd betalen en niets vernielen. In de tussentijd heb je een huis waar je alles voor betaalt maar niet in kunt wonen want verhuurd, alleen heb je niets aan de huur want dat strijkt je vriendin op.
Echt, je bent gek als je hiermee akkoord gaat!

In mijn ogen wél fair:
Tel wat je netto overhoudt aan de verhuur (Dus minus hypotheek, onderhoud, belastingen, verzekeringen) op bij je inkomsten en betaal naar rato mee aan het huishouden. Pak hierbij een 55/45verhouding of zelfs 60/40 want zij heeft een kind en jij niet.
Je hoeft de relatie ook niet onmiddellijk te beëindigen omdat jullie niet gaan samenwonen.

Wat is er mis met latten tot kind volwassen is?
MissOnigiri schreef:
28-06-2019 22:47
Als ze echt geen water bij de wijn wil doen (en wees eerlijk, als er iets is wat wij Belgen goed kunnen is het compromissen sluiten :applause: ) dan vrees ik dat je je conclusies moet trekken en de relatie beeindigen
Haha dan ben ik geen echte belg blijkbaar ;-)
Maar enfin op mijn werk lukt dat wel :-)

Ik volg jou conclusie en het wijst naar daar al sinds een maand :-(

Bedankt voor jou reactie!
Belg007 schreef:
28-06-2019 22:54
Je hoeft de relatie ook niet onmiddellijk te beëindigen omdat jullie niet gaan samenwonen.

Wat is er mis met latten tot kind volwassen is?

Hoi Belg,

Daar is inderdaad niets mis mee, maar dan doe ik wel wat ik sowieso van plan was voor de relatie.
En dat is een 2de woonst kopen in het dorp waar ik altijd gewoond heb.

mater_matuta schreef:
28-06-2019 22:51

Jij betaalt de hypotheek, het onderhoud en de belastingen. Jij bent er verantwoordelijk voor dat de huurders weer vertrekken, op tijd betalen en niets vernielen. In de tussentijd heb je een huis waar je alles voor betaalt maar niet in kunt wonen want verhuurd, alleen heb je niets aan de huur want dat strijkt je vriendin op.

In mijn ogen wél fair:
Tel wat je netto overhoudt aan de verhuur (Dus minus hypotheek, onderhoud, belastingen, verzekeringen) op bij je inkomsten en betaal naar rato mee aan het huishouden. Pak hierbij een 55/45verhouding of zelfs 60/40 want zij heeft een kind en jij niet.
Hoe doe je dat dan als je die 60/40 doet en daar ook nog naar rato van het inkomen?
MissOnigiri schreef:

Hoi Miss,

Klopt, spijtig genoeg is dat rationeel bekeken inderdaad de richting dat het uit gaat.

Grtn
MinkeDeWit schreef:
Ik zou jouw huurinkomsten in eerste instantie buiten beschouwing laten en kijken naar de kosten van de woning waar jullie gaan wonen plus kosten voor levensonderhoud. Die verdeel je 50/50, of eventueel naar rato waarbij jouw netto huurinkomsten (dus na aftrek kosten) bij jouw inkomen worden geteld.
Hoi Minke,

De kosten in haar woning vallen best mee, het is niet dat ik niet zelf kan klussen enz.
Uiteraard moeten de rekeningen wel betaald kunnen worden maar daar wil ik gerust volledig voor mee betalen.
Maar het zou mij wel vreemd lijken dat ik bvb schilderwerken en herstellingskosten mee ga betalen. Dat zou in die 200€ zitten van mijn voorstel.

Grtn
Als je dat al overweegt moet je er al helemaal niet aan beginnen. Zij heeft een kind dat meer baat heeft bij een beetje stabiele situatie en geen ruziënde stiefouder. Zo leuk is het niet om een samengesteld gezin te hebben, zelfs al niet als je het helemaal ziet zitten van tevoren.
Bandy schreef:
28-06-2019 22:59
Hoi Minke,

De kosten in haar woning vallen best mee, het is niet dat ik niet zelf kan klussen enz.
Uiteraard moeten de rekeningen wel betaald kunnen worden maar daar wil ik gerust volledig voor mee betalen.
Maar het zou mij wel vreemd lijken dat ik bvb schilderwerken en herstellingskosten mee ga betalen. Dat zou in die 200€ zitten van mijn voorstel.

Grtn
Nee, ik bedoelde eventuele rentekosten, geen aflossing en onderhoud, maar wel bijv klein onderhoud.
mater_matuta schreef:
28-06-2019 22:51

In mijn ogen wél fair:
Hoi Matuta,

Met jou voorstel zou ik ook akkoord kunnen gaan. Met het geen wat zij voorsteld absoluut niet, zeker niet na het lezen van de diverse reacties hier maar ook even goed van mijn beste vriend en familie.

Bandy schreef:
28-06-2019 21:48
Beste Sjaks,

De lonen schillen wel, zij werkt 30h/week. Ikzelf werk er 40 maar heb dankzij verder studeren betere voorwaarden die een 35% schelen tov haar.

Ik weet niet onmiddelijk wat je niet begrijpt maar zei blijft vasthouden dat ik de volledige huuropbrengst op een gezamelijke rekening laat storten (leefgeld voor 3 voor voeding & energieën). Ikzelf zou eerde 200€ willen betalen die volledig voor haar zijn en vervolgens al de rest 50/50. Maar daar wilt ze totaal niet van horen. Maar lijkt mij toch fair, ik zit ook met onderhoud van dat huis en stel dat de huurders niet betalen of iets vernielen...

Hoop dat ik het iets kunnen verduidelijken heb.

Grtn
Rust er nog een hypotheek op jouw huis en zo ja, mag je dan wel verhuren van de hypotheekverstrekker?
Mij lijkt het eerlijker dat je de helft van de vaste laste betaalt. Kosten zullen iets omhoog gaan in haar huishouden, maar dan zou jij 50/50 betalen ipv jij 1/3 en zij 2/3 (kind)
“Don’t look back – you’re not going that way.”
MinkeDeWit schreef:
28-06-2019 22:59
Als je dat al overweegt moet je er al helemaal niet aan beginnen. Zij heeft een kind dat meer baat heeft bij een beetje stabiele situatie en geen ruziënde stiefouder. Zo leuk is het niet om een samengesteld gezin te hebben, zelfs al niet als je het helemaal ziet zitten van tevoren.
Hoi Minke,

Klopt volledig wat je zegt. Vind ik persoonlijk ook zeer belangrijk.
Ruziën doen we niet waar het kind bij is, allé dat is toch de afspraak.
Het is nu ook niet zo dat we altijd ruziën ofzo.

Grtn
MinkeDeWit schreef:
28-06-2019 22:57
Hoe doe je dat dan als je die 60/40 doet en daar ook nog naar rato van het inkomen?
Scherp!
Ik ben waardeloos in rekenen en heb zelf thuis alles op één hoop (getrouwd, koophuis, kinderen, geen samengesteld gezin) dus ik zei gewoon wat mij eerlijk leek.
Maar als ik er een berekening op los zou moeten laten: bepalen wat de vaste lasten zijn incl eten, en daarvan dan 5-10 % buiten beschouwing laten. De overige 90-95% naar rato bijdragen en het stuk van die 5-10% betaalt de ouder van het kind.
Zo zou ik het doen. Denk ik.
Tickel schreef:
28-06-2019 23:03
Rust er nog een hypotheek op jouw huis en zo ja, mag je dan wel verhuren van de hypotheekverstrekker?
Mij lijkt het eerlijker dat je de helft van de vaste laste betaalt. Kosten zullen iets omhoog gaan in haar huishouden, maar dan zou jij 50/50 betalen ipv jij 1/3 en zij 2/3 (kind)
Hoi Tickel,

Inderdaad ik betaal nog lening van 475€ per maand.
Het issue is niet dat ik geen 50/50% wil betalen meer zelfs zij wilt dat ik 1000€ huurinkomsten op een gezamelijke rekening stort waarzij zelf niets tot bijdraagt.

Mijn voorstel is eerder om bvb 200€ te betalen aan haar en al de rest 50/50 te doen (voeding, energie, water, etc..

Grtn
Bandy schreef:
28-06-2019 23:08
Hoi Tickel,

Inderdaad ik betaal nog lening van 475€ per maand.
Het issue is niet dat ik geen 50/50% wil betalen meer zelfs zij wilt dat ik 1000€ huurinkomsten op een gezamelijke rekening stort waarzij zelf niets tot bijdraagt.

Mijn voorstel is eerder om bvb 200€ te betalen aan haar en al de rest 50/50 te doen (voeding, energie, water, etc..

Grtn
Dat kan niet. JIJ hebt die inkomsten nodig voor je hypotheek en ZIJ moet nu toch al betalen voor haar eigen huishouden.
Maar ik zou eerst maar eens aan de bank vragen of jij je huis wel mag verhuren.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Tickel schreef:
28-06-2019 23:10
Dat kan niet. JIJ hebt die inkomsten nodig voor je hypotheek en ZIJ moet nu toch al betalen voor haar eigen huishouden.
Maar ik zou eerst maar eens aan de bank vragen of jij je huis wel mag verhuren.

Hoi Tinckel,

Dat mag dat heb ik al nagevraagd.

Grtn
Bandy schreef:
28-06-2019 22:56
Hoi Belg,

Daar is inderdaad niets mis mee, maar dan doe ik wel wat ik sowieso van plan was voor de relatie.
En dat is een 2de woonst kopen in het dorp waar ik altijd gewoond heb.

Dat zou ik zeker doen als ik jou was! Dan kan je verhuren maar heb jij zelf de baten hiervan. Fair want jij bent ook diegene die de lasten en de verantwoordelijkheden heeft.

En als je de relatie niet wil beëindigen zou ik blijven latten. Geen gedoe over geld, er wordt niet van je geprofiteerd en als kind en jij elkaar (even) niet trekken heb je heerlijk je eigen huisje nog.
Ik zou haar eens vragen de kosten van haar woning op papier te zetten en aan te bieden daar een deel van aan mee te betalen. Daarnaast vind ik 50% van de kosten erg redelijk daar zij met 2 zijn en jij alleen. Waarom is dit belangrijk voor haar?
Aaltje89 schreef:
28-06-2019 23:21
Ik zou haar eens vragen de kosten van haar woning op papier te zetten en aan te bieden daar een deel van aan mee te betalen. Daarnaast vind ik 50% van de kosten erg redelijk daar zij met 2 zijn en jij alleen. Waarom is dit belangrijk voor haar?

Hoi Aaltje,

Ik heb absoluut geen flauw idee, het is nu niet dat we daar zo goed over kunnen praten.
Het is meestal een grimmig sfeertje als dat onderwerp passeert zonder effectief antwoorden.

Bedankt voor jou reactie.

Grtn
Kan ook zijn dat ze geen goed beeld heeft van wat verhuren inhoudt. Die lening moet je maandelijks afbetalen, (groot) onderhoud en verzekeringen blijven gewoon doorlopen. Dan kun je ermee te maken krijgen dat huurders nogal eens minder zuinig zijn op andermans bezit en een woning flink uit kunnen wonen.

Als zij dit niet begrijpt of wil begrijpen dan zou ik voorlopig niet gaan samenwonen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven