Niet in huis hebben wat je gasten drinken

28-06-2019 18:21 344 berichten
Geen groot probleem, ik zit er niet vreselijk mee, maar ik vraag me wel af wat een gepaste reactie is.
Goed, mijn man en ik zijn al 18 jaar bij elkaar. De band met zijn familie is lauw, zowel mijn man als ik voelen niet echt een verbondenheid. Ik heb dat wel járen geprobeerd, maar nooit echt gelukt. Veel aanbieden om ergens mee te helpen, dingen mee te regelen, uitnodigen, maar nee, het was altijd nee. Prima, daar ben ik op den duur mee gestopt. We komen er af en toe, en sowieso altijd op verjaardagen of andere familie aangelegenheden. Ik kan hier prima mee leven, we zijn beleefd tegen elkaar en dat is het. Voor mijn man is het zo ook goed. Nu is de rest van de familie wel tamelijk hecht met elkaar.
Enfin, ik drink op feestjes graag cola light. Merk maakt me niets uit. De familie drinkt ice tea of sinas. Dat lust ik niet. Al 18 jaar als er dus een feestje is, gaat het ongeveer zo:

- Jufjoke, wat wil je drinken?
- doe maar cola light.
- dat heb ik niet. Wel sinas.
- oh, dat lust ik niet.
- ....

In al die jaren is het maar een enkele keer voorgekomen dat ze het wél hadden.
Geen drama, dan drink ik wel water/koffie/thee, maar raar vind ik het wel. Als hier een feestje is, haal ik in huis wat ik weet dat mijn gasten graag drinken. En bovendien vraag ik toch niet om iets heel raars.
Kan ik dit het beste negeren en nemen zoals het is? Dat doe ik nu al jaren, dus dat kan prima.
Toch steekt het een klein beetje .
Hebben jullie suggesties?
Alle reacties Link kopieren
Gisselle schreef:
29-06-2019 07:00
Vind ik wel heel gek. Een volwassene die zegt geen sinas en ijsthee te lusten, vind ik niet alleen gek, maar ook heel verwend (en vervelend trouwens ook nog, ik heb een beetje de pest aan volwassenen die zeggen bepaalde dingen niet te lusten, tenzij het stront is, dan begrijp ik het wel).
(...) whahahahah, aansteller!

Ik vind jouw reactie bijzonder onsympathiek eigenlijk.
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
pearle schreef:
29-06-2019 13:13
Hier ook veel in huis, gewoon omdat we zelf ook veel lusten
Diverse smaken koffie en diverse smaakjes thee

rode en witte wijn, Bacardi, limoncello, pastis, gewone pilsjes, special biertjes, afhankelijk van seizoen bokbier of corona ofzo

wat blikjes ice tea voor zoon, paar flesjes spa rood.
pakken sap, crystal clear, sinas zero en pepsi max

Geen gewone cola en sinas, overigens is pepsi max/zero veel meer verkocht dan normale cola, dus erg ingeburgerd
Ken ook niemand die nog 6 klonten suiker op wil drinken per glas. Zelf vind ik het ook erg zoet smaken, dus neem het nooit meer
Sap koop ik ook vaak zonder suikers enzo
Hier ook. Plus nog een lekkere fles wodka in de vriezer en een paar flessen gin in verschillende kleuren, liqor 43...

Voordeel is dat zulke drank eeuwig houdbaar is dus ik vind het handig om aan te schaffen.
Coerage schreef:
29-06-2019 13:39
Ik vind jouw reactie bijzonder onsympathiek eigenlijk.
Jij bent vast ook zo'n iemand die niks lust.
Ik drink zelf alleen maar Cola-light/zero en water/thee.

Voor iedereen die langs komt is er koffie/thee (speciaal gekochte 'normale' smaakjes, want drink zelf kruidenthee), spa-rood/water en heb voor mijn vader bier liggen. Als er iemand komt die er niet vaak is, dan zou ik het wel vragen.
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
Voor het vaste clubje weet ik per persoon wat ze drinken, hoeveel ongeveer en welk merk de voorkeur heeft. We kennen elkaar al 10 jaar, dus op een gegeven moment weet je het wel. Dat haal ik dus ook in huis. Dat je na 18 jaar dus nog steeds geen cola light in huis hebt vind ik dus stom. Wat is nu de moeite zeg.

En als er over blijft geef je het mee. Probleem opgelost toch.
Gisselle schreef:
29-06-2019 13:49

Of ik heb gewoon wat meer empathie in mijn donder. Kan ook.
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Gisselle schreef:
29-06-2019 13:49
Ik vind sinas en icetea ook niet lekker

waarom zou je in godsnaam iets drinken wat je niet lust?

Ik lust geen koffie. waarom zou ik dat dan moeten drinken volgens jou?
pearle schreef:
29-06-2019 14:04

Jeweettog, je mag alleen poep weigeren anders ben je een slechte gast. Een goede gastvrouw zijn is niet zo belangrijk blijkbaar.
Nou vier ik nooit mijn verjaardag, man ook niet maar als ik dit topic zo lees ben ik daar bepaald niet rouwig om :hihi:

En áls ik het ooit ga vieren doe ik dat wel in de supermarkt of liever nog bij de slijter, voor elk wat wils :mrgreen:
Gisselle schreef:
29-06-2019 07:00
Vind ik wel heel gek. Een volwassene die zegt geen sinas en ijsthee te lusten, vind ik niet alleen gek, maar ook heel verwend (en vervelend trouwens ook nog, ik heb een beetje de pest aan volwassenen die zeggen bepaalde dingen niet te lusten, tenzij het stront is, dan begrijp ik het wel).

Ik drink dus zelf geen frisdrank (en ook geen alcohol eigenlijk) en ik hou ook helemaal niet van frisdrank. Maar als ik een sinas of een ijsthee of een cola of weet ik veel wat voor frisdrank krijg aangeboden, dan drink ik dat gewoon. Ik ben nl. een volwassene en geen aandachttrekkend klein kind. Kijk rekening met je houden is natuurlijk geweldig, maar waarschijnlijk vinden ze het ook gewoon vervelend, of niet de moeite waard (wel een beetje jammer, maar TO vind dat waarschijnlijk ook wel ok aangezien ze maar weinig naar die familie gaat). Kom op zeg! Sinas of ijsthee niet lusten, whahahahah, aansteller!
Pffff, niet van alcohol houden, hoe kom je erop, pffff wat kinderachtig whahaha aansteller. Word volwassen!

(Net zo’n infantiele reactie als die van jou op de sinas/icetea)

Je hoeft niet, nooit, te nuttigen wat je niet wil. En het gaat in dit topic niet over het wel of niet lusten van icetea en sinas.
Geloof niet alles wat je denkt.
Wat ik dan weer vervelend vind is dat sommige mensen ervan uitgaan dat je altijd hetzelfde drinkt. En het dan heel vreemd vinden dat je opeens om thee vraagt i.p.v. koffie. Of, in mijn mans geval, soms koffie met melk drinkt en soms zwart.

Ik bekijk op dat moment wel waar ik zin in heb.

Voor verjaardagen hebben we altijd voldoende keuze en ik hou ook wel rekening met wat mensen lekker vinden. Maar wij zijn zelf niet heel erg kieskeurig dus het komt naderhand ook wel weer op hier.
Leuk topic.....ik koop zelf altijd wat verschillende blikjes voor visitie (en flessen bij een verjaardag) want zelf drinken we geen frisdrank. Er is altijd water, thee, koffie (nespresso machine) en rode/witte wijn en rosé in huis. En restanten bier etc geef ik ook altijd mee want mijn man geeft daar niks om. Dat is een ouwe theeleut netels ik. Eigenlijk zijn wij heel saai :proud:
Ik moet zeggen dat ik zelden ergens kom waar ze niet iets hebben gehaald voor gasten. En die enkele keer is dan als ik ergens min of meer onverwachts ergens lang ga (of mensen bij mij). We zijn geen grote frisdrinkers, maar we hebben wel een paar verschillende blikjes staan. Geen bier, want ik drink sowieso niet en vriend alleen als we uit gaan. Wijn hebben we altijd wel staan mede dankzij de kerstpakketten. Dus dat is dan wat we onverwachte gasten kunnen bieden.

Voor geplande visite haal ik wel het één en ander in huis, maar over het algemeen lust de visite dezelfde dingen als wij, dus wat over is, komt wel eens op.

Grappig detail is dat bijna al onze visite als ze koffie drinken, deze zwart drinken. Eentje drinkt het met melk, maar het mag geen koffiemelk zijn, maar het moet opgewarmde melk zijn, maar niet uit de magnetron. Zo wordt het ook besteld. :nut: En toen ik aangaf dit niet te gaan doen voor één kopje koffie, was groene thee ook goed, maar wel zonder extra smaakje en niet van de pickwick. :facepalm: Nou ja, dat ik dan weer wel. Diegene komt gelukkig niet vaak (max 1x in het jaar), maar als een gast zoveel noten op zijn zang heeft, hoeft het voor mij ook niet.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik haalde altijd een zooi frisdrank, bier en wijn in huis als we visite krijgen, nooit aan light of zero dranken gedacht omdat ik zelf altijd water drink vanwege mijn diabetes tot ik erachter kwam dat ik die wel kon drinken sinds dien zero casis, zero cola en zero grapefruit limonade in huis.
doe_es-lief schreef:
29-06-2019 14:08
Nou vier ik nooit mijn verjaardag, man ook niet maar als ik dit topic zo lees ben ik daar bepaald niet rouwig om :hihi:

En áls ik het ooit ga vieren doe ik dat wel in de supermarkt of liever nog bij de slijter, voor elk wat wils :mrgreen:
Nou dit inderdaad. Haal je light, wil iemand zero. Haal je sinas, heb je het verkeerde merk. Schaf je speciaal een senseo apparaat aan terwijl je nooit koffie drinkt, heb je potverdorrie een senseo apparaat gekocht (de schande!)
pearle schreef:
29-06-2019 14:04

Ik vind sinas en ijsthee ook niet lekker, maar als dat er is, en ik krijg dat voorgezet, dan drink ik dat. Mijn probleem is met volwassenen die zeggen dat ze bepaalde dingen niet lusten. Nou vind ik koffie weer iets heel anders. Dat heeft zo'n uitgesproken smaak en kan me best voorstellen dat je ergens niet van houdt, zoals bijv. van spruitjes, of koffie dus. Maar iets niet lusten vind ik zo overdreven, doet mij denken aan een programma dat volgens mij zo'n 2 jaar geleden op de buis was. Volwassen mensen die ook niks lustten. Een vrouw die alleen maar pasta at en een broodmagere vent die alleen maar broodjes met pasta lustte.
Gisselle schreef:
29-06-2019 15:01
(...)
Maar iets niet lusten vind ik zo overdreven, doet mij denken aan een programma dat volgens mij zo'n 2 jaar geleden op de buis was. Volwassen mensen die ook niks lustten. Een vrouw die alleen maar pasta at en een broodmagere vent die alleen maar broodjes met pasta lustte.

Die hadden een psychische stoornis! :facepalm:
Gisselle schreef:
29-06-2019 15:01
Ik vind sinas en ijsthee ook niet lekker, maar als dat er is, en ik krijg dat voorgezet, dan drink ik dat. Mijn probleem is met volwassenen die zeggen dat ze bepaalde dingen niet lusten. Nou vind ik koffie weer iets heel anders. Dat heeft zo'n uitgesproken smaak en kan me best voorstellen dat je ergens niet van houdt, zoals bijv. van spruitjes, of koffie dus. Maar iets niet lusten vind ik zo overdreven, doet mij denken aan een programma dat volgens mij zo'n 2 jaar geleden op de buis was. Volwassen mensen die ook niks lustten. Een vrouw die alleen maar pasta at en een broodmagere vent die alleen maar broodjes met pasta lustte.
Ik mag toch aannemen dat men je niet zomaar iets voor zal zetten? Of zeg jij altijd, doe maar wat!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik heb eerder niet geweten dat het een gewoonte is om in huis te hebben wat gasten drinken. Dat verwacht ik dus andersom ook niet. Nu doe ik het alleen voor gasten die het ook aan mij vragen. Maar ik bedoel dus dat het niet ieders gewoonte is dit te doen.
Ik vind de meeste hier heel erg gastvrij,wow,voor ieder wat wils drinken in huis nemen.Hoe doen jullie dat met eten dan?je kan toch niet voor ieder wat anders maken??
Ik heb zelf altijd wel veel verschillende dingen in huis omdat het toch wel op komt. Mijn kinderen drinken alles dus soms gooi ik er gewoon wat in wat op moet.

Maar ik verwacht totaal niet van een ander dat die voor mij speciaal iets gaat kopen, ik vind het raar dat je dit persoonlijk op vat. Ik zou daar echt niet mee kunnen zitten.
De koffie van mijn schoonmoeder wil ik nog half opdrinken.

Voor sinas en ijsthee zou ik dan weer passen.
Als ze mij dat voorschotelen blijft mijn glas toch écht volledig vol (schuif ik 't eventueel stiekem wel door naar een ander) of moeten ze 't niet eens vullen.

Dan drink ik liever gewoon niets.

Er zijn toch écht dranken die ik niet door mijn keel krijg.

En nope, ik ga geen water zitten drinken op een verjaardag.
Dan droog ik liever uit :-).

Laatst nog met veel moeite water met een smaakje naar binnen gewerkt bij iemand. Volgende keer pas ik toch écht en heb toevallig geen dorst als ze daar weer mee afkomt.
harlekijntjes schreef:
29-06-2019 15:44
Ik vind de meeste hier heel erg gastvrij,wow,voor ieder wat wils drinken in huis nemen.Hoe doen jullie dat met eten dan?je kan toch niet voor ieder wat anders maken??
Ik vind het 'm er meer in zitten dat gasten gewoon een keus hebben. Dat je dus niet alleen je standaard voorraad hebt omdat dat het enige is wat je zelf lust (ja, tenzij je gewoon heel veel lust en dus in huis hebt). Het ongastvrije zit 'm naar mijn idee niet zozeer in de hoeveelheid en het specifieke soort dat je hebt, maar in de houding "wij hebben dat nooit dus ik ga dat echt niet aanschaffen". Nodig dan geen mensen uit.
Belg007 schreef:
29-06-2019 15:58
De koffie van mijn schoonmoeder wil ik nog half opdrinken.

Voor sinas en ijsthee zou ik dan weer passen.
Als ze mij dat voorschotelen blijft mijn glas toch écht volledig vol (schuif ik 't eventueel stiekem wel door naar een ander) of moeten ze 't niet eens vullen.

Dan drink ik liever gewoon niets.

Er zijn toch écht dranken die ik niet door mijn keel krijg.

En nope, ik ga geen water zitten drinken op een verjaardag.
Dan droog ik liever uit :-).

Laatst nog met veel moeite water met een smaakje naar binnen gewerkt bij iemand. Volgende keer pas ik toch écht en heb toevallig geen dorst als ze daar weer mee afkomt.
Wat drink je wel dan?
Snowpink schreef:
29-06-2019 11:58
Beiden. Apparaat: Het heeft te maken met de druk waarmee de koffie door de filter wordt geperst. Een senseo gebruikt maar 1.5 bar. Een Dolce Gusto bijvoorbeeld is 14 bar dus smaakt de koffie veel intenser. Daarnaast zijn de koffiecups vacuum verpakt en de senseo pads niet waardoor de smaak beter minder goed bewaard blijft.
Ik vind die cupjes zo milieu vervuilend!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven